Is het christendom een Religie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Is het christendom een Religie?

Berichtdoor schaapje » 25 mar 2011 07:41

Faramir schreef:Ik ben van mening dat het christendom een religie is, maar niet alle religies zijn christendom.

Het kunstmatige onderscheid dat door sommige christenen wordt gecreëerd kan men denk ik zoeken in evangelicale hoek. Om zich af te zetten tegen de andere denominaties en om lekker radicaal (ook zo'n mode in die hoek) over te komen.


Als het werkelijk zo is dat God de bokken van de schapen aan het scheiden is, kan je dat
moeilijk een "kunstmatig" onderscheid noemen.
En wat is er tegen tegen om je af te zetten tegen niet radicale denominaties.
Is dat niet wat God van ons vraagt radicaal zijn voor Hem.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Is het christendom een Religie?

Berichtdoor TheKeimpe » 25 mar 2011 10:55

@Faramir,

Schelpje, die de suggestie opwierp, kun je moeilijk in de evangelische hoek plaatsen hoor...

Faramir

Re: Is het christendom een Religie?

Berichtdoor Faramir » 25 mar 2011 14:50

schaapje schreef:
Faramir schreef:Ik ben van mening dat het christendom een religie is, maar niet alle religies zijn christendom.

Het kunstmatige onderscheid dat door sommige christenen wordt gecreëerd kan men denk ik zoeken in evangelicale hoek. Om zich af te zetten tegen de andere denominaties en om lekker radicaal (ook zo'n mode in die hoek) over te komen.


Als het werkelijk zo is dat God de bokken van de schapen aan het scheiden is, kan je dat
moeilijk een "kunstmatig" onderscheid noemen.

Dan moet je dat wel toe kunnen en/of willen toepassen op het onderwerp in dit topic.
En wat is er tegen tegen om je af te zetten tegen niet radicale denominaties.
Is dat niet wat God van ons vraagt radicaal zijn voor Hem.

Radicaal door je broeders en zusters in Christus weg te zetten als een soort van nep-christenen en jezelf te verhogen als een soort überchristen? Dat vraagt God niet van ons.

Ik zeg overigens niet dat dit op jou slaat. Ik ben slechts evangelicale christenen tegengekomen door de jaren heen die zichzelf radicaal noemde en religie niet christelijk vonden.

Faramir

Re: Is het christendom een Religie?

Berichtdoor Faramir » 25 mar 2011 14:51

TheKeimpe schreef:@Faramir,

Schelpje, die de suggestie opwierp, kun je moeilijk in de evangelische hoek plaatsen hoor...

Ik plaats het kunstmatige onderscheid in de evangelicale hoek, niet persoon x die het oppert. Evengoed kunnen evangelicale dingen overgenomen worden door traditionele christenen.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Is het christendom een Religie?

Berichtdoor schaapje » 25 mar 2011 15:41

Faramir schreef:
schaapje schreef:
Faramir schreef:Ik ben van mening dat het christendom een religie is, maar niet alle religies zijn christendom.

Het kunstmatige onderscheid dat door sommige christenen wordt gecreëerd kan men denk ik zoeken in evangelicale hoek. Om zich af te zetten tegen de andere denominaties en om lekker radicaal (ook zo'n mode in die hoek) over te komen.


Als het werkelijk zo is dat God de bokken van de schapen aan het scheiden is, kan je dat
moeilijk een "kunstmatig" onderscheid noemen.

Dan moet je dat wel toe kunnen en/of willen toepassen op het onderwerp in dit topic.
En wat is er tegen tegen om je af te zetten tegen niet radicale denominaties.
Is dat niet wat God van ons vraagt radicaal zijn voor Hem.

Radicaal door je broeders en zusters in Christus weg te zetten als een soort van nep-christenen en jezelf te verhogen als een soort überchristen? Dat vraagt God niet van ons.

Ik zeg overigens niet dat dit op jou slaat. Ik ben slechts evangelicale christenen tegengekomen door de jaren heen die zichzelf radicaal noemde en religie niet christelijk vonden.


Ik heb het ook niet zo op "superchristenen" die dat van zichzelf vinden.
Maar je kan toch niet ontkennnen dat er ook nepchristen in kerken zitten
waar het geloof nauwelijks meer aanwezig is.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Faramir

Re: Is het christendom een Religie?

Berichtdoor Faramir » 25 mar 2011 15:54

Ik ken geen mensen die voor de schone schijn in de kerk zitten. Ik zou niet durven oordelen over het geloof van anderen.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Is het christendom een Religie?

Berichtdoor schaapje » 25 mar 2011 16:08

Faramir schreef:Ik ken geen mensen die voor de schone schijn in de kerk zitten. Ik zou niet durven oordelen over het geloof van anderen.


Dat oordelen moeten we inderdaad aan God overlaten, maar er kunnen duideljke
signalen zijn, Paulus schreef in 1 Kor.5'13 Doet, wie niet deugt, uit uw midden weg.

Moet je de vragenrubriek maar eens lezen dan gaan je ogen wel open.
Maar misschien is het niet populair in deze tijd mensen aan te spreken
op hun geloof en gedrag.

Ik weet het niet hoor, ik wordt er wel eens verdrietig van wat ik lees.
En misschien is het het topje van de ijsberg. God zal het alleen weten.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is het christendom een Religie?

Berichtdoor schelpje3 » 25 mar 2011 17:24

TheKeimpe schreef:@Faramir,

Schelpje, die de suggestie opwierp, kun je moeilijk in de evangelische hoek plaatsen hoor...

Bedoel jij niet SchAApje ?
Ik doe hier helemaal niet mee :-oo

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: Is het christendom een Religie?

Berichtdoor Horeb » 25 mar 2011 19:15

schaapje schreef:
Faramir schreef:Ik ken geen mensen die voor de schone schijn in de kerk zitten. Ik zou niet durven oordelen over het geloof van anderen.


Dat oordelen moeten we inderdaad aan God overlaten, maar er kunnen duideljke
signalen zijn, Paulus schreef in 1 Kor.5'13 Doet, wie niet deugt, uit uw midden weg.

Moet je de vragenrubriek maar eens lezen dan gaan je ogen wel open.
Maar misschien is het niet populair in deze tijd mensen aan te spreken
op hun geloof en gedrag.

Ik weet het niet hoor, ik wordt er wel eens verdrietig van wat ik lees.
En misschien is het het topje van de ijsberg. God zal het alleen weten.

ik ken zat mensen die in de kerk zitten voor de schone schijn. zondags in zwart pak, doordeweeks is geen handel te slecht. of ze misbruiken hun kinderen en doen dan nog net alsof dat normaal is..........

ik ben met Schaapje eens dat het oordeel niet aan ons is, maar de bijbel gebied ons het geloof en gedrag van christenen te toetsen aan hetgeen Hij daarvan in Zijn woord aangeeft

Jantjes

Re: Is het christendom een Religie?

Berichtdoor Jantjes » 25 mar 2011 19:37

schaapje schreef:Ik heb het ook niet zo op "superchristenen" die dat van zichzelf vinden.

is dit een superchristen?
Afbeelding

:lol:

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is het christendom een Religie?

Berichtdoor Mortlach » 25 mar 2011 19:55

Goed, we zijn het dus eens dat het christendom gewoon een religie is en dat mensen die vinden van niet een afwijkend idee hebben van wat 'religie' precies betekent (negatieve associates).

Opgelost.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Is het christendom een Religie?

Berichtdoor TheKeimpe » 25 mar 2011 20:02

schelpje3 schreef:
TheKeimpe schreef:@Faramir,

Schelpje, die de suggestie opwierp, kun je moeilijk in de evangelische hoek plaatsen hoor...

Bedoel jij niet SchAApje ?
Ik doe hier helemaal niet mee :-oo

Nee, maar je zei dit in het topic of de religie in Nederland uit zou sterven...

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Is het christendom een Religie?

Berichtdoor schaapje » 25 mar 2011 20:54

Jantjes schreef:
schaapje schreef:Ik heb het ook niet zo op "superchristenen" die dat van zichzelf vinden.

is dit een superchristen?
Afbeelding

:lol:



Jantjes dat is geen superchristen, maar super automatic rollator :schaterlach:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Is het christendom een Religie?

Berichtdoor Boekenlezer » 26 mar 2011 13:49

Is het christendom een religie?

Als kind zou ik hier onbekommerd 'ja' op geantwoord hebben.

Later is er een tijd gekomen, dat het woord 'religie' een aversie bij mij opriep. Dat was nadat ik in Israël en India geweest was. Waarom? Omdat ik er de verwarrende diversiteit van gezien heb. Allerlei elkaar uitsluitende religieuze visies, waar mensen maar klakkeloos in geloven.
Religie mocht dan bedoelen de weg van de mens naar God te zijn, ik vond het dan wel een uitermate onbruikbare weg. Alsof je je in een bos bevindt, en je vraagt je af hoe je daar uit komt, en er snellen allerlei gidsen je te hulp, maar ze wijzen allen een totaal andere weg. Je wordt er gewoon gek van! Wat moet je daar nou mee?
En om in die context het christendom een religie te noemen, dat riep voor mij best wel moeite op. En eigenlijk verlangde ik diep in mijn hart om agnost te zijn. Dan liet je je tenminste niet in met religie. De vraag is toch niet te beantwoorden, dus distantieer je daar dan maar van.
Achteraf denk ik dat ik toen vooral de nood van de mens gepeild heb, zoals die als geestelijk verdwaalde en in zichzelf hulpeloze leeft in deze wereld.

Vandaag de dag spelen voor mij andere dingen. Christendom is volgens mij gewoon een religie. Het zijn immers mensen die erin participeren, en mensen maken religie.
Daarmee ontken ik niet de waarheid van het christelijke geloof. Dat God mensen het geloof geeft, en hen leidt naar de verlossing, dat kan daarin heel goed. Maar er zijn ook allerlei mensen met hun menselijkheden en kwalen. Zeg maar, twee kanten van dezelfde medaille.
Als mens is een christen misschien wel helemaal niet beter bezig dan een moslim. Beiden geloven ergens in, en geven dat vorm in hun leven. Wie van die twee op 'het juiste paard' heeft gewed, is dan weer een heel andere vraag.
Daarom interesseer ik mij niet alleen maar in theologie, maar net zo goed in godsdienstwetenschap. Ook al ben ik dan meer thuis in theologie.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Is het christendom een Religie?

Berichtdoor Janvanverweg » 26 mar 2011 17:51

voor iemand die christus niet van dichtbij kent is het christendom religie net als al die andere religies.

Jezus vroeg "heb je mij lief?" (joh 21:15)
en dat is het onderscheid met alle andere religies!

en dat is ook de vraag die Jezus aan alle geloofstobbers en twijfelaars vraagt: "heb je me lief?"
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 gasten