"Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: "Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Berichtdoor elbert » 04 mar 2011 14:56

De humanistische organisatie Center for Inquiry (CFI) wil op basis van de wetenschap, rede, gelijkheid en humanistisch waarden een seculiere samenleving bevorderen.
En dan denk ik: "is dat dan geen geloof?". ;)
Natuurlijk is het dat wel. Het is alleen een ander geloof.
Met de titel "Geloof is niet nodig voor gelukkig leven" wordt gezien het artikel dus bedoeld: "God is niet nodig voor gelukkig leven".
En die stelling onderschrijf ik volstrekt niet.
Want ik geloof dat zelfs mensen die het bestaan van God volstrekt ontkennen tegelijk ook volstrekt van Hem afhankelijk zijn.
God laat immers de zon opgaan over rechtvaardigen en onrechtvaardigen, over christenen en niet-christenen enz.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: "Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Berichtdoor schelpje3 » 04 mar 2011 15:34

elbert schreef:
De humanistische organisatie Center for Inquiry (CFI) wil op basis van de wetenschap, rede, gelijkheid en humanistisch waarden een seculiere samenleving bevorderen.
En dan denk ik: "is dat dan geen geloof?". ;)
Natuurlijk is het dat wel. Het is alleen een ander geloof.
Met de titel "Geloof is niet nodig voor gelukkig leven" wordt gezien het artikel dus bedoeld: "God is niet nodig voor gelukkig leven".
En die stelling onderschrijf ik volstrekt niet.
Want ik geloof dat zelfs mensen die het bestaan van God volstrekt ontkennen tegelijk ook volstrekt van Hem afhankelijk zijn.
God laat immers de zon opgaan over rechtvaardigen en onrechtvaardigen, over christenen en niet-christenen enz.

Elbert: we kunnen het ook omdraaien. In de ogen van velen hebben christenen maar een ongelukkig leven, want ze mogen niks, leven maar een saai leven en op zondag 2 x naar de kerk. Dus zou je gelukkiger zijn zonder het geloof. (vinden zij)

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: "Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Berichtdoor 1a2b3c » 04 mar 2011 16:35

Geloof is niet nodig voor een gelukkig leven...

Ik denk dat er best ongelovigen zijn die zeggen dat ze gelukkig zijn, en het naar aardse maatstaven ook zijn.
Als je Jezus niet kent weet je ook niet beter maar als zo'n 'gelukkige' ongelovige later wel tot geloof komt zou hij voor geen goud weer in z'n vorige situatie willen zijn.
En een 'ongelukkige' gelovige zou nooit willen ruilen met de 'gelukkigste' ongelovige.

scheermes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 514
Lid geworden op: 24 feb 2009 20:15

Re: "Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Berichtdoor scheermes » 04 mar 2011 17:36

elbert schreef:
De humanistische organisatie Center for Inquiry (CFI) wil op basis van de wetenschap, rede, gelijkheid en humanistisch waarden een seculiere samenleving bevorderen.
En dan denk ik: "is dat dan geen geloof?". ;)
Natuurlijk is het dat wel. Het is alleen een ander geloof.
Met de titel "Geloof is niet nodig voor gelukkig leven" wordt gezien het artikel dus bedoeld: "God is niet nodig voor gelukkig leven".
En die stelling onderschrijf ik volstrekt niet.
Want ik geloof dat zelfs mensen die het bestaan van God volstrekt ontkennen tegelijk ook volstrekt van Hem afhankelijk zijn.
God laat immers de zon opgaan over rechtvaardigen en onrechtvaardigen, over christenen en niet-christenen enz.

Ik denk dat de stelling is: "Geloof in een god is niet nodig voor een gelukkig leven". En dan kunnen we denk ik in het midden laten of God nu wel of niet bestaat.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

scheermes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 514
Lid geworden op: 24 feb 2009 20:15

Re: "Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Berichtdoor scheermes » 04 mar 2011 17:40

schelpje3 schreef:Elbert: we kunnen het ook omdraaien. In de ogen van velen hebben christenen maar een ongelukkig leven, want ze mogen niks, leven maar een saai leven en op zondag 2 x naar de kerk. Dus zou je gelukkiger zijn zonder het geloof. (vinden zij)

Nou, bij die "zij" hoor ik dan niet.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: "Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Berichtdoor schelpje3 » 04 mar 2011 18:14

scheermes schreef:
elbert schreef:
De humanistische organisatie Center for Inquiry (CFI) wil op basis van de wetenschap, rede, gelijkheid en humanistisch waarden een seculiere samenleving bevorderen.
En dan denk ik: "is dat dan geen geloof?". ;)
Natuurlijk is het dat wel. Het is alleen een ander geloof.
Met de titel "Geloof is niet nodig voor gelukkig leven" wordt gezien het artikel dus bedoeld: "God is niet nodig voor gelukkig leven".
En die stelling onderschrijf ik volstrekt niet.
Want ik geloof dat zelfs mensen die het bestaan van God volstrekt ontkennen tegelijk ook volstrekt van Hem afhankelijk zijn.
God laat immers de zon opgaan over rechtvaardigen en onrechtvaardigen, over christenen en niet-christenen enz.

Ik denk dat de stelling is: "Geloof in een god is niet nodig voor een gelukkig leven". En dan kunnen we denk ik in het midden laten of God nu wel of niet bestaat.

... een god, en dan kunnen we in het midden laten of....
dit is refoweb :-&

scheermes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 514
Lid geworden op: 24 feb 2009 20:15

Re: "Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Berichtdoor scheermes » 04 mar 2011 20:12

schelpje3 schreef:... een god, en dan kunnen we in het midden laten of....
dit is refoweb :-&

Heb ik me weer eens verkeerd uitgedrukt? :-k Als we het hebben over humanisme, hebben we het toch ook over niet geloven in een god? Of moet dat specifiek niet geloven in God zijn?
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: "Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Berichtdoor schelpje3 » 04 mar 2011 20:21

scheermes schreef:
schelpje3 schreef:... een god, en dan kunnen we in het midden laten of....
dit is refoweb :-&

Heb ik me weer eens verkeerd uitgedrukt? :-k Als we het hebben over humanisme, hebben we het toch ook over niet geloven in een god? Of moet dat specifiek niet geloven in God zijn?

un god. Ik hoop dat de meesten op refoweb geloven in GOD !

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: "Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Berichtdoor meribel » 04 mar 2011 21:14

Nee, ik denk niet dat geloof nodig is voor een gelukkig leven. Ik ken heel veel niet gelovigen die een heel gelukkig leven hebben namelijk.

Zelf zou ik echter niet meer gelukkig kunnen leven zonder mijn geloof, zonder God in mijn leven.
Maar je kan pas wat gaan missen als je het kent.

Een ongelovige die God niet kent, zal hem niet missen.

Er zijn ook mensen die wel iets missen, maar nog niet weten wat, dat is weer een ander verhaal echter.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: "Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Berichtdoor Mortlach » 04 mar 2011 21:39

De vraag is misschien anders te stellen als "Is God (in christelijke zin) de enige waardevolle manier van zingeving?". Dan vermijd je onduidelijke zaken als wat geluk nou precies betekent (weinig zorgen, tevreden zijn, dat soort dingen).

Blijkbaar is dat niet zo, aangezien er talloze mensen zijn die zingeving zoeken EN vinden in andere gebieden dan die van de christelijke God. Dan zou je die zingeving nog met elkaar kunnen vergelijken, maar ik vraag me af of dat nuttig is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: "Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Berichtdoor meribel » 04 mar 2011 21:49

Mortlach schreef:De vraag is misschien anders te stellen als "Is God (in christelijke zin) de enige waardevolle manier van zingeving?". Dan vermijd je onduidelijke zaken als wat geluk nou precies betekent (weinig zorgen, tevreden zijn, dat soort dingen).


ik begrijp het niet, mijn inziens is er maar één God.
Dus kan ik niet discussieren of een andere god ook een waardevolle manier is van zingeving, want dat hoewel ik het eens ben dat mensen dat kunnen denken, ís het volgens mij niet zo

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: "Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Berichtdoor schaapje » 04 mar 2011 22:02

meribel schreef:
Mortlach schreef:De vraag is misschien anders te stellen als "Is God (in christelijke zin) de enige waardevolle manier van zingeving?". Dan vermijd je onduidelijke zaken als wat geluk nou precies betekent (weinig zorgen, tevreden zijn, dat soort dingen).


ik begrijp het niet, mijn inziens is er maar één God.
Dus kan ik niet discussieren of een andere god ook een waardevolle manier is van zingeving, want dat hoewel ik het eens ben dat mensen dat kunnen denken, ís het volgens mij niet zo



Dat is het hem nou juist als je God hebt leren kennen dan is Hij de enige die een leven zinvoller
maakt. En dat kan je een ongelovige niet uit leggen dat weet je alleen zelf diep in je hart.
Vooral als je het kan vergelijken met een deel van je leven waar God geen deel uit maakte.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: "Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Berichtdoor Mortlach » 04 mar 2011 22:43

meribel schreef:ik begrijp het niet, mijn inziens is er maar één God.
Dus kan ik niet discussieren of een andere god ook een waardevolle manier is van zingeving, want dat hoewel ik het eens ben dat mensen dat kunnen denken, ís het volgens mij niet zo


Dan ga je er al vanuit dat die zingeving van een andere god zou moeten komen. Waarom geen zingeving zonder god/goden/God? (rethorische vraag, ik ken het christelijke antwoord ondertussen).

Het is jammer dat het lijkt alsof je de mensen die hun zingeving ergens anders op baseren dan op God niet helemaal serieus neemt, of begrijp ik dat nu verkeerd? Zij denken dat het zingeving is, maar dat is niet echt zo, dat lijk je te zeggen, toch?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: "Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Berichtdoor meribel » 05 mar 2011 00:03

Het is jammer dat het lijkt alsof je de mensen die hun zingeving ergens anders op baseren dan op God niet helemaal serieus neemt, of begrijp ik dat nu verkeerd?


ik neem ze wel serieus, respecteer hun mening, ondanks dat ik het er niet mee eens ben. Ga graag met ze in discussie enz.enz.

Zij denken dat het zingeving is, maar dat is niet echt zo, dat lijk je te zeggen, toch


ja dat klopt.

D.w.z. het geeft hun leven wel zin ( letterlijke betekenis van zingeving ) maar is niet de waarheid.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: "Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Berichtdoor Mortlach » 05 mar 2011 00:31

meribel schreef:
Zij denken dat het zingeving is, maar dat is niet echt zo, dat lijk je te zeggen, toch


ja dat klopt.

D.w.z. het geeft hun leven wel zin ( letterlijke betekenis van zingeving ) maar is niet de waarheid.


Maakt dat uit dan?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 gasten