Wie is je naaste en hoever gaat naastenliefde?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Wie is je naaste en hoever gaat naastenliefde?

Berichtdoor discipel2011 » 19 feb 2011 23:02

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, en het Zwaard van de Geest snijdt diep in een mensenleven en Jezus is niet gekomen om de mens vrede en een vredig leventje te geven, maar het zwaard, dat schoon schip maakt met de zonde, door die mens zijn ogen te doen richten op Golgotha..Jesaja 53...

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Wie is je naaste en hoever gaat naastenliefde?

Berichtdoor schaapje » 19 feb 2011 23:25

Waar het mij om gaat discipel hebben wij niet de opdracht om mensen te overtuigen
dat ze naar de hel gaan ..... maar hebben we de opdracht om ze het evangelie te
vertellen dat ze gered kunnen worden door de liefde van Jezus voor zondaren.
Het gaat om de benadering waarmee kom je met straf of met liefde.
Zoals jij er over praat lijkt het wel of je er plezier in hebt dat mensen verloren
gaan...en jij zit lekker veilig te citeren uit de bijbel over de hel en straf.

Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Wie is je naaste en hoever gaat naastenliefde?

Berichtdoor jaapo » 20 feb 2011 01:15

@Discipel: elke keer weer de zwarte kant van de mensen benadrukken, elke keer dreigementen uiten zg. op grond van de Schriften, elke keer een heel andere kant op draaien, dan waarover het topic eigenlijk gaat............ Je shopt op een negatieve manier wat bijbelgedeelten bij elkaar en draait weg van het onderwerp. Omdat het je onrustig maakt? Omdat het laat zien, dat er ook anders geloofd wordt? Inderdaad: dit is geen evangelie verkondigen. Wat moeten zij, die aan de rand staan, hiervan denken? De reacties op het vraagstuk van de naaste, helder en duidelijk uitgelegd door Jezus zelf, stellen mij teleur. Is dit alles, wat we erover te melden hebben?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Wie is je naaste en hoever gaat naastenliefde?

Berichtdoor discipel2011 » 20 feb 2011 09:41

Het evangelie is dwaasheid en een rots der ergenis voor de (eigen)wijzen in deze wereld.
Het evangelie is Kracht en Rots van behoud, die Hem geloven, Die de Kern is van het Evangelie.
Zalig zijn de armen van geest, want zij zijn rijk van geest in Christus
Zalig die treuren om hun zonden en verlorenheid, want zij worden vertroost en hebben vergeving van hun zonden
ontvangen..
Zalig de reinen van hart, want zij zien Jezus Christus, het Lam dat hen gereinigd heeft van alle ongerechtigheid
Zalig indien de mensen je verwerpen vanwege het belijden van de Naam, De Enige, Die er is voor ons behoud.
Zalig de Vredestichters, degenen die de Vrede tussen God en mensen door Christus belijden, die stichten de Vrede
Zalig de zachtmoedigen, want zij zijn discipelen van hun Koning.

Zalig die in Hem gelooft en alleen op Hem ziet, tussen alles en allen die hem of haar Jezus willen "afnemen"

Die alzo gezind zijn, zijn mijn naasten en ik van hen met Jezus als De Naaste!!

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Wie is je naaste en hoever gaat naastenliefde?

Berichtdoor schaapje » 20 feb 2011 13:24

discipel2011 schreef:Het evangelie is dwaasheid en een rots der ergenis voor de (eigen)wijzen in deze wereld.
Het evangelie is Kracht en Rots van behoud, die Hem geloven, Die de Kern is van het Evangelie.
Zalig zijn de armen van geest, want zij zijn rijk van geest in Christus
Zalig die treuren om hun zonden en verlorenheid, want zij worden vertroost en hebben vergeving van hun zonden
ontvangen..
Zalig de reinen van hart, want zij zien Jezus Christus, het Lam dat hen gereinigd heeft van alle ongerechtigheid
Zalig indien de mensen je verwerpen vanwege het belijden van de Naam, De Enige, Die er is voor ons behoud.
Zalig de Vredestichters, degenen die de Vrede tussen God en mensen door Christus belijden, die stichten de Vrede
Zalig de zachtmoedigen, want zij zijn discipelen van hun Koning.

Zalig die in Hem gelooft en alleen op Hem ziet, tussen alles en allen die hem of haar Jezus willen "afnemen"

Die alzo gezind zijn, zijn mijn naasten en ik van hen met Jezus als De Naaste!!


Dit is discipel...gaat nooit in op wat anderen tegen hem zeggen of wat hem voor de
voeten wordt gegooid. Het is voor hem makkelijker zich te verschuilen achter bijbel
citaten. ...... maar pas op als het vuur aan zijn schenen te heet wordt zal hij heel
ontvlambaar zijn.....dat heb ik en anderen al een paar keer gemerkt.....dan komt zijn
ware aard te voorschijn in een scheldtirade....jammer allemaal :(
Er is niemand die jou Jezus wil afnemen, zoals je in je laatste regel schrijft.
Maar ......misschien kunnen we wat van elkaar leren.....hè.....misschien ?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Wie is je naaste en hoever gaat naastenliefde?

Berichtdoor discipel2011 » 20 feb 2011 13:59

Schaapje jij beweert en stelt conclusie die veelal onbijbels zijn gefundeerd en oppervlakkig zijn en uit je eigen christelijk vaatje getapt zijn en een oordelend karakter hebben zonder juiste Schriftuurlijke onderbouwing, maar door eigen gemaakte betogen...
Ik vermaan je dan ook om je commentaren goed te funderen en niet maar in het "wilde weg" te reageren...

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Re: Wie is je naaste en hoever gaat naastenliefde?

Berichtdoor coupe soleil » 20 feb 2011 14:09

Gaap.

Beste discipel, misschien moet je eens dingen met eigen woorden proberen te zeggen in plaats van te pas en te onpas alleen met bijbelteksten te smijten. Je zet jezelf (hopelijk onbedoeld) in elk topic neer als een hoogmoedig en zelfingenomen persoon. Als ik je naam zie staan bij reacties, vervormen voor mijn oog de letters van 'discipel2011' in 'farizeër2011'.

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Wie is je naaste en hoever gaat naastenliefde?

Berichtdoor discipel2011 » 20 feb 2011 14:12

Ik ga dus op jouw aantijgingen niet in, want je bent vreemd aan het christen-geloof en wilt alleen maar listig tot dwaling verleiden en daar neem ik afstand van t.w. van de opmerkingen en de persoon, die ze opwerpt...

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Wie is je naaste en hoever gaat naastenliefde?

Berichtdoor schaapje » 20 feb 2011 15:08

discipel2011 schreef:Schaapje jij beweert en stelt conclusie die veelal onbijbels zijn gefundeerd en oppervlakkig zijn en uit je eigen christelijk vaatje getapt zijn en een oordelend karakter hebben zonder juiste Schriftuurlijke onderbouwing, maar door eigen gemaakte betogen...
Ik vermaan je dan ook om je commentaren goed te funderen en niet maar in het "wilde weg" te reageren...


Tja de onbijbelse argumenten die gefundeerd zijn op oppervlakkigheid,.... die ik zou doen.....
dan moet jij maar komen met bijbelse argumenten die iets kunnen weerleggen.
Zo te zien is er in jouw hoofd alleen maar oordelen en veroordelen wat in de Bijbel staat.
En je vermaant maar een eind weg.....je doet eigenlijk niets anders....alleen is er niemand
die er zich wat vanaan trekt.
En in het wilde weg commentaar geven (over jou posting) ik weet niet of ze al door de
moderators weg gehaald zijn, maar de honden lusten hier geen brood van.
Ik vind het alleen jammer dat er geen enkele dialoog mogelijk is met jou.
Voor mij is het duidelijk dat het woord liefde bij jou niet bekent schijnt te zijn.
Dit topic gaat over naasteliefde, eigenlijk een uitdaging om aan te geven hoe we
daar mee om gaan, en direct begin je weer als een robot te blazen over hoe slecht
zondaren wel niet zijn. Dat in inklusief disciple toch?
In het wilde weg commentaar leveren......wie houdt zich daarmee bezig.....je slaat
geen topic over
Jammer allemaal :(
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Re: Wie is je naaste en hoever gaat naastenliefde?

Berichtdoor coupe soleil » 20 feb 2011 15:18

JeeWee schreef:Je buurman is Marokkaan, op je werk sta je naast een atheïst, en zojuist zijn er twee jongens geweest die je auto hebben opengebroken.
Als de deurbel gaat, staan er twee Jehova's getuigen en weer even later wordt je dochter versierd door een paar skaters... Je hebt de neiging om de straatkrantverkoper voorbij te lopen en afkeurend te kijken naar die vloekende gasten met een kratje bier onder handbereik...

Als refo's hebben we best de neiging om ons terug te trekken in ons veilige isolement, maar we ontkomen niet aan het SAMEN leven.

Probeer eens met elkaar van gedachten te wisselen over wie jij als je naaste ziet en hoe ver je naastenliefde gaat.

De bijbel is hier duidelijk over, dus het heeft even niet zoveel zin om met teksten te komen. Probeer eens van uit je eigen visie en dagelijks leven naar je naaste te kijken, dus ook naar dat familielid dat je niet zo graag mag...


Interessante stof voor een topic.
Ook ik schiet vaak tekort. Voorop gesteld dat ik niet zo snel kan bedenken aan wie ik een hartgrondige hekel heb ofzo. Maar mijn probleem is misschien meer dat ik me teveel afzijdig houd. Echte naastenliefde betekent ook (juist?) dingen doen die misschien niemand verwacht. En dan bedoel ik bijvoorbeeld tijd en liefde vrijmaken voor anderen. Ik denk dat ik daarin een hoop te verbeteren heb. Tja, het gaat er in principe om dat anderen de geur van Christus merken. En die moet je als christen verspreiden. Ook richting mensne die je minder aanrdig vindt, waar je niets mee hebt, die je niet kan verstaan, et cetera.

nette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 feb 2011 14:22

Re: Wie is je naaste en hoever gaat naastenliefde?

Berichtdoor nette » 21 feb 2011 16:36

discipel2011 schreef:Ik ga dus op jouw aantijgingen niet in, want je bent vreemd aan het christen-geloof en wilt alleen maar listig tot dwaling verleiden en daar neem ik afstand van t.w. van de opmerkingen en de persoon, die ze opwerpt...


hier mee bewijs je maar eens hoe die persoon gelijk had
je vertelt halve waarheden

het klopt dat we allemaal zondig zijn, maar bedenk ook dat er 1 is die voor onze zonden geleden heeft, probeer je dat ook te vertellen, dat er nog hoop is voor arme zondaren?
probeer uit liefde te schrijven

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wie is je naaste en hoever gaat naastenliefde?

Berichtdoor schelpje3 » 21 feb 2011 16:43

nette schreef:
discipel2011 schreef:Ik ga dus op jouw aantijgingen niet in, want je bent vreemd aan het christen-geloof en wilt alleen maar listig tot dwaling verleiden en daar neem ik afstand van t.w. van de opmerkingen en de persoon, die ze opwerpt...


hier mee bewijs je maar eens hoe die persoon gelijk had
je vertelt halve waarheden

het klopt dat we allemaal zondig zijn, maar bedenk ook dat er 1 is die voor onze zonden geleden heeft, probeer je dat ook te vertellen, dat er nog hoop is voor arme zondaren?
probeer uit liefde te schrijven

Nette: discipel is inmiddels niet meer onder ons :D
Dus het heeft geen zin om op hem te reageren.

nette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 feb 2011 14:22

Re: Wie is je naaste en hoever gaat naastenliefde?

Berichtdoor nette » 21 feb 2011 17:11

schelpje3 schreef:
nette schreef:
discipel2011 schreef:Ik ga dus op jouw aantijgingen niet in, want je bent vreemd aan het christen-geloof en wilt alleen maar listig tot dwaling verleiden en daar neem ik afstand van t.w. van de opmerkingen en de persoon, die ze opwerpt...


hier mee bewijs je maar eens hoe die persoon gelijk had
je vertelt halve waarheden

het klopt dat we allemaal zondig zijn, maar bedenk ook dat er 1 is die voor onze zonden geleden heeft, probeer je dat ook te vertellen, dat er nog hoop is voor arme zondaren?
probeer uit liefde te schrijven

Nette: discipel is inmiddels niet meer onder ons :D
Dus het heeft geen zin om op hem te reageren.


ik zag het toen ik dit bericht al geplaatst had :D
maar dankje dat je me er even opwijst
ik alleen lastig dat je dat niet gelijk kan zien

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Wie is je naaste en hoever gaat naastenliefde?

Berichtdoor blijblij » 22 feb 2011 12:31

schelpje3 schreef:Nette: discipel is inmiddels niet meer onder ons :D
Dus het heeft geen zin om op hem te reageren.


Is discipel met de noorderzon vertrokken? of had hij alleen maar uitgelogd?

nette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 feb 2011 14:22

Re: Wie is je naaste en hoever gaat naastenliefde?

Berichtdoor nette » 22 feb 2011 13:03

discipel is van het forum verwijderd


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten