Wie is je naaste en hoever gaat naastenliefde?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Wie is je naaste en hoever gaat naastenliefde?

Berichtdoor JeeWee » 19 feb 2011 12:39

Je buurman is Marokkaan, op je werk sta je naast een atheïst, en zojuist zijn er twee jongens geweest die je auto hebben opengebroken.
Als de deurbel gaat, staan er twee Jehova's getuigen en weer even later wordt je dochter versierd door een paar skaters... Je hebt de neiging om de straatkrantverkoper voorbij te lopen en afkeurend te kijken naar die vloekende gasten met een kratje bier onder handbereik...

Als refo's hebben we best de neiging om ons terug te trekken in ons veilige isolement, maar we ontkomen niet aan het SAMEN leven.

Probeer eens met elkaar van gedachten te wisselen over wie jij als je naaste ziet en hoe ver je naastenliefde gaat.

De bijbel is hier duidelijk over, dus het heeft even niet zoveel zin om met teksten te komen. Probeer eens van uit je eigen visie en dagelijks leven naar je naaste te kijken, dus ook naar dat familielid dat je niet zo graag mag...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Wie is je naaste en hoever gaat naastenliefde?

Berichtdoor schaapje » 19 feb 2011 13:11

JeeWee schreef:Je buurman is Marokkaan, op je werk sta je naast een atheïst, en zojuist zijn er twee jongens geweest die je auto hebben opengebroken.
Als de deurbel gaat, staan er twee Jehova's getuigen en weer even later wordt je dochter versierd door een paar skaters... Je hebt de neiging om de straatkrantverkoper voorbij te lopen en afkeurend te kijken naar die vloekende gasten met een kratje bier onder handbereik...

Als refo's hebben we best de neiging om ons terug te trekken in ons veilige isolement, maar we ontkomen niet aan het SAMEN leven.

Probeer eens met elkaar van gedachten te wisselen over wie jij als je naaste ziet en hoe ver je naastenliefde gaat.

De bijbel is hier duidelijk over, dus het heeft even niet zoveel zin om met teksten te komen. Probeer eens van uit je eigen visie en dagelijks leven naar je naaste te kijken, dus ook naar dat familielid dat je niet zo graag mag...


Sorry hoor JeeWee ga jij is je Postings lezen en eens te raden bij jezelf, in plaats van te spreken
over over WIJ dat moeten doen.
Hoe ga jij om met mensen die je niet graag mag op dit web :?:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Wie is je naaste en hoever gaat naastenliefde?

Berichtdoor Bastiaan30 » 19 feb 2011 13:12

JeeWee schreef:Je buurman is Marokkaan, op je werk sta je naast een atheïst, en zojuist zijn er twee jongens geweest die je auto hebben opengebroken.
Als de deurbel gaat, staan er twee Jehova's getuigen en weer even later wordt je dochter versierd door een paar skaters... Je hebt de neiging om de straatkrantverkoper voorbij te lopen en afkeurend te kijken naar die vloekende gasten met een kratje bier onder handbereik...

Als refo's hebben we best de neiging om ons terug te trekken in ons veilige isolement, maar we ontkomen niet aan het SAMEN leven.

Probeer eens met elkaar van gedachten te wisselen over wie jij als je naaste ziet en hoe ver je naastenliefde gaat.

De bijbel is hier duidelijk over, dus het heeft even niet zoveel zin om met teksten te komen. Probeer eens van uit je eigen visie en dagelijks leven naar je naaste te kijken, dus ook naar dat familielid dat je niet zo graag mag...

Wel goede hokjes gebruiken hoor, zo verwissel je je buurman's identiteit met die van die 2 jongens die je auto openbraken, denk ik..
dat die multikul zou gaan mislukken had ik je 30 jaar geleden al kunnen voorspellen, maar nu de heren Rutte, Merkel, Cameron en Sarkozi het toegeven, mogen wij het ook.
Yippie?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Wie is je naaste en hoever gaat naastenliefde?

Berichtdoor JeeWee » 19 feb 2011 13:39

Schaapje, ik zal de eerste zijn om toe te geven dat ik er vaak enorm naast schiet.
Maar ik denk dat dit topic meer is bedoeld om ieder voor zich eens om je heen te kijken en hoe je zelf je naaste ervaart.
Leest de opening nog een sover: het is geen beschuldiging naar wioe dan ook. Alleen een constatering van zaken waar we allemaal wel eens tregen aan lopen...
Toch?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Wie is je naaste en hoever gaat naastenliefde?

Berichtdoor schaapje » 19 feb 2011 13:59

JeeWee schreef:Schaapje, ik zal de eerste zijn om toe te geven dat ik er vaak enorm naast schiet.
Maar ik denk dat dit topic meer is bedoeld om ieder voor zich eens om je heen te kijken en hoe je zelf je naaste ervaart.
Leest de opening nog een sover: het is geen beschuldiging naar wioe dan ook. Alleen een constatering van zaken waar we allemaal wel eens tregen aan lopen...
Toch?



Blij dat te horen broeder :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Wie is je naaste en hoever gaat naastenliefde?

Berichtdoor jaapo » 19 feb 2011 14:29

In een ander topic kwam dit ook al aan de orde. De gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan geeft ons het antwoord. Let op, er staat: Wie is de naaste GEWORDEN/GEWEEST. Dus jouw naaste is ieder die op je weg komt en op enigerlei wijze van jou iets verwacht: een woord, of een daad, of beide. Die fietsendieven dus op dat moment niet, de atheïstische buurman misschien wel, als hij blijkt toch wel ergens over na te denken of over iets te twijfelen. Maar ook de aids-lijder in Afrika, die jouw hulp ook nodig heeft in de vorm van een bijdrage aan de zending. En dan maar hopen, dat er ook naasten voor jou zullen zijn, als jijzelf op een bepaalde manier hulp nodig hebt (en die hulp kan ook bestaan uit een paar goede woorden). Die naasten zijn er altijd weer, ook al komen ze soms uit een onverwachte hoek; zie de gelijkenis.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wie is je naaste en hoever gaat naastenliefde?

Berichtdoor schelpje3 » 19 feb 2011 14:37

Ik moet bekennen dat ik het soms best moeilijk vind. Echt haten doe ik niemand, ik heb wel een hekel aan bepaalde personen, maar dat is nooit zonder reden. Dan heeft iemand toch echt wel meerdere kunstjes geflikt. Ik kan er ontzettend slecht tegen als er gelogen wordt. Echt keihard beweren dat het ja is, terwijl het nee moet zijn. Ik denk dat de Bijbel niet van ons vraagt met iedereen vriendjes te zijn, ik denk dat het beter is, als je voelt dat iemand je totaal niet ligt, hem beter uit de weg kunt gaan. Niet continue de confrontatie opzoeken.
Tja en uit welk land mijn buurman dan komt, maakt mij niks uit. Wij hebben een ontzettend lieve Nederlandse buurman, maar ook een anders getinte, net zo aardig. :D En iemand van je zelfde gemeente automatisch broeder of zuster te noemen, vind ik een beetje ver gaan. Het moet geestelijk wel klikken m.i.

Berjan

Re: Wie is je naaste en hoever gaat naastenliefde?

Berichtdoor Berjan » 19 feb 2011 14:44

Dus jouw naaste is ieder die op je weg komt en op enigerlei wijze van jou iets verwacht: een woord, of een daad, of beide. Die fietsendieven dus op dat moment niet, de atheïstische buurman misschien wel, als hij blijkt toch wel ergens over na te denken of over iets te twijfelen


Deels met je eens, het gaat erom dat jij een daad aan de ander doet of andersom. Maar waarom zou een atheistische buurman enkel een naaste zijn ,als hij ergens over nadenkt (het geloof neem ik aan?) en niet gewoon als hij een goede buurman is?

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Wie is je naaste en hoever gaat naastenliefde?

Berichtdoor schaapje » 19 feb 2011 14:54

JeeWee schreef:Je buurman is Marokkaan, op je werk sta je naast een atheïst, en zojuist zijn er twee jongens geweest die je auto hebben opengebroken.
Als de deurbel gaat, staan er twee Jehova's getuigen en weer even later wordt je dochter versierd door een paar skaters... Je hebt de neiging om de straatkrantverkoper voorbij te lopen en afkeurend te kijken naar die vloekende gasten met een kratje bier onder handbereik...

Als refo's hebben we best de neiging om ons terug te trekken in ons veilige isolement, maar we ontkomen niet aan het SAMEN leven.

Probeer eens met elkaar van gedachten te wisselen over wie jij als je naaste ziet en hoe ver je naastenliefde gaat.

De bijbel is hier duidelijk over, dus het heeft even niet zoveel zin om met teksten te komen. Probeer eens van uit je eigen visie en dagelijks leven naar je naaste te kijken, dus ook naar dat familielid dat je niet zo graag mag...


Misschien is het goed om te beginnen met het gegeven dat je je naaste moet liefhebben
als jezelf. Als je jezelf niet lief hebt kan je onmogelijk je naaste liefhebben.
Als je jezelf b.v. minderwaardig voelt door een verkeerde "programmering" zal
je dat altijd door iets proberen te compenseren. Al is het maar naar anderen te kijken
en jezelf met hen te meten en denken; ben blij dat ik zo niet ben, valt nog mee met mij.
Je komt er op deze manier nog een beetje boven uit.

Ik denk dat je allereerst in Gods licht moet zien wie je bent en moet leren van Hem
wat Liefde is.
Zo zijn een beetje mijn gedachten hierover
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Wie is je naaste en hoever gaat naastenliefde?

Berichtdoor JeeWee » 19 feb 2011 21:42

Maar hoe gaat dat nou in de praktijk, als je heel diep in je hart kijkt?
Ervaar je dan ook die collega waar je eigenlijk een bloedhekel aan hebt, als je naaste die je kunt liefhebben als jezelf?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Wie is je naaste en hoever gaat naastenliefde?

Berichtdoor schaapje » 19 feb 2011 21:54

JeeWee schreef:Maar hoe gaat dat nou in de praktijk, als je heel diep in je hart kijkt?
Ervaar je dan ook die collega waar je eigenlijk een bloedhekel aan hebt, als je naaste die je kunt liefhebben als jezelf?



Het helpt als je je gaat voorstellen hoe Jezus deze persoon lief heeft, Hij weet waarom
die collega zich zo gedraagt waardoor jij een hekel aan hem hebt.
Dus het gaat over jouw gedachten daar wil de Heilige Geest regeren.
Maar als je dat niet toelaat, tja dan gebeurt er niet veel.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Wie is je naaste en hoever gaat naastenliefde?

Berichtdoor discipel2011 » 19 feb 2011 22:09

Laat die gezindheid in ons gevonden worden, die ook in Jezus Christus was, die als Hij gescholden werd, niet terugschold,
die altijd de Wil van Zijn Vader zocht te doen en ook deed, die voor Zijn vijanden stierf, opdat zij zich zouden bekeren door te zien op het kruis, die de zonde als zonde behandelde en daarvoor Zijn Leven heeft gegeven.
Die gestorven is voor misdadigers, homoseksuelen, lesbiennes, opstandigen, ja voor allen, opdat zij zich zullen afkeren van de zonde, en zich keren tot Hem, Die vernieuwd en levend maakt, met gaven uit de hemel om hemelsgerichte mensen te doen opstaan vanuit hun aardse dood
Hij is de nieuwe Adam en in Hem wordt een mens ook een nieuwe zoon van Adam, Christus, in wie geen onrecht is en Die de Waarheid liefheeft en doet.
Hij is onze naaste, Die het dichtst bij de mensen is gekomen en allen die uit Hem zijn zijn naasten van Hem en elkaar en Hij van ons..en elke andere benadering is een humanistische visie met een christelijk sausje...

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Wie is je naaste en hoever gaat naastenliefde?

Berichtdoor schaapje » 19 feb 2011 22:13

discipel2011 schreef:Laat die gezindheid in ons gevonden worden, die ook in Jezus Christus was, die als Hij gescholden werd, niet terugschold,
die altijd de Wil van Zijn Vader zocht te doen en ook deed, die voor Zijn vijanden stierf, opdat zij zich zouden bekeren door te zien op het kruis, die de zonde als zonde behandelde en daarvoor Zijn Leven heeft gegeven.
Die gestorven is voor misdadigers, homoseksuelen, lesbiennes, opstandigen, ja voor allen, opdat zij zich zullen afkeren van de zonde, en zich keren tot Hem, Die vernieuwd en levend maakt, met gaven uit de hemel om hemelsgerichte mensen te doen opstaan vanuit hun aardse dood
Hij is de nieuwe Adam en in Hem wordt een mens ook een nieuwe zoon van Adam, Christus, in wie geen onrecht is en Die de Waarheid liefheeft en doet.
Hij is onze naaste, Die het dichtst bij de mensen is gekomen en allen die uit Hem zijn zijn naasten van Hem en elkaar en Hij van ons..en elke andere benadering is een humanistische visie met een christelijk sausje...


Probeer jij nou eens wat dichter bij de mensen te komen, tenslotte ging de Here
Jezus wel om met hoeren en tollenaars en allerlei zondaren en uitschot van de maatschappij
in Zijn tijd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Wie is je naaste en hoever gaat naastenliefde?

Berichtdoor discipel2011 » 19 feb 2011 22:50

En bleven die hoeren en tollenaars dezelfde na hun kennismaking met Jezus?
Zondig niet meer, was onderdeel van Zijn Spreken en Zacheus bleef hij een misdadige tollenaar en de bezetene van Gardera, bleef hij slaaf van satan of werd hij bevrijd en volgde Jezus..en de moordenaar aan het kruis, bleef hij zijn moorddadig gedrag verdedigen en Manasse de grootste goddeloze koning die ooit geleefd heeft, kwam tot bekering en inkeer en jawel ging de God van Israel geloven en dienen terwijl hij onder de doornen zat enz. enz.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Wie is je naaste en hoever gaat naastenliefde?

Berichtdoor schaapje » 19 feb 2011 22:55

discipel2011 schreef:En bleven die hoeren en tollenaars dezelfde na hun kennismaking met Jezus?
Zondig niet meer, was onderdeel van Zijn Spreken en Zacheus bleef hij een misdadige tollenaar en de bezetene van Gardera, bleef hij slaaf van satan of werd hij bevrijd en volgde Jezus..en de moordenaar aan het kruis, bleef hij zijn moorddadig gedrag verdedigen en Manasse de grootste goddeloze koning die ooit geleefd heeft, kwam tot bekering en inkeer en jawel ging de God van Israel geloven en dienen terwijl hij onder de doornen zat enz. enz.


Ik denk niet dat ze dezelfde bleven, daar heb je gelijk in, maar de benadering van Jezus
was dan ook met een onvoorwaardelijke liefde.
Zoals jij mensen benadert zullen ze niet gauw tot Jezus komen...wat zeg ik... ze
zullen eerder hard weg lopen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten