Blij om de uitverkiezing.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Blij om de uitverkiezing.

Berichtdoor schelpje3 » 30 mar 2011 14:26

Jezus zei tegen hen: U zult in deze nacht allen aanstoot aan Mij nemen, want er is geschreven: Ik zal de Herder slaan en de schapen zullen uiteengedreven worden.

En de Heere zei: Simon, Simon, zie, de satan heeft u ALLEN opgeeist om te ziften als de tarwe.

Maar als ik hier zo lees, zijn er niet zoveel kennelijk die gezift worden als de tarwe. Die geloven en geen twijfel hebben. Zou het geloof van Petrus dan zo klein zijn ? Waarom zegt de Heere dan : als ik wederkom, zal ik dan nog geloof vinden ?

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Blij om de uitverkiezing.

Berichtdoor schaapje » 30 mar 2011 14:29

schelpje3 schreef:Jezus zei tegen hen: U zult in deze nacht allen aanstoot aan Mij nemen, want er is geschreven: Ik zal de Herder slaan en de schapen zullen uiteengedreven worden.

En de Heere zei: Simon, Simon, zie, de satan heeft u ALLEN opgeeist om te ziften als de tarwe.

Maar als ik hier zo lees, zijn er niet zoveel kennelijk die gezift worden als de tarwe. Die geloven en geen twijfel hebben. Zou het geloof van Petrus dan zo klein zijn ? Waarom zegt de Heere dan : als ik wederkom, zal ik dan nog geloof vinden ?


Mijn oprechte vraag is schelpje ... wat geloof jij nu eigenlijk ?
Dat is me nog steeds niet duidelijk.

Dan wil ik nog vermelden dat de Heilige Geest nog niet gekomen was in de situaties
die jij aanhaalt.
Laatst gewijzigd door schaapje op 30 mar 2011 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Blij om de uitverkiezing.

Berichtdoor schelpje3 » 30 mar 2011 14:42

schaapje schreef:
schelpje3 schreef:Jezus zei tegen hen: U zult in deze nacht allen aanstoot aan Mij nemen, want er is geschreven: Ik zal de Herder slaan en de schapen zullen uiteengedreven worden.

En de Heere zei: Simon, Simon, zie, de satan heeft u ALLEN opgeeist om te ziften als de tarwe.

Maar als ik hier zo lees, zijn er niet zoveel kennelijk die gezift worden als de tarwe. Die geloven en geen twijfel hebben. Zou het geloof van Petrus dan zo klein zijn ? Waarom zegt de Heere dan : als ik wederkom, zal ik dan nog geloof vinden ?


Mijn oprechte vraag is schelpje ... wat geloof jij nu eigenlijk ?
Dat is me nog steeds niet duidelijk.

Dan wil ik nog vermelden dat de Heilige Geest nog niet gekomen was in de situaties
die jij aanhaald.

HEERE, ik geloof, kom mijn ongelovigheid te hulp !

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Blij om de uitverkiezing.

Berichtdoor schaapje » 30 mar 2011 14:43

Maar als dat een oprecht gebed is dan komt de Heer je te hulp
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Blij om de uitverkiezing.

Berichtdoor schelpje3 » 30 mar 2011 14:44

schaapje schreef:Maar als dat een oprecht gebed is dan komt de Heer je te hulp

ZO geloof ik en dat is geen kwestie dus van Jezus aannemen !

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Blij om de uitverkiezing.

Berichtdoor schaapje » 30 mar 2011 14:48

schelpje3 schreef:
schaapje schreef:Maar als dat een oprecht gebed is dan komt de Heer je te hulp

ZO geloof ik en dat is geen kwestie dus van Jezus aannemen !


Jezus aannemen is maar een term schelpje, je weet best wel dat mensen dat anders
bedoelen, ze bedoelen in Jezus geloven...dat Hij voor je zonden gestorven is.
Dan is het ook nog de bedoeling dat we op Hem gaan lijken en dat is een
onmogelijke opgave...maar geeft God ons een onmogelijke opgave? nee
natuurlijk niet ... om die opgave uit te werken moeten we de Heilige Geest ontvangen
en die zal zorgen dat we aan oude oude mens afsterven.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Blij om de uitverkiezing.

Berichtdoor 1a2b3c » 30 mar 2011 14:49

schelpje3 schreef:Jezus zei tegen hen: U zult in deze nacht allen aanstoot aan Mij nemen, want er is geschreven: Ik zal de Herder slaan en de schapen zullen uiteengedreven worden.

En de Heere zei: Simon, Simon, zie, de satan heeft u ALLEN opgeeist om te ziften als de tarwe.

Maar als ik hier zo lees, zijn er niet zoveel kennelijk die gezift worden als de tarwe. Die geloven en geen twijfel hebben. Zou het geloof van Petrus dan zo klein zijn ? Waarom zegt de Heere dan : als ik wederkom, zal ik dan nog geloof vinden ?


Als ik dat zo eens lees lijkt het wel alsof jij een aanstoot neemt aan de blijde boodschap dat Jezus een verzoening is voor de zonden voor een ieder die gelooft.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Blij om de uitverkiezing.

Berichtdoor schelpje3 » 30 mar 2011 14:51

1a2b3c schreef:
schelpje3 schreef:Jezus zei tegen hen: U zult in deze nacht allen aanstoot aan Mij nemen, want er is geschreven: Ik zal de Herder slaan en de schapen zullen uiteengedreven worden.

En de Heere zei: Simon, Simon, zie, de satan heeft u ALLEN opgeeist om te ziften als de tarwe.

Maar als ik hier zo lees, zijn er niet zoveel kennelijk die gezift worden als de tarwe. Die geloven en geen twijfel hebben. Zou het geloof van Petrus dan zo klein zijn ? Waarom zegt de Heere dan : als ik wederkom, zal ik dan nog geloof vinden ?


Als ik dat zo eens lees lijkt het wel alsof jij een aanstoot neemt aan de blijde boodschap dat Jezus een verzoening is voor de zonden voor een ieder die gelooft.

Ik een aanstoot ?? Ik haal het allemaal uit de Bijbel !
Als je hier geen kennis van hebt, vraag ik me af in hoeverre je geloof beproefd is.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Blij om de uitverkiezing.

Berichtdoor 1a2b3c » 30 mar 2011 14:53

schelpje3 schreef:
schaapje schreef:Maar als dat een oprecht gebed is dan komt de Heer je te hulp

ZO geloof ik en dat is geen kwestie dus van Jezus aannemen !


Joh.1:12 Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

Joh.3:33 Wie Zijn getuigenis aangenomen heeft, die heeft daarmee bezegeld dat God waarachtig is.

Zomaar twee teksten over positief aannemen en hier ook nog een negatieve Joh.1:11 Hij kwam tot het Zijne, maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Blij om de uitverkiezing.

Berichtdoor schaapje » 30 mar 2011 14:57

Het lijkt er steeds meer op dat er gelovigen zijn die niets van de Here Jezus moeten
hebben/geloven, die wel in God geloven, maar langs een andere weg willen komen.
En alleen Jezus is de weg niemand komt tot de Vader dan alleen door Hem

Ik snap er helemaal niks meer van. :(
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Blij om de uitverkiezing.

Berichtdoor 1a2b3c » 30 mar 2011 14:58

schelpje3 schreef:
1a2b3c schreef:
schelpje3 schreef:Jezus zei tegen hen: U zult in deze nacht allen aanstoot aan Mij nemen, want er is geschreven: Ik zal de Herder slaan en de schapen zullen uiteengedreven worden.

En de Heere zei: Simon, Simon, zie, de satan heeft u ALLEN opgeeist om te ziften als de tarwe.

Maar als ik hier zo lees, zijn er niet zoveel kennelijk die gezift worden als de tarwe. Die geloven en geen twijfel hebben. Zou het geloof van Petrus dan zo klein zijn ? Waarom zegt de Heere dan : als ik wederkom, zal ik dan nog geloof vinden ?


Als ik dat zo eens lees lijkt het wel alsof jij een aanstoot neemt aan de blijde boodschap dat Jezus een verzoening is voor de zonden voor een ieder die gelooft.

Ik een aanstoot ?? Ik haal het allemaal uit de Bijbel !
Als je hier geen kennis van hebt, vraag ik me af in hoeverre je geloof beproefd is.


Ik heb nergens gezegd of ik hier wel of niet iets van ken maar ik zeg wel dat twijfel geen kenmerk is van geloof. De boom wordt aan de vruchten gekend zegt Jezus. Gal.5:22 en 1 Joh.3:14 Wij weten dat wij zijn overgegaan uit de dood in het leven, omdat wij de broeders liefhebben;
KOMT ALLEMAAL UIT DE BIJBEL!!!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Blij om de uitverkiezing.

Berichtdoor TheKeimpe » 30 mar 2011 15:51

Als ik het allemaal zo lees, dan komt bij mij een vraag boven:

Zou God nu werkelijk afhankelijk zijn van het geloof van een mens, om deze mens tot Hem te brengen? Zou de almachtige God zo onmachtig zijn? Ach nee toch?

Ik vind ik de Bijbel grond voor de volgende twee stellingen:
- Er gaan geen mens verloren, anders dan als straf op zijn of haar zonde.
- Er wordt geen mens behouden, anders dan door het ingrijpen van een Almachtig God. Iemand gelooft niet oPdat hij wordt uitverkoren, maar iemand gaat geloven oMdat hij is uitverkoren.

Ik krijg beide uitspraken alleen niet één op één op elkaar.
Maar de woorden uit de Dordtse Leerregels, hoofdstuk 1, artikel 16, zijn me uit het hart gegrepen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Blij om de uitverkiezing.

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2011 15:52

schelpje3 schreef:
Marnix schreef:
schelpje3 schreef:Ik heb wel eens een dominee horen zeggen dat dit de meest misbruikte tekst uit de Bijbel is, nl dat de Heere Jezus DE WERELD liefgehad heeft. Dat is niet waar ! De wereld zal vergaan. Wij moeten DOOR de wereld heen, met alle zonde en verleidingen.
Het zegt ons niks als wij niet van Christus' wege geroepen zijn ! Aan de voet van het kruis stonden soldaten, burgers, en het deed hen ook niks ! Maar 1 moordenaar aan het kruis ! Eentje maar.
Petrus verloochende zelfs zijn Meester ! Hij verkeerde dagelijks in Zijn gezelschap, maar ik ken de Mens niet.
Zijn wij beter dan Petrus ? Kunnen wij Hem niet verloochenen, zijn wij daar te gelovig voor ?


Hoe leg jij Johannes 3 vers 16 dan uit? Daar staat letterlijk dat God de wereld lief had. Jij zegt in feite dat wat daar staat niet klopt. Maar wat staat er dan?

Zo kun je alle teksten uit de Bijbel compleet uit zijn verband rukken. Er staat ook altijd iets voor (en na !)
Het is het gesprek met Nicodemus. Hij begrijpt niet dat je wederom geboren moet worden. Jezus legt het hem uit.
Er voor staat: alzo moet de Zoon des Mensen verhoogd worden.
Opdat een iegelijk die in Hem gelooft (!) niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
En pas DAN komt de tekst: want alzo....
en:
WANT GOD HEEFT ZIJN ZOON NIET GEZONDEN IN DE WERELD, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft IS ALREDE VEROORDEELD, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.

En als je het dan zo leest, kun je moeilijk volhouden dat Jezus voor ALLE mensen, of zo je wilt, de wereld gestorven is.
Dan zou er geen evangelie, geen kerken, niets nodig zijn. En maak je van de Bijbel een dood woord.


Jezus droeg de zonden van allen. Maar alleen wie geloven zullen vrijgesproken en behouden worden. Dat leert de Bijbel. Maar de context van Johannes 3:16 is wel dat God zijn Zoon gaf omdat Hij de wereld lief had. Niet de hele wereld zal gered worden.... maar dat doet aan die liefde niets af. De context relativeert die liefde ook niet, alleen wie behouden worden. En je kan dan niet zeggen: Uitverkiezing = Sommigen worden gered dus die liefde is dan ook niet voor de wereld maar voor sommigen. Lees maar mee:

1 Mijn lieve kinderen, ik schrijf u deze dingen, opdat u niet zondigt. En als iemand gezondigd heeft: wij hebben een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de Rechtvaardige.
2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden van de hele wereld.


9 De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen.

Je kan Gods liefde niet inperken met een uitverkiezingsleer. Gods liefde en genade is algemeen. Dat kan je niet relativeren door aan te geven dat niet iedereen gered wordt en God dan ook zal oordelen. Dat is waar, maar dat doet aan Zijn liefde niets af. Hij zal op de jongste dag niet zeggen: Ik heb je niet liefgehad. Maar "u hebt het niet gewild". Dat zegt Jezus ook tegen Jeruzalem:

Jeruzalem, Jeruzalem, u die de profeten doodt en stenigt wie naar u toe gezonden zijn! Hoe vaak heb Ik uw kinderen bijeen willen brengen, op de wijze waarop een hen haar kuikens bijeenbrengt onder haar vleugels; maar u hebt niet gewild!

Als je het voorstelt alsof God voor de schepping iedereen bedacht en in een bakje "uitverkoren, hen heb ik lief" of in een bakje "niet uitverkoren, hen haat ik" heeft gestopt is dat een karikatuur van de Bijbelse uitverkiezingsleer.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Blij om de uitverkiezing.

Berichtdoor schelpje3 » 30 mar 2011 16:01

Marnix, tientallen keren komt het woord: uitverkoren(en) voor in de Bijbel.
Ik heb nog even een tekst erbij gezocht, die heel kenmerkend is in dit verband.

Markus 13: En als de Heere die dagen niet ingekort had, zou er geen vlees behouden worden; maar ter wille van de uitverkorenen, die hij heeft uitverkoren, heeft Hij die dagen ingekort.

ZO erg wordt het dus !
En een waarschuwing voor valse christussen en valse profeten. Maar past u op !
Dat alles zegt de Heere toch niet voor niks ?
Waarom wordt hier dan toch zo "luchtig" over gedaan, zo van: dat overkomt ons niet, want wij geloven toch.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Blij om de uitverkiezing.

Berichtdoor schaapje » 30 mar 2011 16:12

TheKeimpe schreef:Als ik het allemaal zo lees, dan komt bij mij een vraag boven:

Zou God nu werkelijk afhankelijk zijn van het geloof van een mens, om deze mens tot Hem te brengen? Zou de almachtige God zo onmachtig zijn? Ach nee toch?

Ik vind ik de Bijbel grond voor de volgende twee stellingen:
- Er gaan geen mens verloren, anders dan als straf op zijn of haar zonde.
- Er wordt geen mens behouden, anders dan door het ingrijpen van een Almachtig God. Iemand gelooft niet oPdat hij wordt uitverkoren, maar iemand gaat geloven oMdat hij is uitverkoren.

Ik krijg beide uitspraken alleen niet één op één op elkaar.
Maar de woorden uit de Dordtse Leerregels, hoofdstuk 1, artikel 16, zijn me uit het hart gegrepen.



In Hebr.11 staat een mooi stuk over geloven o.a.

vers 6 maar zonder geloof is het onmogelijk Hem welgevallig te zijn. Want wie tot
God komt, moet geloven dat Hij bestaat en een beloner is voor wie Hem ernstig zoeken.

Er zijn veel mensen die in "een God" geloven, maar zoeken ze Hem wel.
Als we Hem wel zoeken dan is Hij het die ons de zekerheid geeft zoals in vers 1
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten