Is het christendom een Religie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Is het christendom een Religie?

Berichtdoor Horeb » 23 mar 2011 21:38

nou vooruit dan maar :wink:

het woordeboek zegt dat een religie een geloofsleer of Godsdienst is..........

graag jullie mening.......

scheermes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 514
Lid geworden op: 24 feb 2009 20:15

Re: Is het christendom een Religie?

Berichtdoor scheermes » 23 mar 2011 22:10

Een iets uitgebreidere definitie uit wikipedia:
Onder religie (van het Latijn religio, zie verder Etymologie) wordt gewoonlijk een van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan, waarbij meestal een hogere macht of opperwezen centraal staat. In bredere zin duidt het woord 'religie' op een algemenere vorm van spiritualiteit, gevoelens, gedachten met betrekking tot de zin van het leven. Deze religiositeit kan al dan niet beschouwd worden in relatie tot een macht, of manifestaties van een macht, of een (bewust) niet nader gedefinieerd beginsel, essentie of entiteit. Het gaat daarom dus niet per se om een identiteit, een persoon.
Vaak ook wordt de term geloof gebruikt. In monotheïstische religies wordt ook het specifiekere begrip godsdienst gebruikt. In polytheïstische religies spreekt men daarentegenover een godendom.

Verderop valt te lezen dat het christendom de grootste religie is met meer dan 2 miljard aanhangers.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Is het christendom een Religie?

Berichtdoor gravo » 23 mar 2011 22:34

Als ik de topic-titel lees, vraag ik me af met welk doel deze vraag gesteld wordt.

Wat maakt het eigenlijk uit of je het christendom een religie noemt of niet? Zit er soms een verborgen strategie achter, net zoals Wilders er politiek voordeel mee doet door de Islam juist géén religie, maar een ideologie te noemen?

Kijk, wie religie geen fijn woord vindt, zal als christen misschien niet zo gauw zeggen, dat het christendom een religie is. Dan wordt het christendom immers in verband gebracht met onaangename associaties.

Maar wie, zoals ikzelf, religie een heel normaal woord vindt om een godsdienst mee aan te duiden, zal er denk ik geen moeite mee hebben om het christendom gewoon een religie te noemen.

Wat is het probleem nu eigenlijk?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Is het christendom een Religie?

Berichtdoor jaapo » 24 mar 2011 01:18

Rare vraag. Inderdaad: met welk doel gesteld? We gaan geloofszaken toch niet aanzwengelen, alleen om het discussiëren op zich? Als je een debat-hobby hebt, doe dat dan vooral, maar neem iets anders dan het persoonlijke geloof van de mensen. Ik vind het geloof te subtiel om er een ordinair robbertje woord-vechten mee te doen. Neem dan maar de sport of de politiek of het verschil tussen AD, RD en Telegraaf, o.i.d.
Dus waarom deze vraag? Religie is iets van bewustwording van de mens, dat hij/zij er niet zomaar is, dat er meer achter het leven en de dood moet zitten, dan de naakte, ruwe feiten. Op zichzelf zijn de verschillende religies aan elkaar gelijk, maar het gaat fout, als wij onze religie als de enige Waarheid gaan verkondigen. Dat doen sommige andersgelovigen ook en dan heb je de rapen gaar. Religie heeft veel goeds gebracht aan de mensheid, maar evenzeer duizenden doden tot gevolg gehad en nog gaat het door. En als klap op de vuurpijl gaan we hier in Nederland elkaar nog te lijf in onze talrijke, bekrompen, kortzichtige en in feite goddeloze protestantse kerken en kerkjes. De ware religie heeft tolerantie en Liefde tot de medemens.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Faramir

Re: Is het christendom een Religie?

Berichtdoor Faramir » 24 mar 2011 07:05

Het waarom van deze vraag lijkt me duidelijk: viewtopic.php?f=10&t=24918

In bovenstaand topic worden enkele uitspraken gedaan die wel wat uitleg vereisen en waarvoor daar schijnbaar geen plaats was.

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: Is het christendom een Religie?

Berichtdoor Horeb » 24 mar 2011 12:50

jaapo schreef:Rare vraag. Inderdaad: met welk doel gesteld? We gaan geloofszaken toch niet aanzwengelen, alleen om het discussiëren op zich? Als je een debat-hobby hebt, doe dat dan vooral, maar neem iets anders dan het persoonlijke geloof van de mensen.

je mag van mij wel een toontje lager zingen. ben niet zo weg van wijsneuzen die een ander de maat nemen. :-oo

inderdaad Faramir.........bedankt :wink:

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Is het christendom een Religie?

Berichtdoor blijblij » 24 mar 2011 13:03

heb ff het andere topic gelezen en ben wel benieuwd naar de argumenten dat het christendom geen religie is.

Jantjes

Re: Is het christendom een Religie?

Berichtdoor Jantjes » 24 mar 2011 14:37

Uit verschillende landen, uit verschillende culturen met verschillende godsdiensten doen dit.

Afbeelding

Het 'ware geloof' kan heus wel tegen een stootje!

Afbeelding

Afbeelding

En zo is het toch....religie.....of....


.

knor183
Mineur
Mineur
Berichten: 116
Lid geworden op: 13 okt 2003 06:22
Contacteer:

Re: Is het christendom een Religie?

Berichtdoor knor183 » 24 mar 2011 16:48

Fantastisch die cartoons!
Het is even onvoorstelbaar dat God wel bestaat, als dat hij niet zou bestaan

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Is het christendom een Religie?

Berichtdoor TheKeimpe » 24 mar 2011 19:21

Mwah, een beetje off-topic zijn ze wel...

Verder schat ik zo in dat de uitspraak dat het christendom geen religie is, bedoeld te zeggen dat het iets wezenlijk anders is dan een verzameling regels, voorschriften, gewoontes, gevoelens en dogma's. Het gaat in het christendom om de relatie met God.

Anderzijds gaat het niet buiten bovengenoemde zaken om, dus als mensen het Christendom een religie noemen, kan ik er niet zo mee zitten.

Blijft staan dat je geen christen wordt door je aan de vormen aan te passen, maar door vorming in je.

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Is het christendom een Religie?

Berichtdoor jaapo » 24 mar 2011 20:08

@Horeb is kennelijk op zijn ...... getrapt. Het sterkt mij in het gevoel, dat ik misschien een open zenuwtje geraakt heb. Daar doe ik trouwens niet triomfantelijk over; het zal mij verder een zorg zijn wie en wat hier schrijven en geschreven wordt. Maar ik mag toch wel aangeven, dat ik het een dubieus gespreksonderwerp vind? En zeker op een forum als dit, waarin men betrekkelijk anoniem is (en dat moet ook). Meer een onderwerp voor een goed gesprek onder 4 of 8 ogen. En over dat toontje lager zingen......... gelldt eigenlijk ook voor @Horeb. Hij denkt, dat ik een adolescent ben die nog wat napubert, maar ik ben al wat ouder. En ik vind het mijn beurt ongepast, dit soort toontjes. En nu maar eens mijn vraag beantwoorden: waarom dit gesprekspunt? En ben je het verder eens met mijn standpunten?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Is het christendom een Religie?

Berichtdoor meribel » 24 mar 2011 21:54

jaapo schreef:@Horeb is kennelijk op zijn ...... getrapt. Het sterkt mij in het gevoel, dat ik misschien een open zenuwtje geraakt heb. Daar doe ik trouwens niet triomfantelijk over; het zal mij verder een zorg zijn wie en wat hier schrijven en geschreven wordt. Maar ik mag toch wel aangeven, dat ik het een dubieus gespreksonderwerp vind? En zeker op een forum als dit, waarin men betrekkelijk anoniem is (en dat moet ook). Meer een onderwerp voor een goed gesprek onder 4 of 8 ogen. En over dat toontje lager zingen......... gelldt eigenlijk ook voor @Horeb. Hij denkt, dat ik een adolescent ben die nog wat napubert, maar ik ben al wat ouder. En ik vind het mijn beurt ongepast, dit soort toontjes. En nu maar eens mijn vraag beantwoorden: waarom dit gesprekspunt? En ben je het verder eens met mijn standpunten?


waarom dit gesprekspunt? Kijk even op de link die faramir eerder heeft geplaatst als antwoord op jou, in een ander topic kwam dit ter sprake maar daar was niet de ruimte om er over door te praten.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Is het christendom een Religie?

Berichtdoor schaapje » 24 mar 2011 22:10

meribel schreef:
jaapo schreef:@Horeb is kennelijk op zijn ...... getrapt. Het sterkt mij in het gevoel, dat ik misschien een open zenuwtje geraakt heb. Daar doe ik trouwens niet triomfantelijk over; het zal mij verder een zorg zijn wie en wat hier schrijven en geschreven wordt. Maar ik mag toch wel aangeven, dat ik het een dubieus gespreksonderwerp vind? En zeker op een forum als dit, waarin men betrekkelijk anoniem is (en dat moet ook). Meer een onderwerp voor een goed gesprek onder 4 of 8 ogen. En over dat toontje lager zingen......... gelldt eigenlijk ook voor @Horeb. Hij denkt, dat ik een adolescent ben die nog wat napubert, maar ik ben al wat ouder. En ik vind het mijn beurt ongepast, dit soort toontjes. En nu maar eens mijn vraag beantwoorden: waarom dit gesprekspunt? En ben je het verder eens met mijn standpunten?


waarom dit gesprekspunt? Kijk even op de link die faramir eerder heeft geplaatst als antwoord op jou, in een ander topic kwam dit ter sprake maar daar was niet de ruimte om er over door te praten.




Meribel....dit noemen ze hanengedrag :lol:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Is het christendom een Religie?

Berichtdoor Janvanverweg » 25 mar 2011 05:39

het hele gedoe of iets een religie is, is mijns inziens een definitie kwestie.
als iets waar is, is het dan erg als het religie henoemd wodt?
als iets onwaar is, is het dan erg al het reliegie genoemd wordt?
scheermes schreef:Een iets uitgebreidere definitie uit

ik kan me vinden in de al geciteerde definitie:
wikipedia:
Onder religie (van het Latijn religio, zie verder Etymologie) wordt gewoonlijk een van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan, waarbij meestal een hogere macht of opperwezen centraal staat. In bredere zin duidt het woord 'religie' op een algemenere vorm van spiritualiteit, gevoelens, gedachten met betrekking tot de zin van het leven. Deze religiositeit kan al dan niet beschouwd worden in relatie tot een macht, of manifestaties van een macht, of een (bewust) niet nader gedefinieerd beginsel, essentie of entiteit. Het gaat daarom dus niet per se om een identiteit, een persoon.
Vaak ook wordt de term geloof gebruikt. In monotheïstische religies wordt ook het specifiekere begrip godsdienst gebruikt. In polytheïstische religies spreekt men daarentegenover een godendom.


als dit het uitgangspunt is van de discussie, dan concludeer ik dat 'christendom' een religie is, maar dat christenen geen religieuze mensen zijn #-o

in het Engels kent men twee woorden 'christendom' en 'christianity'. onder het eerste wordt 'het systeem', de leer, de moraal verstaan. en onder het laatste het gekend woden door Christus en vanuit die relatie te leven. 'not a religion but a relation'!

christianity begint waar religies hopen te eindigen: met de verlossing en het kennen/weten. wat alle religies trachten of hopen te verwerven is, in Christus, ons deel.

als ik op dit forum lees over angst om 'toe te eigenen', overtrokken zelfonderzoek of geloof wel werkelijk geloof is etc; dan valt dat onder 'christendom' en religie.

in het oude verbond is een relgieus systeem opgezet waarin de relatie God/mens strikt geregeld is.
het nieuwe vebond kent dat strikte niet meer; geen regels dan het onthouden van bloed, immoraliteit en afgoden offers.
het oude verbond lag onder de vloek van de zonde, goed verwoord in Jesaja 59:2
het nieuwe verbond is ontdaan van die vloek door Christus dood en opstanding.

door oud en nieuw verbond aan elkaar tot een zaak te versmelten valt met terug in het oude verbond en wordt de wet weer tuchtmeester.
Helaas is dit gebeurt en lijd Europa onder het christendom.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Faramir

Re: Is het christendom een Religie?

Berichtdoor Faramir » 25 mar 2011 07:19

Ik ben van mening dat het christendom een religie is, maar niet alle religies zijn christendom.

Het kunstmatige onderscheid dat door sommige christenen wordt gecreëerd kan men denk ik zoeken in evangelicale hoek. Om zich af te zetten tegen de andere denominaties en om lekker radicaal (ook zo'n mode in die hoek) over te komen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten