1a2b3c schreef:Ja kijk, het is Gods Woord, als je Mar.16:16 niet consequent vindt met 1 Kor.7:14...
M.i. wordt in Markus iedereen die tot zijn verstand gekomen is aangesroken, dus hoeft de uitzondering van de kleine kinderen van de gelovigen er niet bij gezegd te worden.
Ik ben er ook niet op tegen om andere geschriften na de Bijbel te lezen, absoluut niet juist. Maar het is vaak wel een 'gekleurde bril'.
Probeer de Bijbel eens te lezen alsof je hem voor het eerst leest, lukt vast nooit helemaal maar wat een verschil!
Ik snap niet wat je vreemd vindt van wat ik zeg over de besnijdenis van het hart. Deut.30:6 De HEERE, uw God, zal uw hart en het hart van uw nageslacht besnijden, om de HEERE, uw God, lief te hebben met heel uw hart en met heel uw ziel, zodat u leven zult.
Kunnen baby's de HEERE God liefhebben? Ze weten nergens vanaf maar zij zijn geheiligd in hun gelovige ouder(s).
Overigens wordt hier niet zozeer kleine kinderen bedoelt maar nageslacht.
Markus 16 zegt eerst:
- "Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden"
Omdat geloof voor de doop genoemd wordt gebruik je dit als argument dat geloof aan de doop vooraf moet gaan en daarom zuigelingen niet gedoopt moeten worden. De chronologie die je in de bovenstaande tekst leest, volgt trouwens niet noodzakelijk uit de tekst zelf.
Direct na dit gedeelte volgt
- "maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden"
En hier ga je er op eens vanuit dat dit niet voor kinderen geldt, terwijl je aan het eerste gedeelte van de tekst wel conclusies voor kinderen verbindt.
Ik ben het met je uitleg van het tweede gedeelte van de tekst eens, maar ik zou dat zelfde uitleg principe ook gebruiken voor het eerste gedeelte van de tekst. Ik denk dat ik in die zin geen tegenstelling creeer tussen 1 Kor 7 en Mar 16, maar ik denk dat jouw uitleg van het eerste gedeelte van de tekst wel in tegenspraak is met 1 Kor 7.
Verder is het juist op andere plaatsen duidelijk dat de kinderen niet worden aangesproken (Handelingen 8, waarin alleen een Eunuch direct wordt aangesproken bijvoorbeeld).
Deut 30:6 gaat inderdaad niet perse over kinderen, de tekst geeft echter wel aan dat de belofte van de besnijdenis van het hart voor families is. De belofte zal gevolgen hebben. En ja hoe zuigelingen liefhebben weet ik niet? Ik weet dat God zuigelingen ook gebruikt om Zijn lof te verkondigen (Psalm
. Het hele punt is dat we gewoon een kind niet los moeten zien van het gezin waarin het leeft. De Bijbel legt veel nadruk op het belang van een "huis" en als je dat meeneemt bij andere teksten dan is de kinderdoop echt zo vreemd niet. Voor mij was het genoeg om terug te gaan van een afwijzing van de kinderdoop naar het onderschrijven ervan.
Ik heb trouwens redelijk wat gehad aan het lezen van Joachim Jeremias boekje "kinderdoop in de eerste vier eeuwen" en aan het volgende document van Martie Dieperink
http://www.stucom.nl/document/0021.pdf
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."