Is het ochtendgebed het belangrijkste gebed?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Is het ochtendgebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor JeeWee » 07 mar 2011 13:49

In de preek verraste de dominee mij door het ochtendgebed als het belangrijkste gebed van de dag te bestempelen. Daar had ik nooit zo over nagedacht.
Met dat gebed ga je de dag in, vraag je om kracht en stel je je geheel afhankelijk van God op. Een betere start van de dag kun je niet maken.

"Het nalaten van het ochtengebed, is als van huis gaan, zonder je vrouw of man een kus te geven".

Daarbij ben je 's morgens nog heel fris en kun je meer opnemen, dan 's avonds.
Hoe is dat bij jou? Maak je er tijd voor, sla je 't wel eens over of vind je andere momenten van de dag beter?
Laatst gewijzigd door JeeWee op 08 mar 2011 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor TheKeimpe » 07 mar 2011 13:54

Het hoeft bij mij niet persé het eerste van de dag te zijn, soms neem ik mijn stille tijd pas na het ontbijt, maar ik maak er vrijwel iedere dag tijd voor vrij.

Ik kan de ds. helemaal volgen in zijn opmerkingen.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor schaapje » 07 mar 2011 14:07

TheKeimpe schreef:Het hoeft bij mij niet persé het eerste van de dag te zijn, soms neem ik mijn stille tijd pas na het ontbijt, maar ik maak er vrijwel iedere dag tijd voor vrij.

Ik kan de ds. helemaal volgen in zijn opmerkingen.



Een hele opgave met 4 jongens, gefeliciteerd met je 4e zoon :D

Ik denk dat tijd voor gebed voor een ieder verschillend kan zijn,
als je moeder of vader :lol: bent van dat kleine kroost, is het
in de ochtend vroeg wel eens moeilijk natuurlijk.
Maar persoonlijk vind ik s,morgens ook het fijnst, maar eerst
even goed wakker worden.
Laatst gewijzigd door schaapje op 08 mar 2011 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor Jozo » 07 mar 2011 14:10

Ik vind het een prachtige idee om 's ochtends te starten met gebed en doe het ook elke ochtend.
Maar ik ben een echt avondmens. Voor mij werkt het het best om 's avonds / 's nachts te bidden. Ik ben dan veel geconcentreerder dan 's ochtends (slaap ik nog half).

Ik maak er dus zeker tijd voor, maar dan wel in de avond.

"Het nalaten van het ochtengebed, is als van huis gaan, zonder je vrouw of man een kus te geven".


Je kunt er net zo goed dit van maken :D

"Het nalaten van het avondgebed is als gaan slapen zonder je vrouw een nachtzoen te geven
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor TheKeimpe » 07 mar 2011 14:22

Jozo schreef:Ik vind het een prachtige idee om 's ochtends te starten met gebed en doe het ook elke ochtend.
Maar ik ben een echt avondmens. Voor mij werkt het het best om 's avonds / 's nachts te bidden. Ik ben dan veel geconcentreerder dan 's ochtends (slaap ik nog half).

Ik maak er dus zeker tijd voor, maar dan wel in de avond.

"Het nalaten van het ochtengebed, is als van huis gaan, zonder je vrouw of man een kus te geven".


Je kunt er net zo goed dit van maken :D

"Het nalaten van het avondgebed is als gaan slapen zonder je vrouw een nachtzoen te geven

En ook die uitspraak is helemaal waar.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor schelpje3 » 07 mar 2011 14:36

Als we ons afhankelijk weten van de Heere, moet dit eigenlijk een vanzelfsprekendheid zijn. We kunnen de dag niet beginnen zonder het vragen om Zijn leiding.
Of te danken voor ons voedsel.
Ik weet niet echt of dit HET belangrijkste gebed is. Een zucht kan ook zeer belangrijk zijn !

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor TheKeimpe » 07 mar 2011 14:43

Ik denk dat je hier onderscheid moet maken tussen "geplande" gebeden en "spontane" gebeden. Niemand zal het in zijn hoofd halen om te zeggen dat "geplande" gebeden geen goede gebeden zijn, of minder gebeden zijn dan de "spontane".

Om in de beeldspraak te blijven: de ochtendkus en avondzoen, zijn die meer of minder dan de spontane zoen tussendoor? Ik denk dat ze niet te vergelijken zijn, en ieder hun eigen functie hebben.

Zo ook de verschillende gebeden.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor JeeWee » 07 mar 2011 20:31

Ik denk juist dat het 'geplande' gebed ''s morgens zo goed is.
Juist de regelmaat, net als op bepaalde tijden ergens zijn.
Voor je ook maar ergens aan begint, 'meld' je je eerst bij je Heer en Meester.
Simpel om met Hem je plannen door te nemen voor de dag, Zijn nabijheid te vragen en de dag in Zijn handen te leggen...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor mw » 07 mar 2011 20:43

Opzich ben ik het helemaal eens met de dominee. Beginnen en eindigen met God is een noodzakelijk goed, vind ik dan. Maar alleen goed, wanneer ook wat er tussen in zit met God is.

1 opmerking uit de openingspost wil ik toch wel relativeren.
Daarbij ben je 's morgens nog heel fris en kun je meer opnemen, dan 's avonds

Dit geldt toch echt niet voor iedereen. Ik ben een enorm avondmens, en ab-so-luut geen ochtendmens. Heb minimaal een uur nodig om enigszins wakker te worden en daarna ben ik pas in staat om een gesprek te voeren (en dus ook te bidden) en op te slaan wat ik lees.
De eerste ochtenduren zijn voor mij dus ook echt niet geschikt voor bijbelstudie en gebed. Dat wil nog niet zeggen dat ik een reden heb om het ochtendgebed over te slaan. 's Morgens bid/dank ik een kort gebed (meer algemeen) en later op de dag/ 's avonds (wanneer ik dus wel dingen goed in mij op neem) probeer ik er uitgebreid de tijd voor te nemen (wat niet altijd lukt :oops: ). In het avondgebed neem ik wel de dag door met God en leg ik de dingen van de volgende dag voor Hem neer (wat ik andes 's morgens zou doen).
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor schaapje » 07 mar 2011 20:54

JeeWee schreef:Ik denk juist dat het 'geplande' gebed ''s morgens zo goed is.
Juist de regelmaat, net als op bepaalde tijden ergens zijn.
Voor je ook maar ergens aan begint, 'meld' je je eerst bij je Heer en Meester.
Simpel om met Hem je plannen door te nemen voor de dag, Zijn nabijheid te vragen en de dag in Zijn handen te leggen...


Klinkt als eenrichtigsverkeer zoals je het schrijft, ik denk dat je het zo niet bedoelt.
Dus je hebt eerst je plannen...en daarna leg je de dag in Zijn handen, om Zijn nabijheid
vragen ? Hij is bij ons ( Ik ben met u alle dagen van uw leven) Ik denk JeeWee dat je met
ochtendgebed gewoon om een zegen vraagt over de dag. Het zal dan waarschijnlijk een
kort gebed zijn.
Ik dacht dat in de topic een stille tijd bedoelt werd, maar dat zag ik verkeerd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor ajl » 08 mar 2011 09:29

Het is toch normaal dat je plannen hebt? Het lijkt mij niet de bedoeling dat je 's morgens vraagt of God je dagindeling maakt ( en dat is niet oneerbiedig bedoeld) Je werkt toch ook overdag en kan dan toch vragen of God je wil helpen met het maken van de juiste keuzes in je werk?

Ik moet eerlijk zeggen dat het echt tijd maken voor gebed er bij mij regelmatig inschiet. Ik probeer het nu 's avonds te doen, maar ik ben er regelmatig te moet voor en val dan in slaap halverwege het gebed. 's Morgens voor 6 uur redt ik het ook niet en daarna moet ik werken of zijn de kinderen al weer wakker. Ik denk wel dat je band met God beter wordt door dagelijks stille tijd te nemen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor Mortlach » 08 mar 2011 10:09

/oneliner-modus/

Elk gebed is het belangrijkste gebed.

/einde oneliner-modus/
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor Galateia » 08 mar 2011 10:10

Ik ben het helemaal met Mortlach eens.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor JeeWee » 08 mar 2011 10:42

Ik niet.
Elk gebed is belangrijk. Daar zijn we het wel over eens.
Maar net zoals je bepaalde voedselonderdelen nooit kunt missen, is dat m.i. ook met het gebed zo...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor Galateia » 08 mar 2011 10:44

Maar denk je dat God onderscheid maakt in het ochtend- of avondgebed. Of het tussendoorgebed. Of het gebed tijdens het tandenpoetsen? Ik denk zelf van niet. Ik denk, dat het voor God niet uitmaakt, wanneer je met Hem in gesprek gaat.

Misschien maakt het voor jou persoonlijk iets uit. Maar dat is dan iets van jezelf. Dat het je misschien zelf houvast geeft, of een rustiger begin van je dag. Dat mag, niks mis mee. Maar uiteindelijk... voor God? Nee, ik geloof niet, dat het voor God echt iets uitmaakt.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 gasten