Refoschool in De Valk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Refoschool in De Valk?

Berichtdoor Race406 » 25 mar 2011 16:41

Wat vinden jullie hier van?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Refoschool in De Valk?

Berichtdoor schelpje3 » 25 mar 2011 17:29

Ik zie een scheuring aankomen :?
Zo groot is dat dorp toch niet ?

Faramir

Re: Refoschool in De Valk?

Berichtdoor Faramir » 25 mar 2011 17:33

Race406 schreef:Wat vinden jullie hier van?

Voor een buurtschap/dorp met 1670 inwoners vind ik het complete waanzin.

Jantjes

Re: Refoschool in De Valk?

Berichtdoor Jantjes » 25 mar 2011 18:57

De Valk worstelt met kwestie refoschool schreef:„De bezwaren tegen de bestaande scholen zijn theologisch van aard. De ouders voelen zich niet thuis bij de visie op de doop en het verbond die op school wordt uitgedragen. Het lijkt erop dat de kinderen worden gezien als schaapjes van de goede Herder. De ouders missen in het onderwijs de noodzaak van waarachtige bekering.”

Het argument dat: ‘de kinderen niet in het verbond komen door de doop’ is de leer van de Gereformeerde Gemeente. De kinderen zijn daardoor geen schaapjes van de goede Herder. Het typische of uitzonderlijke hierin is dat de ouders van de Gereformeerde Gemeente wel allen de kinderen laten dopen maar dat niet allen aan het avondmaal gaan.
Mijn mening en de Bijbelse is dat je je kinderen niet kan laten dopen als je niet deel neemt aan het avondmaal.

De oplossende uitvinding voor dit probleem vind zich in een dogma van de Ger.Gem. dat de kinderen na hun doop op de erven (tuin van een huis en niet in het huis) van het verbond komen en niet in het verbond door hun ouders.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Refoschool in De Valk?

Berichtdoor pannenkoek » 25 mar 2011 19:08

'Ruzie over reformatorische basisschool' staat er in de krant(en)
Wat hier gebeurt is geen goed voorbeeld.

Laten we in deze tijd waar het aantal Christenen in ons land sterk verminderd,
kijken naar wat ons bindt, en niet naar wat ons verdeeld!

De wereld wijst, en de duivel lacht.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: Refoschool in De Valk?

Berichtdoor Bertiel » 25 mar 2011 19:52

Pas geleden schreef J. van Klinken in het RD over soortgelijke situatie. Er was toen tegen de oprichters van de reformatorische school gezegd door degene die in Prot Chr school waren gebleven: "toen jullie zijn weggegaan is het allemaal nog veel harder gegaan". volgens mij leert de Bijbel ons om het zout in de pap te zijn en niet ons in hoekje met een boekje te verschuilen!!
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Refoschool in De Valk?

Berichtdoor TheKeimpe » 25 mar 2011 20:04

Dit is verschrikkelijk

Gebruikersavatar
Africa
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 dec 2010 17:32
Locatie: Somewhere

Re: Refoschool in De Valk?

Berichtdoor Africa » 25 mar 2011 22:44

Jammerlijk. Laten die ouders zich druk maken over andere dingen dan over het reformatorische gehalte van een basisschool.
Slechts één leven,
dat snel voorbij zal gaan;
slechts wat voor Christus is gedaan
zal blijven bestaan.

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Refoschool in De Valk?

Berichtdoor Pasker » 26 mar 2011 13:15

Race406 schreef:Wat vinden jullie hier van?


Klinkt Reformatorisch.

Ctje
Mineur
Mineur
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 nov 2010 18:04

Re: Refoschool in De Valk?

Berichtdoor Ctje » 26 mar 2011 13:41

Tis triest. Maar goed, wie de GerGem daar een beetje kent, weet dat het niet moeilijk en zwaar genoeg kan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Refoschool in De Valk?

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2011 14:30

Deze kinderen veilig op een Bijbelgetrouwe school zetten, naar de maatstaven dan van deze mensen, op jong-volwassen leeftijd zeggen ze misschien: toedeloe. Zo'n fundamentalistische school zegt niet zoveel over het vervolg van deze kinderen.
Als ik de jeugd zie op het vervolgonderwijs, verschilt dat niet zo heel veel met de reguliere. Velen hebben de modernste mobiel, kleurtje in het haar, oorbelletjes, de jongens dragen eveneens erg hippe kleding. Aan het uiterlijk zie ik het iig niet. (behalve de rokjes misschien, maar die zijn soms ook op het randje van "te kort" en bij het verlaten van de school verkleden ze zich in skinny jeans)

hazelaar
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 mei 2010 16:55

Re: Refoschool in De Valk?

Berichtdoor hazelaar » 26 mar 2011 14:35

Zelfs mijn vader, toch een diehard rechtse gergemmer kwam tot de term "belachelijk", betreffende het idee van deze plaatselijke ger gem om een eigen school op te willen richten.
Het is eigenlijk een geweldig mooi unicum, dat er van die plattelandschooltjes zijn die voluit reformatorisch zijn en toch een open toelatingsbeleid voeren. Dat kan volgens mij ook alleen in die buitengebieden, vanwege het zeer hoge percentage "bevindelijk-gereformeerden" tov de totale bevolking.

Het bestuur van deze scholen kerkt veelal in ger gem kerken of soortgelijk, de leerkrachten zijn voluit reformatorisch (iets met VGS sollicatie-code) en dan toch als kerkenraad deze scholen even af te keuren als "gewogen, gewogen, maar te licht bevonden" is werkelijk te triest voor woorden. Ik kan er ook weinig christelijks aan ontdekken.

Het betekent ook de doodssteek voor zulke scholen, als ze veel leerlingen verliezen aan de "school van de kerk", zowel qua leerlingen aantallen, als qua reformatorische inhoud.

Laat ik er maar over stoppen, want ik zit me er alleen maar buitengewoon boos over te maken.
Jezus zei tot hem: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Jantjes

Re: Refoschool in De Valk?

Berichtdoor Jantjes » 28 mar 2011 11:40

Ctje schreef:Tis triest. Maar goed, wie de GerGem daar een beetje kent, weet dat het niet moeilijk en zwaar genoeg kan.

Inderdaad.
In de Gereformeerde Gemeente aldaar (...)

*passage over dominee verwijderd door moderator*

Eerst de Wet, dan het Evangelie. Je vraagt je dan wel af hoe dat dan ging bij de onvervalste heidenen die we al in het Nieuwe Testament aantreffen. Zien we dat de apostelen daar altijd eerst de Wet, dan het Evangelie aan de mensen brengen? Welnee. Je ziet juist dat de apostelen in hun toespraken binnen een minuut of wat over het Evangelie spraken, en dat die heidenen soms dezelfde dag nog werden gedoopt. Dat past niet bij de innerlijke bewegingen van de verstolde Nadere Reformatie, vrees ik. Hebben we 'Bijbels bewijs' dat al die heidenen al onder de eisen van de Wet gebukt gingen?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Refoschool in De Valk?

Berichtdoor elbert » 28 mar 2011 12:00

Het lijkt me niet de bedoeling om in dit topic aan GerGem bashing te doen. We hebben het over een reformatorische school en over een mogelijke extra school in de Valk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Refoschool in De Valk?

Berichtdoor Mortlach » 28 mar 2011 12:12

Een tweede school oprichten met als gevolg dat beide scholen niet langer levensvatbaar zijn lijkt me echt een geweldig idee! Altijd fijn als dogmatiek boven pragmatiek wordt gesteld.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten