Kerken in verwarring

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: Kerken in verwarring

Berichtdoor Faramir » 06 mar 2011 18:50

Optimatus schreef:Ze zouden er natuurlijk ook iets tegenover kunnen stellen. Dat is mijns inziens iets constructiever dan alles maar laten verbieden.

Bijvoorbeeld, of ze hadden deel kunnen nemen aan de organisatie zodat het wel op een voor hun ook verteerbare wijze zou gaan.

Ze kiezen er echter voor om vanaf de zijlijn te roepen hoe fout het allemaal wel niet is. De makkelijkste keuze.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Kerken in verwarring

Berichtdoor learsi » 06 mar 2011 19:58

Prima, dat mensen dit organiseren? Zo gaat dat nu eenmaal! Psalm 1 prijst die mens gelukzalig, die des Heeren wet(dat wat Hij liet schrijven, de Schriften, dat is Zijn onderwijzing voor de mensen) overdenkt bij dag en bij nacht. Daarin is de gelukzaligheid gelegen. Met eerbied gezegd........de Heere heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, in de tijd dat dit alles door middel van apparatuur gefilmd of opgenomen kon worden. Dat zal niet zonder reden zijn.
Anders had Hij daar wel zorg voor gedragen. Persoonlijk verwacht ik dan ook geen heil van dit soort opvoeringen, hoewel de Heere het zou kunnen gebruiken om(sommige) mensen hiermee zover te krijgen(dat mag ik niet uitsluiten) dat ze Zijn Woord gaan lezen.

Een en ander is nog enigszins te begrijpen, als de mensen niet zouden kunnen lezen! Zoals in de Middel-Eeuwen. Wat dat betreft wordt de klok terug gezet en lijkt het er op (recent Kaski-rapport in Woord en Dienst, meldt, dat slechts 6 procent van de ondervraagden regelmatig in de bijbel leest), dat men veel kan behalve lezen in de bijbel.

Onderzoekt de Schriften, die zijn het die van Mij getuigen. Een opdracht om passie spelen op te voeren is een menselijk bedenksel en wordt in de Schrift niet opgedragen.

h.g. Learsi

Faramir

Re: Kerken in verwarring

Berichtdoor Faramir » 06 mar 2011 20:54

Waarom praten wij met elkaar via onze technische hulpmiddelen over het geloof? Jezus kwam in een tijd op aarde dat deze hulpmiddelen er nog niet waren en dat zal zeker niet voor niets zijn geweest, anders had Hij er wel zorg voor gedragen.
Kortom, forum opdoeken. Want de kans dat iemand geraakt wordt door het evangelie door in contact te komen met christenen via een forum of dat iemand zijn geloof kan verdiepen door te plaatsen en te lezen op een forum acht ik nihil.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerken in verwarring

Berichtdoor Marnix » 06 mar 2011 21:10

schelpje3 schreef:Dat begrijp ik eerlijk gezegd ook niet. Maar dat was dan zeker niet in Gouda ? Ik heb sterk het gevoel dat je verre moet blijven van al die uitvoeringen. De meesten zijn volgens mij ook nog gemaakt door volstrekt ongelovige mensen, maar die alleen zijn geraakt door de lijdensgeschiedenis.


En de Mattheus Passion? Is die ook fout? Of mag dat wel omdat dat muziek van een paar eeuwen geleden is, die nu niet meer onder de "populaire muziek" wordt gerekend?


Cicero schreef:De SGP doet hier toch precies wat er van ze verwacht wordt? Namelijk het weren en uitroeien van valse godsdienst. Dat is de taak van de overheid. Zie art. 36 NGB.


Nee, dat is de taak van de overheid volgens de NGB, de SGP heeft het hierin niet voor het zeggen en vraagt aan de overheid om dit te weren. Maar de situatie van nu is niet die van toen de NGB werd opgesteld en er een christelijke overheid was. We hebben een seculiere overheid. En moeten die nu gaan bepalen wat ware en wat valse godsdienst is? In welke vormen het evangelie wel en niet verkondigd mag worden? Daar zijn blijkbaar kerken onderling het al niet over eens, moet dan een seculiere overheid bepalen wat ware en wat valse leer is?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Kerken in verwarring

Berichtdoor schelpje3 » 07 mar 2011 11:35

Ik zou zelf niet naar de Matth. Passion gaan.
Maar ik meen ergens gelezen te hebben dat Bach het dan nog wel met de juiste intentie heeft gedaan (?) Ik ben niet zo'n enorme kenner van de klassieke muziek, vind het mooi of niet, verder dan dat gaat het niet. :D

Riska

Re: Kerken in verwarring

Berichtdoor Riska » 07 mar 2011 13:40

schelpje3 schreef:Ik zou zelf niet naar de Matth. Passion gaan.
Maar ik meen ergens gelezen te hebben dat Bach het dan nog wel met de juiste intentie heeft gedaan (?) Ik ben niet zo'n enorme kenner van de klassieke muziek, vind het mooi of niet, verder dan dat gaat het niet. :D
Waarom dat vraagteken? Bach heeft prachtige cantates geschreven en koralen.
Zijn talent was: muziekmaken en daarmee heeft hij God alle eer gegeven.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Kerken in verwarring

Berichtdoor schelpje3 » 07 mar 2011 13:42

Riska schreef:
schelpje3 schreef:Ik zou zelf niet naar de Matth. Passion gaan.
Maar ik meen ergens gelezen te hebben dat Bach het dan nog wel met de juiste intentie heeft gedaan (?) Ik ben niet zo'n enorme kenner van de klassieke muziek, vind het mooi of niet, verder dan dat gaat het niet. :D
Waarom dat vraagteken? Bach heeft prachtige cantates geschreven en koralen.
Zijn talent was: muziekmaken en daarmee heeft hij God alle eer gegeven.

Omdat het een vraag was :wink:
Ik weet dat Bach hele mooie muziek heeft geschreven, maar zijn intentie ken ik niet.
Maar ik zou niet naar een dergelijk muziekstuk gaan, maar dat is puur persoonlijk.
Ik kan me voorstellen dat anderen wel gaan.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Kerken in verwarring

Berichtdoor elbert » 07 mar 2011 13:44

Bach ondertekende veel van zijn muziekstukken met: "SDG" (Soli Deo Gloria), alleen God de eer.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Riska

Re: Kerken in verwarring

Berichtdoor Riska » 07 mar 2011 16:53

Schelpje3 schreef:Omdat het een vraag was :wink:
Ik weet dat Bach hele mooie muziek heeft geschreven, maar zijn intentie ken ik niet.
Er is geen enkele twijfel over de intentie van Bach.
Ook al ga je zelf niet naar zoiets, al heb je er niks mee, je zou er toch iets van moeten weten, naar mijn gevoel. En zoals Elbert al zei: hij ondertekende zijn werk met Soli Deo Gloria - alleen God de eer!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Kerken in verwarring

Berichtdoor schelpje3 » 07 mar 2011 17:33

Riska schreef:
Schelpje3 schreef:Omdat het een vraag was :wink:
Ik weet dat Bach hele mooie muziek heeft geschreven, maar zijn intentie ken ik niet.
Er is geen enkele twijfel over de intentie van Bach.
Ook al ga je zelf niet naar zoiets, al heb je er niks mee, je zou er toch iets van moeten weten, naar mijn gevoel. En zoals Elbert al zei: hij ondertekende zijn werk met Soli Deo Gloria - alleen God de eer!

Ik doe mijn best :D Heb niet zo'n culturele opvoeding gehad. Via school het een en ander, en door de jaren heen ook. Maar een mens kan niet alles weten tenslotte.
Ken de muziek uiteraard wel, vind het ook erg mooi, ik geloof dat prins Claus er heel erg van hield.
Maar het is voor mij, erbij en niet in plaats van.
Ik zou zo snel geen reden weten om niet naar een uitvoering van the M.P gaan, ik heb zelf alleen niet die drang gevoeld.

Jantjes

Re: Kerken in verwarring

Berichtdoor Jantjes » 07 mar 2011 19:12

Nog even ter verduidelijking.

Afbeelding

Het gaat dus hier om: The Passion geeft iedereen de kans om dat (Pasen) opnieuw te ontdekken op een manier waar je kippenvel van krijgt.
http://www.jongkatholiek.nl/thepassion/

Jantjes

Re: Kerken in verwarring

Berichtdoor Jantjes » 19 mar 2011 09:14

Gouda blokkeert The Passion niet na protest kerken
http://www.refdag.nl/nieuws/regio/gouda ... n_1_540539

Er is dus weldegelijk contact op genomen door de drie protesterende gereformeerde gemeentes met de organisatie van The Passion in tegenstelling op diverse berichten dat dit niet het geval zou zijn:

Hoek zegt dat hij namens de drie gemeenten, in tegenstelling tot wat hier en daar bericht is, wel degelijk contact heeft opgenomen met de organisatoren en dat men wacht op een datum waarop een gesprek zal plaatshebben.

Toch vraag ik mij ook af, na het lezen van dit artikel, waar staat die PKN toch?
Wel mee doen en het er niet mee eens zijn is toch een beetje een zwakte.

.

Faramir

Re: Kerken in verwarring

Berichtdoor Faramir » 19 mar 2011 09:34

Jantjes schreef:Toch vraag ik mij ook af, na het lezen van dit artikel, waar staat die PKN toch?
Wel mee doen en het er niet mee eens zijn is toch een beetje een zwakte.

Zijn die predikanten die bezwaar maken wel van de PKN? Ik kan me zo voorstellen dat die predikanten bij andere gereformeerde kerken horen die niet bij de PKN zijn aangesloten.

Jantjes

Re: Kerken in verwarring

Berichtdoor Jantjes » 19 mar 2011 13:46

Faramir schreef:
Jantjes schreef:Toch vraag ik mij ook af, na het lezen van dit artikel, waar staat die PKN toch?
Wel mee doen en het er niet mee eens zijn is toch een beetje een zwakte.

Zijn die predikanten die bezwaar maken wel van de PKN? Ik kan me zo voorstellen dat die predikanten bij andere gereformeerde kerken horen die niet bij de PKN zijn aangesloten.

ds. G. H. Abma en Scriba S. den Heijer zijn beide van de PKN.
http://www.sintjansgemeente.info/gemeen ... %7C40%7C42

.

Faramir

Re: Kerken in verwarring

Berichtdoor Faramir » 19 mar 2011 14:03

Jantjes schreef:
Faramir schreef:
Jantjes schreef:Toch vraag ik mij ook af, na het lezen van dit artikel, waar staat die PKN toch?
Wel mee doen en het er niet mee eens zijn is toch een beetje een zwakte.

Zijn die predikanten die bezwaar maken wel van de PKN? Ik kan me zo voorstellen dat die predikanten bij andere gereformeerde kerken horen die niet bij de PKN zijn aangesloten.

ds. G. H. Abma en Scriba S. den Heijer zijn beide van de PKN.
http://www.sintjansgemeente.info/gemeen ... %7C40%7C42

.

Dat is dan wel vreemd ja. Alhoewel de leiding wel vaker anders denkt dan het personeel. Dat zien we op meerdere plekken, bijvoorbeeld in het bedrijfsleven ook wel.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten