Blij om de uitverkiezing.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Blij om de uitverkiezing.

Berichtdoor schelpje3 » 30 mar 2011 19:35

hazelaar schreef:@jantje,

Ik vind dat die ir van der Graaf het zeer juist verwoord heeft!

@schelpje,

Ik snap dat je je aangevallen voelt en ik kom soms ook wel eens reacties tegen, waarbij ik mijn vraagtekens heb. Ik vind het geweldig van je dat je het begrip "uitverkiezing" vurig verdedig, het is inderdaad een heel erg bijbels begrip.
Alleen als dan Marnix volgens mij heel bijbels en ook in de lijn van de DL, van Calvijn uitlegt hoe Gods liefde voor de wereld en Gods uitverkiezing zich verhoudt tot elkaar, dan volgt er een reactie van jou op de vermeende luchtigheid van Marnix en een waarschuwing voor valse christussen en profeten.

En dat snap ik dan niet goed.
Juist omdat God mensen verkiest mag je toch, als je mag weten dat je kind van God bent en dat je dus uitverkoren bent, mag dit toch een enorme vaste grond zijn en een enorme vreugde zijn? Dat is wat ik tegenkom in de Bijbel als Paulus oa in Romeinen 5 en 8 en in Efeze 1 jubelt over Gods welbehagen, dat is ook waar Calvijn in oa de Institutie telkens weer op terug valt.
En ja in het geloofsleven zitten ups en downs. Regelmatig zit ik ook vol met twijfel, met vragen, met teleurstellingen, met verwarring, met enorme tekortkomingen vanuit mijn kant, met een mega schuldgevoel. Maar juist dan is het zo belangrijk om terug te kunnen vallen op de door jouw al genoemde zondag 1, wat ons (ik hoop ook jou) enige troost is in leven en sterven. In Jakobus 1:6 wordt er zo kernachtig gewaarschuwd voor twijfel. "Maar laat hij er in geloof om vragen en daarbij niet twijfelen. Immers, wie twijfelt, lijkt op een golf van de zee, die door de wind voortgestuwd en op- en neergeworpen wordt".

En wat trouwens die mensen betreft die niet meer open op het forum reageren maar pb-en: Jammer! Doe alsjeblieft gewoon mee, verschillende inzichten scherpt de geest.

Ik voel me niet aangevallen !! Het gaat niet om mij, noch om MIJN waarheid, maar om hetgeen ik MOET zeggen. Ik kan niet mee met de massa hier. Soms spijt mij dat, maar ik kan niet anders. Ik voel mn hele leven al tegenstand, maar gek genoeg altijd van "medegeloofsgenoten", eigenlijk nooit van mijn goddeloze buurman, of het atheistische gezin waar ik werk. Ik blijf altijd mezelf, bij Evangelische mensen, mensen strikt in de leer en voel me altijd geaccepteerd, omdat ik mezelf blijf. Maar hier ? Ach, het zal wel aan mij liggen, of aan mijn schrijfwijze, ik weet het niet. Soms denk ik echt, wat doe ik hier. Ik kan beter of algemeni-forum gaan zitten, daar begrijpen ze wellicht dat ik oprecht ben.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Blij om de uitverkiezing.

Berichtdoor schaapje » 30 mar 2011 20:10

schelpje3 schreef:
hazelaar schreef:@jantje,

Ik vind dat die ir van der Graaf het zeer juist verwoord heeft!

@schelpje,

Ik snap dat je je aangevallen voelt en ik kom soms ook wel eens reacties tegen, waarbij ik mijn vraagtekens heb. Ik vind het geweldig van je dat je het begrip "uitverkiezing" vurig verdedig, het is inderdaad een heel erg bijbels begrip.
Alleen als dan Marnix volgens mij heel bijbels en ook in de lijn van de DL, van Calvijn uitlegt hoe Gods liefde voor de wereld en Gods uitverkiezing zich verhoudt tot elkaar, dan volgt er een reactie van jou op de vermeende luchtigheid van Marnix en een waarschuwing voor valse christussen en profeten.

En dat snap ik dan niet goed.
Juist omdat God mensen verkiest mag je toch, als je mag weten dat je kind van God bent en dat je dus uitverkoren bent, mag dit toch een enorme vaste grond zijn en een enorme vreugde zijn? Dat is wat ik tegenkom in de Bijbel als Paulus oa in Romeinen 5 en 8 en in Efeze 1 jubelt over Gods welbehagen, dat is ook waar Calvijn in oa de Institutie telkens weer op terug valt.
En ja in het geloofsleven zitten ups en downs. Regelmatig zit ik ook vol met twijfel, met vragen, met teleurstellingen, met verwarring, met enorme tekortkomingen vanuit mijn kant, met een mega schuldgevoel. Maar juist dan is het zo belangrijk om terug te kunnen vallen op de door jouw al genoemde zondag 1, wat ons (ik hoop ook jou) enige troost is in leven en sterven. In Jakobus 1:6 wordt er zo kernachtig gewaarschuwd voor twijfel. "Maar laat hij er in geloof om vragen en daarbij niet twijfelen. Immers, wie twijfelt, lijkt op een golf van de zee, die door de wind voortgestuwd en op- en neergeworpen wordt".

En wat trouwens die mensen betreft die niet meer open op het forum reageren maar pb-en: Jammer! Doe alsjeblieft gewoon mee, verschillende inzichten scherpt de geest.

Ik voel me niet aangevallen !! Het gaat niet om mij, noch om MIJN waarheid, maar om hetgeen ik MOET zeggen. Ik kan niet mee met de massa hier. Soms spijt mij dat, maar ik kan niet anders. Ik voel mn hele leven al tegenstand, maar gek genoeg altijd van "medegeloofsgenoten", eigenlijk nooit van mijn goddeloze buurman, of het atheistische gezin waar ik werk. Ik blijf altijd mezelf, bij Evangelische mensen, mensen strikt in de leer en voel me altijd geaccepteerd, omdat ik mezelf blijf. Maar hier ? Ach, het zal wel aan mij liggen, of aan mijn schrijfwijze, ik weet het niet. Soms denk ik echt, wat doe ik hier. Ik kan beter of algemeni-forum gaan zitten, daar begrijpen ze wellicht dat ik oprecht ben.


Ik vind het je kracht dat je oprecht blijft, en ik vind dat het wel om jou gaat, als anderen
die zekerheid in geloof hebben is dat er ook voor jou, en God spreekt ook door mensen
die geloven, en er is niets wat je MOET zeggen, maar dat doe je steeds wel, je valt anderen
aan als het woord bekering maar gevallen is en het "lijkt" alsof het dan om JOUW waarheid
gaat en niet wat er in de Bijbel staat en wat Jezus heeft gedaan.
Iedreen bedoelt het goed met je, geloof dat maar schelpje.
Onderzoek de dingen en behoudt het goede.
Verschillen zullen er altijd zijn.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Blij om de uitverkiezing.

Berichtdoor 1a2b3c » 30 mar 2011 21:31

schelpje3 schreef:
Jantjes schreef:


Omdat ik hier de laatste dagen vaak reageer, word ik erop aangesproken en terecht. Maar als je denkt dat ik de enige ben die er zo over denkt, moet ik je teleurstellen. velen zijn hier afgehaakt, omdat REFOweb is veranderd in RELIweb. Ik krijg vaak bijval, maar per pb. Forummers zijn moe geworden, van het gebrek aan kennis, de vijandschap naar (ultra) rechts, zoals dat wordt betiteld.
Het duurt niet lang meer, of ik haak ook af. ik heb niet DE wijsheid in pacht, ik probeer slechts tegengas te geven, in die zin dat de algemene verzoeningsleer hier niet thuishoort. Maar het is zinloos. Mij wordt verweten dat ik onbijbels bezig ben of achter extremistische dominees aanloop. Terwijl ik n.b. "midden" ben. Helemaal niet van die orthodoxe kant. Maar er is, ondanks het vele Bijbellezen, een triest gebrek aan kennis, van de ware Godsvreze.
Men gaat achter een liefhebbende Jezus aan, Hij is voor iedereen gestorven toch ? Dus, wat doe je nou moeilijk ?
En zo het leven door om dan te horen: ga weg, ik heb u nooit gekend ! Maar wij hebben in Uw naam duivelen uitgeworpen ? Ga weg, ik heb u nooit gekend. Waarom lees ik die kant nooit ? Te rechts ? Wil men dat niet horen ? Te confronterend ?


-ik probeer slechts tegengas te geven, in die zin dat de algemene verzoeningsleer hier niet thuishoort....
Ik ben hier nog wel niet zo lang, maar ik ben de algemene verzoeningsleer niet tegengekomen.
In ieder geval geloof ik absoluut niet in de alverzoening.

- Maar er is, ondanks het vele Bijbellezen, een triest gebrek aan kennis, van de ware Godsvreze....
Kun jij dan bij anderen in het hart kijken?

-Men gaat achter een liefhebbende Jezus aan, Hij is voor iedereen gestorven toch ?....
Ja voor iedereen die in Hem gelooft, dat zegt Hij toch Zelf!

-En zo het leven door om dan te horen: ga weg, ik heb u nooit gekend ! Maar wij hebben in Uw naam duivelen uitgeworpen ? Ga weg, ik heb u nooit gekend. Waarom lees ik die kant nooit ? Te rechts ? Wil men dat niet horen ? Te confronterend ?
Weet je tegen wie Jezus dit zegt, dat staat er direct in dezelfde tekst achteraan: ga weg van Mij, u die de wetteloosheid (ongerechtigheid s.v.) werkt! (Matt.7:23)
Waarom zeg jij dit tegen mensen die zeggen in Jezus te geloven, echt dat snap ik niet.


Als iemand dan zegt in Hem te geloven, dan betekent dat toch niet dat je nooit je zonden hebt gezien, integendeel juist!! of dat je denkt aan alverzoening e.d.
Het lijkt wel alsof je geloven verdacht vindt, Paulus zegt: ik weet en ben verzekert dat noch dood noch leven...enz.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Blij om de uitverkiezing.

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2011 22:50

schelpje3 schreef:
hazelaar schreef:@jantje,

Ik vind dat die ir van der Graaf het zeer juist verwoord heeft!

@schelpje,

Ik snap dat je je aangevallen voelt en ik kom soms ook wel eens reacties tegen, waarbij ik mijn vraagtekens heb. Ik vind het geweldig van je dat je het begrip "uitverkiezing" vurig verdedig, het is inderdaad een heel erg bijbels begrip.
Alleen als dan Marnix volgens mij heel bijbels en ook in de lijn van de DL, van Calvijn uitlegt hoe Gods liefde voor de wereld en Gods uitverkiezing zich verhoudt tot elkaar, dan volgt er een reactie van jou op de vermeende luchtigheid van Marnix en een waarschuwing voor valse christussen en profeten.

En dat snap ik dan niet goed.
Juist omdat God mensen verkiest mag je toch, als je mag weten dat je kind van God bent en dat je dus uitverkoren bent, mag dit toch een enorme vaste grond zijn en een enorme vreugde zijn? Dat is wat ik tegenkom in de Bijbel als Paulus oa in Romeinen 5 en 8 en in Efeze 1 jubelt over Gods welbehagen, dat is ook waar Calvijn in oa de Institutie telkens weer op terug valt.
En ja in het geloofsleven zitten ups en downs. Regelmatig zit ik ook vol met twijfel, met vragen, met teleurstellingen, met verwarring, met enorme tekortkomingen vanuit mijn kant, met een mega schuldgevoel. Maar juist dan is het zo belangrijk om terug te kunnen vallen op de door jouw al genoemde zondag 1, wat ons (ik hoop ook jou) enige troost is in leven en sterven. In Jakobus 1:6 wordt er zo kernachtig gewaarschuwd voor twijfel. "Maar laat hij er in geloof om vragen en daarbij niet twijfelen. Immers, wie twijfelt, lijkt op een golf van de zee, die door de wind voortgestuwd en op- en neergeworpen wordt".

En wat trouwens die mensen betreft die niet meer open op het forum reageren maar pb-en: Jammer! Doe alsjeblieft gewoon mee, verschillende inzichten scherpt de geest.

Ik voel me niet aangevallen !! Het gaat niet om mij, noch om MIJN waarheid, maar om hetgeen ik MOET zeggen. Ik kan niet mee met de massa hier. Soms spijt mij dat, maar ik kan niet anders. Ik voel mn hele leven al tegenstand, maar gek genoeg altijd van "medegeloofsgenoten", eigenlijk nooit van mijn goddeloze buurman, of het atheistische gezin waar ik werk. Ik blijf altijd mezelf, bij Evangelische mensen, mensen strikt in de leer en voel me altijd geaccepteerd, omdat ik mezelf blijf. Maar hier ? Ach, het zal wel aan mij liggen, of aan mijn schrijfwijze, ik weet het niet. Soms denk ik echt, wat doe ik hier. Ik kan beter of algemeni-forum gaan zitten, daar begrijpen ze wellicht dat ik oprecht ben.


Dat is op zich ook wel logisch. Sowieso denk ik dat je met je buurman geen discussies over uitverkiezing hebt. Hij weet dat je gelooft en vindt dat prima.... zolang hij er niet teveel last van heeft. Dan heb je dus ook geen conflicten..... Discussies krijg je pas als er diepgang is... Iemand kan schaken leuk vinden, ik ben niet zo'n schaker. Ik vind het prima dat hij dat doet en leuk vindt maar ik zal nooit een discussie met hem krijgen of je nou beter Nimzo-Indisch kan openen of voor een aangenomen koningsgambiet kan gaan. Ik zou niet weten wat het precies is, ik ken de termen maar daar houdt het mee op. Maar schakers onderling kunnen die discussie wel voeren en het met elkaar oneens zijn. Daarom heb je vaker een aanvaring met mij dan met je buurman, als het om geloof gaat. Je buurman weet allicht niet eens wat die dogma's zijn..... maar als je tegen een christen zegt dat "Alzo lief heeft God de wereld" vooral in de context moet worden gelezen en dat Hij eigenlijk alleen de uitverkorenen lief heeft en de rest niet (wat totaal niet in de lijn van de Reformatie en de Reformatoren is) is het logisch dat je dan ook tegengas krijgt van een medechristen. Jammer dat je daardoor zo snel zegt: Misschien moet ik maar op een seculier forum gaan zitten. Als ik kritisch ben doe ik dat niet omdat ik een hekel aan je heb ofzo, integendeel. Ik luister ben het met jou, medechristen, op dit punt alleen niet helemaal eens. :)
Laatst gewijzigd door Marnix op 31 mar 2011 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Blij om de uitverkiezing.

Berichtdoor Janvanverweg » 31 mar 2011 01:08

Horeb schreef:vroeger spraken ze over een tweezijdige bekering. eerst de inwendige roeping die de wil van de mens neigt naar God. de Heilige Geest werkt dat in het hart.

de doop in tweeen gesplits en nu ook de bekering?
jeschrijft 'vroeger', is dat nu terug gedraait?
en is er ergens een heenwijzing te vinden naar die inwendige roeping of is het louter de praktijk aanpassen aan de theorie?
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Jantjes

Re: Blij om de uitverkiezing.

Berichtdoor Jantjes » 31 mar 2011 08:43

TheKeimpe schreef:En wat vindt Jantjes zelf van het stukje van dr. ir. J. van der Graaf? Het is een prachtig stuk. Maar is hij echt dominee?

Mijn mening over dr. ir. J. van der Graaf is dat hij de uitverkiezing op de juiste wijze neer zet en ook de bedoeling is zoals bijvoorbeeld die Katwijkse visser, heel mooi. Verder pikt vd Graaf de juiste stukjes van de DL en Calvijn er uit waar ik het ook mee eens ben maar daarmee ben ik het niet met alles eens wat DL en Calvijn zeggen en ik denk vd Graaf ook niet.
Ik weet niet of hij Ds. is het staat niet voor zijn naam maar hij preekt wel.

.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Blij om de uitverkiezing.

Berichtdoor TheKeimpe » 31 mar 2011 10:01

hazelaar schreef:@ thekeimpe

Van der Graaf was secretaris van de gereformeerde Bond van 1972 tot 2000, dus ik ga er van uit dat hij ook dominee was/is.

Ga even op zijn naam googelen, dan vind je dat hij wel theoloog is, maar nergens wordt hij dominee genoemd. Dat kan in de hervormde kerk: wel mogen preken, maar geen predikant zijn.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Blij om de uitverkiezing.

Berichtdoor schelpje3 » 31 mar 2011 10:12

Marnix schreef:
schelpje3 schreef:
hazelaar schreef:@jantje,

Ik vind dat die ir van der Graaf het zeer juist verwoord heeft!

@schelpje,

Ik snap dat je je aangevallen voelt en ik kom soms ook wel eens reacties tegen, waarbij ik mijn vraagtekens heb. Ik vind het geweldig van je dat je het begrip "uitverkiezing" vurig verdedig, het is inderdaad een heel erg bijbels begrip.
Alleen als dan Marnix volgens mij heel bijbels en ook in de lijn van de DL, van Calvijn uitlegt hoe Gods liefde voor de wereld en Gods uitverkiezing zich verhoudt tot elkaar, dan volgt er een reactie van jou op de vermeende luchtigheid van Marnix en een waarschuwing voor valse christussen en profeten.

En dat snap ik dan niet goed.
Juist omdat God mensen verkiest mag je toch, als je mag weten dat je kind van God bent en dat je dus uitverkoren bent, mag dit toch een enorme vaste grond zijn en een enorme vreugde zijn? Dat is wat ik tegenkom in de Bijbel als Paulus oa in Romeinen 5 en 8 en in Efeze 1 jubelt over Gods welbehagen, dat is ook waar Calvijn in oa de Institutie telkens weer op terug valt.
En ja in het geloofsleven zitten ups en downs. Regelmatig zit ik ook vol met twijfel, met vragen, met teleurstellingen, met verwarring, met enorme tekortkomingen vanuit mijn kant, met een mega schuldgevoel. Maar juist dan is het zo belangrijk om terug te kunnen vallen op de door jouw al genoemde zondag 1, wat ons (ik hoop ook jou) enige troost is in leven en sterven. In Jakobus 1:6 wordt er zo kernachtig gewaarschuwd voor twijfel. "Maar laat hij er in geloof om vragen en daarbij niet twijfelen. Immers, wie twijfelt, lijkt op een golf van de zee, die door de wind voortgestuwd en op- en neergeworpen wordt".

En wat trouwens die mensen betreft die niet meer open op het forum reageren maar pb-en: Jammer! Doe alsjeblieft gewoon mee, verschillende inzichten scherpt de geest.

Ik voel me niet aangevallen !! Het gaat niet om mij, noch om MIJN waarheid, maar om hetgeen ik MOET zeggen. Ik kan niet mee met de massa hier. Soms spijt mij dat, maar ik kan niet anders. Ik voel mn hele leven al tegenstand, maar gek genoeg altijd van "medegeloofsgenoten", eigenlijk nooit van mijn goddeloze buurman, of het atheistische gezin waar ik werk. Ik blijf altijd mezelf, bij Evangelische mensen, mensen strikt in de leer en voel me altijd geaccepteerd, omdat ik mezelf blijf. Maar hier ? Ach, het zal wel aan mij liggen, of aan mijn schrijfwijze, ik weet het niet. Soms denk ik echt, wat doe ik hier. Ik kan beter of algemeni-forum gaan zitten, daar begrijpen ze wellicht dat ik oprecht ben.


Dat is op zich ook wel logisch. Sowieso denk ik dat je met je buurman geen discussies over uitverkiezing hebt. Hij weet dat je gelooft en vindt dat prima.... zolang hij er niet teveel last van heeft. Dan heb je dus ook geen conflicten..... Discussies krijg je pas als er diepgang is... Iemand kan schaken leuk vinden, ik ben niet zo'n schaker. Ik vind het prima dat hij dat doet en leuk vindt maar ik zal nooit een discussie met hem krijgen of je nou beter Nimzo-Indisch kan openen of voor een aangenomen koningsgambiet kan gaan. Ik zou niet weten wat het precies is, ik ken de termen maar daar houdt het mee op. Maar schakers onderling kunnen die discussie wel voeren en het met elkaar oneens zijn. Daarom heb je vaker een aanvaring met mij dan met je buurman, als het om geloof gaat. Je buurman weet allicht niet eens wat die dogma's zijn..... maar als je tegen een christen zegt dat "Alzo lief heeft God de wereld" vooral in de context moet worden gelezen en dat Hij eigenlijk alleen de uitverkorenen lief heeft en de rest niet (wat totaal niet in de lijn van de Reformatie en de Reformatoren is) is het logisch dat je dan ook tegengas krijgt van een medechristen. Jammer dat je daardoor zo snel zegt: Misschien moet ik maar op een seculier forum gaan zitten. Als ik kritisch ben doe ik dat niet omdat ik een hekel aan je heb ofzo, integendeel. Ik luister ben het met jou, medechristen, op dit punt alleen niet helemaal eens. :)

Dat is niet kritisch, dat is modern christendom. Ik hecht meer waarde aan de oude waarheden en die is niet te vinden in de midden-linkse kerken, dus logisch dat de kerkgangers daar er niks van horen, dus ook niet (meer) weten of verwerpen. Want alles wat oud is, moet maar weg, is stoffig en bedaagd. Wij hebben de juichende en prijzende liederen. Vooral niet in de put zitten, want Jezus is aan het kruis gestorven voor iedereen.
En ik ga met die buurman net zo goed wel eens in debat, als we in de tuin zitten. Op zondagmiddag en de ijsboer komt langs. Jij ook een ijsje ? Nee, dank je. O je hebt in de vriezer ? Ja dat ook, maar ik koop niets op zondag. En dan volgt er een discussie. Maar heel opmerkelijk, buurman heeft daar respect voor, hier moet ik meteen horen dat dit onzin is. Waarom zou je op zondag geen ijsje mogen kopen, wat is dat voor wettiscisme ?

Dat bedoel ik. Misschien ben ik helemaal niet eens zo rechts, in vergelijking met de echte-rechtsen, maar omdat het linkse denken overheerst, wil ik daar zeker een balans in zoeken.
Ik mag op de persoon bevraagd worden, o wee als ik het andersom doe !

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Blij om de uitverkiezing.

Berichtdoor schaapje » 31 mar 2011 10:49

Vooral niet in de put zitten...want Jezus is gestorven voor iedereen

In deze uitspraak, zo schamper en bijna spottend zit n.m.i. een gedachten
van oordeel, een oordeel die je niet hoeft te maken, als mensen/gelovigen
met het sterven van Jezus verkeerd omgaan en niet begrijpen vallen die
vanzelf af, maar het is verkeerd om te generaliseren.
En ik denk en geloof van harte dat je dat niet bedoelt.

Het werk van Jezus van goed en volmaakt, Hij waarschuwt ons zelf met de
gelijkenis van de zaaier, dat er mensen zijn van het ogenblik.
Maar Hij zegt ook dat het zaad in de goede aarde kan vallen en vrucht zal dragen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Blij om de uitverkiezing.

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2011 11:10

schelpje3 schreef:
Marnix schreef:
schelpje3 schreef:Ik voel me niet aangevallen !! Het gaat niet om mij, noch om MIJN waarheid, maar om hetgeen ik MOET zeggen. Ik kan niet mee met de massa hier. Soms spijt mij dat, maar ik kan niet anders. Ik voel mn hele leven al tegenstand, maar gek genoeg altijd van "medegeloofsgenoten", eigenlijk nooit van mijn goddeloze buurman, of het atheistische gezin waar ik werk. Ik blijf altijd mezelf, bij Evangelische mensen, mensen strikt in de leer en voel me altijd geaccepteerd, omdat ik mezelf blijf. Maar hier ? Ach, het zal wel aan mij liggen, of aan mijn schrijfwijze, ik weet het niet. Soms denk ik echt, wat doe ik hier. Ik kan beter of algemeni-forum gaan zitten, daar begrijpen ze wellicht dat ik oprecht ben.


Dat is op zich ook wel logisch. Sowieso denk ik dat je met je buurman geen discussies over uitverkiezing hebt. Hij weet dat je gelooft en vindt dat prima.... zolang hij er niet teveel last van heeft. Dan heb je dus ook geen conflicten..... Discussies krijg je pas als er diepgang is... Iemand kan schaken leuk vinden, ik ben niet zo'n schaker. Ik vind het prima dat hij dat doet en leuk vindt maar ik zal nooit een discussie met hem krijgen of je nou beter Nimzo-Indisch kan openen of voor een aangenomen koningsgambiet kan gaan. Ik zou niet weten wat het precies is, ik ken de termen maar daar houdt het mee op. Maar schakers onderling kunnen die discussie wel voeren en het met elkaar oneens zijn. Daarom heb je vaker een aanvaring met mij dan met je buurman, als het om geloof gaat. Je buurman weet allicht niet eens wat die dogma's zijn..... maar als je tegen een christen zegt dat "Alzo lief heeft God de wereld" vooral in de context moet worden gelezen en dat Hij eigenlijk alleen de uitverkorenen lief heeft en de rest niet (wat totaal niet in de lijn van de Reformatie en de Reformatoren is) is het logisch dat je dan ook tegengas krijgt van een medechristen. Jammer dat je daardoor zo snel zegt: Misschien moet ik maar op een seculier forum gaan zitten. Als ik kritisch ben doe ik dat niet omdat ik een hekel aan je heb ofzo, integendeel. Ik luister ben het met jou, medechristen, op dit punt alleen niet helemaal eens. :)

Dat is niet kritisch, dat is modern christendom. Ik hecht meer waarde aan de oude waarheden en die is niet te vinden in de midden-linkse kerken, dus logisch dat de kerkgangers daar er niks van horen, dus ook niet (meer) weten of verwerpen. Want alles wat oud is, moet maar weg, is stoffig en bedaagd. Wij hebben de juichende en prijzende liederen. Vooral niet in de put zitten, want Jezus is aan het kruis gestorven voor iedereen.
En ik ga met die buurman net zo goed wel eens in debat, als we in de tuin zitten. Op zondagmiddag en de ijsboer komt langs. Jij ook een ijsje ? Nee, dank je. O je hebt in de vriezer ? Ja dat ook, maar ik koop niets op zondag. En dan volgt er een discussie. Maar heel opmerkelijk, buurman heeft daar respect voor, hier moet ik meteen horen dat dit onzin is. Waarom zou je op zondag geen ijsje mogen kopen, wat is dat voor wettiscisme ?

Dat bedoel ik. Misschien ben ik helemaal niet eens zo rechts, in vergelijking met de echte-rechtsen, maar omdat het linkse denken overheerst, wil ik daar zeker een balans in zoeken.
Ik mag op de persoon bevraagd worden, o wee als ik het andersom doe !


nee hoor, dat mag best. En ja, dan kan je wel eens kritische reacties krijgen maar dat is niet per se negatief. Dat is zoeken naar de Bijbelse waarheid, dat kan hier (en in gesprek met je buurman niet omdat hij de Bijbel niet als autoriteit ziet)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Blij om de uitverkiezing.

Berichtdoor schelpje3 » 31 mar 2011 12:20

schaapje schreef:Vooral niet in de put zitten...want Jezus is gestorven voor iedereen

In deze uitspraak, zo schamper en bijna spottend zit n.m.i. een gedachten
van oordeel, een oordeel die je niet hoeft te maken, als mensen/gelovigen
met het sterven van Jezus verkeerd omgaan en niet begrijpen vallen die
vanzelf af, maar het is verkeerd om te generaliseren.
En ik denk en geloof van harte dat je dat niet bedoelt.

Het werk van Jezus van goed en volmaakt, Hij waarschuwt ons zelf met de
gelijkenis van de zaaier, dat er mensen zijn van het ogenblik.
Maar Hij zegt ook dat het zaad in de goede aarde kan vallen en vrucht zal dragen.

Mij wordt toch steeds verweten dat ik het veel te zwart en somber zie ?
Draag je kruis met blijdschap, neem Jezus aan, ga achter Hem aan, dat soort aansporingen krijg ik.
En ik zou het niet wagen om te spotten ! Het Woord van de HEERE en Zijn Heilige Naam is mij daar veel te eerbiedig voor !
Maar ik durf wel mijn vraagtekens te zetten en als je je aangesproken voelt hierdoor, zegt dat iets voor jou.
Ik heb geen oordeel ! Wel mijn vragen, omdat ik veel dingen niet herken en terug kan lezen in de Bijbel en ook niet op de kansel hoor. (in onze kerken)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Blij om de uitverkiezing.

Berichtdoor schaapje » 31 mar 2011 14:02

schelpje3 schreef:
schaapje schreef:Vooral niet in de put zitten...want Jezus is gestorven voor iedereen

In deze uitspraak, zo schamper en bijna spottend zit n.m.i. een gedachten
van oordeel, een oordeel die je niet hoeft te maken, als mensen/gelovigen
met het sterven van Jezus verkeerd omgaan en niet begrijpen vallen die
vanzelf af, maar het is verkeerd om te generaliseren.
En ik denk en geloof van harte dat je dat niet bedoelt.

Het werk van Jezus van goed en volmaakt, Hij waarschuwt ons zelf met de
gelijkenis van de zaaier, dat er mensen zijn van het ogenblik.
Maar Hij zegt ook dat het zaad in de goede aarde kan vallen en vrucht zal dragen.

Mij wordt toch steeds verweten dat ik het veel te zwart en somber zie ?
Draag je kruis met blijdschap, neem Jezus aan, ga achter Hem aan, dat soort aansporingen krijg ik.
En ik zou het niet wagen om te spotten ! Het Woord van de HEERE en Zijn Heilige Naam is mij daar veel te eerbiedig voor !
Maar ik durf wel mijn vraagtekens te zetten en als je je aangesproken voelt hierdoor, zegt dat iets voor jou.
Ik heb geen oordeel ! Wel mijn vragen, omdat ik veel dingen niet herken en terug kan lezen in de Bijbel en ook niet op de kansel hoor. (in onze kerken)



Ik denk dat je vragen heel begrijpelijk zijn, maar vroeg je maar,.. naar mijn idee schuif je alles
op een hoop wat maar riekt naar het "moderne" geloven of hoe je dat ook noemen mag.

Je had het over dat Jezus zegt: ga weg van mij werkers der wetteloosheid "gelovigen" die
in Zijn Naam zieken genazen, duivels uitdrijven en gepredikt hebben, en ik onderschrijf deze
ongerustheid, ik heb ook wel eens van dingen gehoord waar je echt verbaasd van staat.
Hierin kan ben ik het met je eens, we moeten niet zomaar plompverloren achter de dingen
aan lopen. Maar als je zegt dat je veel dingen niet herkent en terug kan lezen
dan begrijp ik dat niet, hoevelen hebben jou niet geantwoord met bijbelteksten die
zwart op wit opgeschreven staan en gezegd zijn door de here Jezus.
We leven in het nieuwe verbond Hij is het die de muur heeft afgebroken die tussen God
en ons instaat.
Het lijkt er op schelpje als de naam Jezus wordt genoemd dat je met de hakken in het
zand gaat.....ik zeg het lijkt er op. Ook valt het me op dat deze naam door jou zelden
genoemd wordt, terwijl Hij de weg is weet je wel die smalle weg. :(
Verder vind ik dat het niet gaat over "de manier" waarop geloven maar wat we geloven.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Blij om de uitverkiezing.

Berichtdoor schelpje3 » 31 mar 2011 14:13

schaapje schreef:
schelpje3 schreef:
schaapje schreef:Vooral niet in de put zitten...want Jezus is gestorven voor iedereen

In deze uitspraak, zo schamper en bijna spottend zit n.m.i. een gedachten
van oordeel, een oordeel die je niet hoeft te maken, als mensen/gelovigen
met het sterven van Jezus verkeerd omgaan en niet begrijpen vallen die
vanzelf af, maar het is verkeerd om te generaliseren.
En ik denk en geloof van harte dat je dat niet bedoelt.

Het werk van Jezus van goed en volmaakt, Hij waarschuwt ons zelf met de
gelijkenis van de zaaier, dat er mensen zijn van het ogenblik.
Maar Hij zegt ook dat het zaad in de goede aarde kan vallen en vrucht zal dragen.

Mij wordt toch steeds verweten dat ik het veel te zwart en somber zie ?
Draag je kruis met blijdschap, neem Jezus aan, ga achter Hem aan, dat soort aansporingen krijg ik.
En ik zou het niet wagen om te spotten ! Het Woord van de HEERE en Zijn Heilige Naam is mij daar veel te eerbiedig voor !
Maar ik durf wel mijn vraagtekens te zetten en als je je aangesproken voelt hierdoor, zegt dat iets voor jou.
Ik heb geen oordeel ! Wel mijn vragen, omdat ik veel dingen niet herken en terug kan lezen in de Bijbel en ook niet op de kansel hoor. (in onze kerken)



Ik denk dat je vragen heel begrijpelijk zijn, maar vroeg je maar,.. naar mijn idee schuif je alles
op een hoop wat maar riekt naar het "moderne" geloven of hoe je dat ook noemen mag.

Je had het over dat Jezus zegt: ga weg van mij werkers der wetteloosheid "gelovigen" die
in Zijn Naam zieken genazen, duivels uitdrijven en gepredikt hebben, en ik onderschrijf deze
ongerustheid, ik heb ook wel eens van dingen gehoord waar je echt verbaasd van staat.
Hierin kan ben ik het met je eens, we moeten niet zomaar plompverloren achter de dingen
aan lopen. Maar als je zegt dat je veel dingen niet herkent en terug kan lezen
dan begrijp ik dat niet, hoevelen hebben jou niet geantwoord met bijbelteksten die
zwart op wit opgeschreven staan en gezegd zijn door de here Jezus.
We leven in het nieuwe verbond Hij is het die de muur heeft afgebroken die tussen God
en ons instaat.
Het lijkt er op schelpje als de naam Jezus wordt genoemd dat je met de hakken in het
zand gaat.....ik zeg het lijkt er op. Ook valt het me op dat deze naam door jou zelden
genoemd wordt, terwijl Hij de weg is weet je wel die smalle weg. :(
Verder vind ik dat het niet gaat over "de manier" waarop geloven maar wat we geloven.

Ik gebruik sowieso elke naam met terughoudendheid !
En nee, bij mij gaat het ook niet om welke manier, maar ik wil wel graag lezen dat God aan Zijn eer komt en dat de mens niet begonnen is.
Ook geen uit zijn verband gerukte teksten, of zoals ik eerder zei: een tekst citeren, maar hetgeen er voor en erna komt, negeren.
Het is eerder andersom. Ik heb het idee dat ik het bij sommigen al sowieso verkeerd zeg. Ik word soms niet eens goed gelezen.
Maar heb geen zin om overal en altijd op in te gaan, alleen als het echt ertoe doet.
Ik ben van geboorte reformatorisch zeg maar, het zit zowat in mn genen denk ik, het is verder bevestigd dus kan nooit meer anders denken. Makkelijk of ruim. Natuurlijk is het niet zodanig star dat ik nergens anders naar luister. Integendeel, dat doe ik juist wel. Maar word heel vaak teleurgesteld in hetgeen ik hoor.
Arme mensen, denk ik dan, die week in week uit onder dit moeten zitten. Niet verder komen dan achter Jezus aan (ja sorry, daar komt het weer, maar dat is omdat ik dat altijd zo hoor daar) Veel uiterlijkheden, zoals nu de paaskaars wordt ontstoken (ja ja, tijdens het pianospel kunt u nu thuis ook de kaarsen aansteken :shock: ) Waarom ? Ik kijk alweer uit naar de reacties :?

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: Blij om de uitverkiezing.

Berichtdoor Horeb » 31 mar 2011 14:23

Janvanverweg schreef:
Horeb schreef:vroeger spraken ze over een tweezijdige bekering. eerst de inwendige roeping die de wil van de mens neigt naar God. de Heilige Geest werkt dat in het hart.

de doop in tweeen gesplits en nu ook de bekering?
jeschrijft 'vroeger', is dat nu terug gedraait?
en is er ergens een heenwijzing te vinden naar die inwendige roeping of is het louter de praktijk aanpassen aan de theorie?

ga jij nou de mensen in verweggistan maar voor de gek houden :( hier lukt dat niet. ben je daarom weg gegaan misschien?

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Blij om de uitverkiezing.

Berichtdoor schaapje » 31 mar 2011 14:37

Tja schelpje misschien heb ik makkelijk praten omdat ik geen kerkelijke opvoeding heb
gehad, maar het is toch niet zo dat ons denken niet veranderd moet worden door God.
Ik heb vanmorgen het eerste hoofdstuk van de Hebreeën-brief gelezen, daar wordt
uitgelegd hoe geweldig verhoogd Jezus is er geen naam boven Hem groter.

En Fil 2: 11
Daarom heeft God Hem uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken
opdat in de Naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hun die in de hemel en die op de
aarde en die onder de aarde zijn. en alle tong zou belijden; JEZUS CHRISTUS IS DE HERE
tot eer van God de Vader.

Ik weet niet hoe dat bij jou is, maar bij mij leeft dit bovenstaande heel sterk.

tot eer van God de Vader dat is de naam Jezus aan ons gelovigen gegeven.
En alle knie zal zich voor Jezus moeten buigen. Tot eer van God de Vader.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten