Kinderdoop en adoptie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Kinderdoop en adoptie

Berichtdoor Galateia » 11 feb 2011 11:56

Aangezien ik niet in de verschillende religie-topics mag meeschrijven (omdat ik niet in de formulieren achter in sommige Bijbels geloof, dacht ik) en ik mijn vraag dus niet in het topic over kinderdoop kan stellen, doe ik dat nu even hier.

Iemand bracht er geadopteerde kinderen ter sprake en de reactie daarop was, dat er mensen zijn die 'er anders over denken', dus dat geadopteerde kinderen niet gedoopt behoren te worden. Dat heb ik al eens vaker gehoord, maar ik heb me altijd afgevraagd: wat is daar de gedachte achter? Als moeder van een geadopteerde zoon en in verwachting van de adoptie van een tweede kindje houdt het me wel bezig. Waarom zijn er mensen die de kinderdoop niet geschikt vinden voor geadopteerde kinderen? God maakt toch geen onderscheid op basis van de genen?!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Kinderdoop en adoptie

Berichtdoor TheKeimpe » 11 feb 2011 16:10

Tja, ik moet je het antwoord schuldig blijven, omdat ik van mening ben dat geadopteerde kinderen ook gedoopt mogen worden. Ik weet dat onze predikant hier ook geen moeite mee had. Zoals hij het zei: "Door Gods voorzienigheid zijn deze kinderen in een christelijk gezin gebracht en behoren ze als zodanig gedoopt te worden."

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Kinderdoop en adoptie

Berichtdoor Bastiaan30 » 11 feb 2011 16:21

TheKeimpe schreef:Tja, ik moet je het antwoord schuldig blijven, omdat ik van mening ben dat geadopteerde kinderen ook gedoopt mogen worden. Ik weet dat onze predikant hier ook geen moeite mee had. Zoals hij het zei: "Door Gods voorzienigheid zijn deze kinderen in een christelijk gezin gebracht en behoren ze als zodanig gedoopt te worden."



Als slechts 1 van de ouders een gelovige is, is het kind al geheiligd, zegt de apostel in Korinthe.
Sommige rechtse kerken menen dat de ouders door hun geloof het recht hebben hun kind door de bloedlijn nu een voorrangspositie te mogen toekennen. Niets is natuurlijk minder waar. Want die bloedlijn werkt niet meer.dat was representatief voor het stoffelijke volk van Israel, wat de voorafschaduwing was van de nu geestelijke gemeente, welke groeit door waar geloof alleen, en niet door bloedlijn.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Kinderdoop en adoptie

Berichtdoor schelpje3 » 11 feb 2011 16:24

Ik zou het ook niet weten. Of daar echt een bezwaar voor te vinden is ? Er zijn mensen die denken dat het niet goed is om een Chinees of Sri Lankaans kindje te adopteren, omdat je hun cultuur er nooit uit kunt halen. M.a.w. als ze groot zijn, willen ze vast terug en dan...
Maar dat risico loop je met een eigen kind ook !
En tegenwoordig val je met een ander kleurtje echt niet meer op :D

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Kinderdoop en adoptie

Berichtdoor Galateia » 11 feb 2011 16:30

Uhm, wat doet dat er toe? Het heeft niets met het topic te maken, maar het doet me zo denken aan twee oudere dames die eens langsliepen en tegen elkaar fluisterden 'misschien wil hij later wel terug, dan hebben die ouders er niets meer aan.' Ik moest zo hard lachen. Als mijn kind later terug wil, dan hoop ik dat hij zijn hart volgt. Lang leve de vliegverbindingen. Ik kan daar als mama niet mee zitten. Een stuk van mijn hart heb ik achtergelaten in Afrika. Ik snap werkelijk waar het probleem niet. Als je zoon of dochter een flitsende baan kan krijgen in de VS en zich daar vestigt, dan vindt iedereen dat machtig interessant. Maar als mijn zoon zich in Afrika zou willen vestigen, dan is dat een probleem. Daar moet ik even van achter mijn oren krabbelen :mrgreen:

Hoe dan ook. Nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Want ik weet dat er mensen zijn die echt redenen hebben om het bezwaarlijk te vinden een geadopteerd kindje te dopen.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Re: Kinderdoop en adoptie

Berichtdoor Saskia » 11 feb 2011 16:36

Gala, kijk eens hier, misschien dat je daar wat wijzer wordt. Ik heb het niet helemaal gelezen hoor, maar volgens mij is dit waar je vraag over gaat.
http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagetype=onderdeel&item=174&subitem=5158&page=

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Re: Kinderdoop en adoptie

Berichtdoor Saskia » 11 feb 2011 16:40


Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kinderdoop en adoptie

Berichtdoor Mortlach » 11 feb 2011 16:42

Galateia schreef:Hoe dan ook. Nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Want ik weet dat er mensen zijn die echt redenen hebben om het bezwaarlijk te vinden een geadopteerd kindje te dopen.


Er zijn mensen die overal wel wat over te klagen hebben. Nobel dat je die mensen wilt proberen te begrijpen hoor (probeer ik ook al jaren :wink: ) maar verder trek je je hopelijk weinig aan van hun mening. 'Nee, mag niet!' is namelijk bijzonder makkelijk geroepen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Kinderdoop en adoptie

Berichtdoor Galateia » 11 feb 2011 16:46

Mortlach, geen zorgen, ik trek me het niet persoonlijk aan, maar het interesseert me wel. Niet omdat ik zelf geloof in de kinderdoop (ik ben niet reformatorisch), maar in mijn schoonfamilie - zeer uiteenlopende zwaartes - is het wel een punt. Ik ga er daar niet naar vragen, want dan wordt het natuurlijk wel oorlog: als iemand dan zegt dat mijn zoon niet gedoopt zou mogen worden... want dan is het wel persoonlijk 8)
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Kinderdoop en adoptie

Berichtdoor Galateia » 11 feb 2011 16:54

Poeh, Saskia, van dat soort teksten krijg ik allergische kriebels. Hoe ingewikkeld wordt er gedaan! 'Een kind van heidense ouders' en 'doop onder voorwaarden'. Uhm ja, boeiend, was Maria Magdalena niet een hoer en toch goed genoeg voor God? (Of was ze wat anders, ik weet het niet meer). Wie kan het nou hebben over 'doop onder voorwaarden'. Alsof je onder voorwaarden bij God mag horen. Zo apart.

Het doet me denken aan onze eerste adoptieprocedure. Daarin waren we bij de kinderbescherming heel open over ons geloof en de geloofsopvoeding die we ons kind van plan waren mee te geven. Heel bezorgd werd er gevraagd, of we dan wel ons kind konden accepteren 'omdat we dan niet wisten wie zijn voorvaderen waren en hun zonden zouden doorwerken in ons kind'. Ik heb eerst met mijn ogen geknipperd, toen gelachen en toen het tot me doordrong verontwaardigd geantwoord, dat ik geloof in een liefdevolle God en als mijn God zo naar mijn kind zou kijken, ik acuut mijn geloof overboord zou gooien. Ik zei ook letterlijk 'u heeft het niet over mijn God!' De boodschap was helder.

Maar toen moest ik ook al hier aan denken, tijdens dat gesprek. Dat er kennelijk toch 'iets' is in het geloof van sommige mensen. Fascinerend hoor.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Re: Kinderdoop en adoptie

Berichtdoor Saskia » 11 feb 2011 17:03

Ik begrijp het ook niet goed hoor... De kinderen van gemeenteleden die iedere zondag uit gewoonte naar de kerk komen, maar verder niets met God hebben, mogen wel gedoopt worden, maar als oprecht gelovige en bekeerde mensen (om het even in die termen te zeggen) een kindje adopteren, mag dat dus niet gedoopt worden :roll:

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Kinderdoop en adoptie

Berichtdoor Bastiaan30 » 11 feb 2011 17:15

Galateia schreef:Poeh, Saskia, van dat soort teksten krijg ik allergische kriebels. Hoe ingewikkeld wordt er gedaan! 'Een kind van heidense ouders' en 'doop onder voorwaarden'. Uhm ja, boeiend, was Maria Magdalena niet een hoer en toch goed genoeg voor God? (Of was ze wat anders, ik weet het niet meer). Wie kan het nou hebben over 'doop onder voorwaarden'. Alsof je onder voorwaarden bij God mag horen. Zo apart.

Het doet me denken aan onze eerste adoptieprocedure. Daarin waren we bij de kinderbescherming heel open over ons geloof en de geloofsopvoeding die we ons kind van plan waren mee te geven. Heel bezorgd werd er gevraagd, of we dan wel ons kind konden accepteren 'omdat we dan niet wisten wie zijn voorvaderen waren en hun zonden zouden doorwerken in ons kind'. Ik heb eerst met mijn ogen geknipperd, toen gelachen en toen het tot me doordrong verontwaardigd geantwoord, dat ik geloof in een liefdevolle God en als mijn God zo naar mijn kind zou kijken, ik acuut mijn geloof overboord zou gooien. Ik zei ook letterlijk 'u heeft het niet over mijn God!' De boodschap was helder.

Maar toen moest ik ook al hier aan denken, tijdens dat gesprek. Dat er kennelijk toch 'iets' is in het geloof van sommige mensen. Fascinerend hoor.


ja grappig he?
Nu wij dankzij de vervangingsleer israel denken te zijn, zijn negers en aziaten ineens heidenen.
heidenen.. dat zijn we zelf!

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: Kinderdoop en adoptie

Berichtdoor Horeb » 11 feb 2011 18:47

Bastiaan30 schreef:
Galateia schreef:Poeh, Saskia, van dat soort teksten krijg ik allergische kriebels. Hoe ingewikkeld wordt er gedaan! 'Een kind van heidense ouders' en 'doop onder voorwaarden'. Uhm ja, boeiend, was Maria Magdalena niet een hoer en toch goed genoeg voor God? (Of was ze wat anders, ik weet het niet meer). Wie kan het nou hebben over 'doop onder voorwaarden'. Alsof je onder voorwaarden bij God mag horen. Zo apart.

Het doet me denken aan onze eerste adoptieprocedure. Daarin waren we bij de kinderbescherming heel open over ons geloof en de geloofsopvoeding die we ons kind van plan waren mee te geven. Heel bezorgd werd er gevraagd, of we dan wel ons kind konden accepteren 'omdat we dan niet wisten wie zijn voorvaderen waren en hun zonden zouden doorwerken in ons kind'. Ik heb eerst met mijn ogen geknipperd, toen gelachen en toen het tot me doordrong verontwaardigd geantwoord, dat ik geloof in een liefdevolle God en als mijn God zo naar mijn kind zou kijken, ik acuut mijn geloof overboord zou gooien. Ik zei ook letterlijk 'u heeft het niet over mijn God!' De boodschap was helder.

Maar toen moest ik ook al hier aan denken, tijdens dat gesprek. Dat er kennelijk toch 'iets' is in het geloof van sommige mensen. Fascinerend hoor.


ja grappig he?
Nu wij dankzij de vervangingsleer israel denken te zijn, zijn negers en aziaten ineens heidenen.
heidenen.. dat zijn we zelf!

maar we gaan wel evangeliseren in die landen....en bekeerlingen worden dan ......je raad het nooit :lol: .........gedoopt!!!
leg het mij eens uit? :-oo

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Kinderdoop en adoptie

Berichtdoor schelpje3 » 11 feb 2011 18:49

Galateia schreef:Uhm, wat doet dat er toe? Het heeft niets met het topic te maken, maar het doet me zo denken aan twee oudere dames die eens langsliepen en tegen elkaar fluisterden 'misschien wil hij later wel terug, dan hebben die ouders er niets meer aan.' Ik moest zo hard lachen. Als mijn kind later terug wil, dan hoop ik dat hij zijn hart volgt. Lang leve de vliegverbindingen. Ik kan daar als mama niet mee zitten. Een stuk van mijn hart heb ik achtergelaten in Afrika. Ik snap werkelijk waar het probleem niet. Als je zoon of dochter een flitsende baan kan krijgen in de VS en zich daar vestigt, dan vindt iedereen dat machtig interessant. Maar als mijn zoon zich in Afrika zou willen vestigen, dan is dat een probleem. Daar moet ik even van achter mijn oren krabbelen :mrgreen:

Hoe dan ook. Nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Want ik weet dat er mensen zijn die echt redenen hebben om het bezwaarlijk te vinden een geadopteerd kindje te dopen.

Het heeft wel OOK met dit topic te maken, sommige mensen redeneren nu eenmaal zo dom dus

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Kinderdoop en adoptie

Berichtdoor Flavius » 11 feb 2011 18:52

Eerst bekeren, dán pas dopen. Onderwijs hen met het Woord en zij zullen zich [hopelijk] bekeren en zichzelf laten dopen.

Er kunnen dan ook geen bezwaren zijn, daar het kind eerst tot bekering moeten komen vooraleer het zich laat dopen. Lezen wij niet eerst dat wij ons moeten bekeren, voor wij ons laten dopen?
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten