beste Elbert, waarom kom je steeds met voorbeelden die kant nog wal raken om daar vervolgens op te reageren????elbert schreef:Voor diegenen die dat niet kunnen, maar desondanks toch deel uitmaken van de gemeente (kinderen, geestelijk gehandicapten), geldt dat we ze als gelovigen beschouwen en behandelen en daarom worden ze gedoopt.
De geloofsdoop is dopen op geloof. verstandelijk gehandicapten kunnen prima geloven. ik ken er meerdere, en ze stralen van blijdschap omdat ze van Christus zijn. ook kinderen kunnen geloven. maar babies kunnen dat niet, babies hebben nog nooit van Jezus gehord en kunnen nog niet begrijpen wat Jezus gedaan heeft. hoe kunnen ze dat dan geloven??? dus je hele verdere argumentatie op je eigen voorbeeld vervalt en is prietpraat. onbekeerden horen niet bij God; hun zonden staan tussen hen en God in (jesaja 49:2) dus ook als zitten ze braaf in de kerk, ze horen niet bij God. alleen als ze tot geloof komen gaan ze bij God horen en kunnen ze gedoopt worden.
hoeveel slechterikken waren als babie gedoopt, hoeveel god-lasteraars, hoeveel god-loogenaars? horen deze bij God? of hadden ze niet gedoopt mogen worden?elbert schreef:Want: of je behoort God toe en dan is de doop voor jou, of helemaal niet en dan mag je ook niet gedoopt worden. Een tussenweg is er niet.
je hebt helemaal gelijk als er niet naar gevoelens verwezen wordt. er wordt naar de bijbehorende LEER verwezen. er wordt niet naar Chrstus sterven etc verwezen maar naar onze doop. de doop is onze reactie op het geloof. bekering, geloof, doop en doop in de heilige Geest hoort allemaal bij wedergeboren worden. Paulus verwijst naar de persoonlijke doop van zijn lezers en herinnert hen eraan dat ze dat deden omdat ze in Christus begraven en opgestaan waren.elbert schreef:Maar ik ben het met je oneens dat dit "weet je nog" slaat op het moment dat je bewust je doop meemaakte of op het bewust meemaken van het moment van je bekering. Wat heb je per slot van rekening daaraan als je bijv. oud geworden bent en de herinnering vervaagd is of zelfs (door dementie) helemaal verdwenen is? We worden inderdaad herinnerd aan onze doop, maar daarbij denken we niet aan de herinnering en de gevoelens die daarbij hoorden, maar wel aan een andere, die uit de Schrift na te gaan is.
hoe fout kan je zitten? de doop zegt niet tegen ons 'geloof dat' maar door de doop getuigen wij naar de wereld 'dit geloven wij!' daarom moeten als baby gedoopten later daar belijdenis van afleggen om dit ontbrekende onderdeel toetevoegen. je geeft dus een andere betekenis aan de doop en zegt om die reden dat elke doop gelijk is.elbert schreef: En zo is ook onze doop (elke doop, want elke doop is hetzelfde) een middel dat ons naar die heilsfeiten verwijst en tegen ons zegt: "het is echt waar: Jezus is gestorven, begraven, opgewekt en ten hemel gevaren en wij met Hem, geloof dat!".
Paulus gaf in efeze al aan dat niet elke doop gelijk is en dat er daarom overgedoopt moest worden.
je dee dat elke doop gelijk is houdt geen stand omdat paulus dan ook tegen nog niet belijdende gedoopten spreekt als dat deze ook der zonde gestorven zijn. ongelovig, onbekeerd maar aan de zonde gestorven? kortom je ontloopt mijn argument en probeert met veel worden dat te verbloemen.
dus vraag: zijn ongelovigen die als baby gedoopt zijn van der zonden gestorven? het wij in vers 3 en 4 slaat op dezelfde groep mensen. wij gedoopte mensen zijn niet langer slaaf van de zonden. kan je dit ook zeggen van babie-gedoopte mensen die niet geloven en onbekeerd zijn?
PARDON, je komt met een staatje van 3 punten waarvan het laatste punt specifiek over kinderen gaat. je hebt er dus wel een probleem van gemaakt.elbert schreef:k heb het niet over een probleem gehad, maar heb wel aan willen geven dat je met de spaarzame gegevens uit het NT niet zomaar eenduidig een verwerping van de doop van kinderen kunt afleiden. Om het juiste zicht op de positie van kinderen te krijgen, is de hele Bijbel nodig (daar is dat andere topic voor).
hier ben je heel helder. je kiest voor een standpunt, dat is je uitgangspunt. en vandaaruit komt dus al je redeneren. De bijbel is duidelijk dat alleen gelovigen bij de gemeente horen. we hebben hier dat uitputtend onderbouwt en nu kom je met als laatste verweer, 'maar als je gelooft dat kinderen bi de gemeente horen'.elbert schreef:Janvanverweg schreef:
in deze reactie laat ik zien dat onderscheid maken tussen ongelovigen 'het zendingsveld' en gelovigen wat doop praktijk niet opgaat. Rom 6 verwijst naar de doop van iedereen die gedoopt is in de gemeente van Rome. het is onderwijs met een verwijzing naar de bestaande praktijk.
Dat ben ik met je eens, al bedoel ik dat anders. Wanneer je gelooft dat kinderen van de gelovigen in principe ook tot de gemeente behoren, dan horen ze ook gedoopt te zijn.
dan blijft er weinig over om de bijbel los te laten en de tradite boven de bijbel te hebben. en dan eindigt dit gesprek. als je echter de bijbel boven de tradite wilt blijven houden, dan moet je je standpunten ook aan de bijbel aanpassen. door jezelf bijbelgetrouw te noemen maar er onbijbelse standpunten opna te houden dat is wat ik shizofreen noem.