Zijn christenen gewoon?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zijn christenen gewoon?

Berichtdoor Mortlach » 25 jan 2011 10:34

schaapje schreef:Het kan er om gaan dat je mens zo liefhebt, bijna een afgod van maak
dan kan het niet kloppen met het woord, dan heb je iemand boven God
gesteld. Dat is denk ik wat er bedoeld word.


Hmm... dat kan volgens mij helemaal niet. Erop gelet dat we het over het juiste liefhebben hebben, zowel in jezelf als naar de ander toe.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Zijn christenen gewoon?

Berichtdoor schaapje » 25 jan 2011 10:48

Mortlach schreef:
schaapje schreef:Het kan er om gaan dat je mens zo liefhebt, bijna een afgod van maak
dan kan het niet kloppen met het woord, dan heb je iemand boven God
gesteld. Dat is denk ik wat er bedoeld word.


Hmm... dat kan volgens mij helemaal niet. Erop gelet dat we het over het juiste liefhebben hebben, zowel in jezelf als naar de ander toe.[/quote


Jammer dat je me niet kan volgen.
Ik denk dat het wel kan dat mensen van een mens een afgod maken.

Maargoed wat jij verstaat en bedoelt onder het juiste liefhebben, dus je naaste als jezelf
daar ben ik het mee eens.

En ben het er ook mee eens dat sommige christenen heel harteloos en schijnheilige
over kunnen komen, maar......gelukkig heel veel niet
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mohamed

Re: Zijn christenen gewoon?

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2011 10:53

Mortlach schreef:Ja, dat bedoel ik ook. Toch komen er dan ineens een hoop 'mits-en' en 'maar-en'.

Dat is absoluut een feit, maar je weet toch onderhand wel dat menig christen geen boodschap aan de Bijbel heeft?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zijn christenen gewoon?

Berichtdoor schelpje3 » 25 jan 2011 10:56

schaapje schreef:
Mortlach schreef:
schaapje schreef:Het kan er om gaan dat je mens zo liefhebt, bijna een afgod van maak
dan kan het niet kloppen met het woord, dan heb je iemand boven God
gesteld. Dat is denk ik wat er bedoeld word.


Hmm... dat kan volgens mij helemaal niet. Erop gelet dat we het over het juiste liefhebben hebben, zowel in jezelf als naar de ander toe.[/quote


Jammer dat je me niet kan volgen.
Ik denk dat het wel kan dat mensen van een mens een afgod maken.

Maargoed wat jij verstaat en bedoelt onder het juiste liefhebben, dus je naaste als jezelf
daar ben ik het mee eens.

En ben het er ook mee eens dat sommige christenen heel harteloos en schijnheilige
over kunnen komen, maar......gelukkig heel veel niet

Het kan idd wel, van een mens een afgod maken, sommige mensen doen dat van hun dominee !
Als je iemand liefhebt boven God, is dat zonde.

mohamed

Re: Zijn christenen gewoon?

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2011 10:59

schaapje schreef:Het kan er om gaan dat je mens zo liefhebt, bijna een afgod van maak
dan kan het niet kloppen met het woord, dan heb je iemand boven God
gesteld. Dat is denk ik wat er bedoeld word.

Mat 10,25
Het zij den discipel genoeg, dat hij worde gelijk zijn meester, en de dienstknecht gelijk zijn heer. Indien zij den Heere des huizes Beëlzebul hebben geheten, hoeveel te meer Zijn huisgenoten!

Joh 13,34
Een nieuw gebod geef Ik u, dat gij elkander liefhebt; gelijk Ik u liefgehad heb, dat ook gij elkander liefhebt.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zijn christenen gewoon?

Berichtdoor Mortlach » 25 jan 2011 11:09

schelpje3 schreef:Het kan idd wel, van een mens een afgod maken, sommige mensen doen dat van hun dominee !
Als je iemand liefhebt boven God, is dat zonde.


Fans hebben ook wel eens de neiging dat met hun idool te doen, maar dat heeft voor mij niets met het juiste liefhebben te maken, maar alles met het verzadigen van het eigen ego.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Zijn christenen gewoon?

Berichtdoor Race406 » 25 jan 2011 11:10

discipel2011 schreef:Er is in de bijbel sprake van Twee Machten.
De Almacht van De Drie-Enige God
En de macht van de satan
God heeft Zijn dienaars en Satan heeft zijn dienaars

Steeds staan satan en God tegenover elkaar...
Voorbeelden van mannen naar Gods Hart: David, Job, Henoch, Noach, Petrus, Paulus Johannes...
Voorbeelden van mannen naar het hart van satan:
Kain, Ezau, Saul, Herodes ten tijde van Jezus, Stalin, Judas. Hitler, Khomeiny etc.
Vanuit hun oorsprong leven ze en doen ze--


Ik zie de link niet met de stelling van Mortlach?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: Zijn christenen gewoon?

Berichtdoor Horeb » 25 jan 2011 11:13

mohamed schreef:
Horeb schreef:
Mortlach schreef:Waar ik het meeste moeite mee heb, zijn christenen die God voor hun naasten plaatsen en dat het liefst nog duidelijk laten merken. Wat mij betreft gaat er dan toch iets heel erg verkeerd met je geloof.


en daar hoor ik toch echt bij :?

een christen KAN niet anders als God boven alles zetten. anders ben je gewoonweg geen christen. het gaat juist verkeerd met mijn geloof als ik de naaste telkens weer boven God zet. dus precies andersom als jij zegt :D

Als jij je broeder niet liefhebt die je hebt gezien, hoe kan je God dan liefhebben die je niet hebt gezien?

niet omdraaien Mohamed.
je suggereerd dat ik mijn naaste NIET lief zou hebben.........dat zeg ik niet. ik zeg God meer lief te hebben als mijn naaste. De liefde tot God brengt de naastenliefde aan........dat is bijbels trouwens. Jezus sprak zelf;



4. Mat 10,37
Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zijn christenen gewoon?

Berichtdoor Mortlach » 25 jan 2011 11:26

Race406 schreef:
discipel2011 schreef:Er is in de bijbel sprake van Twee Machten.
De Almacht van De Drie-Enige God
En de macht van de satan
God heeft Zijn dienaars en Satan heeft zijn dienaars

Steeds staan satan en God tegenover elkaar...
Voorbeelden van mannen naar Gods Hart: David, Job, Henoch, Noach, Petrus, Paulus Johannes...
Voorbeelden van mannen naar het hart van satan:
Kain, Ezau, Saul, Herodes ten tijde van Jezus, Stalin, Judas. Hitler, Khomeiny etc.
Vanuit hun oorsprong leven ze en doen ze--


Ik zie de link niet met de stelling van Mortlach?


Dat geeft niks, discipel strooit graag met bijbelteksten. Gewoon negeren, dat doe ik ook.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Re: Zijn christenen gewoon?

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2011 12:46

Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:Het kan idd wel, van een mens een afgod maken, sommige mensen doen dat van hun dominee !
Als je iemand liefhebt boven God, is dat zonde.


Fans hebben ook wel eens de neiging dat met hun idool te doen, maar dat heeft voor mij niets met het juiste liefhebben te maken, maar alles met het verzadigen van het eigen ego.

Volgens mij ben jij vandaag aardig op dreef! =D>

mohamed

Re: Zijn christenen gewoon?

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2011 12:51

Horeb schreef:je suggereerd dat ik mijn naaste NIET lief zou hebben.........

Nee, dat doe ik niet, probeer aandachtig te lezen wat ik schreef.
dat zeg ik niet. ik zeg God meer lief te hebben als mijn naaste. De liefde tot God brengt de naastenliefde aan........dat is bijbels trouwens. Jezus sprak zelf;



4. Mat 10,37
Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig

Wat ben ik blij dat je die tekst aanhaalt, want daar heb ik een prangende vraag over! Er staat ook:

Luk 14,26
Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.

En weer:

Ex 20,12
Eert uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land, dat u de HEERE uw God geeft.

Haat jij je eigen vader en moeder, vrouw en kinderen? Of eer je je ouders? Ik ben reuze benieuwd naar je antwoord!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zijn christenen gewoon?

Berichtdoor schelpje3 » 25 jan 2011 13:10

mohamed schreef:
Horeb schreef:je suggereerd dat ik mijn naaste NIET lief zou hebben.........

Nee, dat doe ik niet, probeer aandachtig te lezen wat ik schreef.
dat zeg ik niet. ik zeg God meer lief te hebben als mijn naaste. De liefde tot God brengt de naastenliefde aan........dat is bijbels trouwens. Jezus sprak zelf;



4. Mat 10,37
Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig

Wat ben ik blij dat je die tekst aanhaalt, want daar heb ik een prangende vraag over! Er staat ook:

Luk 14,26
Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.

En weer:

Ex 20,12
Eert uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land, dat u de HEERE uw God geeft.

Haat jij je eigen vader en moeder, vrouw en kinderen? Of eer je je ouders? Ik ben reuze benieuwd naar je antwoord!

Heel ongenuanceerd deze vraag.
Het gaat erom dat je moet kiezen als het erop aankomt ! Dus als je man/vrouw/kind de Heere lastert en bespot, je hen DAAROM moet haten, dus het gedrag ! Het zal ook zo kunnen zijn, staat in de Bijbel, dat er 2 gezinsleden zijn, de 1 zal worden aangenomen, de ander zal verloren gaan.
De scheiding kan dwars door gezinnen en zelfs huwelijken lopen ! Daar kun je schrijnende voorbeelden van lezen in de vragenrubriek soms.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zijn christenen gewoon?

Berichtdoor schelpje3 » 25 jan 2011 13:11

mohamed schreef:
Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:Het kan idd wel, van een mens een afgod maken, sommige mensen doen dat van hun dominee !
Als je iemand liefhebt boven God, is dat zonde.


Fans hebben ook wel eens de neiging dat met hun idool te doen, maar dat heeft voor mij niets met het juiste liefhebben te maken, maar alles met het verzadigen van het eigen ego.

Volgens mij ben jij vandaag aardig op dreef! =D>

Mortlach heeft wel gelijk. Dat is geen liefhebben, want dan kun je juist loslaten !

mohamed

Re: Zijn christenen gewoon?

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2011 14:32

schelpje3 schreef:
mohamed schreef:
Horeb schreef:je suggereerd dat ik mijn naaste NIET lief zou hebben.........

Nee, dat doe ik niet, probeer aandachtig te lezen wat ik schreef.
dat zeg ik niet. ik zeg God meer lief te hebben als mijn naaste. De liefde tot God brengt de naastenliefde aan........dat is bijbels trouwens. Jezus sprak zelf;



4. Mat 10,37
Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig

Wat ben ik blij dat je die tekst aanhaalt, want daar heb ik een prangende vraag over! Er staat ook:

Luk 14,26
Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.

En weer:

Ex 20,12
Eert uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land, dat u de HEERE uw God geeft.

Haat jij je eigen vader en moeder, vrouw en kinderen? Of eer je je ouders? Ik ben reuze benieuwd naar je antwoord!

Heel ongenuanceerd deze vraag.
Het gaat erom dat je moet kiezen als het erop aankomt ! Dus als je man/vrouw/kind de Heere lastert en bespot, je hen DAAROM moet haten, dus het gedrag ! Het zal ook zo kunnen zijn, staat in de Bijbel, dat er 2 gezinsleden zijn, de 1 zal worden aangenomen, de ander zal verloren gaan.
De scheiding kan dwars door gezinnen en zelfs huwelijken lopen ! Daar kun je schrijnende voorbeelden van lezen in de vragenrubriek soms.

Ja, maar er staat ook eer je vader en je moeder, dan kies ik daar maar voor als je het goed vindt! :mrgreen:

mohamed

Re: Zijn christenen gewoon?

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2011 14:35

schelpje3 schreef:
mohamed schreef:Volgens mij ben jij vandaag aardig op dreef! =D>

Mortlach heeft wel gelijk. Dat is geen liefhebben, want dan kun je juist loslaten !

Ja absoluut, ik vind het mooi gezegd en kan me er volledig in vinden!


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Erik1960 en 119 gasten