Oordelen fout of juist nodig?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor discipel2011 » 20 jan 2011 20:26

Maar velen wil gered worden met hun oude leventje erbij en daar zal het Kruis door moeten gaan..
Wie de Zoon ongehoorzaam is, zal het Leven niet zien, maar de toorn van God blijft op hem of haar..

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor schaapje » 20 jan 2011 20:41

discipel2011 schreef:Maar velen wil gered worden met hun oude leventje erbij en daar zal het Kruis door moeten gaan..
Wie de Zoon ongehoorzaam is, zal het Leven niet zien, maar de toorn van God blijft op hem of haar..


Altijd weet je iets negatiefs te zien, is er ook iets positiefs in je gedachten ?
Misschien zijn er die gered willen worden met hun oude leventje erbij.
Maar ik ken er velen wiens leven radicaal verandert is, Jij niet ?

m.v.g.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor learsi » 20 jan 2011 21:33

discipel2011 schreef:Oordeel niet? (2)..De auteur is kerkplanter in Thailand. http://www.vissers.me



Ik raad een ieder aan om de genoemde site op te zoeken en ook het andere stukje over ¨Oordeel niet¨ te lezen..........schept een duidelijker beeld.....

Lees ook eens de volgende teksten over ¨oordelen¨:.....Spreuken 31:9......Lukas 6:36(!)-37......Joh.7:24........Joh.8:15........1Kor.5:12........Hebr.4:12......

De wijze waarop we oordelen is belangrijk. Op de juiste wijze oordelen leren we van de Heere, als wij onszelf door Zijn Woord laten oordelen, dan leren we een barmhartig oordeel te vellen en niet te veroordelen. Dan leren we niet naar het aanzien te oordelen.

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor discipel2011 » 20 jan 2011 21:41

learsi schreef:
discipel2011 schreef:Oordeel niet? (2)..De auteur is kerkplanter in Thailand. http://www.vissers.me



Ik raad een ieder aan om de genoemde site op te zoeken en ook het andere stukje over ¨Oordeel niet¨ te lezen..........schept een duidelijker beeld.....

Lees ook eens de volgende teksten over ¨oordelen¨:.....Spreuken 31:9......Lukas 6:36(!)-37......Joh.7:24........Joh.8:15........1Kor.5:12........Hebr.4:12......
Hebreeën 4
De wijze waarop we oordelen is belangrijk. Op de juiste wijze oordelen leren we van de Heere, als wij onszelf door Zijn Woord laten oordelen, dan leren we een barmhartig oordeel te vellen en niet te veroordelen. Dan leren we niet naar het aanzien te oordelen.
"

Hebreeën 4:
1 Laat ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, iemand van u schijne achtergebleven te zijn.
2 Want ook ons is het Evangelie verkondigd, gelijk als hun; maar het woord der prediking deed hun geen nut, dewijl het met het geloof niet gemengd was in degenen, die het gehoord hebben.
3 Want wij, die geloofd hebben, gaan in de rust, gelijk Hij gezegd heeft: Zo heb Ik dan gezworen in Mijn toorn: Indien zij zullen ingaan in Mijn rust! hoewel Zijn werken van de grondlegging der wereld af al volbracht waren.
4 Want Hij heeft ergens van den zevenden dag aldus gesproken: En God heeft op den zevenden dag van al Zijn werken gerust.
5 En in deze plaats wederom: Indien zij in Mijn rust zullen ingaan!
6 Dewijl dan blijft, dat sommigen in dezelve rust ingaan, en degenen, dien het Evangelie eerst verkondigd was, niet ingegaan zijn vanwege de ongehoorzaamheid,
7 Zo bepaalt Hij wederom een zekeren dag, namelijk heden, door David zeggende, zo langen tijd daarna (gelijkerwijs gezegd is): Heden, indien gij Zijn stem hoort, zo verhardt uw harten niet.
8 Want indien Jozua hen in de rust gebracht heeft, zo had Hij daarna niet gesproken van een anderen dag.
9 Er blijft dan een rust over voor het volk Gods.
10 Want die ingegaan is in zijn rust, heeft zelf ook van zijn werken gerust, gelijk God van de Zijne.
11 Laat ons dan ons benaarstigen, om in die rust in te gaan; opdat niet iemand in hetzelfde voorbeeld der ongelovigheid valle.
12 Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen, en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten.

Kijk dát staat er voor, maar losse teksten citeren als waarheid, wordt leugen zonder de Heilige Geest, Die het Woord juist toepast en uitlegt!

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor schaapje » 20 jan 2011 21:43

Bedankt learsi, ik heb ze allemaal opgezocht :D
Het is inderdaad duidelijk dat we voorzichtig moeten zijn,...eerst maar kijken naar ons zelf
m.v.g.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor discipel2011 » 20 jan 2011 21:49

schaapje schreef:Bedankt learsi, ik heb ze allemaal opgezocht :D
Het is inderdaad duidelijk dat we voorzichtig moeten zijn,...eerst maar kijken naar ons zelf
m.v.g.

Schaapje let op de wolven in schaapskleren... zij verscheuren het Woord van God in repen...en verslinden
het alsof het hun prooi is...

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor schaapje » 20 jan 2011 22:03

@ Discipel

Waar is je zweep ?? je zou met genoegen iemand de hel in duwen is het niet?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor Pasker » 21 jan 2011 00:07

Oordelen fout of juist nodig?


Nodig, want ons leven hangt er van af want met het oordeel waarmee wij oordelen zullen we ook geoordeeld worden.

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor Filosoof » 21 jan 2011 00:55

schaapje schreef:@ Discipel

Waar is je zweep ?? je zou met genoegen iemand de hel in duwen is het niet?

Hij is niet voor rede vatbaar he? ;)

Wat oordelen betreft:
Het is dwaasheid om niet te oordelen, maar als je dan toch oordeelt, wees dan voorzichtig.
Zeker als gelovigen onder elkaar. Zet maar eens iemand van de Gereformeerde Gemeente naast iemand van de Doopsgezinde Kerk. Een totaal ander referentiekader, maar wél dezelfde God die centraal staat.

Jezus zei dat we niet naar de splinter van de ander moeten kijken, wanneer we de balk in die van onszelf nog niet eens hebben ontdekt.
Ook met oordelen jegens andere overtuigingen moet je eigenlijk voorzichtig zijn. Daarmee bedoel ik niet dat je mild moet blijven, want je kunt best snoeihard zijn, maar doe het dan wel met goede argumenten.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor discipel2011 » 21 jan 2011 15:36

Een timmerman zonder diploma en/of ervaring slaat nooit de spijker op zijn kop...

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor Filosoof » 21 jan 2011 15:49

discipel2011 schreef:Een timmerman zonder diploma en/of ervaring slaat nooit de spijker op zijn kop...

Iemand die geen diploma of ervaring heeft, kan dan ook geen timmerman genoemd worden.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor schaapje » 21 jan 2011 16:32

Filosoof schreef:
schaapje schreef:@ Discipel

Waar is je zweep ?? je zou met genoegen iemand de hel in duwen is het niet?

Hij is niet voor rede vatbaar he? ;)

Wat oordelen betreft:
Het is dwaasheid om niet te oordelen, maar als je dan toch oordeelt, wees dan voorzichtig.
Zeker als gelovigen onder elkaar. Zet maar eens iemand van de Gereformeerde Gemeente naast iemand van de Doopsgezinde Kerk. Een totaal ander referentiekader, maar wél dezelfde God die centraal staat.

Jezus zei dat we niet naar de splinter van de ander moeten kijken, wanneer we de balk in die van onszelf nog niet eens hebben ontdekt.
Ook met oordelen jegens andere overtuigingen moet je eigenlijk voorzichtig zijn. Daarmee bedoel ik niet dat je mild moet blijven, want je kunt best snoeihard zijn, maar doe het dan wel met goede argumenten.



@discipel 2011

Ik kan niet ontkennen dat onze filosoof een waar woord heeft gepost, jij wel dan?
En dat voor een ongelovige, ik vind hem een goede klusjesman slaat de spijker op zijn kop :lol:

m.v.g.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor discipel2011 » 21 jan 2011 16:35

Verdwaalde schapen, die de kooi verlaten hebben en Christus niet horen roepen, komen om in de woestijn, waar wolven en wilde dieren ze te pakken krijgen...

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor Filosoof » 21 jan 2011 16:41

discipel2011 schreef:Verdwaalde schapen, die de kooi verlaten hebben en Christus niet horen roepen, komen om in de woestijn, waar wolven en wilde dieren ze te pakken krijgen...

Ik ben jarenlang sluipschutter geweest, dus wat wilde dieren betreft moet ik mezelf wel kunnen redden. ;)
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor schaapje » 21 jan 2011 16:42

Tja we zijn wel gewent dat je nooit antwoord op vragen.
jammer hoor discipel2011

m.v.g.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: HSM en 107 gasten