Satan de tegenstander van God nog actief of sprookje?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Satan de tegenstander van God nog actief of sprookje?

Berichtdoor schaapje » 18 feb 2011 14:33

mohamed schreef:
schaapje schreef:Dat wordt een beetje moeilijk als je niet in de wederkomst gelooft.
In Mat.13:24-30
Daar heeft Jezus het over de zaaier die koren heeft gezaaid, en snachts
kwam de vijand die onkruid er overheen zaaide, de slaven riepen zullen
wij bijeen halen, maar Jezus zegt dat het samen moet opgroeien tot de oogst.
Duidelijk een een verwijzing naar het laatste oordeel.

Lees Mattheus 16 vers 28 maar, dat is Jezus zijn visie op de wederkomst en die geloof ik.


Ja dat klopt, Jezus is verschenen na te zijn opgewekt uit de dood.
Het hele stuk gaat over het lijden was Jezus en dat Hij opgewekt zou worden
uit de dood, Petrus wilde dat verhinderen...met de woorden dat verhoede God,
dat zal U geenzins overkomen. vers 22
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Satan de tegenstander van God nog actief of sprookje?

Berichtdoor schelpje3 » 18 feb 2011 15:24

discipel2011 schreef:Is De Boze nog actief als overste van deze wereld of wordt hij naar het rijk der fabelen verwezen als een mytisch
figuur.
Jezus heeft Satan als de grote vijand verslagen op Golgotha, maar desondanks mag hij als gevallen
Hoofdengel nog een resttijd op aarde zijn vernietigend werk voortzetten, wat hij in de hemel al begonnen is.
Hoe ervaren wij dit als christenen.
Het gebed:" Verlos van de Boze", is dat nog actueel of is het niet meer nodig?

Hij is zeker actief ! Maar velen zijn er helemaal niet bang voor. Hij is immers verslagen, zo redeneert men. Maar dat in de Bijbel regelmatig wordt gewaarschuwd voor hem, wordt waarschijnlijk overheen gelezen of onderschat. Hij gaat rond als een briesende leeuw, zoekende wie hij kan verslinden. Hij zou zelfs de uitverkorenen willen verleiden, maar daar krijgt hij de kans niet toe.
Soms laat God het toe dat hij 1 van Zijn kinderen beproeft. Hij pakt je altijd bij je zwakste plek. Soms komt hij heel duidelijk, dan kun je hem misschien nog wederstaan, maar soms komt hij sluipend, hij ziet er uit als een Engel van het licht. Het kan zelfs een voorganger zijn !

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Satan de tegenstander van God nog actief of sprookje?

Berichtdoor discipel2011 » 18 feb 2011 16:48

Wie Jezus kent, herkent ook de Boze, wie Jezus volgt, verdrijft Satan, door het Zwaard van de Geest.
Er staat geschreven, biedt weerstand aan de duivel en hij zal van je vluchten...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Satan de tegenstander van God nog actief of sprookje?

Berichtdoor schelpje3 » 18 feb 2011 17:13

discipel2011 schreef:Wie Jezus kent, herkent ook de Boze, wie Jezus volgt, verdrijft Satan, door het Zwaard van de Geest.
Er staat geschreven, biedt weerstand aan de duivel en hij zal van je vluchten...

Dat ben ik niet geheel met je eens. Dat zou dan betekenen dat een wedergeboren iemand niet in de zonde zou kunnen vallen. Nou, lees de Bijbel maar en je ziet er voorbeelden van.
Ook vandaag nog zie je het gebeuren. Men kan geen weerstand bieden aan de drank, of het internet trekt enorm met zijn smerige foto's. Of men valt in de klauwen van het geld. De Heere kan zich tijdelijk verbergen ! Om ons een les te geven dat we het uit onszelf niet kunnen. Maar mochten wij soms in zwakheid vervallen, moet ons dat niet moedeloos maken.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Satan de tegenstander van God nog actief of sprookje?

Berichtdoor Optimatus » 18 feb 2011 17:16

Waarom zou ik mij met een duivel bezighouden als ik me veilig weet bij God?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Satan de tegenstander van God nog actief of sprookje?

Berichtdoor schelpje3 » 18 feb 2011 17:18

Optimatus schreef:Waarom zou ik mij met een duivel bezighouden als ik me veilig weet bij God?

Lijkt mij valse rust. Je moet je niet bezighouden met hem, maar wel bedacht zijn voor !
Of kan jij hem altijd herkennen ? M.a.w. je zondigt niet ?

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Satan de tegenstander van God nog actief of sprookje?

Berichtdoor Optimatus » 18 feb 2011 17:22

Dat is niet wat ik probeer te zeggen. Ik bedoel: ik vertrouw op God en weet mij bij hem veilig. Zelfs als je bij iemand binnen bent, kun je je nog gedragen op een manier waar je Gastheer niet blij mee is. Ik wil zondigen niet vergelijken met het laten vallen van een kopje van het servies van je Gastheer, maar je begrijpt wellicht nu wat ik bedoel.

Zo niet, vraag gerust.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Satan de tegenstander van God nog actief of sprookje?

Berichtdoor schelpje3 » 18 feb 2011 17:23

Optimatus schreef:Dat is niet wat ik probeer te zeggen. Ik bedoel: ik vertrouw op God en weet mij bij hem veilig. Zelfs als je bij iemand binnen bent, kun je je nog gedragen op een manier waar je Gastheer niet blij mee is. Ik wil zondigen niet vergelijken met het laten vallen van een kopje van het servies van je Gastheer, maar je begrijpt wellicht nu wat ik bedoel.

Zo niet, vraag gerust.

Ja ik weet mij ook veilig. Maar lees hier wel eens heel erg een achterover leunen. Je hoeft niet bang te zijn want...
Nou ik wel. Ik heb ook mijn zwakke plekken en hij weet drommels goed daar gebruik van te maken. :( Ik heb het ook pas in de gaten als het (bijna) te laat is.
Als je blijft beweren (jij niet, maar in het algemeen :D ) nee hoor, ik ben niet bang, onderschat je hem.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Satan de tegenstander van God nog actief of sprookje?

Berichtdoor Optimatus » 18 feb 2011 17:29

Ik ben dan ook een actieve gast van de Gastheer :) Dat betekent dat ik niet lui ben in Gods nabijheid, maar actief probeer in Zijn buurt te blijven. En als ik jouw activiteiten binnen de gemeente lees, ben jij misschien nog wel veel actiever. En dat is heel goed.
Laatst gewijzigd door Optimatus op 18 feb 2011 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Satan de tegenstander van God nog actief of sprookje?

Berichtdoor discipel2011 » 18 feb 2011 17:30

schelpje3 schreef:
Optimatus schreef:Waarom zou ik mij met een duivel bezighouden als ik me veilig weet bij God?

Lijkt mij valse rust. Je moet je niet bezighouden met hem, maar wel bedacht zijn voor !
Of kan jij hem altijd herkennen ? M.a.w. je zondigt niet ?


IK KAN JE NU WEL SCHRIFTUURLIJK ANTWOORDEN, WAT DE GEEST MIJ TE BINNEN BRENGT, MAAR DAN BEN IK WEER EEN
TEKSTENSMIJTER. MAAR IK WEET DAT SATAN IN MIJ NIETS HEEFT, DOORDAT CHRISTUS VOOR MIJ PLEIT EN DE GEEST OOK EN IK MIJN ZONDEN DAGELIJKS BELIJD ONDER HET KRUIS, DAN ZIJN ZE VERDWENEN IN DE DIEPTEN DER ZEE EN DAAR STAAT EEN BORD MET VERBODEN TE VISSEN...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Satan de tegenstander van God nog actief of sprookje?

Berichtdoor schelpje3 » 18 feb 2011 17:31

Optimatus schreef:Ik ben dan ook een actieve gast van de Gastheer :) En als ik jouw activiteiten binnen de gemeente lees, ben jij misschien nog wel veel actiever. En dat is heel goed.

Het is niet door goede werken te verdienen Optimatus [-X We zijn niet Rooms :wink:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Satan de tegenstander van God nog actief of sprookje?

Berichtdoor schelpje3 » 18 feb 2011 17:33

discipel2011 schreef:
schelpje3 schreef:
Optimatus schreef:Waarom zou ik mij met een duivel bezighouden als ik me veilig weet bij God?

Lijkt mij valse rust. Je moet je niet bezighouden met hem, maar wel bedacht zijn voor !
Of kan jij hem altijd herkennen ? M.a.w. je zondigt niet ?


IK KAN JE NU WEL SCHRIFTUURLIJK ANTWOORDEN, WAT DE GEEST MIJ TE BINNEN BRENGT, MAAR DAN BEN IK WEER EEN
TEKSTENSMIJTER. MAAR IK WEET DAT SATAN IN MIJ NIETS HEEFT, DOORDAT CHRISTUS VOOR MIJ PLEIT EN DE GEEST OOK EN IK MIJN ZONDEN DAGELIJKS BELIJD ONDER HET KRUIS, DAN ZIJN ZE VERDWENEN IN DE DIEPTEN DER ZEE EN DAAR STAAT EEN BORD MET VERBODEN TE VISSEN...

Discipel, je hoeft niet zo te schreeuwen, ik ben niet doof :-$
Ik hoop dat wij allemaal onze zonden belijden, maar doe je dat stuk voor stuk omdat je ze allen herkent ?
Ik probeer elke dag zonden te vermijden, vaak voor het ontbijt struikel ik er al in.
Het goede wat ik probeer te doen, doe ik niet, en het kwade doe ik. Mag jij zeggen waar dat uit komt :D

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Satan de tegenstander van God nog actief of sprookje?

Berichtdoor jaapo » 18 feb 2011 20:20

Sommige reacties lijken te spreken over een Goede Superpersoon en een Boze Superpersoon. De Goede heeft veel macht, maar af en toe kan Hij niet verhinderen, dat de Boze iemand in zijn greep neemt en soms laat Hij het zelfs toe, om de ander op de proef te stellen. Wat een negatieve benadering. Wat een verlaging van God tot een mythologische figuur, die in de Hemel heel wat te stellen heeft met tegenstanders. En Jezus dan? Het hele verhaal een sprookje, waarin beschreven wordt dat het hoge doel van het lijden, sterven en verrijzen niet gehaald is? Een verloren slag in de strijd tegen het Kwaad? Mijn geloof is dan totaal anders. Gods Geest wil overal werkzaam zijn, maar wij moeten Hem er wel inlaten. Doelbewust de deur dichtdoen of dichtlaten brengt je in de totale duisternis en de totale leegte, het terrein van de Boze. Christus heeft het ons opnieuw voorgeleefd en voorgezegd. Simpel he? Geloof is niet voor moeilijkdoeners en ook niet voor bange mensen. Ga maar op pad met je leven en Hij gaat mee, ook als het wel eens heel erg tegen zit. Te gemakkelijk? Nee, maar in het geloof ook niet al te zwaar. Lees eens de prachtige tekst van Gezang 7 van het Liedboek.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Satan de tegenstander van God nog actief of sprookje?

Berichtdoor discipel2011 » 19 feb 2011 20:47

Satan, de mensenmoordenaar en vader der leugen, valse profeet en verleider.
Jezus is Overwinnaar, laten we het simpel houden..

mohamed

Re: Satan de tegenstander van God nog actief of sprookje?

Berichtdoor mohamed » 19 feb 2011 22:20

discipel2011 schreef:Satan, de mensenmoordenaar en vader der leugen, valse profeet en verleider.
Jezus is Overwinnaar, laten we het simpel houden..

Simpel en helder, Jezus is overwinnaar en de satan is overwonnen en wat zijn de activiteiten van iemand die verslagen is?

GEEN.

Daar heb je je antwoord, nu kan dit topic dicht.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 106 gasten