Is het ochtendgebed het belangrijkste gebed?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

nette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 feb 2011 14:22

Re: Is het ochtendgebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor nette » 09 mar 2011 15:03

schaapje schreef:@Nette

De moderator heeft een aparte topic geopend "is vloeken ook bidden "

Dit topic gaat over gebed. :D


ik zie het srry, ik zag het pas toen ik de berichten al geplaatst had

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2011 16:58

nette schreef:ik denk niet dat het ochtendgebed het belangrijkste is
maar het gaat om het gebed
maar alle gebeden belangrijk zijn, als het maar geen sleurgebed is.
maar je het echt meent


Is ook zo, maar je kan een hele dag druk zijn met vanalles en nogwat en voor het slapen gaan naar God toegaan.... Het ochtendgebed kan helpen om je overdag ook op Hem te richten, zodat dat dat samengaat met je werk en niet er na komt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is het ochtendgebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor schelpje3 » 09 mar 2011 17:05

Een ochtendgebed hoeft niet lang te duren. Ik bid meteen op de rand van mijn bed, nog voor ik mn toffels aantrek. Ik dank God dat hij mij de nachtrust heeft geschonken en vraag of Hij met mij de dag in wil gaan, ons wil bewaren voor de zonde en een onvoorbereide dood. Dat bad een predikant altijd aan het einde van de dienst, waar ik jaren bij gekerkt heb. Ik vond dat zo mooi, dat ik het daarna heb overgenomen.

Gebruikersavatar
Misael
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 23 feb 2009 22:33

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor Misael » 09 mar 2011 17:09

Marnix schreef:
nette schreef:ik denk niet dat het ochtendgebed het belangrijkste is
maar het gaat om het gebed
maar alle gebeden belangrijk zijn, als het maar geen sleurgebed is.
maar je het echt meent


Is ook zo, maar je kan een hele dag druk zijn met vanalles en nogwat en voor het slapen gaan naar God toegaan.... Het ochtendgebed kan helpen om je overdag ook op Hem te richten, zodat dat dat samengaat met je werk en niet er na komt.


Ik heb het idee dat hier geen sprake is van een 'maar', maar van een aanvulling?
Alle gebeden zijn belangrijk en het ochtendgebed dus zeker ook?
Klopt Marnix, ik merk aan mezelf dat ik, als ik 's ochtends vergeet tijd te nemen voor een echt gebed, ik de rest van de dag veel God-lozer ben naar mijn idee dan wanneer ik wél de tijd hiervoor neem, en God vraag om me gedurende de dag vast te houden..
en met God-lozer (afgeleid van goddelozer/goddelozen) bedoel ik dan dat ik 'mn eigen boontjes wel dop', ik doe het zelf wel even en heb God er veel minder bij nodig (in praktijk is dat natuurlijk onzin, maar feit is dus dat ik die dag minder met God bezig ben en Hem niet bij mijn leven betrek door middel van gebed e.d.)

hieruit komt al naar voren dat niet alleen het ochtendgebed nodig is, maar ook al die andere (stille)(schiet)gebedjes en gebeden..
Afbeelding

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Is het ochtendgebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor Janvanverweg » 09 mar 2011 20:04

het belangrijkste gebed is het gebed?
wanneer is het de belangrijkste tijd om tegen je vrouw te zeggen dat je van haar houdt?
de belangrijkste tijd is continu! bid zonder ophouden weet je wel :)
aan het eind van de dag is de ochtend al een ver en grijs verleden.
de tijd is niet belangrijk, noch de plaats of het moment; onze hartsgesteldheid daar gaat het om

laten we ervoor waken dat we niet een nieuw gebeds dogma gaan creeeren. elkaar niet een nieuwe maat gaan nemen.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Is het ochtendgebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor JeeWee » 09 mar 2011 22:12

Janvanverweg schreef:laten we ervoor waken dat we niet een nieuw gebeds dogma gaan creeeren. elkaar niet een nieuwe maat gaan nemen.

dat lijkt me totaal niet aan de orde hier en eigenlijk suggereer je iets wat niet moet...
we praten gewoon met elkaar over een uitspaark van onze dominee die het belang van het ochtendgebed aangaf...
Niks dogma
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is het ochtendgebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor schelpje3 » 09 mar 2011 22:15

Janvanverweg schreef:het belangrijkste gebed is het gebed?
wanneer is het de belangrijkste tijd om tegen je vrouw te zeggen dat je van haar houdt?
de belangrijkste tijd is continu! bid zonder ophouden weet je wel :)
aan het eind van de dag is de ochtend al een ver en grijs verleden.
de tijd is niet belangrijk, noch de plaats of het moment; onze hartsgesteldheid daar gaat het om

laten we ervoor waken dat we niet een nieuw gebeds dogma gaan creeeren. elkaar niet een nieuwe maat gaan nemen.

Ik snap deze vergelijking niet zo.
Wanneer zeg je tegen je vrouw dat je van haar houdt, zet je op 1 lijn als het bidden ?

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Is het ochtendgebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor Janvanverweg » 10 mar 2011 03:37

ik doel op het grote gebod,'heb God lief boven alles'.
het gebed is de verbale communicatie van een mens de God liefheeft.

vandaar dat ik de vgl maak met die andere lefdes relatie; het huwelijk.
wat wil vrouwlief graag horen? het boodschappenlijstje van die dag? of een verzoek om te helpen met het tafeldekken? of de vraag welke sokken bij de stropdas passen?
nee toch! maar gemeende complimentjes en spontane liefdes verklaringen :-({|= , daar wordt vrouwlief graag mee overladen.

ennuh over dogma's; op de eerste wereld synode probeerden de strekkelijken de kerk de wet op te leggen. de uitkomst was dat de kerk geen extra balast mag opleggen! 4 uitzonderingen worden genoemd; aan afgoden gewijd spul, eten van bloed en gewurgde dieren en sexuele immoraliteit.
alle andere 'mag niet' wetjes zijn er dus bij gekomen omdat 'we' rechter in de leer willen zijn dan de apostelen.
een leuke discussie tussen hoogleraen monde zomaar uit in verkettering van geloofgenoten.

De vraag wat het belangrijkste gebed is draagt het gevaar in zich dat voor en tegenstanders elkaar de kast op jagen en van elkaar vervreemden.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is het ochtendgebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor Marnix » 10 mar 2011 09:27

Janvanverweg schreef:het belangrijkste gebed is het gebed?
wanneer is het de belangrijkste tijd om tegen je vrouw te zeggen dat je van haar houdt?
de belangrijkste tijd is continu! bid zonder ophouden weet je wel :)
aan het eind van de dag is de ochtend al een ver en grijs verleden.
de tijd is niet belangrijk, noch de plaats of het moment; onze hartsgesteldheid daar gaat het om

laten we ervoor waken dat we niet een nieuw gebeds dogma gaan creeeren. elkaar niet een nieuwe maat gaan nemen.


Natuurlijk. Bidden is belangrijk en in gradaties als "belangrijkst" spreken is dan denk ik inderdaad niet goed. Wat denk ik bedoeld wordt is dat het belangrijk is om er de dag mee te beginnen. Je hebt gelijk, het mag continue! Maar een dag is van als je wakker wordt totdat je weer slaapt en het "continue" begint dan dus 's ochtends :) Daarom is het goed om er mee te beginnen. Daarmee is het niet belangrijker dan de dag er mee eindigen. Veel mensen vergeten echter 's ochtends te bidden en dan kan je soms zo druk zijn met van alles en nog wat terwijl je niet op God gericht bent.... en dan aan het eind van de dag nog eens gaan bidden. Als je met gebed begint leg je je focus ook op Hem. Een goed begin is het halve werk :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is het ochtendgebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor schelpje3 » 10 mar 2011 11:22

Janvanverweg schreef:ik doel op het grote gebod,'heb God lief boven alles'.
het gebed is de verbale communicatie van een mens de God liefheeft.

vandaar dat ik de vgl maak met die andere lefdes relatie; het huwelijk.
wat wil vrouwlief graag horen? het boodschappenlijstje van die dag? of een verzoek om te helpen met het tafeldekken? of de vraag welke sokken bij de stropdas passen?
nee toch! maar gemeende complimentjes en spontane liefdes verklaringen :-({|= , daar wordt vrouwlief graag mee overladen.

ennuh over dogma's; op de eerste wereld synode probeerden de strekkelijken de kerk de wet op te leggen. de uitkomst was dat de kerk geen extra balast mag opleggen! 4 uitzonderingen worden genoemd; aan afgoden gewijd spul, eten van bloed en gewurgde dieren en sexuele immoraliteit.
alle andere 'mag niet' wetjes zijn er dus bij gekomen omdat 'we' rechter in de leer willen zijn dan de apostelen.
een leuke discussie tussen hoogleraen monde zomaar uit in verkettering van geloofgenoten.

De vraag wat het belangrijkste gebed is draagt het gevaar in zich dat voor en tegenstanders elkaar de kast op jagen en van elkaar vervreemden.

Ach ja, maar de werkelijkheid is vaak weerbarstiger dan de praktijk :D
Waar wordt manlief graag mee overladen ?
En als je 1 jaar getrouwd bent, gaat het misschien nog spontaan, maar als je 35 jaar getrouwd bent ? Is de sleet erin gekomen ? Ja nu weet ze het zachiesan wel dat ik van haar houd, hoef ik toch niet iedere keer te zeggen ?

Maar onze verhouding met God is toch een andere ! We dienen God lief te hebben boven alles, dus boven man of vrouw. En sloof je je voor je vrouw nog uit, voor God hoeft dat niet. Juist niet ! Met lege handen komen, zodat Hij ze kan vervullen. Het is om niet ! De menselijke liefde is eindig, maar de liefde van de Heere niet.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Is het ochtendgebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor Janvanverweg » 12 mar 2011 05:34

Marnix schreef:En sloof je je voor je vrouw nog uit, voor God hoeft dat niet.


lna jaren nog steeds je liefde uiten in spreken en handelen is geen 'sloven' als het oprecht is.
wel kost het inspanning om het opecht te ouden. de liefde moet gevoed worden, je moet jezelf blijven motiveren.
in een goede relatie helpt het enorm dat je partner het makkelijk maakt om liefgehad te worden :)
maar het vanzelfsprekend gaan nemen van die liefde is een relatie killer!

zo ook met God. liefde uiten na jaren christen zijn is geen uitsloverij. laten we de eerste liefde niet vergeten en de liefde niet uitdoven.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is het ochtendgebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor schelpje3 » 12 mar 2011 17:05

Janvanverweg schreef:ik doel op het grote gebod,'heb God lief boven alles'.
het gebed is de verbale communicatie van een mens de God liefheeft.

vandaar dat ik de vgl maak met die andere lefdes relatie; het huwelijk.
wat wil vrouwlief graag horen? het boodschappenlijstje van die dag? of een verzoek om te helpen met het tafeldekken? of de vraag welke sokken bij de stropdas passen?
nee toch! maar gemeende complimentjes en spontane liefdes verklaringen :-({|= , daar wordt vrouwlief graag mee overladen.

ennuh over dogma's; op de eerste wereld synode probeerden de strekkelijken de kerk de wet op te leggen. de uitkomst was dat de kerk geen extra balast mag opleggen! 4 uitzonderingen worden genoemd; aan afgoden gewijd spul, eten van bloed en gewurgde dieren en sexuele immoraliteit.
alle andere 'mag niet' wetjes zijn er dus bij gekomen omdat 'we' rechter in de leer willen zijn dan de apostelen.
een leuke discussie tussen hoogleraen monde zomaar uit in verkettering van geloofgenoten.

De vraag wat het belangrijkste gebed is draagt het gevaar in zich dat voor en tegenstanders elkaar de kast op jagen en van elkaar vervreemden.

Zo'n soort man heb ik niet. Maar moet zeggen dat dat ook niet hoeft. Ik ken stelletjes die elkaar vaak schat noemen, zelfs als ze heftige ruzie hebben. Zo ingesleten om elkaar zo te noemen, dus wat is de waarde er dan van, als je allerlei verwensingen erachteraan roept ?
Maar dat is een andere kant.
Menselijke liefde gaat dood als het onbeantwoord blijft. Het is als een plantje wat water nodig heeft. Wanneer je dat niet doet, gaat het plantje kwijnen en kan uiteindelijk helemaal bezwijken.
En je kunt voor God allerlei dingen doen, maar als het alleen dat is, zal het geen waarde hebben en slechts als wettisch bestempeld kunnen worden.
Als je van iemand houdt, doe en laat je dingen UIT LIEFDE. Niet om je uit te sloven of jezelf beter voor te doen. Als je in afhankelijkheid leeft, heb je het gebed gewoon nodig. KUN je niet zonder. sMorgens niet, maar ook savonds niet.

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Is het ochtendgebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor Pasker » 12 mar 2011 17:45

Het belangrijkste gebed voor God is, dat wij bidden naar Zijn Wil.
En of dat nu s'morgens s'middags of s'avons is dat maakt niet uit.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 gasten