Welk beeld heb jij van God gevormd?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Welk beeld heb jij van God gevormd?

Berichtdoor JeeWee » 24 jan 2011 11:03

Het blijkt dat bijna iedereen zich een eigen beeld van God vormt. Om een goed beeld (letterlijk) van God te hebben, is vooral belangrijk als we bidden en de Bijbel lezen. Ons voorstellingsvermogen vraagt om ‘Iets’.

In de Bijbel wordt vele malen gesproken over bepaalde lichaamsdelen van God. Zo lezen wij bijvoorbeeld over Gods ogen, Gods mond en lippen, Gods oren, Gods neus, Gods aangezicht, Gods hand, Gods voet, Gods rug en Gods vleugels.

In de kunst wordt God vaak weergegeven als oude Man met een baard. In onze traditie is God sowieso een Man, omdat Hij in de Bijbel ook wordt aangeduid als Vader. Maar het blijft bij ons allemaal wel heel menselijk en daar doe de Bijbel zelf aan mee als Hem letterlijk handen en voeten geven.

God zit op een troon. Is dat letterlijk? En waar is die troon? God is toch overal, alomtegenwoordig? In de kerk op Urk en in de tent in Oganda?

Wordt het niet bijna onmogelijk om tot Zoiets groots te naderen? Hoe zie jij God voor je als je over Hem denkt, als je bidt?


NB. Ik realiseer me terdege dat we hier spreken over de Heilige, de Eeuwige en Onbevattelijke. Ik doe het met schroom. Ik wil dan ook vragen om juist in dit topic met gepaste eerbied te reageren.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Welk beeld heb jij van God gevormd?

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2011 12:02

JeeWee schreef:Het blijkt dat bijna iedereen zich een eigen beeld van God vormt. Om een goed beeld (letterlijk) van God te hebben, is vooral belangrijk als we bidden en de Bijbel lezen. Ons voorstellingsvermogen vraagt om ‘Iets’.

In de Bijbel wordt vele malen gesproken over bepaalde lichaamsdelen van God. Zo lezen wij bijvoorbeeld over Gods ogen, Gods mond en lippen, Gods oren, Gods neus, Gods aangezicht, Gods hand, Gods voet, Gods rug en Gods vleugels.

In de kunst wordt God vaak weergegeven als oude Man met een baard. In onze traditie is God sowieso een Man, omdat Hij in de Bijbel ook wordt aangeduid als Vader. Maar het blijft bij ons allemaal wel heel menselijk en daar doe de Bijbel zelf aan mee als Hem letterlijk handen en voeten geven.

God zit op een troon. Is dat letterlijk? En waar is die troon? God is toch overal, alomtegenwoordig? In de kerk op Urk en in de tent in Oganda?

Wordt het niet bijna onmogelijk om tot Zoiets groots te naderen? Hoe zie jij God voor je als je over Hem denkt, als je bidt?


NB. Ik realiseer me terdege dat we hier spreken over de Heilige, de Eeuwige en Onbevattelijke. Ik doe het met schroom. Ik wil dan ook vragen om juist in dit topic met gepaste eerbied te reageren.


Elk beeld van God is goed, zolang je je maar realiseert dat dat beeld in alles tekort schiet. :wink:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Welk beeld heb jij van God gevormd?

Berichtdoor schelpje3 » 24 jan 2011 12:06

Wij mogen ons geen voorstelling maken van God. Dus ook niet op een schilderij ! Met onze beperkte verstand kunnen wij ons niet voorstellen hoe God eruitziet. Ik merk wel dat ieder een bepaald beeld heeft, in die zin, de een ziet Hem als Vaderlijk, de ander meer als toornig rechtvaardig.
Ik denk dat wij DAT aspect te vaak onderschatten. Omdat ik zie hoe er over de oordeelsdag gesproken wordt, er tamelijk luchtig soms over sterven wordt gepraat. Het is God ontmoeten, kunnen wij dat wel ?
Als ik het geweld van de natuur bezie, beef ik van binnen, mensen hebben hier nooit een antwoord op. Hoe moet het zijn als Hij wederkomt op de wolken ?
Bergen valt op ons en heuvelen bedekt ons, zal er uitgeschreeuwd worden !
Laten wij elkaar dan niet bedriegen met enkel de nodigende Heere Jezus.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Welk beeld heb jij van God gevormd?

Berichtdoor schaapje » 24 jan 2011 12:14

Ben het er wel mee eens dat elk beeld wat je maakt tekort schiet, en dat een ieder
voor zichelf een ander beeld heeft gemaakt.
Zou alleen jammer zijn als je vast blijft houden aan dat beeld.

Ik denk dat bij een gelovige dat beeld van God steeds weer verandert, je leert
elke keer weer dat God anders is dan je dacht. Je kan steeds weer verbaasd
staan over Hem, en dan ontdek je dat je Hem nooit tenvolle zal kennen hier
in dit leven.

m.v.g.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Welk beeld heb jij van God gevormd?

Berichtdoor blijblij » 24 jan 2011 12:24

schelpje3 schreef:Wij mogen ons geen voorstelling maken van God. Dus ook niet op een schilderij !


Het verbod op het afbeelden van God (tien geboden) gaat niet om het weergeven van God in een schilderij. De afbeelding
van God op het schilderij aanbidden als God, dat is het probleem.

De mens probeert God menselijke (handen, voeten) of natuurlijke (wind, vuur) eigenschappen aan te meten, om zo de eigen ervaringen met God met andere te delen.

God is de vader van de volwassen man Jezus, en dus is het een oude man. Maar als je zegt: God is liefde. Maak je ook een beeld van God.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Welk beeld heb jij van God gevormd?

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2011 12:26

schelpje3 schreef:Wij mogen ons geen voorstelling maken van God. Dus ook niet op een schilderij !


Ah, de islamitische aanpak :wink:

Met onze beperkte verstand kunnen wij ons niet voorstellen hoe God eruitziet.


Daar maak je al de veronderstelling dat er een (vaste) vorm is die 'eruitziet'.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Welk beeld heb jij van God gevormd?

Berichtdoor JeeWee » 24 jan 2011 13:10

schelpje3 schreef:Wij mogen ons geen voorstelling mogen maken van God.
Het gaat er in dit topic niet om of we al dan niet een beeld op een schilderij maken.Of we wat dan ook mogen...

We stellen ons God voor in onze gedachten, tijdens ons bidden, tijdens het bijbellezen!
Ik vind het eigenlijk zo bijzonder dat God het zelf schijnbaar nodig achtte om ons daarbij te helpen door Zich van alles aan te meten dat binnen ons bevasttingspatroon past: een troon, lichaamsdelen, denkvermogen enz.

En toch is God zo alles omvattend, zo alomtegenworodig dat het weer niet te bevatten valt. Ik raak dan altijd wel in de knoop met Zijn Zoon die toch ook lijfelijk in de hemel is en toch overal is en zit aan de rechterhand van Iemand die overal is...

Alsjeblieft laten we nu voor één keer eens niet een jij-hebt-gelijk-ik-heb-gelijk discussie gaan houden.
Denk gewoon hard op en deel het met elkaar.
Misschien dat we elkaar kunnen helpen om meer zicht op God te krijgen.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Welk beeld heb jij van God gevormd?

Berichtdoor TheKeimpe » 24 jan 2011 13:13

Ik denk niet dat ik een volledige beschrijving kan geven van het beeld wat ik van God heb gevormd.
Hij is te groot voor mijn bevattingsvermogen, Hij is de Rechtvaardige, de Waarheid, het Leven, de Liefdevolle.
Hij is alles, en ik begrijp Hem niet. Maar ik mag Hem aanbidden, en alleen daarin is Hij al eindeloos goed.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Welk beeld heb jij van God gevormd?

Berichtdoor JeeWee » 24 jan 2011 13:20

Daar kan ik me wel helemaal in vinden. En Hij wordt met de dag onbevattelijker.
Maar dan toch: zie je God als Persoon of als Wezen, als Kracht, als Zijn?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Welk beeld heb jij van God gevormd?

Berichtdoor TheKeimpe » 24 jan 2011 13:23

Absoluut als een persoon.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Welk beeld heb jij van God gevormd?

Berichtdoor schaapje » 24 jan 2011 13:27

Ik zie of denk vaak aan God als een persoon en dan in de persoon zoals Jezus is.
Tegelijkertijd weet ik dat het niet klopt, want als je leest hoe Jezus beschreven
wordt in Openbaring is Hij weer anders.
En Gods troon met donder en bliksemslagen in Openbaring is heel moeilijk
te bevatten.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Welk beeld heb jij van God gevormd?

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2011 13:58

Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de 'negatieve' benadering. Je kunt niet zeggen dat God rechtvaardig is, omdat de rechtvaardigheid van God ons bevattingsvermogen overstijgt. Je kunt niet zeggen dat God groot is, omdat Gods grootte ons bevattingsvermogen overstijgt. Je kunt enkel zeggen dat God niet onrechtvaardig is, niet niet-groot, niet ongenadig, etc, etc. Druk je maar op het feit dat je beeld en je taal volledig tekort schiet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Welk beeld heb jij van God gevormd?

Berichtdoor JeeWee » 24 jan 2011 14:00

Ik denk ook dat dat het zo moeilijk maakt.
Voor mij is God geen persoon, maar een onmetelijk Opperwezen, maar dan niet iets vaags.
wat is het toch moeilijk om dit ook maar een beetje te begrijpen. De Vader en de Zoon en de Geest zijn één.
En overal en in alles.
Bij de wederkomst zal alle oog Hem zien, in Nieuw Zeeland en in Nieuw Beijerland.
Onbevattelijk!
Een Opperwezen dat het gebed van miljoenen samen hoort...

Als je er over nadenkt, word je steeds kleiner...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Welk beeld heb jij van God gevormd?

Berichtdoor schaapje » 24 jan 2011 14:21

Het is soms heel erg moeilijk om een voorstelling te maken van God.

In Openbaring staat zelfs iets over de zeven Geesten Gods, uitgezonden
over de gehele wereld.

God is niet te doorgronden te begrijpen Hij is niet aards, daarom
kunnen wij er met ons menselijk verstand niet bij.

Rest ons een diep ontzag en eerbied voor Hem.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Welk beeld heb jij van God gevormd?

Berichtdoor schelpje3 » 24 jan 2011 14:35

Het kan toch ook per keer verschillen ? Want soms zie je God als Vader, maar soms als almachtig Opperwezen.
In de prediking staat de ene keer de Heilige Geest centraal en met Kerst het kindeke Jezus.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten