"Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bartuz

"Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Berichtdoor Bartuz » 04 mar 2011 10:26

"Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Afbeelding

Een humanistische groepering is dinsdag een advertentiecampagne gestart. Daarin wordt verklaard dat atheïsten en niet-religieuzen zonder God een goed en zinvol leven kunnen leiden.
'Je hebt God niet nodig om te hopen, zorg te dragen, lief te hebben en te leven', staat op een advertentie. De humanistische organisatie Center for Inquiry (CFI) wil op basis van de wetenschap, rede, gelijkheid en humanistisch waarden een seculiere samenleving bevorderen.

Volgens voorzitter Ronald A. Lindsay zijn de advertenties gericht op het wegnemen van een aantal mythes over niet-gelovige mensen. "Een veel voorkomende mythe is dat niet-gelovigen een leeg, zinloos, egoïstische en egocentrisch leven leiden. Dit is niet alleen onjuist, het is belachelijk," zegt hij in een verklaring. "Helaas hebben al te veel mensen deze mythe geaccepteerd, want dat is wat zij horen over niet-gelovigen." CFI stelt dat niet-gelovige mensen in hun leven de mens centraal stellen, en ze een beroep op het bovennatuurlijke overbodig vinden.

Lees het hele bericht op CIP


Ben je het eens met de titel?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: "Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Berichtdoor elbert » 04 mar 2011 10:38

"Een veel voorkomende mythe is dat niet-gelovigen een leeg, zinloos, egoïstische en egocentrisch leven leiden. Dit is niet alleen onjuist, het is belachelijk," zegt hij in een verklaring.
Je hoeft maar een krant open te slaan, de tv aan te zetten of op internet rond te struinen om te kunnen concluderen dat deze "mythe" helemaal niet zo mythisch is. De zinloosheid en het egoïsme spat je tegemoet. En veel mensen zeggen dat ook gewoon ronduit. Het oude gezegde van ongelovigen: "laten we eten en drinken en vrolijk zijn, want morgen sterven we" is nog steeds heel actueel. Het is voor velen gewoon een levensmotto.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: "Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Berichtdoor schaapje » 04 mar 2011 10:40

Bartuz schreef:"Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Afbeelding

Een humanistische groepering is dinsdag een advertentiecampagne gestart. Daarin wordt verklaard dat atheïsten en niet-religieuzen zonder God een goed en zinvol leven kunnen leiden.
'Je hebt God niet nodig om te hopen, zorg te dragen, lief te hebben en te leven', staat op een advertentie. De humanistische organisatie Center for Inquiry (CFI) wil op basis van de wetenschap, rede, gelijkheid en humanistisch waarden een seculiere samenleving bevorderen.

Volgens voorzitter Ronald A. Lindsay zijn de advertenties gericht op het wegnemen van een aantal mythes over niet-gelovige mensen. "Een veel voorkomende mythe is dat niet-gelovigen een leeg, zinloos, egoïstische en egocentrisch leven leiden. Dit is niet alleen onjuist, het is belachelijk," zegt hij in een verklaring. "Helaas hebben al te veel mensen deze mythe geaccepteerd, want dat is wat zij horen over niet-gelovigen." CFI stelt dat niet-gelovige mensen in hun leven de mens centraal stellen, en ze een beroep op het bovennatuurlijke overbodig vinden.

Lees het hele bericht op CIP


Ben je het eens met de titel?


Denk dat je als ongelovige redelijk gelukkig kan leven, maar waar is je geluk op gefundeerd
op alles wat je hebt bereikt in het leven, op je gezin, kinderen, vrouw, op je gezondheid, familie?
Wat als je dat alles moet missen door omstandheden, ... wat dan?

Een gelovige is iemand die bouwt op de rots, de regen en storm kwam, en het huis stort niet in.
Als je niet gelovig ben bouw je op zand, met de regen en storm stort alles in.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

scheermes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 514
Lid geworden op: 24 feb 2009 20:15

Re: "Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Berichtdoor scheermes » 04 mar 2011 10:52

Veel mensen (zo niet alle) willen niks anders dan gelukkig zijn/worden. Dat is een puur egoïstische wens. En veel mensen hebben dat als levensdoel. Als zij toch overtuigd zouden zijn van het feit dat je met een geloof gelukkiger zou worden, dan zouden al die mensen direct religieus worden.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: "Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Berichtdoor schaapje » 04 mar 2011 10:57

scheermes schreef:Veel mensen (zo niet alle) willen niks anders dan gelukkig zijn/worden. Dat is een puur egoïstische wens. En veel mensen hebben dat als levensdoel. Als zij toch overtuigd zouden zijn van het feit dat je met een geloof gelukkiger zou worden, dan zouden al die mensen direct religieus worden.


Er komen ook veel mensen tot bekering, maar dan moet je wat je al hebt in het leven
los laten dat is de moeilijkheid voor velen anderen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

scheermes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 514
Lid geworden op: 24 feb 2009 20:15

Re: "Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Berichtdoor scheermes » 04 mar 2011 11:00

schaapje schreef:Denk dat je als ongelovige redelijk gelukkig kan leven, maar waar is je geluk op gefundeerd
op alles wat je hebt bereikt in het leven, op je gezin, kinderen, vrouw, op je gezondheid, familie?
Wat als je dat alles moet missen door omstandheden, ... wat dan?

Ongelukkig zijn en opnieuw beginnen met de zoektocht naar geluk.

schaapje schreef:Een gelovige is iemand die bouwt op de rots, de regen en storm kwam, en het huis stort niet in.
Als je niet gelovig ben bouw je op zand, met de regen en storm stort alles in.

En wat als je niet zo zeker meer bent over je geloof, stort dan je wereld ook niet in? Bovendien is die rots bij de meeste gelovige schijn (vanwege de elkaar uitsluitende religies). Dat neemt niet weg dat geloof helpt met gelukkig zijn.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: "Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Berichtdoor schaapje » 04 mar 2011 11:21

scheermes schreef:
schaapje schreef:Denk dat je als ongelovige redelijk gelukkig kan leven, maar waar is je geluk op gefundeerd
op alles wat je hebt bereikt in het leven, op je gezin, kinderen, vrouw, op je gezondheid, familie?
Wat als je dat alles moet missen door omstandheden, ... wat dan?

Ongelukkig zijn en opnieuw beginnen met de zoektocht naar geluk.

schaapje schreef:Een gelovige is iemand die bouwt op de rots, de regen en storm kwam, en het huis stort niet in.
Als je niet gelovig ben bouw je op zand, met de regen en storm stort alles in.

En wat als je niet zo zeker meer bent over je geloof, stort dan je wereld ook niet in? Bovendien is die rots bij de meeste gelovige schijn (vanwege de elkaar uitsluitende religies). Dat neemt niet weg dat geloof helpt met gelukkig zijn.



Als je niet zeker bent van je geloof stort je wereld ook in, inderdaad. En ik denk dat die "rots"
bij sommige schijn is, hierin heb je ook gelijk. Maar dat kanGod alleen weten, wij kunnen het raden
en soms zien door het gedrag of uitspraken van deze mensen.

Geloven en je bekeerd weten geeft een diepe vrede in een mens, die meestal opgejaagd wordt
wat er allemaal "moet"in de wereld en wat er steeds verandert wordt in deze wereld.
De mensen jagen deze dingen na en als het er is, ... dan is er een moment van geluk wat weer
heel gauw over is, en dan weer jagen naar het volgende ..enz..
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

scheermes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 514
Lid geworden op: 24 feb 2009 20:15

Re: "Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Berichtdoor scheermes » 04 mar 2011 11:35

schaapje schreef:Geloven en je bekeerd weten geeft een diepe vrede in een mens, die meestal opgejaagd wordt
wat er allemaal "moet"in de wereld en wat er steeds verandert wordt in deze wereld.
De mensen jagen deze dingen na en als het er is, ... dan is er een moment van geluk wat weer
heel gauw over is, en dan weer jagen naar het volgende ..enz..

De vraag is dus of je hiervoor ook een god nodig hebt. Een bepaalde overtuiging kun je ook hebben zonder god. Ik denk dat niet elke overtuiging past bij elke persoon.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Berjan

Re: "Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Berichtdoor Berjan » 04 mar 2011 11:35

Veel mensen (zo niet alle) willen niks anders dan gelukkig zijn/worden. Dat is een puur egoïstische wens. En veel mensen hebben dat als levensdoel. Als zij toch overtuigd zouden zijn van het feit dat je met een geloof gelukkiger zou worden, dan zouden al die mensen direct religieus worden.


En als christenen werd gezegd: "de AFTERLIFE bestaat niet, je kan enkel nu goed doen naar god en daarna is het afgelopen"
hoeveel christenen zouden er dan nog over blijven? Toch niet heel veel zeker?

Dus om te geloven en te hopen op een hiernamaals in de hemel is dan toch zeker net zo egoïstisch?

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: "Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Berichtdoor schaapje » 04 mar 2011 11:42

@ Berjan en scheermes,

Ik heb gezegt wat ik gezegt heb, jullie beiden geloven niet in Jezus als verlosser,
en niemand zal jullie daartoe dwingen, dus waarom deze discussie, ik ben er
van overtuigd van deze Waarheid, en ik heb niet de het idee dat ik jullie kan
overtuigen, gewoon omdat de wil hiertoe bij jullie beiden niet aanwezig is.

dus groet :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Berjan

Re: "Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Berichtdoor Berjan » 04 mar 2011 11:47

Ooit gehoord van normaal een discussie/gesprek aangaan? En niet zo maar dingen roepen, en als je dan een antwoord krijgt ineens kappen met het gesprek?

Petra777
Luitenant
Luitenant
Berichten: 597
Lid geworden op: 24 apr 2006 19:12
Locatie: Kampen

Re: "Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Berichtdoor Petra777 » 04 mar 2011 12:28

elbert schreef:
"Een veel voorkomende mythe is dat niet-gelovigen een leeg, zinloos, egoïstische en egocentrisch leven leiden. Dit is niet alleen onjuist, het is belachelijk," zegt hij in een verklaring.
Je hoeft maar een krant open te slaan, de tv aan te zetten of op internet rond te struinen om te kunnen concluderen dat deze "mythe" helemaal niet zo mythisch is. De zinloosheid en het egoïsme spat je tegemoet. En veel mensen zeggen dat ook gewoon ronduit. Het oude gezegde van ongelovigen: "laten we eten en drinken en vrolijk zijn, want morgen sterven we" is nog steeds heel actueel. Het is voor velen gewoon een levensmotto.


Toch denk ik dat veel ongelovigen een heel zinvol leven kunnen leiden en zich ook belangeloos in kunnen zetten voor anderen. Hun motivatie komt gewoon ergens anders vandaan.
Zonder geloof kun je best een heel gelukkig leven hebben. Sterker nog, ik denk dat geloven an sich je niet perse gelukkig hoeft te maken. Ik denk dat we als gelovigen er te gemakkelijk vanuit gaan dat anderen iets missen in hun leven en daardoor niet gelukkig kunnen zijn. Ik denk wel dat je, als je tot geloof komt, meer tot je doel komt en completer bent. En daardoor nog gelukkiger :). Maar zonder geloof kun je best gelukkig zijn.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: "Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Berichtdoor Jozo » 04 mar 2011 12:39

"Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Mee eens. Iemand kan heel gelukkig zijn zonder in God te geloven

Ik zou het dan ook liever anders formuleren:
"Geloof is nodig voor een gelukkig leven na dit leven"
:

De vraag is of je zonder God een zinvol leven hebt. Immers, een christen (en dat ben ik) ziet dit leven als een tijdelijk leven om bij God te komen en na dit leven altijd bij Hem te zijn. Dan ben je pas echt gelukkig.

Dus om te geloven en te hopen op een hiernamaals in de hemel is dan toch zeker net zo egoïstisch?

Christus volgen vraagt overgave. En dat kan veel kosten.
Daarbij is de hemel een gift. Daar draait het bij een christen niet om. Ik zou liever naar een plaats gaan waar ik bij God kan zijn, dan in een hemel zijn waar God niet is (alhoewel ik denk dat een plaats als de hemel, waar alles goed is, niet zou kunnen bestaan zonder God).
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

scheermes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 514
Lid geworden op: 24 feb 2009 20:15

Re: "Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Berichtdoor scheermes » 04 mar 2011 12:41

Petra777 schreef:Toch denk ik dat veel ongelovigen een heel zinvol leven kunnen leiden en zich ook belangeloos in kunnen zetten voor anderen. Hun motivatie komt gewoon ergens anders vandaan.
Zonder geloof kun je best een heel gelukkig leven hebben. Sterker nog, ik denk dat geloven an sich je niet perse gelukkig hoeft te maken. Ik denk dat we als gelovigen er te gemakkelijk vanuit gaan dat anderen iets missen in hun leven en daardoor niet gelukkig kunnen zijn. Ik denk wel dat je, als je tot geloof komt, meer tot je doel komt en completer bent. En daardoor nog gelukkiger :). Maar zonder geloof kun je best gelukkig zijn.

Grotendeels mee eens, maar wat bij de 1 "werkt", werkt bij de ander weer niet.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Gebruikersavatar
hamlap
Luitenant
Luitenant
Berichten: 542
Lid geworden op: 06 feb 2005 13:54
Contacteer:

Re: "Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Berichtdoor hamlap » 04 mar 2011 13:26

Bartuz schreef:"Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

(...)

Ben je het eens met de titel?

Ja hoor, gelijk mee eens. Maar we moeten niet denken dat ons geloof het hoogste doel is wat we na kunnen streven. Wanneer we ons geluk nastreven zijn we ten diepste nog steeds egoïstisch bezig, want het gaat nog steeds om ons eigen geluk. Boven aards geluk gaat verlossing door God uit. Door verlossing komen we ook toe aan ons hoogste doel: God loven en prijzen.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten