Zijn christenen gewoon?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zijn christenen gewoon?

Berichtdoor schelpje3 » 25 jan 2011 14:39

mohamed schreef:
mohamed schreef:
Horeb schreef:je suggereerd dat ik mijn naaste NIET lief zou hebben.........

dat zeg ik niet. ik zeg God meer lief te hebben als mijn naaste. De liefde tot God brengt de naastenliefde aan........dat is bijbels trouwens. Jezus sprak zelf;



4. Mat 10,37
Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig

Wat ben ik blij dat je die tekst aanhaalt, want daar heb ik een prangende vraag over! Er staat ook:

Luk 14,26
Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.

En weer:

Ex 20,12
Eert uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land, dat u de HEERE uw God geeft.

Haat jij je eigen vader en moeder, vrouw en kinderen? Of eer je je ouders? Ik ben reuze benieuwd naar je antwoord!

Heel ongenuanceerd deze vraag.
Het gaat erom dat je moet kiezen als het erop aankomt ! Dus als je man/vrouw/kind de Heere lastert en bespot, je hen DAAROM moet haten, dus het gedrag ! Het zal ook zo kunnen zijn, staat in de Bijbel, dat er 2 gezinsleden zijn, de 1 zal worden aangenomen, de ander zal verloren gaan.
De scheiding kan dwars door gezinnen en zelfs huwelijken lopen ! Daar kun je schrijnende voorbeelden van lezen in de vragenrubriek soms.[/quote]
Ja, maar er staat ook eer je vader en je moeder, dan kies ik daar maar voor als je het goed vindt! :mrgreen:[/quote]

Nou dat is al heel wat ! Ook dat gaat regelmatig bij velen mank, OOK in de refogezindte ! Soms niet te geloven hoe hard sommige koppen kunnen zijn. En liefdeloos. :(
Maar ook dat is voorzegd. De schoondochter zal tegen haar schoonmoeder op staan.

mohamed

Re: Zijn christenen gewoon?

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2011 15:02

schelpje3 schreef:Nou dat is al heel wat ! Ook dat gaat regelmatig bij velen mank, OOK in de refogezindte ! Soms niet te geloven hoe hard sommige koppen kunnen zijn. En liefdeloos. :(
Maar ook dat is voorzegd. De schoondochter zal tegen haar schoonmoeder op staan.

Lol en de schoonzoon tegen de schoonmoeder! Gelukkig heb ik die troela een figuurlijke schop onder de kont gegeven! ;)

Doch waar ik op doel is: er is een verschil tussen je vader en moeder eren en haten, terwijl de Bijbel oproept om beide te doen, hoe kan dat?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Zijn christenen gewoon?

Berichtdoor TheKeimpe » 25 jan 2011 15:04

Het woord haten heeft daar volgens mij niet de betekenis van "een gruwelijke hekel hebben" maar meer "op de tweede plaats zetten", achter God. Ik ben helaas de grondtaal niet machtig, maar ik ben benieuwd wat voor woord daar staat.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zijn christenen gewoon?

Berichtdoor schelpje3 » 25 jan 2011 15:10

mohamed schreef:
schelpje3 schreef:Nou dat is al heel wat ! Ook dat gaat regelmatig bij velen mank, OOK in de refogezindte ! Soms niet te geloven hoe hard sommige koppen kunnen zijn. En liefdeloos. :(
Maar ook dat is voorzegd. De schoondochter zal tegen haar schoonmoeder op staan.

Lol en de schoonzoon tegen de schoonmoeder! Gelukkig heb ik die troela een figuurlijke schop onder de kont gegeven! ;)

Doch waar ik op doel is: er is een verschil tussen je vader en moeder eren en haten, terwijl de Bijbel oproept om beide te doen, hoe kan dat?


Het eerste schrik ik van. Als je dit zomaar op internet gooit, zonder te zeggen waarom je dat hebt gedaan. Het geeft geen pas. Als mijn man zoiets zou doen, ongeacht hoe mijn moeder zou zijn, zou ik zeer kwaad op hem worden ! Gelukkig hield mijn man van mijn moeder of het zijn eigen moeder was.
Als je idd meer van je ouders houdt, hen boven God stelt, is het een kwaad in Gods ogen.
Wie iemand liefheeft boven Mij, is mijns niet waardig.
Er staat ook wel dat God een jaloers God is. Nu kennen wij het woord als negatief, maar zo is dat niet bedoeld.
Inmiddels zal daar wel een ander woord voor gebruikt zijn in de herziene s.v.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Zijn christenen gewoon?

Berichtdoor Race406 » 25 jan 2011 15:14

schelpje3 schreef:Er staat ook wel dat God een jaloers God is. Nu kennen wij het woord als negatief, maar zo is dat niet bedoeld.
Inmiddels zal daar wel een ander woord voor gebruikt zijn in de herziene s.v.


Is dat positief of negatief bedoeld...? :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zijn christenen gewoon?

Berichtdoor schelpje3 » 25 jan 2011 15:15

Race406 schreef:
schelpje3 schreef:Er staat ook wel dat God een jaloers God is. Nu kennen wij het woord als negatief, maar zo is dat niet bedoeld.
Inmiddels zal daar wel een ander woord voor gebruikt zijn in de herziene s.v.


Is dat positief of negatief bedoeld...? :wink:

Uhh, wat bedoel je nou precies :o #-o

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Zijn christenen gewoon?

Berichtdoor Race406 » 25 jan 2011 15:40

schelpje3 schreef:
Race406 schreef:
schelpje3 schreef:Er staat ook wel dat God een jaloers God is. Nu kennen wij het woord als negatief, maar zo is dat niet bedoeld.
Inmiddels zal daar wel een ander woord voor gebruikt zijn in de herziene s.v.


Is dat positief of negatief bedoeld...? :wink:

Uhh, wat bedoel je nou precies :o #-o


Je zegt "Daar zal inmiddels wel een ander woord voor gebruikt zijn in de herziene s.v."
Dat kan betekenen: Fijn, dan wordt het wat duidelijker.
Het kan ook betekenen: Een onnodige aanpassing.

Zo duidelijker? :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Zijn christenen gewoon?

Berichtdoor elbert » 25 jan 2011 15:49

Willen jullie "gewoon" ontopic blijven?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Zijn christenen gewoon?

Berichtdoor Race406 » 25 jan 2011 15:54

elbert schreef:Willen jullie "gewoon" ontopic blijven?


Het was maar "gewoon" een vraag hoor.. :D
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zijn christenen gewoon?

Berichtdoor schelpje3 » 25 jan 2011 16:31

Race406 schreef:
elbert schreef:Willen jullie "gewoon" ontopic blijven?


Het was maar "gewoon" een vraag hoor.. :D

Elbert, mag ik nog even antwoorden :oops: :?:
Wat mij betreft is de herziene s.v. geen noodzaak geweest, voor velen wel, maar ik red het prima met de s.v.
Maar omdat er hier allerlei mensen meelezen, met even zoveel vertalingen en zelfs zonder Bijbelkennis, moet je af en toe iets verduidelijken :D
En dan nu, op bevel van de mod:
terug naar de vraag uhhh-smile

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Zijn christenen gewoon?

Berichtdoor Bastiaan30 » 25 jan 2011 16:32

TheKeimpe schreef:Het woord haten heeft daar volgens mij niet de betekenis van "een gruwelijke hekel hebben" maar meer "op de tweede plaats zetten", achter God. Ik ben helaas de grondtaal niet machtig, maar ik ben benieuwd wat voor woord daar staat.

afstand nemen van

mohamed

Re: Zijn christenen gewoon?

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2011 16:39

schelpje3 schreef:Het eerste schrik ik van. Als je dit zomaar op internet gooit, zonder te zeggen waarom je dat hebt gedaan. Het geeft geen pas.

Het was maar een grapje hoor, want ik heb niet eens een schoonmoeder meer na die schop. :lol:
Als je idd meer van je ouders houdt, hen boven God stelt, is het een kwaad in Gods ogen.
Wie iemand liefheeft boven Mij, is mijns niet waardig.
Er staat ook wel dat God een jaloers God is. Nu kennen wij het woord als negatief, maar zo is dat niet bedoeld.
Inmiddels zal daar wel een ander woord voor gebruikt zijn in de herziene s.v.

Weer geen antwoord, je blijft maar om de hete brei heendraaien wat ik jammer vind.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Zijn christenen gewoon?

Berichtdoor schaapje » 25 jan 2011 16:41

Bastiaan30 schreef:
TheKeimpe schreef:Het woord haten heeft daar volgens mij niet de betekenis van "een gruwelijke hekel hebben" maar meer "op de tweede plaats zetten", achter God. Ik ben helaas de grondtaal niet machtig, maar ik ben benieuwd wat voor woord daar staat.

afstand nemen van


Ik heb wel eens gelezen " achterstellen" b.v. in OT had een man 2 vrouwen, één had hij
lief en gaf hij veel aandacht, de andere werd dan de gehate vrouw genoemd; achtergestelde

Net zoals liefde vele betekenissen kent is dit ook met het woord haten.
Dus we zitten allemaal in de buurt.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zijn christenen gewoon?

Berichtdoor schelpje3 » 25 jan 2011 16:56

mohamed schreef:
schelpje3 schreef:Het eerste schrik ik van. Als je dit zomaar op internet gooit, zonder te zeggen waarom je dat hebt gedaan. Het geeft geen pas.

Het was maar een grapje hoor, want ik heb niet eens een schoonmoeder meer na die schop. :lol:
Als je idd meer van je ouders houdt, hen boven God stelt, is het een kwaad in Gods ogen.
Wie iemand liefheeft boven Mij, is mijns niet waardig.
Er staat ook wel dat God een jaloers God is. Nu kennen wij het woord als negatief, maar zo is dat niet bedoeld.
Inmiddels zal daar wel een ander woord voor gebruikt zijn in de herziene s.v.

Weer geen antwoord, je blijft maar om de hete brei heendraaien wat ik jammer vind.

Nou Mohamed, jouw humor ontgaat me enigszins denk ik :?
Ik draai helemaal niet om de brij heen, hij is niet heet noch koud.
Ik weet alleen niet welk woord er in de herziene voor het woord JALOERS gebruikt wordt.
Ik kan het wel nazoeken, maar dat duurt effies en daar heb ik nu geen tijd voor.

mohamed

Re: Zijn christenen gewoon?

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2011 17:00

schelpje3 schreef:Nou Mohamed, jouw humor ontgaat me enigszins denk ik :?

Ik heb nog nooit een schoonmoeder geschopt!
Ik draai helemaal niet om de brij heen, hij is niet heet noch koud.
Ik weet alleen niet welk woord er in de herziene voor het woord JALOERS gebruikt wordt.
Ik kan het wel nazoeken, maar dat duurt effies en daar heb ik nu geen tijd voor.

Nee, wat ik graag wil weten is of ik mijn ouders moet eren of haten, maar daar open ik wel een nieuw topic voor!


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten