Welk beeld heb jij van God gevormd?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Welk beeld heb jij van God gevormd?

Berichtdoor TheKeimpe » 25 jan 2011 14:57

Pasker schreef:En God schiep de mens naar Zijn beeld en gelijkenis. Dus we hoeven alleen maar in de spiegel te kijken om een "beeld" van God te krijgen.
Het kàn zijn dat dat "beeld" een beetje tegenvalt en dat je een ander beeld had verwacht :D

Pasker, je vergeet de zondeval voor het gemak?
Daarvoor werd God weerspiegeld in de mens, nu helaas niet meer... Hoewel er, Godzijdank, nog wel sprankjes van overgebleven zijn: liefde, trouw, zorg voor elkaar.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Welk beeld heb jij van God gevormd?

Berichtdoor schelpje3 » 25 jan 2011 15:14

TheKeimpe schreef:
Pasker schreef:En God schiep de mens naar Zijn beeld en gelijkenis. Dus we hoeven alleen maar in de spiegel te kijken om een "beeld" van God te krijgen.
Het kàn zijn dat dat "beeld" een beetje tegenvalt en dat je een ander beeld had verwacht :D

Pasker, je vergeet de zondeval voor het gemak?
Daarvoor werd God weerspiegeld in de mens, nu helaas niet meer... Hoewel er, Godzijdank, nog wel sprankjes van overgebleven zijn: liefde, trouw, zorg voor elkaar.

Flintertjes meer. De liefde van velen zal verkouden. En wie heeft er nog onvoorwaardelijke liefde ?

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Welk beeld heb jij van God gevormd?

Berichtdoor schaapje » 25 jan 2011 15:55

hahaha :lol: :lol: is de liefde ook al verkouden :lol:

Verkillen bedoel je toch schelpje :lol:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Welk beeld heb jij van God gevormd?

Berichtdoor schelpje3 » 25 jan 2011 16:27

schaapje schreef:hahaha :lol: :lol: is de liefde ook al verkouden :lol:

Verkillen bedoel je toch schelpje :lol:

Nee dat bedoel ik niet !
Zo staat het nl in de s.v.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Welk beeld heb jij van God gevormd?

Berichtdoor schaapje » 25 jan 2011 16:34

schelpje3 schreef:
schaapje schreef:hahaha :lol: :lol: is de liefde ook al verkouden :lol:

Verkillen bedoel je toch schelpje :lol:

Nee dat bedoel ik niet !
Zo staat het nl in de s.v.



Echt waar joh. :oops: dat wist ik niet, maar ik lees niet meer zo vaak in de s.v.

we zijn of-topic
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Welk beeld heb jij van God gevormd?

Berichtdoor schelpje3 » 25 jan 2011 16:38

Eigenlijk niet, want ons beeld is niet meer gelijk aan dat van God !

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Welk beeld heb jij van God gevormd?

Berichtdoor Pasker » 25 jan 2011 16:56

TheKeimpe schreef:
Pasker schreef:En God schiep de mens naar Zijn beeld en gelijkenis. Dus we hoeven alleen maar in de spiegel te kijken om een "beeld" van God te krijgen.
Het kàn zijn dat dat "beeld" een beetje tegenvalt en dat je een ander beeld had verwacht :D

Pasker, je vergeet de zondeval voor het gemak?
Daarvoor werd God weerspiegeld in de mens, nu helaas niet meer... Hoewel er, Godzijdank, nog wel sprankjes van overgebleven zijn: liefde, trouw, zorg voor elkaar.

Nee, vergeet ik niet hoor want ons lichaam is een Tempel van de Heilige Geest en zo als Jezus ook sprak: gij in Mij en Ik in u. We hoeven ons dus geen beeld te maken van God, belangrijker is dat God ons hart aanziet als wij tot Hem bidden. Verder ben ik van mening dat het beter is dat we géén beeld maken van God want dat zou een belemmering zijn om God in ware gedaante te gaan leren zien.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Welk beeld heb jij van God gevormd?

Berichtdoor JeeWee » 25 jan 2011 20:33

Het gaat er niet om dat we ons geen beeld van God hoeven te maken. Dat is duidelijk. Dat hoeft niet.
Maar het gebeurt wel.
Ik kan me niet voorstellen dat er hier ook maar iemand is die dat niet doet of ooit heeft geprobeerd.
Al was het alleen maar om aan het idee te ontkomen dat je in het luchtledige bidt.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Welk beeld heb jij van God gevormd?

Berichtdoor TheKeimpe » 26 jan 2011 12:44

Pasker schreef:
TheKeimpe schreef:
Pasker schreef:En God schiep de mens naar Zijn beeld en gelijkenis. Dus we hoeven alleen maar in de spiegel te kijken om een "beeld" van God te krijgen.
Het kàn zijn dat dat "beeld" een beetje tegenvalt en dat je een ander beeld had verwacht :D

Pasker, je vergeet de zondeval voor het gemak?
Daarvoor werd God weerspiegeld in de mens, nu helaas niet meer... Hoewel er, Godzijdank, nog wel sprankjes van overgebleven zijn: liefde, trouw, zorg voor elkaar.

Nee, vergeet ik niet hoor want ons lichaam is een Tempel van de Heilige Geest en zo als Jezus ook sprak: gij in Mij en Ik in u. We hoeven ons dus geen beeld te maken van God, belangrijker is dat God ons hart aanziet als wij tot Hem bidden. Verder ben ik van mening dat het beter is dat we géén beeld maken van God want dat zou een belemmering zijn om God in ware gedaante te gaan leren zien.

Volgens mij toch alleen als de Geest van God in je woont, en dat is sinds de val niet meer vanzelfsprekend...

hazelaar
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 mei 2010 16:55

Re: Welk beeld heb jij van God gevormd?

Berichtdoor hazelaar » 26 jan 2011 14:27

Wat stel ik me bij God voor:

Aan de ene kant Zijn geweldige macht, grootheid, heerlijkheid en bovenal Zijn heiligheid. Heel het volk Israel was doodsbang toen God zich vertoonde op de berg Horeb. En toen Mozes aan God vroeg: "Laat mij uw heerlijkheid zien" zei God tegen hem geen mens Hem kan zien en in leven blijven. Ergens anders wordt Hij genoemd een verterend vuur. Een rabbi had eens te maken met een leerling die maar bleef aanhouden dat hij God wilde zien. De rabbi nam hem om 12 uur 's middags in de zomer mee de woestijn in en vroeg hem tegen de zon in te kijken. Verontwaardigde protesteerde de leerling dat hij dat niet kon, waarop de rabbi hem antwoordde: Als je al niet iets wat geschapen is kunt aankijken, hoe zou je de Schepper zelf dan ooit kunnen zien?

Aan de andere kant is deze grote, machtige God zo goed en barmhartig dat God de Zoon zelf naar de aarde is gekomen, mens is geworden en alles, maar dan ook alles van Zijn heerlijkheid heeft opgegeven om ons te redden. En daarom mogen we, als we mogen weten dat onze zonden vergeven zijn door het bloed van Jezus Christus, Hem aanspreken met Abba, papa. In het gebed leert Hij ons zeggen: Onze Vader. In Johannes noemt Jezus Christus ons vrienden als we doen wat Hij gebiedt. En Jezus zegt ons ook dat wie Hem gezien heeft, de Vader gezien heeft. Nu kun je zeggen, we hebben toch nooit Jezus gezien? In het NT staat echter uitvoerig beschreven wie en hoe Hij is, en laat dat dan ook onze beeldvorming zijn.
Jezus zei tot hem: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Welk beeld heb jij van God gevormd?

Berichtdoor meribel » 26 jan 2011 14:46

@ hazelaar,
wat een treffend verhaal van die rabbi en die zon! Die ga ik zeker doorvertellen!

Zelf heb ik geen beeld van God, als ik bid stel ik me meer voor hoe nietig ik ben, hoe klein ik ben in vergelijking met de wereld, en al helemaal het heelal, daar volgt dan weer een soort gevoel hoe gigantisch groot machtig de Vader is. Wel een beeld van Jezus, tsja, een arabische man met een baard en een vriendelijke gezicht, heel erg kinderbijbel achtig.

Wat ik heel lastig vind is wat voor beeld ik heb van de Heilige Geest, ik weet helemaal niet wat ik daarvan moet maken, en ook het bidden tot de Heilige Geest doe ik veel te weinig, omdat het zo lastig is.

Gebruikersavatar
Antoinette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 445
Lid geworden op: 28 jun 2009 00:11
Contacteer:

Re: Welk beeld heb jij van God gevormd?

Berichtdoor Antoinette » 26 jan 2011 14:47

Mortlach schreef:
JeeWee schreef:Het blijkt dat bijna iedereen zich een eigen beeld van God vormt. Om een goed beeld (letterlijk) van God te hebben, is vooral belangrijk als we bidden en de Bijbel lezen. Ons voorstellingsvermogen vraagt om ‘Iets’.

In de Bijbel wordt vele malen gesproken over bepaalde lichaamsdelen van God. Zo lezen wij bijvoorbeeld over Gods ogen, Gods mond en lippen, Gods oren, Gods neus, Gods aangezicht, Gods hand, Gods voet, Gods rug en Gods vleugels.

In de kunst wordt God vaak weergegeven als oude Man met een baard. In onze traditie is God sowieso een Man, omdat Hij in de Bijbel ook wordt aangeduid als Vader. Maar het blijft bij ons allemaal wel heel menselijk en daar doe de Bijbel zelf aan mee als Hem letterlijk handen en voeten geven.

God zit op een troon. Is dat letterlijk? En waar is die troon? God is toch overal, alomtegenwoordig? In de kerk op Urk en in de tent in Oganda?

Wordt het niet bijna onmogelijk om tot Zoiets groots te naderen? Hoe zie jij God voor je als je over Hem denkt, als je bidt?


NB. Ik realiseer me terdege dat we hier spreken over de Heilige, de Eeuwige en Onbevattelijke. Ik doe het met schroom. Ik wil dan ook vragen om juist in dit topic met gepaste eerbied te reageren.


Elk beeld van God is goed, zolang je je maar realiseert dat dat beeld in alles tekort schiet. :wink:


=D> wat een wijsheid!
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Welk beeld heb jij van God gevormd?

Berichtdoor TheKeimpe » 26 jan 2011 16:25

Het tweede gedeelte in ieder geval wel ja, het eerste ben ik minder van overtuigd...

Gebruikersavatar
Antoinette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 445
Lid geworden op: 28 jun 2009 00:11
Contacteer:

Re: Welk beeld heb jij van God gevormd?

Berichtdoor Antoinette » 26 jan 2011 16:38

Als ik bid stel ik me meestal Jezus voor als mens op aarde, maar dat is ook weer lastig want ja hoe heeft Jezus eruit gezien?
Dan krijg ik toch het traditionele plaatje voor ogen.
God de Vader, ik zou het niet weten, God is Geest, onsterfelijk.. ik weet het echt niet!!!
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Welk beeld heb jij van God gevormd?

Berichtdoor JeeWee » 02 feb 2011 11:27

In de vragenrubriek kwam ik hier net een vraag over tegen met antwoord van ds. J.J. Tichelaar:


Vraag:
Hoe kan ik tijdens het bidden een reeël beeld van God krijgen? Natuurlijk weet ik wel dat de mens geen voorstelling kan maken van Hem, omdat Hij te groot is voor ons begrip, maar nu bid ik zo vaak zonder een idee tot Wie ik bid.


Antwoord:
Ieder die gelooft maakt een voorstelling van God. Zelfs al is dat bij valse godsdiensten uitermate vaag: “god als het absolute zijn of het niets.” Een voorstelling van God hebben is wat anders dan een beeld maken, dat men aanbidt. Het gaat er om dat we geen verkeerd beeld van God maken. Een verkeerd beeld is een voorstelling die geen recht doet aan wat God over zichzelf heeft bekendgemaakt, heeft geopenbaard. Daarom moeten we raad zoeken bij en ons laten onderwijzen door de heilige Schrift, de Bijbel.

1. Jezus Christus heeft geleerd dat we bidden mogen en moeten tot “Onze Vader”. Daar is al een beeld of voorstelling. En ook zijn alle aardse vaders met gebreken, het ideaalbeeld van een goede vader is ons niet onbekend.

2. De zogenoemde Apostolische Geloofsbelijdenis begint met drie beelden van God: “Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper van hemel en aarde”. Opnieuw wordt Hij hier ons als Vader voorgesteld. Maar tevens als de oneindig almachtige. En ten derde als Schepper. Wij kunnen de zon, door hem geschapen, al niet voorstellen of met het blote oog aanschouwen, hoeveel te meer geldt dat van de maker.

3. In het boek van de Psalmen staan de gebeden van David en anderen. In die gebeden gebruikt de bidder vele beelden en voorstellingen. God heeft handen en ogen, een sterke rechterhand, etc. God heeft zich aangepast aan ons bevattingsvermogen door deze voorstellingen toe te laten. Bidt de Psalmen maar na, daarin is meer diepte dan in allerlei gezangen of opwekkingsliederen en -refreinen.

4. Maar het gaat nog dieper: de evangelist Johannes schrijft: “Niemand heeft ooit God gezien, maar de eniggeboren Zoon van God heef Hem aan ons verklaard” (1:18). Dat betekent dat we (alleen) in en door Jezus Christus mogen weten hoe God is. Wie deze verklaring, om wat voor reden ook, afwijst, wijst God zelf af. Daarom kunnen we ook zingen met de Bedezang voor de Predicatie (Enige Gezangen, no 8 ) : “O God, die onze Vader zijt, die t’ allen tijd’, ons uwe tegenwoordigheid, in Christus wilt betonen.”

5. Ten slotte: Bidden is antwoord geven aan God. Hij spreekt als eerste en wij moeten daarop reageren. Hij veroordeelt ons terecht om onze zonden, daarop past vernedering en schuldbekentenis. Hij biedt zijn vergeving ons aan, daarop past geloof en dankbaarheid. Bidden is antwoorden. Dus eerst lees je in de Bijbel. Daar ontmoet je God in allerlei gestalten: als wetgever, als rechter, als Vader, als de heilige, als de trouwe bewaarder en beschermer, als gids, etc. Het gebed als antwoord mag dat beeld en die voorstelling van God dan ook gebruiken.

6. Wat en hoe we in deze tegenwoordige tijd God mogen en kunnen voorstellen is niets vergeleken met wat er in de toekomst gebeurt. Spotters en verachters zullen God in zijn gerechtigheid en toorn niet kunnen ontwijken. Liefhebbers van Hem zullen zien dat Hij nog veel heerlijker is. Paulus beschrijft dat zo: we zien nu nog maar in een beslagen spiegel in de schemering, maar straks . . . ! (1 Korinthiërs 13:12).

Ds. J. J. Tigchelaar
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 gasten