"Ik had wel duizend vragen aan God" (video)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bartuz

"Ik had wel duizend vragen aan God" (video)

Berichtdoor Bartuz » 31 mar 2011 09:15

"Ik had wel duizend vragen aan God" (video)
Christa Rosier is ongeneeslijk ziek

Afbeelding

Hoe sta je in het leven als je bent opgegeven door artsen? Oud EO-omroepster en kunstschilder Christa Rosier verloor haar zoon aan een vreselijke ziekte en is nu zelf ongeneeslijk ziek verklaard. Al sinds 2005 vecht zij tegen borstkanker. Onlangs werden bij haar uitzaaingen gevonden en lijkt het afscheid nabij. Desondanks lijkt God een niet te missen, natuurlijke rol te spelen in haar leven en in dat van haar gezin. Hoe blijft zij in deze moeilijke situatie toch hopen op God? Mirjam Bouwman bezocht haar voor misschien wel een laatste keer. "Geef nooit op als God zwijgt." Christa: "Deze uitspraak houd ik vast: Ik had 1000 vragen aan God, maar toen ik Hem zag waren ze allemaal voorbij."


28-3-2011 | bron: Evangelische Omroep

Zie CIP voor de video

Jantjes

Re: "Ik had wel duizend vragen aan God" (video)

Berichtdoor Jantjes » 31 mar 2011 10:08

Ik heb de video bekeken en het werk erg op je gemoed zeker als de dood voor de deur staat dan doet dat zeer zeker wat met je.

Ik wil er toch wat van zeggen niet in de veroordelende zin maar beoordelende.

Wat mij trof was: ‘Ik had wel duizend vragen aan God, maar toen ik Hem zag waren ze allemaal voorbij’ en dat is zeker de waarheid.

Wat niet tot uitdrukking komt in het filmpje is: ‘hoe is dan dat leven met Hem, dat Christus’ en dat vind ik jammer. Het leven met Christus is toch niet het laatste dat moed juist het middelpunt van ons leven zijn.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: "Ik had wel duizend vragen aan God" (video)

Berichtdoor schelpje3 » 31 mar 2011 10:16

Dan heb je of niet goed geluisterd, of je hebt het niet begrepen ! Ik heb Christa al meerdere malen gehoord en gezien en zij maakt altijd diepe indruk op mij. Het moet er maar eens op aan komen in je leven. Bij je kind staan, dat zo ontzettend lijdt, dat hij het uitkermt: Heere, help mij, verlos mij van deze gruwelijke pijn. En er gebeurt niets !
Het klinkt tenminste heel menselijk en normaal dat haar geloof toen zo beproefd werd. Hoevelen verlaten het op dat moment niet ? Is dat nou een God van liefde, die mijn kind laat lijden ? Daar wil ik niets van weten. En dan daarbovenop komt nog een diagnose borstkanker, ze loopt hier al wat jaren mee !!
Nu heeft de arts gezegd: je moet sterven ! Hoe aangrijpend is dat. Ook voor haar man en dochter. Als de EO meer van dat soort mensen aan het woord zou laten, zou ik weer lid worden en gaan kijken.

Jantjes

Re: "Ik had wel duizend vragen aan God" (video)

Berichtdoor Jantjes » 31 mar 2011 10:27

Je omschrijft de emotionele kant die ik ook nadrukkelijk en pertinent geschreven hebt. Waar je niet op in gaat is mijn expliciete bemerking namelijk dat het leven met Hem niet tot uitdrukking komt. Daarmee zeg ik niet dat dat er niet geweest is!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: "Ik had wel duizend vragen aan God" (video)

Berichtdoor schelpje3 » 31 mar 2011 10:46

Jantjes schreef:Je omschrijft de emotionele kant die ik ook nadrukkelijk en pertinent geschreven hebt. Waar je niet op in gaat is mijn expliciete bemerking namelijk dat het leven met Hem niet tot uitdrukking komt. Daarmee zeg ik niet dat dat er niet geweest is!

Juist wel ! Zij leeft een afhankelijk en aanhankelijk leven met Hem ! Het is levend. Dat hoorde en zag ik. Geloof kan niet zonder emotie !

Jantjes

Re: "Ik had wel duizend vragen aan God" (video)

Berichtdoor Jantjes » 31 mar 2011 11:19

schelpje3 schreef:
Jantjes schreef:Je omschrijft de emotionele kant die ik ook nadrukkelijk en pertinent geschreven hebt. Waar je niet op in gaat is mijn expliciete bemerking namelijk dat het leven met Hem niet tot uitdrukking komt. Daarmee zeg ik niet dat dat er niet geweest is!

Juist wel ! Zij leeft een afhankelijk en aanhankelijk leven met Hem ! Het is levend. Dat hoorde en zag ik. Geloof kan niet zonder emotie !

Dat is onherroepelijk waar, Geloof kan niet zonder emotie !

Maar…… als ik alleen met mijn emoties zou moeten leven, zou ik een verschrikkelijk leven hebben. Want alleen met je emoties is als staan op een springveren matras, dat ga je de ene kant op dan de andere kant en vind je geen houvast. Emotie hoort er zeker bij en zeerzeker als je meemaakt wat Christa Rosier meegemaakt heeft en misschien nog moet mee maken maar zekerheid in het geloof vond ik in de video van haar niet. Inderdaad heel mooi als zij verteld en geschilderd heb over die schoven maar het blijft zo onder de maat. Maar dat kwam misschien omdat zij zo ziek is.

Als jij zegt dat die zekerheid van het geloof in de emoties zit zal dat zo zijn maar kan ik niet in meegaan en nogmaals dat hoort er wel bij.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: "Ik had wel duizend vragen aan God" (video)

Berichtdoor schelpje3 » 31 mar 2011 12:11

Jantjes schreef:
schelpje3 schreef:
Jantjes schreef:Je omschrijft de emotionele kant die ik ook nadrukkelijk en pertinent geschreven hebt. Waar je niet op in gaat is mijn expliciete bemerking namelijk dat het leven met Hem niet tot uitdrukking komt. Daarmee zeg ik niet dat dat er niet geweest is!

Juist wel ! Zij leeft een afhankelijk en aanhankelijk leven met Hem ! Het is levend. Dat hoorde en zag ik. Geloof kan niet zonder emotie !

Dat is onherroepelijk waar, Geloof kan niet zonder emotie !

Maar…… als ik alleen met mijn emoties zou moeten leven, zou ik een verschrikkelijk leven hebben. Want alleen met je emoties is als staan op een springveren matras, dat ga je de ene kant op dan de andere kant en vind je geen houvast. Emotie hoort er zeker bij en zeerzeker als je meemaakt wat Christa Rosier meegemaakt heeft en misschien nog moet mee maken maar zekerheid in het geloof vond ik in de video van haar niet. Inderdaad heel mooi als zij verteld en geschilderd heb over die schoven maar het blijft zo onder de maat. Maar dat kwam misschien omdat zij zo ziek is.

Als jij zegt dat die zekerheid van het geloof in de emoties zit zal dat zo zijn maar kan ik niet in meegaan en nogmaals dat hoort er wel bij.

Nee het is zeker geen grond ! Dat is waar. Want de ene mens heeft nu eenmaal meer gevoelens dan de andere, of kan ze makkelijker uiten. Maar geloof ZONDER emotie is een kille bedoening en niet jaloersmakend.
Christa had het over Psalm 126, die heb ik er even bijgepakt.
Die hier bedrukt met tranen zaait, zal juichen als hij vruchten maait.
Die 't zaad draagt, dat men zaaien zal,
gaat wenend voort en zaait het al.
Maar hij zal zonder ramp te schromen,
eerlang met blijdschap wederkomen,
en met gejuich ter goeder uur,
zijn schoven dragen in de schuur.


Het schilderij dus !
Nou je kunt het lezen, tranen staat tegenover gejuich
wenen staat tegenover blijdschap

Jantjes

Re: "Ik had wel duizend vragen aan God" (video)

Berichtdoor Jantjes » 31 mar 2011 12:45

schelpje3 schreef: Nee het is zeker geen grond ! Dat is waar. Want de ene mens heeft nu eenmaal meer gevoelens dan de andere, of kan ze makkelijker uiten. Maar geloof ZONDER emotie is een kille bedoening en niet jaloersmakend.
Christa had het over Psalm 126, die heb ik er even bijgepakt.
Die hier bedrukt met tranen zaait, zal juichen als hij vruchten maait.
Die 't zaad draagt, dat men zaaien zal,
gaat wenend voort en zaait het al.
Maar hij zal zonder ramp te schromen,
eerlang met blijdschap wederkomen,
en met gejuich ter goeder uur,
zijn schoven dragen in de schuur.

Het schilderij dus !
Nou je kunt het lezen, tranen staat tegenover gejuich
wenen staat tegenover blijdschap



Oké, bedankt voor je goede en mooie verklaring, misschien moed ik toch meer mijn emoties plaats geven.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: "Ik had wel duizend vragen aan God" (video)

Berichtdoor schelpje3 » 31 mar 2011 12:55

Jantjes schreef:Oké, bedankt voor je goede en mooie verklaring, misschien moed ik toch meer mijn emoties plaats geven.

Houd goede moed, maar bij jouw moet is het toch echt met een T :wink:
Er is niks mis met emoties, waarom zijn veel mensen er zo bang voor ? Of schamen ze zich ?
Of is het bij jou een kwestie van niet "kunnen"?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 115 gasten