Is het ochtendgebed het belangrijkste gebed?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Is het ochtendgebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor Pasker » 08 mar 2011 17:57

Is het ochtendgebed het belangrijkste gebed?

Voor WIE is het het belangrijkste gebed?

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Is het ochtendgebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor mw » 08 mar 2011 23:17

De discussie over vloeken gaan we elders verder voeren. (sorry, splitsen is niet helemaal goed gegaan. Een aantal berichten daarover staan hier dus nog).

Hier nu verder over het ochtendgebed.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor mw » 08 mar 2011 23:21

Galateia schreef:Maar denk je dat God onderscheid maakt in het ochtend- of avondgebed. Of het tussendoorgebed. Of het gebed tijdens het tandenpoetsen? Ik denk zelf van niet. Ik denk, dat het voor God niet uitmaakt, wanneer je met Hem in gesprek gaat.

Misschien maakt het voor jou persoonlijk iets uit. Maar dat is dan iets van jezelf. Dat het je misschien zelf houvast geeft, of een rustiger begin van je dag. Dat mag, niks mis mee. Maar uiteindelijk... voor God? Nee, ik geloof niet, dat het voor God echt iets uitmaakt.


Ik denk ook niet dat het moment van het gebed, het gebed tot het belangrijkste gebed maakt. Een gebed met de pet op onder het werk (denk aan Nehemia) kan haast nog belangrijker zijn dat bijv. het avondgebed.

Maar dat is denk ik niet wat er in deze discussie bedoeld wordt. Het gaat er meer om 'waarom' je 's morgens zou moeten beginnen met gebed. Dankbaar zijn dat je weer wakker bent geworden, zegen vragen voor die dag en om bijstand. Daarin laten zien dat je ook weer afhankelijk bent van God. Daarnaast ook laten zien dat God de eerste is in je leven, en op die dag! De Eerste die je die dag spreekt is dan God! (machtig mooi toch?)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor JeeWee » 09 mar 2011 08:20

mw schreef:Daarnaast ook laten zien dat God de eerste is in je leven, en op die dag! De Eerste die je die dag spreekt is dan God! (machtig mooi toch?)

Ik vind dit ook wel een mooi gezichtspunt.
Je geeft meteen aan: ik kan niets zonder U, dus daarom kom ik eerst naar U toe voor ik met iets anders begin...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Is het ochtendgebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor ajl » 09 mar 2011 12:37

Dat is niet verkeerd bedoelt, maar volgens mij is dat vooral in de theorie erg leuk, maar in de praktijk slecht haalbaar. Hoe kan je nu
( als je beiden werkt en kleine kinderen hebt) 's morgens stille tijd houden? Ik spreek 's morgens als eerste de kinderen en dat is om 6.00 uur. Voor 7.00 uur zit ik in de auto op weg naar mn werk. Mijn man ontbijt dan met de kinderen en kan dus ook geen stille tijd houden.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Is het ochtendgebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor TheKeimpe » 09 mar 2011 12:45

ajl schreef:Dat is niet verkeerd bedoelt, maar volgens mij is dat vooral in de theorie erg leuk, maar in de praktijk slecht haalbaar. Hoe kan je nu
( als je beiden werkt en kleine kinderen hebt) 's morgens stille tijd houden? Ik spreek 's morgens als eerste de kinderen en dat is om 6.00 uur. Voor 7.00 uur zit ik in de auto op weg naar mn werk. Mijn man ontbijt dan met de kinderen en kan dus ook geen stille tijd houden.

Zet je wekker 5 minuten eerder. Wat zijn nu 5 minuten op een hele nacht?

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Is het ochtendgebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor mw » 09 mar 2011 12:55

Dat vind ik nou echt een dooddoener. Met kleine kinderen die altijd vroeg wakker zijn, is de wekker vroeger zetten geen optie. Daarnaast moet je maar een ochtendmens zijn, om gelijk als de wekker gaat stille tijd te houden.

Hoe lang moet je rijden naar je werk AJL? Bidden in de auto een optie?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Is het ochtendgebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor schaapje » 09 mar 2011 13:00

mw schreef:Dat vind ik nou echt een dooddoener. Met kleine kinderen die altijd vroeg wakker zijn, is de wekker vroeger zetten geen optie. Daarnaast moet je maar een ochtendmens zijn, om gelijk als de wekker gaat stille tijd te houden.

Hoe lang moet je rijden naar je werk AJL? Bidden in de auto een optie?




Maar dan niet met de ogen dicht. :lol:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Is het ochtendgebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor TheKeimpe » 09 mar 2011 13:14

mw schreef:Dat vind ik nou echt een dooddoener. Met kleine kinderen die altijd vroeg wakker zijn, is de wekker vroeger zetten geen optie. Daarnaast moet je maar een ochtendmens zijn, om gelijk als de wekker gaat stille tijd te houden.

Hoe lang moet je rijden naar je werk AJL? Bidden in de auto een optie?

Sorry, zo is het echt niet bedoeld, als dooddoener, maar gewoon als een stukje praktijk. Ik sta ook vaak om zes uur naast mijn bed. Dat zou ook kwart over zes kunnen zijn. Wij hebben er ook 4 van maximaal 5, dus ik weet enigszins waar ik het over heb. (En nee, ik ben ook geen ochtendmens.)

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Is het ochtendgebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor ajl » 09 mar 2011 14:34

De wekker eerder zetten werkt bij mij niet echt. Ik ben wel een ochtendmens, maar echt mijn bed uitspringen zit er ook niet in. Ik snooze graag nog even verder, helemaal als ik er 's nachts een paar keer ben uitgeweest. Daarbij zijn onze kinderen echt heel vroeg wakker en bij elk eerder gerommel begint hun dag. En voordat ik 's morgens in mn auto zit, moet er gewoon genoeg gebeuren.

Ik snap het punt van JeeWee wel en ben het wel met hem eens dat het goed is om de dag met God te beginnen en daarmee je afhankelijkheid aan Hem te tonen. Aan de andere kant vraag ik mij af of het in onze hectische samenleving wel zo makkelijk gaat ( en daarmee wil ik niet zeggen dat het goed is, maar het is wel gewoon een gegeven).

@ mw ik heb inderdaad wel eens stille tijd gehouden in de auto. Ik moet ongeveer een half uur rijden. Toch vraag ik mij dan wel eens af of het wel zo eerbiedig is, met je ogen op de weg en je gedachten deels bij het verkeer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is het ochtendgebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2011 14:47

het is goed om er mee te beginnen. Niet voor iedereen is dat weggelegd, zoek dan een ander tijdstip ervoor. Het is wel prettig als de dag kan beginnen met je op Hem te richten, dan ga je een dag denk ik wel anders is. Als iedere christen de dag zou beginnen met 5 minuten dankbaarheid, zou dat volgens mij best impact hebben.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

nette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 feb 2011 14:22

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor nette » 09 mar 2011 14:48

ik denk niet dat het ochtendgebed het belangrijkste is
maar het gaat om het gebed
maar alle gebeden belangrijk zijn, als het maar geen sleurgebed is.
maar je het echt meent
Laatst gewijzigd door nette op 09 mar 2011 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

nette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 feb 2011 14:22

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor nette » 09 mar 2011 14:53

hoe kan ik dit bericht verwijderen
Laatst gewijzigd door nette op 09 mar 2011 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.

nette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 feb 2011 14:22

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor nette » 09 mar 2011 14:56

dit was een off-topic bericht, hoe kan ik het verwijderen, ik kan hem alleen maar wijzigen
Laatst gewijzigd door nette op 09 mar 2011 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Is het ochtendgebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor schaapje » 09 mar 2011 15:01

@Nette

De moderator heeft een aparte topic geopend "is vloeken ook bidden "

Dit topic gaat over gebed. :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten