Sinterklaas = afgoderij?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor schaapje » 01 sep 2012 10:58

"gravo"Makkers, staakt uw wild geraas !

de Sint


hysterisch-smile

Alleen wie zoet is krijgt lekkers.

Piet
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Victoria
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:25

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor Victoria » 01 sep 2012 20:42

[quote="Mortlach.[/quote]

Al was het alleen maar dat het een uniek stukje Nederlandse cultuur is, dat alle Nederlanders, ook jaren later en in het verre buitenland met elkaar kunnen delen. (behalve de JG dan). En verder is het een feestje. Het kan zijn dat je niet van feestjes houdt, maar ga dan alsjeblief in je eentje in een donker kamertje zitten en verpest het niet voor de rest.[/quote]

Fantastisch kinderfeest! Mooie herinneringen aan vroeger, cadeautjes, gedichten, als zwarte piet verkleed gaan, spanning, onschuld, marsepein etc..Een feest dat geen kind onthouden zou mogen worden.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor boer » 01 sep 2012 21:26

Victoria schreef:Al was het alleen maar dat het een uniek stukje Nederlandse cultuur is, dat alle Nederlanders, ook jaren later en in het verre buitenland met elkaar kunnen delen. (behalve de JG dan). En verder is het een feestje. Het kan zijn dat je niet van feestjes houdt, maar ga dan alsjeblief in je eentje in een donker kamertje zitten en verpest het niet voor de rest.

Fantastisch kinderfeest! Mooie herinneringen aan vroeger, cadeautjes, gedichten, als zwarte piet verkleed gaan, spanning, onschuld, marsepein etc..Een feest dat geen kind onthouden zou mogen worden.


Onschuld?
Ouders die hun kind voorliegen ? (de ontgoocheling doet veel kinderen onderbewust twijfelen en zich afvragen, misschien bestaat Jezus en God ook wel niet, dat zal ik dan later ook nog wel horen)
Als slaaf uit een duister koloniaal verleden verkleed gaan leuk?
Waarom wordt mijn mening trouwens gelijk neergesabeld en moet ik ineens in een donker kamertje gaan zitten?
De kerstman mag ik zeker ook niets over zeggen?

Victoria
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:25

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor Victoria » 01 sep 2012 21:49

boer schreef:Onschuld?
Ouders die hun kind voorliegen ? (de ontgoocheling doet veel kinderen onderbewust twijfelen en zich afvragen, misschien bestaat Jezus en God ook wel niet, dat zal ik dan later ook nog wel horen)
Als slaaf uit een duister koloniaal verleden verkleed gaan leuk?
Waarom wordt mijn mening trouwens gelijk neergesabeld en moet ik ineens in een donker kamertje gaan zitten?
De kerstman mag ik zeker ook niets over zeggen?


Onschuld? Antwoord: Ja, onschuld.
Ouders die hun kind voorliegen? (de ontgoocheling doet veel kinderen onderbewust twijfelen en zich afvragen, misschien bestaat Jezus en God ook wel niet, dat zal ik dan later ook nog wel horen) Antwoord: Precies, je kunt kinderen van alles wijsmaken.
Als slaaf uit een duister koloniaal verleden verkleed gaan leuk? Antwoord: Nee, wel als een blanke helper die door de schoorsteen naar binnen gaat, en zo zwart als roet wederkeert.
Waarom wordt mijn mening trouwens gelijk neergesabeld en moet ik ineens in een donker kamertje gaan zitten?
Antwoord: Deze is voor Mortlach, maar ik wil hem ook best beantwoorden. U mag uw mening geven vanuit ieder gewenst kamertje, van mij hoeft dat niet per definitie een donker kamertje te zijn.
De kerstman mag ik zeker ook niets over zeggen? We leven in een vrij land, u mag dus alles over de Kerstman zeggen.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor meribel » 01 sep 2012 21:55

zo is dat. Een vrij land en een open forum.

dus @boer, begin gerust over de kerstman.

Wel voor het overzicht in een ander topic natuurlijk :)

beantsje
Mineur
Mineur
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 aug 2012 19:36

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor beantsje » 02 sep 2012 11:25

Ik heb altijd van Sinterklaas genoten. Vooral in de tijd dat er geen 'gelovigen' meer waren, maar we elkaar met suprises en gekke gedichten bestookten.
Overigens dacht ik altijd dat Zwarte Pieten niet afgeleid waren van negers, maar van schoorsteenvegertjes die zwart waren van de roet. Ze dragen ook westerse middeleeuwse kleding (baret/pofbroek met kousen/geplooide kraag) en geen afrikaans tenue. Vandaar ook de pakjes via de schoorsteen en het acrobatische vermogen van zwarte pieten om overal op te klimmen. Niks koloniaal verleden dus.

Kleine kanttekening:
Toen mijn dochter op haar 7e achter de waarheid kwam zei ze:
"Dus Sinterklaas bestaat niet? Dan bestaat de koningin zeker ook niet, en de Here Jezus ook niet...."

Dat vond ik wel even een lastige....

Foppe1986
Verkenner
Verkenner
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jun 2012 18:48

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor Foppe1986 » 02 sep 2012 12:24

boer schreef:Wat heeft Sinterklaas met wetticisme te maken?

Dat we een rooms katholieke heilige bisschop, die de rol van de Oordelende nabootst en vervolgens beloont of bestraft, met het Boek des Levens op schoot, terwijl de rest van deze mythe kinderen leert dat ie 's nachts door de lucht vliegt op een knol, om kadootje door de schoorsteen te gooien, is natuurlijk totaal niet christelijk, en bovendien een leugen.

Dus ja, ik vind het afgoderij.


Lijkt wel erg op het christelijk geloof, nu je het zegt. Dat is ook al zo'n mythe :lol:

Ik heb het idee dat jij bang bent dat jouw geloof een mythe is en dat je je daarom afkeert tegen anderen mythen.
Ook snap ik het niet goed dat men sinterklaas heidens vind en afgodisch. Enkel omdat men in die dagen "in de ban" is van zo'n leuk feest? Wat willen mensen dan? Dat men 24/7 en hun hele leven alleen maar aan hun godheid denkt? En je denkt dat dit moet van jouw godheid?
Is hij een tiran, dat hij leuke feestjes af wil schaffen? Is hij een dictator die wil dat jouw leven enkel en alleen om hem draait?
Geeft hij je dan een schouderklopje, als je sinterklaas verbiedt aan kinderen? Mag je dan dichter naast Jezus zitten aan het avondmaal?
Een worst is en blijft een worst, hoe hard je ook blijft geloven dat het je levend maakt.

mohamed

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor mohamed » 02 sep 2012 16:12

boer schreef:Ouders die hun kind voorliegen ? (de ontgoocheling doet veel kinderen onderbewust twijfelen en zich afvragen, misschien bestaat Jezus en God ook wel niet, dat zal ik dan later ook nog wel horen)

beantsje schreef:Kleine kanttekening:
Toen mijn dochter op haar 7e achter de waarheid kwam zei ze:
"Dus Sinterklaas bestaat niet? Dan bestaat de koningin zeker ook niet, en de Here Jezus ook niet...."

Dat vond ik wel even een lastige....

Klopt, maar de vraag of God wel echt bestaat stelt iedereen zich op een zeker moment.

beantsje
Mineur
Mineur
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 aug 2012 19:36

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor beantsje » 02 sep 2012 20:51

mohamed schreef:Klopt, maar de vraag of God wel echt bestaat stelt iedereen zich op een zeker moment.


Dat is waar; daarom vind ik het niet echt een argument om dan maar geen sinterklaas meer te vieren.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor Lichtzwaard » 02 sep 2012 21:15

Mensen leggen het altijd verkeerd uit aan hun kinderen om de zeggen de Sint bestaat niet men zou moeten zeggen Sint Nicolaas heeft bestaan en als kinderen oud genoeg zijn legt men uit wie dat was;maar het historisch besef is bij de meeste mensen als van een garnaal. <:) !:) <:)
VERITAS VOS LIBERABIT.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor boer » 02 sep 2012 21:16

beantsje schreef:
Dat is waar; daarom vind ik het niet echt een argument om dan maar geen sinterklaas meer te vieren.


Voordat die vent komt, moet je je kids gewoon al vertellen dat het allemaal nep is.
desalniettemin blijft die mijter een aanstoot.
Wikipedia:
De oorsprong van de mijter moet in de heidense priesterlijke hoofdtooi die "infula" heette, worden gezocht. De infula was een wit diadeem of tulband met twee afhangende linten. In een ver verleden was de infula de hoofdtooi van mensenoffers en later werd deze gedragen wanneer men de goden om bescherming vroeg. Volgens sommigen is er ook verwantschap tussen de hoofddeksels van de priesters van Dagan of Dagon in de Kanaänietische religie, die een vissenbek op hun hoofd droegen.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor Lichtzwaard » 02 sep 2012 21:21

Dat is waar; daarom vind ik het niet echt een argument om dan maar geen sinterklaas meer te vieren.[/quote]
beantsje

Sinterklaas altijd groots vieren <:) <:) <:) :)~] :)bezem
VERITAS VOS LIBERABIT.

mohamed

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor mohamed » 03 sep 2012 06:11

beantsje schreef:
Dat is waar; daarom vind ik het niet echt een argument om dan maar geen sinterklaas meer te vieren.

boer schreef:Voordat die vent komt, moet je je kids gewoon al vertellen dat het allemaal nep is.
desalniettemin blijft die mijter een aanstoot.
Wikipedia:
De oorsprong van de mijter moet in de heidense priesterlijke hoofdtooi die "infula" heette, worden gezocht. De infula was een wit diadeem of tulband met twee afhangende linten. In een ver verleden was de infula de hoofdtooi van mensenoffers en later werd deze gedragen wanneer men de goden om bescherming vroeg. Volgens sommigen is er ook verwantschap tussen de hoofddeksels van de priesters van Dagan of Dagon in de Kanaänietische religie, die een vissenbek op hun hoofd droegen.

Paulus schreef dat een afgod niets is (1 Kor 8,4) dus ik maak me niet druk om lieden die een mijter willen dragen. Wat ik wel jammer vind is dat het Sinterklaasfeest zo wettisch kan zijn en kinderen hun zondebesef aanwakkert. Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe doet me denken aan wie de wet doet wordt gerechtvaardigd en wie de wet overtreedt krijgt klappen.

beantsje
Mineur
Mineur
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 aug 2012 19:36

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor beantsje » 03 sep 2012 09:06

mohamed schreef:Paulus schreef dat een afgod niets is (1 Kor 8,4) dus ik maak me niet druk om lieden die een mijter willen dragen. Wat ik wel jammer vind is dat het Sinterklaasfeest zo wettisch kan zijn en kinderen hun zondebesef aanwakkert. Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe doet me denken aan wie de wet doet wordt gerechtvaardigd en wie de wet overtreedt krijgt klappen.


Zoiets heet opvoeden.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor boer » 03 sep 2012 09:18

Blijft staan dat een man zich niet met gedekt hoofd in de gemeente moet plaatsen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten