Kinderdoop en adoptie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Kinderdoop en adoptie

Berichtdoor *Annet* » 12 feb 2011 17:05

ja, dat is mijn mening dan he.....

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Kinderdoop en adoptie

Berichtdoor discipel2011 » 12 feb 2011 18:00

Wie gelooft (zal hebben) en gedoopt zal zijn, die is zalig en zal ook de volle heerlijkheid ontvangen.
Die link is in de bijbel te vinden.
Dus niet omdraaien, want dan wordt de doop een " belangrijker" fundament dan het geloof.
Het geloof is uit het gehoor(ontstaan) en het horen is het luisteren naar het Woord van God door lezing of via ontvangen prediking etc. Dan ontkiemt het zaad in goede aarde of op rotsachtige grond, tussen de doornen en distels of langs de weg...

Faramir

Re: Kinderdoop en adoptie

Berichtdoor Faramir » 12 feb 2011 19:27

discipel2011 schreef:Wie gelooft (zal hebben) en gedoopt zal zijn, die is zalig en zal ook de volle heerlijkheid ontvangen.
Die link is in de bijbel te vinden.
Dus niet omdraaien, want dan wordt de doop een " belangrijker" fundament dan het geloof.
Het geloof is uit het gehoor(ontstaan) en het horen is het luisteren naar het Woord van God door lezing of via ontvangen prediking etc. Dan ontkiemt het zaad in goede aarde of op rotsachtige grond, tussen de doornen en distels of langs de weg...

Mt. 7
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!

Misschien kun je gewoon eens ontopic blijven en niet je stokpaardjes constant van stal halen.

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Kinderdoop en adoptie

Berichtdoor Galateia » 12 feb 2011 19:37

Nogmaals: mijn vraag is helemaal niet bedoeld om een discussie over de kinderdoop versus volwassendoop te starten. Daar zijn andere plaatsen voor. Voor wie het geruststellend is: ik laat mijn kinderen niet dopen, omdat ik niet behoor tot de Roomse of Reformatorische kerken. Zo, klaar ermee.



Dank je, Annet! Bizar standpunt zeg en logisch, dat het onder vuur ligt. Dan zou afkomst dus voor God leidend moeten zijn, wie bij Hem mag horen als kind, ofzo. Echt bizar, zeg. Jezus kwam voor iedereen. Echt wel apart om zo te denken, maar ik ben blij, dat niet veel christenen dit geloven :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Faramir

Re: Kinderdoop en adoptie

Berichtdoor Faramir » 12 feb 2011 19:43

Galateia schreef:Nogmaals: mijn vraag is helemaal niet bedoeld om een discussie over de kinderdoop versus volwassendoop te starten. Daar zijn andere plaatsen voor. Voor wie het geruststellend is: ik laat mijn kinderen niet dopen, omdat ik niet behoor tot de Roomse of Reformatorische kerken. Zo, klaar ermee.

Prima. Ben ik wel nieuwsgierig waarom het je bezighield als het dopen van kinderen toch niet gebruikelijk is in je gemeente.

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Kinderdoop en adoptie

Berichtdoor Flavius » 12 feb 2011 20:59

Galateia schreef:Nogmaals: mijn vraag is helemaal niet bedoeld om een discussie over de kinderdoop versus volwassendoop te starten. Daar zijn andere plaatsen voor. Voor wie het geruststellend is: ik laat mijn kinderen niet dopen, omdat ik niet behoor tot de Roomse of Reformatorische kerken. Zo, klaar ermee.

Moet je tot een kerkelijke gezindheid behoren om te kunnen dopen [los van het gegeven of het kinderen of volwassenen betreft]?
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Kinderdoop en adoptie

Berichtdoor *Annet* » 12 feb 2011 21:16

Bij de Ger Gem en aanverwanten verwachten ze dat minimaal 1 van de ouders belijdenis van het geloof hebben gedaan. Deze ouder geeft antwoord op de doopvragen.

Bij Hervormden hoeven de ouders geen belijdenis gedaan te hebben, wel wordt daar verwacht dat 1 van de ouders gedoopt is. Ook dat je minimaal 1 jaar meelevend lid bent. Je kunt niet zomaar naar een kerkenraad toegaan om te vragen of ze je kind willen dopen terwijl je daar verder nooit komt.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Faramir

Re: Kinderdoop en adoptie

Berichtdoor Faramir » 12 feb 2011 21:21

Flavius Constantinus schreef:
Galateia schreef:Nogmaals: mijn vraag is helemaal niet bedoeld om een discussie over de kinderdoop versus volwassendoop te starten. Daar zijn andere plaatsen voor. Voor wie het geruststellend is: ik laat mijn kinderen niet dopen, omdat ik niet behoor tot de Roomse of Reformatorische kerken. Zo, klaar ermee.

Moet je tot een kerkelijke gezindheid behoren om te kunnen dopen [los van het gegeven of het kinderen of volwassenen betreft]?

Door de doop word je opgenomen in de gemeenschap van de gelovigen. Als je verder niet van plan bent om aan een gemeenschap deel te nemen dan houd het volgens mij op.

Maar goed, dat is allemaal offtopic in dit topic volgens mij.

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Kinderdoop en adoptie

Berichtdoor Flavius » 12 feb 2011 22:19

Als je verder niet van plan bent om aan een gemeenschap deel te nemen dan houd het volgens mij op.

De gemeenschap van Jezus Christus is niet genoeg?
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Faramir

Re: Kinderdoop en adoptie

Berichtdoor Faramir » 12 feb 2011 22:37

Flavius Constantinus schreef:
Als je verder niet van plan bent om aan een gemeenschap deel te nemen dan houd het volgens mij op.

De gemeenschap van Jezus Christus is niet genoeg?

In je eentje kan je geen gemeenschap vormen. Er is voor een mens in onze samenleving geen enkele gegronde reden om zich niet bij een gemeente/parochie/kerk/genootschap te voegen. Als je in een uithoek op de Zuidpool zou wonen misschien wel.

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Kinderdoop en adoptie

Berichtdoor Flavius » 12 feb 2011 22:49

Faramir schreef:
Flavius Constantinus schreef:
Als je verder niet van plan bent om aan een gemeenschap deel te nemen dan houd het volgens mij op.

De gemeenschap van Jezus Christus is niet genoeg?

In je eentje kan je geen gemeenschap vormen. Er is voor een mens in onze samenleving geen enkele gegronde reden om zich niet bij een gemeente/parochie/kerk/genootschap te voegen. Als je in een uithoek op de Zuidpool zou wonen misschien wel.

Ik kijk niet met wereldse ogen, maar met geestelijke. Dopen doe je niet, omdat je bij een gemeente/parochie/kerk/genootschap wil behoren; dopen doe je, omdat je bij Jezus Christus wil horen - lijkt mij...
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Faramir

Re: Kinderdoop en adoptie

Berichtdoor Faramir » 12 feb 2011 23:00

Wat jij wil. Ik kan me er ook niet echt druk om maken. De aanwezige gereformeerden moeten het je maar eens uitleggen.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Kinderdoop en adoptie

Berichtdoor Optimatus » 12 feb 2011 23:09

Flavius Constantinus schreef:
Galateia schreef:Nogmaals: mijn vraag is helemaal niet bedoeld om een discussie over de kinderdoop versus volwassendoop te starten. Daar zijn andere plaatsen voor. Voor wie het geruststellend is: ik laat mijn kinderen niet dopen, omdat ik niet behoor tot de Roomse of Reformatorische kerken. Zo, klaar ermee.

Moet je tot een kerkelijke gezindheid behoren om te kunnen dopen [los van het gegeven of het kinderen of volwassenen betreft]?


Ik denk wel dat dit het geval is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Kinderdoop en adoptie

Berichtdoor Flavius » 12 feb 2011 23:47

Optimatus schreef:
Flavius Constantinus schreef:
Galateia schreef:Nogmaals: mijn vraag is helemaal niet bedoeld om een discussie over de kinderdoop versus volwassendoop te starten. Daar zijn andere plaatsen voor. Voor wie het geruststellend is: ik laat mijn kinderen niet dopen, omdat ik niet behoor tot de Roomse of Reformatorische kerken. Zo, klaar ermee.

Moet je tot een kerkelijke gezindheid behoren om te kunnen dopen [los van het gegeven of het kinderen of volwassenen betreft]?


Ik denk wel dat dit het geval is.

En waar baseer je dat dan op? :-k
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Riska

Re: Kinderdoop en adoptie

Berichtdoor Riska » 14 feb 2011 23:00

Ik en mijn huis, wij zullen de Here dienen...
En als een kindje liefdevol wordt opgenomen in jouw gezin dan behoort het tot jouw 'huis'.
Ik kan alleen maar van harte hopen dat jouw kindje gewoon gedoopt wordt en door de gemeente waartoe jij behoort, wordt opgenomen.
Zoals in onze kerk gebruikelijk is, wordt bij de doop ook aan de gemeenteleden gevraagd de ouders waar nodig bij te staan in de opvoeding van dat kindje. Het hoort erbij, vanaf het moment dat jullie het in je armen nemen.
Of het nu bij jullie komt door 'natuurlijke geboorte' of door adoptie. Daar maakt God geen onderscheid tussen, Hij heeft er toch ook de hand in dat jullie juist dat kindje toevertrouwd krijgen???


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 125 gasten