Oordelen fout of juist nodig?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor Horeb » 22 jan 2011 15:00

@filosoof,

hoewel je bij Schelpje in goede handen bent :wink: .....wil ik graag nog wat voor je achterlaten.

eens sprak Jezus tegen Levi,

Mar 2,14
En voorbijgaande zag Hij Levi, den zoon van Alféüs, zitten in het tolhuis, en zeide tot hem: Volg Mij. En hij opstaande, volgde Hem.


dat kan Hij vandaag ook nog bij jou. de keus die je gemaakt heb is de keus van de mens. je kunt nog zoveel verstand hebben......en ik merk dat je dat heb.....maar dat staat los van genade.
ook al hou je het nu zelf voor onmogelijk......Hij hoeft maar 1 woord tot je te spreken.......en je volgt.

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor Filosoof » 22 jan 2011 15:00

discipel2011 schreef:kennelijk is de verantwoording en de wil om iets te doen of te laten in de mens overgelaten, anders zou het zinloos en inderdaad sadistisch zijn.

Het bestaan van een vrije wil wordt nogal gammel, wanneer je bedenkt dat alles al vaststaat. Immers, God weet al wat er van ons zal worden, dus zijn wij poppen op een versluierd toneel.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor Filosoof » 22 jan 2011 15:06

Horeb schreef:dat kan Hij vandaag ook nog bij jou. de keus die je gemaakt heb is de keus van de mens. je kunt nog zoveel verstand hebben......en ik merk dat je dat heb.....maar dat staat los van genade.
ook al hou je het nu zelf voor onmogelijk......Hij hoeft maar 1 woord tot je te spreken.......en je volgt.

Ik heb Hem gevolgd, met heel mijn hart en met de diepste, meest existentiële overtuiging die een mens maar kan hebben. Maar soms, wanneer je met iemand optrekt en door schitterende paradijzen zwerft, maar ook door donkere dalen, dan kom je erachter dat vriendschap desillusionerend kan zijn. Dat zij selectief is, plaats- en tijdsgebonden, wisselvallig, paradoxaal.

Op een gegeven moment heb ik een besluit genomen en tegen God gezegd dat ik alleen verder ga. Dat ik niet meer kan optrekken met iemand die Zijn Eigen geboden overtreedt, iemand die mijn medemens eeuwenlang heeft gekastijdt, iemand die beweert alwetend en rechtvaardig te zijn, maar niet ingrijpt op momenten dat Hij het hardste nodig is. In hongerend Afrika, onder de zweep van het Noord-Koreaanse communisme, onder het regime van islamitisch fundamentalisme, de horror van natuurrampen, maar ook kleine dingen zoals eenzaamheid.

Ik ben emotioneel eerlijk geweest tegen God en heb gezegd dat ik het niet meer wil en niet meer kan. En als Gods antwoord een eeuwige poel van vuur is, dan zij dat zo.
Uiteindelijk ben ik me er meer in gaan verdiepen en ben ik vanzelf tot de conclusie gekomen dat de bijbel op heel veel punten tekort komt, ook wetenschappelijk, historisch en psychologisch. Maar de basis van mijn geloofsafval ligt in de donkere ethiek ervan.

Desalniettemin bedankt voor je woorden.
Je bedoelingen zijn goed en die stel ik zeer op prijs.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor discipel2011 » 22 jan 2011 15:15

Veel van de rampen en oorzaken van de rampen liggen bij de mens zelf, die in opstand tegen God wil handelen en doen wat hij zelf wil met alle gevolgen van dien.
Kijjk daarom naar Jezus Christus, de ultieme Mens en God, Hij is De Weg tot God terug en Hij maakt alles nieuw!

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor Horeb » 22 jan 2011 15:22

Filosoof schreef:
Horeb schreef:dat kan Hij vandaag ook nog bij jou. de keus die je gemaakt heb is de keus van de mens. je kunt nog zoveel verstand hebben......en ik merk dat je dat heb.....maar dat staat los van genade.
ook al hou je het nu zelf voor onmogelijk......Hij hoeft maar 1 woord tot je te spreken.......en je volgt.

Ik heb Hem gevolgd, met heel mijn hart en met de diepste, meest existentiële overtuiging die een mens maar kan hebben. Maar soms, wanneer je met iemand optrekt en door schitterende paradijzen zwerft, maar ook door donkere dalen, dan kom je erachter dat vriendschap desillusionerend kan zijn. Dat zij selectief is, plaats- en tijdsgebonden, wisselvallig, paradoxaal.

Op een gegeven moment heb ik een besluit genomen en tegen God gezegd dat ik alleen verder ga. Dat ik niet meer kan optrekken met iemand die Zijn Eigen geboden overtreedt, iemand die mijn medemens eeuwenlang heeft gekastijdt, iemand die beweert alwetend en rechtvaardig te zijn, maar niet ingrijpt op momenten dat Hij het hardste nodig is. In hongerend Afrika, onder de zweep van het Noord-Koreaanse communisme, onder het regime van islamitisch fundamentalisme, de horror van natuurrampen, maar ook kleine dingen zoals eenzaamheid.

Ik ben emotioneel eerlijk geweest tegen God en heb gezegd dat ik het niet meer wil en niet meer kan. En als Gods antwoord een eeuwige poel van vuur is, dan zij dat zo.
Uiteindelijk ben ik me er meer in gaan verdiepen en ben ik vanzelf tot de conclusie gekomen dat de bijbel op heel veel punten tekort komt, ook wetenschappelijk, historisch en psychologisch. Maar de basis van mijn geloofsafval ligt in de donkere ethiek ervan.

Desalniettemin bedankt voor je woorden.
Je bedoelingen zijn goed en die stel ik zeer op prijs.


ik huiver van je antwoord mijn beste man. ik weet ook niet wat ik erop moet zeggen......dan alleen dit;
Ik ben blij dat ik de HEERE mag dienen en vrezen ondanks dat ik mijn tekortkomingen daarin dagelijks ervaar. toch wil ik nooit meer anders......want Gods dienst is een liefdedienst en heeft nog nooit iemand verdroten.

ik moet je dus ook corrigeren..........want je heb God nog nooit waarlijk gediend ook al meen je van wel. het is allemaal mensenwerk geweest........uit je verstand.
Als God 1 straaltje van Zijn liefdeslicht in je hart laat branden........zul je omdraaien als een blad aan de boom. het wonderlijke is dan dat je er met al je verstand niets meer van begrijpt........maar je weet zeker dat je nooit geen andere weg meer gaan wil.
dat wens ik je toch toe
Laatst gewijzigd door Horeb op 22 jan 2011 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor schelpje3 » 22 jan 2011 15:22

Oordeelt niet. Want met het oordeel waarmee gij oordeelt, zult gij veroordeeld worden.

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor Filosoof » 22 jan 2011 15:28

Horeb schreef:ik moet je dus ook corrigeren..........want je heb God nog nooit waarlijk gediend ook al meen je van wel. het is allemaal mensenwerk geweest........uit je verstand.
Als God 1 straaltje van Zijn liefdeslicht in je hart laat branden........zul je omdraaien als een blad aan de boom. het wonderlijke is dan dat je er met al je verstand niets meer van begrijpt........maar je weet zeker dat je nooit geen andere weg meer gaan wil.
dat wens ik je toch toe

Zou je wat minder arrogant willen zijn, a.u.b.? Ik kan zelf altijd nog het beste beslissen of ik echt gelooft heb of niet en ik heb dan ook liever niet dat jij mij neerzet als een of andere zielige afvallige die geen emoties heeft en blind is. Jij weet niet hoeveel collega's ik door de jaren heen heb moeten wegdragen naar het graf, hoeveel mensen ik heb moeten verliezen in mijn leven, wat ik mee heb moeten maken door de jaren heen. Ik weet als geen ander wat hevige, échte emoties zijn, wat verdriet is, hoe bitter het leven kan zijn, maar ook hoe ongelooflijk mooi en gelukkig de wereld is.

Als je een standpunt heb, beargumenteer die dan en speel niet op de man.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor discipel2011 » 22 jan 2011 15:32

Laat de doden hun doden begraven, of in goed nederlands. laat de ongelovigen maar graven en nog eens graven in de aarde om aanknopingspunten te vinden voor hun ongeloof, laten de christenen Christus volgen op de enge weg en via de enge poort naar het eeuwig Paradijs waar Christus met Zijn Vrouw, De Bruid, eeuwig bruiloft zal vieren waarbij De Dood is verslonden en verdwenen en alles wat hier afbreekt en en doet sterven verdwenen is in de Poel van Vuur...
Laatst gewijzigd door discipel2011 op 22 jan 2011 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor schelpje3 » 22 jan 2011 15:41

Als we de topictitel lezen, geeft het m.i. geen pas om elkaar de maat te nemen. Je kent maar een klein stukje van de forummer. Weet weinig van iemand's leven, waardoor iemand zo geworden is, in het geval van filosoof, ongeloof.
Maar ik voel me helemaal niet "beter" dan hij, integendeel, hij houdt mij een verbluffende spiegel voor. :shock:
Als het aan mij had gelegen had ik ook niet meer op refoweb gezeten hoor, ik heb al vaak genoeg getracht bij de Heere weg te lopen, Hij houdt mij (nog) vast. Mijn jasje scheurt soms bijna.
Discipel, ik vraag het je in christelijke naastenliefde, stop alsjeblieft met die nare postings met 3 x hetzelfde woord.
Het heeft geen doel. Het werkt tegenovergesteld.
De vrucht van een ware christen is liefde tot God EN tot zijn naaste !
Wees dan bewogen over hen die ons na staan, en dat zijn de forummers toch ? Bidt voor hen !

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor Filosoof » 22 jan 2011 15:45

Hij wordt vanzelf geband.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor Horeb » 22 jan 2011 16:00

Filosoof schreef:
Horeb schreef:ik moet je dus ook corrigeren..........want je heb God nog nooit waarlijk gediend ook al meen je van wel. het is allemaal mensenwerk geweest........uit je verstand.
Als God 1 straaltje van Zijn liefdeslicht in je hart laat branden........zul je omdraaien als een blad aan de boom. het wonderlijke is dan dat je er met al je verstand niets meer van begrijpt........maar je weet zeker dat je nooit geen andere weg meer gaan wil.
dat wens ik je toch toe

Zou je wat minder arrogant willen zijn, a.u.b.? Ik kan zelf altijd nog het beste beslissen of ik echt gelooft heb of niet en ik heb dan ook liever niet dat jij mij neerzet als een of andere zielige afvallige die geen emoties heeft en blind is. Jij weet niet hoeveel collega's ik door de jaren heen heb moeten wegdragen naar het graf, hoeveel mensen ik heb moeten verliezen in mijn leven, wat ik mee heb moeten maken door de jaren heen. Ik weet als geen ander wat hevige, échte emoties zijn, wat verdriet is, hoe bitter het leven kan zijn, maar ook hoe ongelooflijk mooi en gelukkig de wereld is.

Als je een standpunt heb, beargumenteer die dan en speel niet op de man.


ik kan kort met jou zijn vriend.......

je ware aard komt eruit. je vreemde uitval over emoties tegen mij staat helemaal los van onze discussie. jij heb nooit gelooft.........in ieder geval niet oprecht.
een waar geloof wat door God ingeplant wordt in de ziel wijkt namelijk niet uit je. dat KUN je niet eens zelf opgeven.

verder schrijf ik hier wat ik wens. ik voel het als mijn plicht dat te doen.
denk overigens niet dat je het "verdriet" heb uitgevonden...........want er zijn hier nog wel een paar mensen die wat hebben meegemaakt

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor schelpje3 » 22 jan 2011 16:16

Horeb schreef:
Filosoof schreef:
Horeb schreef:ik moet je dus ook corrigeren..........want je heb God nog nooit waarlijk gediend ook al meen je van wel. het is allemaal mensenwerk geweest........uit je verstand.
Als God 1 straaltje van Zijn liefdeslicht in je hart laat branden........zul je omdraaien als een blad aan de boom. het wonderlijke is dan dat je er met al je verstand niets meer van begrijpt........maar je weet zeker dat je nooit geen andere weg meer gaan wil.
dat wens ik je toch toe

Zou je wat minder arrogant willen zijn, a.u.b.? Ik kan zelf altijd nog het beste beslissen of ik echt gelooft heb of niet en ik heb dan ook liever niet dat jij mij neerzet als een of andere zielige afvallige die geen emoties heeft en blind is. Jij weet niet hoeveel collega's ik door de jaren heen heb moeten wegdragen naar het graf, hoeveel mensen ik heb moeten verliezen in mijn leven, wat ik mee heb moeten maken door de jaren heen. Ik weet als geen ander wat hevige, échte emoties zijn, wat verdriet is, hoe bitter het leven kan zijn, maar ook hoe ongelooflijk mooi en gelukkig de wereld is.

Als je een standpunt heb, beargumenteer die dan en speel niet op de man.


ik kan kort met jou zijn vriend.......

je ware aard komt eruit. je vreemde uitval over emoties tegen mij staat helemaal los van onze discussie. jij heb nooit gelooft.........in ieder geval niet oprecht.
een waar geloof wat door God ingeplant wordt in de ziel wijkt namelijk niet uit je. dat KUN je niet eens zelf opgeven.

verder schrijf ik hier wat ik wens. ik voel het als mijn plicht dat te doen.
denk overigens niet dat je het "verdriet" heb uitgevonden...........want er zijn hier nog wel een paar mensen die wat hebben meegemaakt

Volgens mij praten jullie langs elkaar heen #-o
Horeb bedoelt dat een oprecht GESCHONKEN geloof nooit uit de mens gehaald kan worden. God heeft het er zelf ingelegd. Maar.... hij kan wel tijdelijk afdwalen ! Daar staan voorbeelden van in de Bijbel.
Daarom probeer ik altijd scherp te blijven wat betreft het geloof. Is het echt ? Heb ik het zelf aangepraat ? Waar geloof wordt altijd beproefd. Maar het kan soms diep doormoeten met iemand. Het is niet vanzelfsprekend dat we het smalle pad blijven belopen. Langs de berm staan rovers, struiken, wilde beesten.

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor Filosoof » 22 jan 2011 16:27

Horeb schreef:ik kan kort met jou zijn vriend.......

je ware aard komt eruit.

Weet je, Horeb, als jij van een discussie zo nodig een persoonlijk conflict wilt maken, dan doe je dat maar gewoon in je eentje. Wij zijn uitgepraat.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor Horeb » 22 jan 2011 16:32

Filosoof schreef:Ik ben emotioneel eerlijk geweest tegen God en heb gezegd dat ik het niet meer wil en niet meer kan. En als Gods antwoord een eeuwige poel van vuur is, dan zij dat zo.
Uiteindelijk ben ik me er meer in gaan verdiepen en ben ik vanzelf tot de conclusie gekomen dat de bijbel op heel veel punten tekort komt, ook wetenschappelijk, historisch en psychologisch. Maar de basis van mijn geloofsafval ligt in de donkere ethiek ervan.


dit liegt er niet om Schelpje. ik begrijp hem heel goed.....en wat hij hier schrijft is voor geen enkele andere uitleg vatbaar. wat ik hierover opgemerkt heb tegen Filosoof handhaaf ik.......namelijk dat een waar geloof door God wordt ingeplant en door een mens niet uitgetrokken KAN worden.
als je dus beweerd je geloof tenietgedaan te hebben........was dat geen echt geloof.

ik gun hem overigens van harte dat geloof, maar hij zal daar zelf ook voor open moeten staan.

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor Horeb » 22 jan 2011 16:34

Filosoof schreef:
Horeb schreef:ik kan kort met jou zijn vriend.......

je ware aard komt eruit.

Weet je, Horeb, als jij van een discussie zo nodig een persoonlijk conflict wilt maken, dan doe je dat maar gewoon in je eentje. Wij zijn uitgepraat.


jammer, want geloof is een PERSOONLIJKE zaak. je kunt er een eeuwigheid over praten, maar dat heeft weinig waarde voor de redding van de persoonlijke ziel.
geloven is beleven. tussen God en mijn ziel. dat zal voor jou niet anders gaan.

Het ga je goed


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 gasten