Refoschool in De Valk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Refoschool in De Valk?

Berichtdoor Race406 » 28 mar 2011 14:36

elbert schreef:Het lijkt me niet de bedoeling om in dit topic aan GerGem bashing te doen. We hebben het over een reformatorische school en over een mogelijke extra school in de Valk.


Gelijk heb je, maar wederom komt er uit die hoek een volslagen waanzinnig idee..... :shock:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Re: Refoschool in De Valk?

Berichtdoor haring » 28 mar 2011 21:00

Mortlach schreef:Een tweede school oprichten met als gevolg dat beide scholen niet langer levensvatbaar zijn lijkt me echt een geweldig idee! Altijd fijn als dogmatiek boven pragmatiek wordt gesteld.



Ik zou er niet rouwig om zijn als het gebeurd.
*onderschrift verwijderd door moderator*

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Refoschool in De Valk?

Berichtdoor Sabra » 28 mar 2011 23:08

elbert schreef:Het lijkt me niet de bedoeling om in dit topic aan GerGem bashing te doen. We hebben het over een reformatorische school en over een mogelijke extra school in de Valk.


Je kunt dit kerkgenootschap in deze discussie natuurlijk niet buiten beschouwing laten. De kerkenraad van de plaatselijke gemeente komt immers met dit plan.

Dit plan negatief beoordelen heeft per definitie invloed op de wijze waarop je dit kerkgenootschap beoordeeld.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Refoschool in De Valk?

Berichtdoor pannenkoek » 29 mar 2011 07:31

Sabra schreef:
elbert schreef:Het lijkt me niet de bedoeling om in dit topic aan GerGem bashing te doen. We hebben het over een reformatorische school en over een mogelijke extra school in de Valk.


Je kunt dit kerkgenootschap in deze discussie natuurlijk niet buiten beschouwing laten. De kerkenraad van de plaatselijke gemeente komt immers met dit plan.

Dit plan negatief beoordelen heeft per definitie invloed op de wijze waarop je dit kerkgenootschap beoordeeld.



Oké, maar spreek dan over de GG te de Valk, en niet over de GG in het algemeen.
Ik kom een beetje voor me zelf op. Ben ook GG maar totaal anders dan de gemeente(n) aldaar.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Refoschool in De Valk?

Berichtdoor elbert » 29 mar 2011 08:03

Sabra schreef:
elbert schreef:Het lijkt me niet de bedoeling om in dit topic aan GerGem bashing te doen. We hebben het over een reformatorische school en over een mogelijke extra school in de Valk.

Je kunt dit kerkgenootschap in deze discussie natuurlijk niet buiten beschouwing laten. De kerkenraad van de plaatselijke gemeente komt immers met dit plan.
Dat klopt, maar het lijkt me niet nodig om zaken die er vrijwel niets mee van doen hebben (zoals de theologische opvattingen over wet en evangelie), hierbij te betrekken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Refoschool in De Valk?

Berichtdoor Mortlach » 29 mar 2011 09:14

Gewoon een typisch voorbeeldje van in je eigen voet schieten. Helaas raken ze er ook anderen mee.

Ik vraag me af wat de leerlingen ervan vinden als je eerlijk hun mening zou vragen trouwens.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Jantjes

Re: Refoschool in De Valk?

Berichtdoor Jantjes » 29 mar 2011 09:36

elbert schreef:
Sabra schreef:
elbert schreef:Het lijkt me niet de bedoeling om in dit topic aan GerGem bashing te doen. We hebben het over een reformatorische school en over een mogelijke extra school in de Valk.

Je kunt dit kerkgenootschap in deze discussie natuurlijk niet buiten beschouwing laten. De kerkenraad van de plaatselijke gemeente komt immers met dit plan.
Dat klopt, maar het lijkt me niet nodig om zaken die er vrijwel niets mee van doen hebben (zoals de theologische opvattingen over wet en evangelie), hierbij te betrekken.

Sorry elbert maar in deze bent u wel heel kortzichtig.

Natuurlijk liggen theologische opvattingen ten grondslag aan het plan om een school naast de school met de Bijbel in De Valk te stichten. Duidelijk staat er in het krantenverslag dat de plaatselijke Gereformeerde Gemeente verdeeld is (het loopt er dwars door heen) over een theologische kwestie namelijk dat zij niet reformatorisch genoeg is. Wat is dan wel niet reformatorische genoeg? Wel, de kinderen mogen niet gezien worden als ‘schaapjes van de goede Herder’. De directeur van Dijk zegt dat het duidelijk niet het geval is en er weldegelijk separatie is. Wat is dan het geval? Het missionaire karakter van de school moet er, volgens de club die een nieuwe school wil stichten, duidelijk uit. Het moed een gesloten school worden naar de dogmatische en volgens hun eigen theologische opvattingen (regeltjes) van een gedeelte van de Gereformeerden Gemeente aldaar.

En u weet duidelijk niet wat die aparte regeltjes zijn!


.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Refoschool in De Valk?

Berichtdoor Sabra » 29 mar 2011 11:38

elbert schreef:Dat klopt, maar het lijkt me niet nodig om zaken die er vrijwel niets mee van doen hebben (zoals de theologische opvattingen over wet en evangelie), hierbij te betrekken.


Als er bepaalde theologische opvattingen ten grondslag liggen aan de motivatie van de kerkenraad tot het voornemen een nieuwe school te stichten, dan kunnen die theologische opvattingen natuurlijk wel worden beoordeeld.

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Refoschool in De Valk?

Berichtdoor Galateia » 29 mar 2011 11:57

Als niet-refo moet ik om dit soort nieuwsberichten altijd zo lachen. "Die gekke refo's toch weer, waar zijn ze nou helemaal mee bezig?" Ik vind het simpelweg jammer, dat men zich druk maakt om dit soort zaken. Echt zo ontzettend jammer! Als een niet-christen dit zou lezen, dan zou die er helemaal niets meer van snappen en alleen maar meer verwijderd raken van het christendom. Dat vind ik zo jammer, dit is zo'n slechte getuigenis.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Refoschool in De Valk?

Berichtdoor schelpje3 » 29 mar 2011 14:54

Als niet-gergemmer wil ik wel vragen met iets meer respect te spreken over deze groep. Je kunt het er mee eens zijn of niet (ik ook niet) maar om deze mensen als belachelijk of deerniswekkend neer te zetten, is misschien gebruikelijk op een seculier forum, maar toch niet op REFOweb ?
Laten we discussie op inhoudelijke argumenten voeren en niet op hatelijkheden.
Pannenkoek voelt zich terecht aangevallen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Refoschool in De Valk?

Berichtdoor Mortlach » 29 mar 2011 16:04

schelpje3 schreef:Als niet-gergemmer wil ik wel vragen met iets meer respect te spreken over deze groep. Je kunt het er mee eens zijn of niet (ik ook niet) maar om deze mensen als belachelijk of deerniswekkend neer te zetten, is misschien gebruikelijk op een seculier forum, maar toch niet op REFOweb ?
Laten we discussie op inhoudelijke argumenten voeren en niet op hatelijkheden.
Pannenkoek voelt zich terecht aangevallen.


Het is gewoon erg bijzonder dat ze zichzelf met het touw van hun eigen geloof ophangen. En ondertussen maar niet begrijpen waarom het geloof langzaam uitsterft. Een geloof dat zichzelf niet opnieuw kan uitvinden, verdient misschien precies wat het krijgt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Refoschool in De Valk?

Berichtdoor schelpje3 » 29 mar 2011 16:06

Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:Als niet-gergemmer wil ik wel vragen met iets meer respect te spreken over deze groep. Je kunt het er mee eens zijn of niet (ik ook niet) maar om deze mensen als belachelijk of deerniswekkend neer te zetten, is misschien gebruikelijk op een seculier forum, maar toch niet op REFOweb ?
Laten we discussie op inhoudelijke argumenten voeren en niet op hatelijkheden.
Pannenkoek voelt zich terecht aangevallen.


Het is gewoon erg bijzonder dat ze zichzelf met het touw van hun eigen geloof ophangen. En ondertussen maar niet begrijpen waarom het geloof langzaam uitsterft. Een geloof dat zichzelf niet opnieuw kan uitvinden, verdient misschien precies wat het krijgt.

Vergis je niet, de ger gem groeit nog steeds in jonge-mensen aantal. (rare zin, maar je snapt hem wel) :wink:

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Refoschool in De Valk?

Berichtdoor Race406 » 30 mar 2011 09:10

schelpje3 schreef:
Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:Als niet-gergemmer wil ik wel vragen met iets meer respect te spreken over deze groep. Je kunt het er mee eens zijn of niet (ik ook niet) maar om deze mensen als belachelijk of deerniswekkend neer te zetten, is misschien gebruikelijk op een seculier forum, maar toch niet op REFOweb ?
Laten we discussie op inhoudelijke argumenten voeren en niet op hatelijkheden.
Pannenkoek voelt zich terecht aangevallen.


Het is gewoon erg bijzonder dat ze zichzelf met het touw van hun eigen geloof ophangen. En ondertussen maar niet begrijpen waarom het geloof langzaam uitsterft. Een geloof dat zichzelf niet opnieuw kan uitvinden, verdient misschien precies wat het krijgt.

Vergis je niet, de ger gem groeit nog steeds in jonge-mensen aantal. (rare zin, maar je snapt hem wel) :wink:


In aantal wel ja... Groeit de GG ook in aantal gelovigen, of gaan er steeds meer gelovigen naar kerken waar Christus op de rechte wijze gepredikt wordt?
Vergis je niet: Ik zeg niet dat in de hele GG dat zo is. Er zijn GG dominees die zo bij ons op de kansel (CGK) kunnen. Maar ik hoor meer preken waarin allerlei zaken erbij worden gehaald (je moet eerst je ellende kennen, je moet door het dal van Achor heengaan, je moet in de schaduw der moerbeziënstruiken terechtkomen en dat soort opmerkingen), dat ik me heel levendig kan indenken dat als je tot geloof komt, je naar een andere kerk (of andere gemeente binnen de GG) overgaat.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Refoschool in De Valk?

Berichtdoor schelpje3 » 30 mar 2011 10:57

Race406 schreef:
schelpje3 schreef:
schelpje3 schreef:Als niet-gergemmer wil ik wel vragen met iets meer respect te spreken over deze groep. Je kunt het er mee eens zijn of niet (ik ook niet) maar om deze mensen als belachelijk of deerniswekkend neer te zetten, is misschien gebruikelijk op een seculier forum, maar toch niet op REFOweb ?
Laten we discussie op inhoudelijke argumenten voeren en niet op hatelijkheden.
Pannenkoek voelt zich terecht aangevallen.




In aantal wel ja... Groeit de GG ook in aantal gelovigen, of gaan er steeds meer gelovigen naar kerken waar Christus op de rechte wijze gepredikt wordt?
Vergis je niet: Ik zeg niet dat in de hele GG dat zo is. Er zijn GG dominees die zo bij ons op de kansel (CGK) kunnen. Maar ik hoor meer preken waarin allerlei zaken erbij worden gehaald (je moet eerst je ellende kennen, je moet door het dal van Achor heengaan, je moet in de schaduw der moerbeziënstruiken terechtkomen en dat soort opmerkingen), dat ik me heel levendig kan indenken dat als je tot geloof komt, je naar een andere kerk (of andere gemeente binnen de GG) overgaat.

Dat is jouw beleving van het geloof. En van vele anderen. Vooral opgewekt je weg vervolgen. Maar de ellendekennis mag niet gepreekt worden ? Zo zit toch echt de catechismus in elkaar, dus ook in de CGK. Maar men slaat die liever over en gaat meteen naar de dankbaarheid. Als je niet in de GEESTELIJKE ellende zit, hoef je immers niet verlost te worden ?

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Refoschool in De Valk?

Berichtdoor Race406 » 30 mar 2011 11:59

schelpje3 schreef:Dat is jouw beleving van het geloof. En van vele anderen. Vooral opgewekt je weg vervolgen. Maar de ellendekennis mag niet gepreekt worden ? Zo zit toch echt de catechismus in elkaar, dus ook in de CGK. Maar men slaat die liever over en gaat meteen naar de dankbaarheid. Als je niet in de GEESTELIJKE ellende zit, hoef je immers niet verlost te worden ?


Ik ontken niet dat de mens last krijgt van zijn/haar zonden, maar men moet ervoor waken dat geleerd wordt dat altijd eerst de zonde moet worden gekend. Jezus' offer was voldoende. Zoals iemand hier al eens heeft gezegd: Zondekennis en berouw komt echt wel, maar is niet nodig. Dan zou het namelijk toch weer uit de mens moeten komen.
En daarbij: Menselijk geredeneerd moet je eerst je zonde kennen, anders weet je niet waar je van verlost moet worden. Maar laat God nu toch heel vaak anders werken dan wij mensen vermoeden of logisch vinden..... Stop nu eens met dat geredeneer, en laat God nu eens echt God zijn en verwonder je liever over Zijn genade, en ga niet spitten naar allerlei toeleidende weggetjes. Ik heb het al zo vaak gezegd: In de Bijbel staat NERGENS (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) dat God je altijd eerst je ellende leert kennen. Laten wij dat nu ook niet gaan leren door allemaal theologisch heel doordacht en vernuftig klinkende dogmatische theorieën... Dogmatiek is erg leuk, maar moet wel op de Bijbel geënt zijn.
De Catechismus begint met de vraag wat is uw enige troost, beide in leven en sterven? En DAARNA pas het (overigens zeeeeer korte) deel over de ellende..........
Ik ben bang dat men door allerlei toeleidende weggetjes door dalen van Achor en theologische bomen, het hutje in de komkommerhof niet meer ziet... :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten