geloven als een kind

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

geloven als een kind

Berichtdoor meribel » 31 jan 2011 17:23

11 Toen ik nog een kind was sprak ik als een kind, dacht ik als een kind, redeneerde ik als een kind. Nu ik volwassen ben heb ik al het kinderlijke achter me gelaten.

Ik kan me herinneren dat ik zelf als kind had besloten dat ik later in de hemel eeuwig ging fietsen omdat ik dat zo fijn vond. maar ik herinner me ook dat ik later erachter kwam wat "uw koninkrijk kome" betekend, en dat ik dat eigenlijk niet wou omdat ik in zo'n fijne klas zat, en toen besloot dat ik bij het onze vader bidden, dat regeltje gewoon wegliet ( was een jaar of 8 )

Nu bij mijn oudste dochter merk ik ook heerlijke gedachten en vragen over God en het geloof ( hadden adam en eva het niet koud in het paradijs?, ze verastte me ook een keer aan tafel bij haar gebed met "wilt u zorgen dat ik geen peertjes meer hoef te eten " , toen ze ziek was; "gelukkig heeft Jezus superkrachten " )

Kunnen jullie je nog herinneren hoe je geloofde als kind of waar je juist angstig voor was, of merk je bijzondere dingen bij je eigen kinderen?

( als ik in het verkeerde topic zit dan hoor ik het wel.. )

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: geloven als een kind

Berichtdoor TheKeimpe » 31 jan 2011 20:15

Ik weet nog dat ik regelmatig bad of mijn knuffelolifant levend mocht worden, dat leek mij zo gezellig.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: geloven als een kind

Berichtdoor schaapje » 31 jan 2011 21:05

Mijn dochter vertelde me toen ze al volwassen was dat ze eens een brief had geschreven
naar God, met de vraag of ze alsjeblieft lang dik haar mocht krijgen.
Die brief heeft ze nog op de brievenbus gedaan ook. :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: geloven als een kind

Berichtdoor mw » 01 feb 2011 02:52

Haha, leuk dit! =D>

Ik geloofde vroeger stellig dat er achter de begraafplek een plek was waar de trap naar de hemel ging. En zodra de begrafenis achter de rug was, Jezus naar beneden kwam om de overledene op te halen. In mijn gedachte was dat de trap die afgebeeld was in de kinderbijbel bij de geschiedenis van Jacob bij Beth-el. Ik wou eigelijk nog eens op de begraafplek gaan staan wachten, maar nooit het lef voor gehad 8)

Ik heb eens gebeden of God voor eten voor ons gezin wilde zorgen na de wederkomst. In openbaringen staat: en de zee zal niet mee zijn... En tjah... aangezien mijn vader visserman is en daarmee dus ons brood verdiende... En ja, als de zee er dan niet meer zou zijn, dan hadden we dus geen eten meer. :mrgreen:

En over redeneren als kind gesproken: mijn zusje zong vroeger graag: Jezus is de Gode Herder!
Aangekomen bij de regel: als je bang in donker bent, denk dat aan die Goede Herder zong zusje-lief dan: als je bang in donker bent, moet je licht aan doe-hoe-oen.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: geloven als een kind

Berichtdoor discipel2011 » 01 feb 2011 07:32

ALS EEN KIND dat afhankelijk is van vader en moeder, dat nog van alles moet leren en veel ontvangen in liefde warmte en opvoeding, dat is de strekking van dit tekstgedeelte.
Zoals Christus in alles afhankelijk was en wilde zijn van Zijn hemelse Vader zo ook Zijn discipelen, kind van de Vader en kind aan Huis en dan vanuit hun Liefde en onderwijzing opgroeien tot eer van Vader, dat deed de Zoon, die Kind is geworden in Bethlehem en als volwassen man is gekruisigd dat is geloven als een kind, ontdaan van de wereldse kijk op het worden als een kind..

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: geloven als een kind

Berichtdoor meribel » 01 feb 2011 08:59

@ discipel2011,
de tekst is bedoeld als omlijsting,

weet jij nog hoe je als kind over de hemel dacht , of merk je mooie/grappige gedachtengangen bij je eigen kinderen over het geloof (indien je vader/moeder bent bedoel ik )

gister las ik met mijn dochter het verhaal van maria die een engel op bezoek kreeg , en ik zei, kijk, daar komt een.....
"goede fee!!" zei ze

nouja, het plaatje leek misschien wel enigzins, :D

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: geloven als een kind

Berichtdoor schaapje » 01 feb 2011 11:40

Een jongetje wat voortdurend over God aan het vragen was, deed op straat iets
verkeerd, de buurman sprak hem er op aan en zei; pas maar op God ziet wat
je doet, toen zei dat jochie; nee hoor Hij kan het niet zien kijk maar (en hij wees
naar de lucht) er zitten allemaal wolken voor. :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: geloven als een kind

Berichtdoor Mortlach » 01 feb 2011 11:55

Geen idee wat ik toen allemaal dacht. Ik weet wel dat het verhaal van Jezus die over het water liep voor mij de reden was om te stoppen met geloven. Want dat kon helemaal niet, vond ik toen. Ik kan me nog goed herinneren hoe beledigd ik was destijds.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Swimmie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 dec 2009 10:11

Re: geloven als een kind

Berichtdoor Swimmie » 01 feb 2011 12:50

schaapje schreef:Een jongetje wat voortdurend over God aan het vragen was, deed op straat iets
verkeerd, de buurman sprak hem er op aan en zei; pas maar op God ziet wat
je doet, toen zei dat jochie; nee hoor Hij kan het niet zien kijk maar (en hij wees
naar de lucht) er zitten allemaal wolken voor. :D

Iets off-topic: Ik heb ook eens dit verhaaltje gehoord:
Een man met een boomgaard merkte dat er steeds jongens appels uit z'n boomgaard stalen.
Hij zette een bord in de boomgaard met de tekst: Pas op, God ziet alles!
De volgende dag waren er weer appels gestolen en stond er op het bord bijgekalkt: Da's waar, maar Hij vertelt nooit iets door! :D

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: geloven als een kind

Berichtdoor schaapje » 01 feb 2011 13:36

Mortlach schreef:Geen idee wat ik toen allemaal dacht. Ik weet wel dat het verhaal van Jezus die over het water liep voor mij de reden was om te stoppen met geloven. Want dat kon helemaal niet, vond ik toen. Ik kan me nog goed herinneren hoe beledigd ik was destijds.



Ik heb het nooit zo gezien dat Jezus over het water liep, maar dat Hij ging over het
water, een soort zwaartekracht die opgeheven werd.

Zo hebben we allemaal onze eigen dingen die we moeilijk vinden te geloven.
Ik vind het heel moeilijk te geloven om misschien wel duizend keer op deze,
in mijn ogen vreselijke wereld, terug te komen en dan aan het eind het nirwana
bereiken, het niets..heb je nog niets....alles voor niets :(
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: geloven als een kind

Berichtdoor Mortlach » 01 feb 2011 13:51

schaapje schreef:Zo hebben we allemaal onze eigen dingen die we moeilijk vinden te geloven.
Ik vind het heel moeilijk te geloven om misschien wel duizend keer op deze,
in mijn ogen vreselijke wereld, terug te komen en dan aan het eind het nirwana
bereiken, het niets..heb je nog niets....alles voor niets :(


Ik wil daar best met je over praten als je wilt, maar tot die tijd hoop ik dat je beseft dat je een zeer beperkt beeld hebt van wat Boeddhisme inhoudt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: geloven als een kind

Berichtdoor Marnix » 01 feb 2011 13:56

Mortlach schreef:Geen idee wat ik toen allemaal dacht. Ik weet wel dat het verhaal van Jezus die over het water liep voor mij de reden was om te stoppen met geloven. Want dat kon helemaal niet, vond ik toen. Ik kan me nog goed herinneren hoe beledigd ik was destijds.


Hehe, ik dacht dan altijd: Dat kan niet voor ons maar Jezus kan alles. Als je uit de dood kan opstaan moet over water lopen eenvoudig zijn.

Mijn gehandicapte broertje dacht (en doet dat soms nog steeds) dat God in de kerk in een kamertje ergens hoog op de 2e verdieping woonde. Dan ging hij wel eens op zoek naar God en als hij boven dan een deur vond was me dat toch een partij spannend. Daar moest dan het kamertje met het bed zijn waar God woont :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: geloven als een kind

Berichtdoor schaapje » 01 feb 2011 14:06

Mortlach schreef:
schaapje schreef:Zo hebben we allemaal onze eigen dingen die we moeilijk vinden te geloven.
Ik vind het heel moeilijk te geloven om misschien wel duizend keer op deze,
in mijn ogen vreselijke wereld, terug te komen en dan aan het eind het nirwana
bereiken, het niets..heb je nog niets....alles voor niets :(


Ik wil daar best met je over praten als je wilt, maar tot die tijd hoop ik dat je beseft dat je een zeer beperkt beeld hebt van wat Boeddhisme inhoudt.


Ja Mortlach ik denk dat ik er niet alles vanaf weet, maar toen ik er over aan het lezen was,
jaren geleden, heb ik het direct afgewezen. Ik zocht naar de waarheid en naar God.
Ik geloofde in een God dus ik kon niet aannemen dat Hij op een afstand aan het kijken
was hoe wij ons zelf zouden redden tot een hoger leven en geen hand zou uitsteken.
Ik heb een goed leven, maar ik weet dat er zoveel onrecht is, zo ontzettend veel ellende,
daar kan ik niet omheen, en zie dat wij het elkaar zelf aan doen.
Nu weet ik van de belofte dat deze aarde of wereldsysteem niet zo blijven zal.
Net zoals ik niet meer gebleven ben zoals ik ooit was.
Vaak denk ik als iedereen nu deed wat Jezus ons opdraagt dan zou de wereld
een stuk aangenamer zijn. Nog niet volmaakt misschien...maar toch anders.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: geloven als een kind

Berichtdoor Mortlach » 01 feb 2011 14:18

schaapje schreef:Ja Mortlach ik denk dat ik er niet alles vanaf weet, maar toen ik er over aan het lezen was,
jaren geleden, heb ik het direct afgewezen.


Dat is uiteraard je goed recht, het sloot blijkbaar niet aan bij je verwachtingen en karakter zoals het dat wel bij mij deed. Ik hoop alleen dat je kunt inzien, of wilt aannemen, dat de gedachten die Boeddhisme voor sommige mensen wél waardevol maken niet dezelfde gedachten zijn op basis waarvan jij het hebt afgewezen. Als het 'allemaal voor niets' zou zijn, (op de manier waarop jij het waarschijnlijk bedoelt) zou niemand het aanhangen. Men hangt het wél aan, dus is het niet allemaal voor niets.

Ik zocht naar de waarheid en naar God.
Ik geloofde in een God dus ik kon niet aannemen dat Hij op een afstand aan het kijken
was hoe wij ons zelf zouden redden tot een hoger leven en geen hand zou uitsteken.
Ik heb een goed leven, maar ik weet dat er zoveel onrecht is, zo ontzettend veel ellende,
daar kan ik niet omheen, en zie dat wij het elkaar zelf aan doen.


Niet alleen elkaar, maar vooral ook onzelf.

Vaak denk ik als iedereen nu deed wat Jezus ons opdraagt dan zou de wereld
een stuk aangenamer zijn. Nog niet volmaakt misschien...maar toch anders.


Ja, dat heb ik ook wel eens met de Boeddha, alhoewel hij niets opdraagt, enkel aanraadt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: geloven als een kind

Berichtdoor meribel » 01 feb 2011 14:26

even weer on-topic graag:


er bestaat een boekje "brieven aan God "met echte verzamelde brieven van kleine kinderen die via de post zijn binnengekomen, daar stond bijv in:
"lieve Here, let as zondag aub even op, dan laat ik u mijn nieuwe schoenen zien! "


:D


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten