Als je kon kiezen...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Als je kon kiezen...

Berichtdoor Bastiaan30 » 30 jan 2011 21:39

Mortlach schreef:In wat pb-verkeer kwam er een vraag in me op:

Stel* dat je je plek in de hemel kon opgeven en dat dan 2 of 10 of 100 mensen, het aantal is niet zo belangrijk, die anders niet naar de hemel zouden gaan, dat wél zouden doen, zou je dat dan doen? En laat je dan met je ziel gebeuren wat je gelooft dat er dan gebeurt?

*Even geen mitsen en maaren en 'zo werkt het niet', dat weet ik wel.

Ik merk soms namelijk een nogal sterke focus op het naar de hemel willen, op zich niet zo heel vreemd als je daar in gelooft, maar soms lijkt het dat al het andere daaraan ondergeschikt wordt gemaakt.

In de boeddhistische overleveringen heb je de Bodhisatva's, mensen die het Boeddha-schap hebben bereikt, maar hun overgang naar nirvana uitstellen ten behoeve van alle wezens die nog niet zijn verlicht. Ik kan me eigenlijk niet bedenken of dat concept in het christendom ook voorkomt. Misschien omdat de ideeën over het leven na de dood dusdanig verschillen dat ze er daarom niet zijn.

Maar goed, wat zou jij kiezen, en waarom?

Wij hebben helemaal niets te kiezen, dus is het een verspilling van tijd om er zelfs maar op in te gaan.
Wij hebben totaal geen zeggenschap of keuze in deze dingen.
de pathetische vraagstelling classificeer ik dan ook als kolder.

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Als je kon kiezen...

Berichtdoor Pasker » 31 jan 2011 00:49

Rom 5,7
Want niet licht zal iemand voor een rechtvaardige sterven – maar misschien heeft iemand nog de moed voor een goede te sterven

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Als je kon kiezen...

Berichtdoor Marnix » 31 jan 2011 12:09

Mortlach, volgens mij is de keuze niet relevant. Door het geloof in Jezus Christus worden we gered. Ik kan niet mijn geloof opgeven om anderen te laten geloven. Dat zou een vreemde constructie zijn. Het enige wat ik kan doen is getuigen van dat geloof en anderen proberen te overtuigen. Het is dan ook wat lastig voor me om me te verplaatsen in een situatie waarin dit wel mogelijk zou zijn, omdat het een ondenkbare en onmogelijke keuze is. Ik geloof in God en heb Hem lief. Daarom wil ik ook eeuwig bij Hem zijn. En ik wil ook dat anderen Hem leren kennen en dat toekomstperspectief in Hem ontdekken. De Bijbel leert ons God en je naaste lief te hebben, daarom wil ik het eeuwig bij Hem zijn niet opgeven omdat ik Hem lief heb.... maar ook niet dat anderen Hem niet leren kennen. En daarom hoeven we denk ik die keuze ook niet te maken. God biedt iedereen genade en leven aan in Christus.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Als je kon kiezen...

Berichtdoor Mortlach » 31 jan 2011 12:33

Marnix schreef:Mortlach, volgens mij is de keuze niet relevant. Door het geloof in Jezus Christus worden we gered. Ik kan niet mijn geloof opgeven om anderen te laten geloven. Dat zou een vreemde constructie zijn. Het enige wat ik kan doen is getuigen van dat geloof en anderen proberen te overtuigen. Het is dan ook wat lastig voor me om me te verplaatsen in een situatie waarin dit wel mogelijk zou zijn, omdat het een ondenkbare en onmogelijke keuze is. Ik geloof in God en heb Hem lief. Daarom wil ik ook eeuwig bij Hem zijn. En ik wil ook dat anderen Hem leren kennen en dat toekomstperspectief in Hem ontdekken. De Bijbel leert ons God en je naaste lief te hebben, daarom wil ik het eeuwig bij Hem zijn niet opgeven omdat ik Hem lief heb.... maar ook niet dat anderen Hem niet leren kennen. En daarom hoeven we denk ik die keuze ook niet te maken. God biedt iedereen genade en leven aan in Christus.


Er is wel meer onderhandeld met God, al weet ik niet meer precies door wie. (bij de vernietiging van Sodom? of door Noach?).

Maar goed, de stelling was dan ook hypothetisch en een vraag naar hoever je wilt gaan in die naastenliefde, hoe men omgaat met de wens naar de hemel te komen. Dat komt blijkbaar niet goed over of de stelling is onvoorstelbaar voor sommigen. Dat begrijp ik verder wel.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Als je kon kiezen...

Berichtdoor TheKeimpe » 31 jan 2011 13:27

Deze vraag kan ik ook niet beantwoorden.

Het is voor mij een vraag in de trant van: wat nu als hemelvaartsdag en goede vrijdag op één dag vallen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Als je kon kiezen...

Berichtdoor elbert » 31 jan 2011 13:35

Er valt inderdaad niets te kiezen, maar we vinden in de Bijbel wel iemand die een wens uit:

Romeinen 9:3 Want ik zou zelf wel wensen vervloekt te zijn, weg van Christus, ten gunste van mijn broeders, mijn familieleden wat het vlees betreft.

Zo sterk was het verlangen van Paulus dat zijn broeders naar het vlees Christus leerden kennen, dat hij er als dat mogelijk was, zelfs zijn eigen zieleheil voor over had.
Nou wist de apostel ook wel dat dit onmogelijk is en daarom maakte hij (naar eigen zeggen) zijn bediening onder de heidenen heerlijk, om zijn broeders tot heilige jaloezie te verwekken (Rom. 11:13-14)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Als je kon kiezen...

Berichtdoor Mortlach » 31 jan 2011 15:16

elbert schreef:Er valt inderdaad niets te kiezen, maar we vinden in de Bijbel wel iemand die een wens uit:

Romeinen 9:3 Want ik zou zelf wel wensen vervloekt te zijn, weg van Christus, ten gunste van mijn broeders, mijn familieleden wat het vlees betreft.

Zo sterk was het verlangen van Paulus dat zijn broeders naar het vlees Christus leerden kennen, dat hij er als dat mogelijk was, zelfs zijn eigen zieleheil voor over had.
Nou wist de apostel ook wel dat dit onmogelijk is en daarom maakte hij (naar eigen zeggen) zijn bediening onder de heidenen heerlijk, om zijn broeders tot heilige jaloezie te verwekken (Rom. 11:13-14)


Het is wel precies wat ik bedoel. Maar goed, onmogelijk? Bij God is toch alles mogelijk?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Als je kon kiezen...

Berichtdoor elbert » 31 jan 2011 16:20

Mortlach schreef:Het is wel precies wat ik bedoel. Maar goed, onmogelijk? Bij God is toch alles mogelijk?
Ja, alleen God werkt wel volgens Zijn eigen plan en niet volgens onze wensen. Trouwens: er is er al Een die alles vrijwillig heeft opgegeven, zodat wij door Hem bij God kunnen zijn: Jezus Christus.
Daarom kan het niet via Paulus (of jou, of mij), maar wel via Hem.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Berjan

Re: Als je kon kiezen...

Berichtdoor Berjan » 31 jan 2011 16:58

Dat is toch veel anders dan in het Boeddhisme? EEN iemand, die ook enkel op Aarde is gekomen als jij erin gelooft, anders heb je er niks aan.

Bij het boeddhisme kan iedereen die Nirwana bereikt heeft het weigeren voor de rest van de mensheid. Wat een ongelooflijk mooie levensvisie!

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Als je kon kiezen...

Berichtdoor discipel2011 » 31 jan 2011 17:03

Alle religie eindigt bij de dood, maar Jezus Christus is eeuwig en allen die Hem geloven, delen in die eeuwige Heerlijkheid.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Als je kon kiezen...

Berichtdoor elbert » 31 jan 2011 17:04

Berjan schreef:Dat is toch veel anders dan in het Boeddhisme?
Dat klopt. Maar ja, dit is een christelijk forum, dus hebben we het over Christus en niet over Boeddha. En gezien het huidige topic gaat het over de hemel en niet over het nirwana.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Als je kon kiezen...

Berichtdoor schaapje » 31 jan 2011 17:31

Berjan schreef:Dat is toch veel anders dan in het Boeddhisme? EEN iemand, die ook enkel op Aarde is gekomen als jij erin gelooft, anders heb je er niks aan.

Bij het boeddhisme kan iedereen die Nirwana bereikt heeft het weigeren voor de rest van de mensheid. Wat een ongelooflijk mooie levensvisie!



Als je het boedhisme wil vergelijken met wat Christus voor de mensheid heeft gedaan,
zou ik willen vragen wil die boedhist ook de marteldood sterven uit pure liefde voor mensen.

De boedhist is bezig met het nirwana te bereiken dat is het uitschakelen van alles
ook van gevoelens zo iemand heeft geen gevoelens meer van liefde want dat zou
hem aan de aarde verbinden waar hij los van moet komen.

God is liefde de volmaakte liefde
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Als je kon kiezen...

Berichtdoor Mortlach » 31 jan 2011 17:46

schaapje schreef:Als je het boedhisme wil vergelijken met wat Christus voor de mensheid heeft gedaan,
zou ik willen vragen wil die boedhist ook de marteldood sterven uit pure liefde voor mensen.


Ik zal de plaatjes niet wegzetten, want ze zijn nogal schokkend, maar zoek maar eens op 'Buddhist monk burning' en je krijgt plaatjes zat van monniken die zichzelf in brand hebben stoken als protest tegen de vervolging die op dat moment gaande was.

Maar goed, het laatste wat ik wil is een 'mijn geloof is beter dan dat van jou' discussie.

De boedhist is bezig met het nirwana te bereiken dat is het uitschakelen van alles
ook van gevoelens zo iemand heeft geen gevoelens meer van liefde want dat zou
hem aan de aarde verbinden waar hij los van moet komen.

God is liefde de volmaakte liefde


Een goede beschrijving van het Boeddhisme, maar wel fout op elke mogelijke manier.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 31 jan 2011 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Berjan

Re: Als je kon kiezen...

Berichtdoor Berjan » 31 jan 2011 17:50

Als je het boedhisme wil vergelijken met wat Christus voor de mensheid heeft gedaan,
zou ik willen vragen wil die boedhist ook de marteldood sterven uit pure liefde voor mensen.


De boedhist is bezig met het nirwana te bereiken dat is het uitschakelen van alles
ook van gevoelens zo iemand heeft geen gevoelens meer van liefde want dat zou
hem aan de aarde verbinden waar hij los van moet komen.


God is liefde de volmaakte liefde


Nirwana weigeren voor de mensheid is ook mooi, en dat is voor ALLE mensen en niet enkel voor hen die erin geloven. En als je het NT goed leest, dan is het ook niet enkel liefde van Jezus maar de mensen die hem niet geloofden en geloven hebben niks aan de liefde van Jezus.

Dan begrijp je het Boeddhisme niet Schaapje. Dat is juist een levenswijze van MEDEDOGEN, dat is dus ook liefde voor de mensen. Het is zelfs nog groter dan liefde. En ze schakelen geen gevoel uit, enkel de honger naar de materie. Voor de rest kennen boeddhisten net zoveel liefde als ieder mens.

Enkel voor hen die geloven en God eren, de rest mag rotten in de hel. Pure liefde? Ja, als je het eenzijdig bekijkt misschien wel. Maar alles heeft twee kanten. God ook.

Gebruikersavatar
Antoinette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 445
Lid geworden op: 28 jun 2009 00:11
Contacteer:

Re: Als je kon kiezen...

Berichtdoor Antoinette » 31 jan 2011 17:56

Stel* dat je je plek in de hemel kon opgeven en dat dan 2 of 10 of 100 mensen, het aantal is niet zo belangrijk, die anders niet naar de hemel zouden gaan, dat wél zouden doen, zou je dat dan doen? En laat je dan met je ziel gebeuren wat je gelooft dat er dan gebeurt?


Nee
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten