Is vloeken bidden?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is vloeken bidden?

Berichtdoor schelpje3 » 09 mar 2011 16:59

Janvanverweg schreef:Bidden is je richten op een hogere macht. vandaar dat wij beginnen met het benoemen van God: Onze Vader...
wat je bid kan heel verschillend zijn, een verzoek, een verzuchting, een lofprijs, een dankwoord, een mededeling noem maar op.

een vloek is het tegenovergestelde van een zegen.
bij een zegening spreek je goede woorden over iemand uit, en bij een vervloeking negatieve worden. b.v. 'krijg de ......!' of 'val ....'
soms wordt bij de zegen of vloek de hogere machten gevraagd aktie te ondernemen.
dan wordt zegenen en vloeken dus een gebed.
wij christenen kennen nog een speciale variant; wij mogen in Naam van God spreken! dit is dus geen gebed omdat we ons niet op god richten maar op mensen, maar het spreken heeft de authoriteit van God.
als de dominee aan het eind van de dienst de zegen uitspreekt dan wordt deze speciale variant gebruikt.

Als je je wilt richten tot de Vader, moet je je wel eerst Zijn kind weten !

Gebruikersavatar
Misael
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 23 feb 2009 22:33

Re: Is vloeken bidden?

Berichtdoor Misael » 09 mar 2011 17:12

schelpje3 schreef:
Janvanverweg schreef:Bidden is je richten op een hogere macht. vandaar dat wij beginnen met het benoemen van God: Onze Vader...
wat je bid kan heel verschillend zijn, een verzoek, een verzuchting, een lofprijs, een dankwoord, een mededeling noem maar op.

een vloek is het tegenovergestelde van een zegen.
bij een zegening spreek je goede woorden over iemand uit, en bij een vervloeking negatieve worden. b.v. 'krijg de ......!' of 'val ....'
soms wordt bij de zegen of vloek de hogere machten gevraagd aktie te ondernemen.
dan wordt zegenen en vloeken dus een gebed.
wij christenen kennen nog een speciale variant; wij mogen in Naam van God spreken! dit is dus geen gebed omdat we ons niet op god richten maar op mensen, maar het spreken heeft de authoriteit van God.
als de dominee aan het eind van de dienst de zegen uitspreekt dan wordt deze speciale variant gebruikt.

Als je je wilt richten tot de Vader, moet je je wel eerst Zijn kind weten !


Ik zou zeggen: maak er een topic over!
Lijkt me inderdaad een interessant onderwerp!
(anders wordt het hier weer zo offtopic als wat zo ook..:P)
Afbeelding

Riska

Re: Is vloeken bidden?

Berichtdoor Riska » 22 mar 2011 22:45

Wat ik gelezen heb gaat over de vloek die uitgesproken wordt, omdat iemand op zijn duim slaat of zo en dan grof taalgebruik heeft.
Ik lees ook de term: "vloeken is omgekeerd bidden".
Daarin herken ik mij. Vloeken kan ten diepste een wanhoopskreet zijn. Je zegt: God verdoem mij, maar je bedoelt: God, help mij, alsjeblieft. Dat is de diepe wanhoop van een mens die geen uitweg meer ziet.

Er is een andere vorm van vloeken.
Wanneer wij dingen doen in Gods naam, kan dat wel eens een grove vloek zijn, veel meer dan bedoeld wordt over het ijdel gebruiken van Zijn naam, zoals in de Tien Geboden staat.
Soms denk ik: in ons oordelen, in ons gebruik van Bijbelse termen of rituelen, kunnen wij de Naam echt ijdel gebruiken.

knor183
Mineur
Mineur
Berichten: 116
Lid geworden op: 13 okt 2003 06:22
Contacteer:

Re: Is vloeken bidden?

Berichtdoor knor183 » 23 mar 2011 10:55

Riska schreef:Wat ik gelezen heb gaat over de vloek die uitgesproken wordt, omdat iemand op zijn duim slaat of zo en dan grof taalgebruik heeft.
Ik lees ook de term: "vloeken is omgekeerd bidden".
Daarin herken ik mij. Vloeken kan ten diepste een wanhoopskreet zijn. Je zegt: God verdoem mij, maar je bedoelt: God, help mij, alsjeblieft. Dat is de diepe wanhoop van een mens die geen uitweg meer ziet.

Er is een andere vorm van vloeken.
Wanneer wij dingen doen in Gods naam, kan dat wel eens een grove vloek zijn, veel meer dan bedoeld wordt over het ijdel gebruiken van Zijn naam, zoals in de Tien Geboden staat.
Soms denk ik: in ons oordelen, in ons gebruik van Bijbelse termen of rituelen, kunnen wij de Naam echt ijdel gebruiken.


Hi Riska,

Als je bedoeld: God, help mij, asjeblieft dan is het gewoon bidden en geen vloeken.
Er is idd een andere vorm van vloeken: als je bijvoorbeeld gedachtenloos bid en je gebed afraffelt zonder er bij na te denken misbruik je ook Zijn Naam.
Het is even onvoorstelbaar dat God wel bestaat, als dat hij niet zou bestaan


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 116 gasten