Is het ochtendgebed het belangrijkste gebed?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor schelpje3 » 08 mar 2011 10:59

Ik hoorde een stukje van een kerkdienst op radio 5. De pastor had het over onze gebeden. Ze kunnen lang zijn, formuliergebed, een vrij gebed, een uitroep, maar ook een vloek :shock:
Ik dacht eerst dat ik het verkeerd verstond. Maar nee, volgens deze domineese, is een vloek ook een soort gebed. De knop ging om, letterlijk en figuurlijk.
Een voorgangster die dergelijke dingen durft te zeggen, is wat mij betreft een dwaallerares.

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor Galateia » 08 mar 2011 11:03

Ja, en dat heeft dan zeker van alles te maken met het feit dat ze van het vrouwelijke geslacht is. Een man zou dit nooit zeggen? :wink:

Joh, ik denk dat je het verkeerd begrijpt. De strekking zal echt anders geweest zijn. Wanneer je vloekt en de naam van God daar verkeerd bij gebruikt, dan spreek je Hem net zo goed aan als wanneer je je in een persoonlijk gebed tot Hem richt. Je roept immers Zijn Naam aan...

Zal zoiets er niet achter gezeten hebben?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor meribel » 08 mar 2011 11:12

schelpje3 schreef:Ik hoorde een stukje van een kerkdienst op radio 5. De pastor had het over onze gebeden. Ze kunnen lang zijn, formuliergebed, een vrij gebed, een uitroep, maar ook een vloek :shock:
Ik dacht eerst dat ik het verkeerd verstond. Maar nee, volgens deze domineese, is een vloek ook een soort gebed. De knop ging om, letterlijk en figuurlijk.
Een voorgangster die dergelijke dingen durft te zeggen, is wat mij betreft een dwaallerares.


ik ben de domineese eens. Gebed = communicatie met God. Realiseren mensen zich dat als ze vloeken? Bijv het gvd. God hoort dat zeker.
Ik kan me niet voorstellen dat de domineese het bedoelde als: dus vloek maar fijn. Meer van, realiseer je als je vloekt of mensen hoort vloeken ( wijs ze erop )

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor schelpje3 » 08 mar 2011 11:12

Galateia schreef:Ja, en dat heeft dan zeker van alles te maken met het feit dat ze van het vrouwelijke geslacht is. Een man zou dit nooit zeggen? :wink:

Joh, ik denk dat je het verkeerd begrijpt. De strekking zal echt anders geweest zijn. Wanneer je vloekt en de naam van God daar verkeerd bij gebruikt, dan spreek je Hem net zo goed aan als wanneer je je in een persoonlijk gebed tot Hem richt. Je roept immers Zijn Naam aan...

Zal zoiets er niet achter gezeten hebben?

Een man zal dit zeker ook kunnen zeggen ! Dit was de IKON pastor.
Ik begrijp dat zeker niet verkeerd. Wanneer je de bekendste vloek gebruik, vraag je aan God of hij je wil verdoemen ! Verloren laten gaan, voor eeuwig. Noem je dat bidden dan ?
Sowieso mag je Zijn Heilige Naam niet ongebreideld uitspreken, alsof je met Hem op school hebt gezeten. Spreek vrijmoedig over God, maar misbruik Zijn Naam niet ! was een slogan van de Bond tegen het Vloeken. Je kunt geen radio of tv aanzetten of de grove woorden en vloeken slingeren om je oren.
Veel mensen beseffen niet eens meer dat ze vloeken, als je ze erop wijst. :shock:
Zo'n radiodienst wordt door vele "toevallige" luisteraars gehoord. Ze kunnen dit makkelijk totaal verkeerd opvatten.

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor Galateia » 08 mar 2011 11:16

Dan gaat je dus niet zozeer om de boodschap, maar om de term 'bidden' en de invulling daarvan. Voor jou persoonlijk betekent het dus iets anders als voor deze spreker. Het ligt er maar aan welke definitie je aan 'bidden' geeft. Als je het ziet als 'praten met God' of 'praten tegen God' tja, dan kun je dat zoveel ruimer zien. Dus je bent het misschien niet eens met haar definitie van 'bidden'.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor schelpje3 » 08 mar 2011 11:18

Ik heb even nageluisterd.
Over bidden gesproken.
Je hebt een schietgebedje, een hulpkreet, EEN VLOEK OM ONRECHT.

Nogmaals, durf jij tegen de Heere te vloeken, ook al gaat dit om onrecht ? Om onrecht wat door mensen wordt veroorzaakt !

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor meribel » 08 mar 2011 11:22

schelpje3 schreef:Ik heb even nageluisterd.
Over bidden gesproken.
Je hebt een schietgebedje, een hulpkreet, EEN VLOEK OM ONRECHT.

Nogmaals, durf jij tegen de Heere te vloeken, ook al gaat dit om onrecht ? Om onrecht wat door mensen wordt veroorzaakt !


een vloek om onrecht klinkt mij in de oren, als ik vervloek het onrecht ( de oorlogen, de ellende die we als mensen elkaar aandoen enzovoorts )

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor schelpje3 » 08 mar 2011 11:37

meribel schreef:
schelpje3 schreef:Ik heb even nageluisterd.
Over bidden gesproken.
Je hebt een schietgebedje, een hulpkreet, EEN VLOEK OM ONRECHT.

Nogmaals, durf jij tegen de Heere te vloeken, ook al gaat dit om onrecht ? Om onrecht wat door mensen wordt veroorzaakt !


een vloek om onrecht klinkt mij in de oren, als ik vervloek het onrecht ( de oorlogen, de ellende die we als mensen elkaar aandoen enzovoorts )

Bij mij niet :shock:
Poosje geleden nog een preek gehoord over Job. Hij raakte alles kwijt. Toch vloekte hij niet ! Nee, hij bleef de Heere prijzen.
Vloeken doen mensen die niks anders hebben om op terug te vallen.
Wij kunnen alleen buigen onder Zijn slagen. En ons verootmoedigen.
Ik vraag me af of je de draagwijdte van het vloeken beseft ? Het zal best wel, maar ik vind dat je er luchtig over praat. :(

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor schaapje » 08 mar 2011 12:22

Als ik wel eens verzaakt heb in mijn stille tijd komt deze tekst altijd bij mij naar boven;

Jes.65:1
Te raadplegen was Ik voor hen die niet naar Mij vroegen
te vinden voor hen die Mij niet zochten; Ik zeide tot een
volk dat mijn naam niet aanriep: hier ben Ik, hier ben ik.
De ganse dag breidde Ik mijn armen uit .....

Deze tekst is wel voor een volk dat zich helemaal van God heeft
afgekeerd....... Maar voor mij geeft het zo het karakter van God
weer, hoe Hij is, hoe graag Hij met ons omgang heeft.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor Galateia » 08 mar 2011 13:03

schelpje3 schreef:Ik heb even nageluisterd.
Over bidden gesproken.
Je hebt een schietgebedje, een hulpkreet, EEN VLOEK OM ONRECHT.

Nogmaals, durf jij tegen de Heere te vloeken, ook al gaat dit om onrecht ? Om onrecht wat door mensen wordt veroorzaakt !


Nee, natuurlijk durf ik niet tegen God te vloeken. En mocht ik het wel eens een keer doen, dan wil Hij mij gelukkig vergeven.

Maar je interpreteert hier volgens mij echt heel verkeerd. Deze dame vat 'bidden' heel ruim op. Alles wat zich tot God richt. Denk ik zo. Voor jou is bidden een rustig gesprek met God. Maar als je even bedenkt, dat iemand anders andere dingen onder die noemer kan vatten, dan begrijp je misschien beter wat ze bedoelt.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor mw » 08 mar 2011 13:09

Vloeken is omgekeerd bidden wordt zo vaak gezegd. Als ik een GVD uitroep, dan roep ik dat toch echt tot God, wat ik roep niet satan verdoem mij. Bijvoorbeeld...
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor schelpje3 » 08 mar 2011 13:14

Galateia schreef:
schelpje3 schreef:Ik heb even nageluisterd.
Over bidden gesproken.
Je hebt een schietgebedje, een hulpkreet, EEN VLOEK OM ONRECHT.

Nogmaals, durf jij tegen de Heere te vloeken, ook al gaat dit om onrecht ? Om onrecht wat door mensen wordt veroorzaakt !


Nee, natuurlijk durf ik niet tegen God te vloeken. En mocht ik het wel eens een keer doen, dan wil Hij mij gelukkig vergeven.

Maar je interpreteert hier volgens mij echt heel verkeerd. Deze dame vat 'bidden' heel ruim op. Alles wat zich tot God richt. Denk ik zo. Voor jou is bidden een rustig gesprek met God. Maar als je even bedenkt, dat iemand anders andere dingen onder die noemer kan vatten, dan begrijp je misschien beter wat ze bedoelt.

Ruim :shock: Dat kun je wel zeggen ja. Nou fijn dat we vanaf de kansel een vrijbrief krijgen om de verdoemenis over onszelf af te roepen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor schelpje3 » 08 mar 2011 13:15

mw schreef:Vloeken is omgekeerd bidden wordt zo vaak gezegd. Als ik een GVD uitroep, dan roep ik dat toch echt tot God, wat ik roep niet satan verdoem mij. Bijvoorbeeld...

Dus jij vraagt aan God of Hij je voor eeuwig wilt verdoemen, als je keihard op je duim slaat bijv ?
Als Hij het nu eens doet ? je hebt er tenslotte zelf om gevraagd.

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor Galateia » 08 mar 2011 13:20

schelpje3 schreef:
mw schreef:Vloeken is omgekeerd bidden wordt zo vaak gezegd. Als ik een GVD uitroep, dan roep ik dat toch echt tot God, wat ik roep niet satan verdoem mij. Bijvoorbeeld...

Dus jij vraagt aan God of Hij je voor eeuwig wilt verdoemen, als je keihard op je duim slaat bijv ?
Als Hij het nu eens doet ? je hebt er tenslotte zelf om gevraagd.


Schelpje, zucht. Je begrijpt het echt niet, he. Mw zegt hier toch niet dat ze dat zou doen? Het gaat hier alleen om het punt, dat als je vloekt, je ook God aanroept. En zo is het bedoeld. Meer niet. Niemand zegt hier dat vloeken hetzelfde is als je stille tijd met God, of het gebed voor het eten. Er wordt alleen maar gezegd, dat vloeken ook een vorm is van een 'gesprek' aangaan met God. Conclusie: vloek juist NIET, want met vloeken, spreek je God ook aan...
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor schelpje3 » 08 mar 2011 13:25

Galateia schreef:
schelpje3 schreef:
mw schreef:Vloeken is omgekeerd bidden wordt zo vaak gezegd. Als ik een GVD uitroep, dan roep ik dat toch echt tot God, wat ik roep niet satan verdoem mij. Bijvoorbeeld...

Dus jij vraagt aan God of Hij je voor eeuwig wilt verdoemen, als je keihard op je duim slaat bijv ?
Als Hij het nu eens doet ? je hebt er tenslotte zelf om gevraagd.


Schelpje, zucht. Je begrijpt het echt niet, he. Mw zegt hier toch niet dat ze dat zou doen? Het gaat hier alleen om het punt, dat als je vloekt, je ook God aanroept. En zo is het bedoeld. Meer niet. Niemand zegt hier dat vloeken hetzelfde is als je stille tijd met God, of het gebed voor het eten. Er wordt alleen maar gezegd, dat vloeken ook een vorm is van een 'gesprek' aangaan met God. Conclusie: vloek juist NIET, want met vloeken, spreek je God ook aan...

Nee gek he als ik het niet begrijp als iemand zegt: dan roep ik..... wat ik roep.....
Maar goed, daar ben ik blij om dat dat zo is, jij schijnt het beter te weten dan ik wat zij bedoelt. Kennelijk is ze inmiddels weg.
Maar dan even over het gesprek. Als ik jou aanspreek met: he ........... kzal niet precies zeggen wat, luister jij dan maar mij ? Of wil je dat ik je met Galateia aanspreek ?
Vloeken is wat mij betreft geen gesprek ! Schelden, grove taal van de ene naar de andere mens, behoeft wat mij betreft niet gehoord, noch beantwoord te worden.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten