Oordelen fout of juist nodig?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor discipel2011 » 20 jan 2011 17:37

Oordeel niet? (2)..


In de Bijbel lezen we vaak dat het nodig is te onderscheiden wie Gods volk misleidt, en voor deze misleiders te waarschuwen. Ik geef hier een lijstje met voorbeelden. God geeft opdracht te beoordelen wie valse profeten zijn, en hen niet serieus te nemen: “ Wanneer die profeet in de Naam van de HEERE spreekt, en het gebeurt niet en het komt niet uit, dan is dat een woord dat de HEERE niet gesproken heeft. In overmoed heeft die profeet dat gesproken; wees niet bevreesd voor hem” (Deuteronomium 18:22).

Gods toorn komt over wie Zijn volk op leugen doet vertrouwen: “Toen zei de profeet Jeremia tegen de profeet Hananja: Luister toch, Hananja, de HEERE heeft u niet gezonden. Ú echter hebt dit volk op leugen doen vertrouwen. Daarom, zo zegt de HEERE, zie, Ik ga u wegwerpen van de aardbodem. Dit jaar sterft u, omdat u hebt opgeroepen afvallig te worden van de HEERE” (Jeremia 28:15-16).

De Here Jezus zelf was beslist een stuk onaardiger tegen valse leraren dan de oordeel-nietafdeling van het christendom schijnt te denken. In één preek gebruikte hij de volgende kwalificaties: “Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars... Wee u, blinde leiders... Dwazen en blinden!... Slangen, adderengebroed...” (Mattheus 23).
De belangrijkste reden dat de Here Jezus ons ertoe oproept te waken voor mensen die het Evangelie verdraaien, is omdat daarin iets zichtbaar wordt van de strijd tussen God en satan. En dan kunnen we niet neutraal aan de kant blijven staan. “U bent uit de vader de duivel” (Johannes 8:44).? Diezelfde overtuiging spreekt ook uit Petrus’ woorden als hij Gods oordeel over Ananias aankondigt: “Ananias ,waarom heeft de satan uw hart vervuld?” (Handelingen 5:5).

Petrus waarschuwt Simon de tovenaar als hij misbruik wil maken van de gave van de Heilige Geest: “U hebt part noch deel aan deze zaak, want uw hart is niet oprecht voor God. Bekeer u dan van deze slechtheid van u” (Handelingen 8:21-22).

Paulus zegt dat we moeten beoordelen of de boodschap die iemand brengt wel het Evangelie is, en is duidelijk in zijn oordeel over degenen die het Evangelie verdraaien: “Als iemand u een evangelie verkondigt anders dan wat u ontvangen hebt, die zij vervloekt” (Galaten 1:9).

Ergens anders zegt Paulus dat er misleiders in de gemeente zijn. Om de verwarring die zij de gezinnen binnenbrengen, moet hun de mond gesnoerd worden. Dus weer: het gaat er niet om ‘wie wint’, maar het gaat om de bescherming van Gods gemeente. “Want er zijn ook veel opstandigen, mensen die zinloos praten en misleiders, vooral die van de besnijdenis zijn. Men moet hun de mond snoeren. Zij brengen hele huisgezinnen in verwarring” (Titus 1:10-11).
Johannes, de apostel van de liefde, kon ook heel duidelijk zijn. Hij roept op valse leraren niet de gelegenheid te geven hun leer te verbreiden en hen geen geloofwaardigheid te verlenen door normaal met hen om te gaan en te doen alsof er niets aan de hand is. “Als iemand bij u komt en deze leer niet brengt, ontvang hem niet in huis en begroet hem niet. Want wie hem begroet, die heeft deel aan zijn slechte werken” (2 Johannes 10-11).

Als Johannes opdracht krijgt namens de Here Jezus een brief te schrijven aan de gemeente in Efeze, krijgen ze een compliment omdat ze valse leraren ontmaskerd hebben: “Ik ken uw werken, uw inspanning en uw volharding, en weet dat u slechte mensen niet kunt verdragen, en dat u hen op de proef hebt gesteld die van zichzelf zeggen dat zij apostelen zijn, maar het niet zijn, en dat u hebt ontdekt dat zij leugenaars zijn” (Openbaring 2:2). Dit wordt overigens gevolgd door het verwijt dat ze hun eerste liefde verlaten hebben. Dat laat zien dat het aanhangen van de juiste leer alleen niet voldoende is. Het moet gepaard gaan met een diepe liefde tot de Here Jezus.

Tenslotte waarschuwt de Here Jezus, door de pen van Johannes, de kerk in Thyatire omdat zij een dwaallerares ongemoeid laat: “Maar Ik heb enkele dingen tegen u: dat u de vrouw Izebel, die van zichzelf zegt dat zij een profetes is, ongemoeid haar gang laat gaan om te onderwijzen en Mijn dienstknechten te misleiden” (Openbaring 2:20).


De auteur is kerkplanter in Thailand. www.vissers.me

Jantjes

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor Jantjes » 20 jan 2011 18:13

Let wel Christus keurden de schriftgeleerden niet af op hun leer maar omdat zijn die leer zelf niet navolgde namelijk niet in Hem geloofde als Messias.

Alle religie die niet leert dat Jezus de Messias is is een valse leer of dwaalleer die wij moeten oordelen en veroordelen.

.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor schaapje » 20 jan 2011 18:58

Jantjes schreef:Let wel Christus keurden de schriftgeleerden niet af op hun leer maar omdat zijn die leer zelf niet navolgde namelijk niet in Hem geloofde als Messias.

Alle religie die niet leert dat Jezus de Messias is is een valse leer of dwaalleer die wij moeten oordelen en veroordelen.

.


Precies jantjes zo zie ik het ook Jezus was zeer streng tegen huichelaars die alleen maar
aan het letten waren op anderen, en totaal niet in de gaten hadden hoe ze zelf waren.

Maar aan de andere kant was Jezus ook liefdevol naar mensen toe, juist diegene waar anderen
zo op neer keken. en Hij had voor iedereen een woord, stak niet altijd "dezelfde"preek af.
De overspelige vrouw bij de waterbron b.v. misschien had jij, discipel haar wel een donderpreek
gegeven, dat ze verloren zou gaan. Jezus niet Hij zei na een gesprek; ga heen en zondig niet meer,
Het was juist die liefde denk ik waardoor die vrouw tot bekering kwam.
Jezus alleen weet wat in het hart van een mens omgaat, en aan ons om daar gevoelig voor te zijn
met de woorden die we spreken.
En Jezus zei zelf Ik ben niet gekomen om te oordelen.
Laatst gewijzigd door schaapje op 20 jan 2011 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor Horeb » 20 jan 2011 19:04

schaapje schreef:
Jantjes schreef:Let wel Christus keurden de schriftgeleerden niet af op hun leer maar omdat zijn die leer zelf niet navolgde namelijk niet in Hem geloofde als Messias.

Alle religie die niet leert dat Jezus de Messias is is een valse leer of dwaalleer die wij moeten oordelen en veroordelen.

.


Precies jantjes zo zie ik het ook Jezus was zeer streng tegen huichelaars die alleen maar
aan het letten waren op anderen, en totaal niet in de gaten hadden hoe ze zelf waren.

Maar aan de andere kant was Jezus ook liefdevol naar mensen toe, juist diegene waar anderen
zo op neer keken. en Hij had voor iedereen een woord, stak niet altijd "dezelfde"preek af.
De overspelige vrouw bij de waterbron b.v. misschien had jij, discipel haar wel een donderpreek
gegeven, dat ze verloren zou gaan. Jezus niet Hij zei na een gesprek; ga heen en zondig niet meer,
Het was juist die liefde denk ik waardoor die vrouw tot bekering kwam.
Jezus alleen weet wat in het hart van een mens omgaat, en aan ons om daar gevoelig voor te zijn
met de woorden die we spreken.


er is natuurlijk wel een verschil tussen ons en Christus. Jezus kon de liefde in het hart van die vrouw leggen en dat kunnen wij niet. Hij was God.......... wij slechts mensen.
ik ben het dus met je eens Schaapje, maar plaats wel de kanttekening, dat we ook verplicht zijn aan God en onze naaste om eerlijk en bijbels te spreken. waarschuwen voor dwaling is dus niet veroordelen......maar gewoon eerlijk de weg van de bijbel.......dus Gods weg......aanwijzen.
dat heeft Discipel m.i. goed gezien

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor schaapje » 20 jan 2011 19:09

Waarschuwen voor dwaling, Horeb, ben ik volkomen met je eens.
Maar kijk eens naar de berichten van bovengenoemde het is alsof hij ze uit zoekt.
Kan het mis hebben maar ik zie steeds dezelfde boodschap.
En het gaat om de manier waarop, toch niet onbelangrijk dacht ik.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor discipel2011 » 20 jan 2011 19:12

Johannes 5:14
Daarna vond hem Jezus in den tempel, en zeide tot hem: Zie, gij zijt gezond geworden; zondig niet meer, opdat u niet wat ergers geschiede.
Duidelijk dus een waarschuwing om Jezus niet alleen te volgen vanwege Zijn genezingswonderen en daarna weer over te gaan tot je oude doen en laten, dus zondigen...

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor Horeb » 20 jan 2011 19:18

schaapje schreef:Waarschuwen voor dwaling, Horeb, ben ik volkomen met je eens.
Maar kijk eens naar de berichten van bovengenoemde het is alsof hij ze uit zoekt.
Kan het mis hebben maar ik zie steeds dezelfde boodschap.
En het gaat om de manier waarop, toch niet onbelangrijk dacht ik.


klopt wel ja........maar de inhoud is goed en waar. even wennen misschien :)
geef hem een kans oke?

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor schaapje » 20 jan 2011 19:24

discipel2011 schreef:Johannes 5:14
Daarna vond hem Jezus in den tempel, en zeide tot hem: Zie, gij zijt gezond geworden; zondig niet meer, opdat u niet wat ergers geschiede.
Duidelijk dus een waarschuwing om Jezus niet alleen te volgen vanwege Zijn genezingswonderen en daarna weer over te gaan tot je oude doen en laten, dus zondigen...


Ik weet niet zo goed wat je hier bedoelt en wat het te maken heeft met wel of niet oordelen.
Wat ik wel vind is dat je vaak de juiste kijk hebt op het woord, kan ik niks op aan merken.
Maar je woorden zijn heel koud en gevoelloos en zo is Jezus niet.
Verder denk ik dat je heel jong bent en pas tot bekering bent gekomen en je vol vuur bent
voor de Heer, maar het ontbreekt je nog aan wijsheid.

mv.g.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor discipel2011 » 20 jan 2011 19:26

Ik(Jezus) ben tot een oordeel in deze wereld gekomen, opdat degenen, die blind zijn, ziende worden en die zien, blind te maken.
Voorbeeld; Saulus van Tarsen en daarna Paulus de apostel....

Johannes 9:
39 En Jezus zeide: Ik ben tot een oordeel in deze wereld gekomen, opdat degenen, die niet zien, zien mogen, en die zien, blind worden.
40 En dit hoorden enigen uit de Farizeën, die bij Hem waren, en zeiden tot Hem: Zijn wij dan ook blind?
41 Jezus zeide tot hen: Indien gij blind waart, zo zoudt gij geen zonde hebben; maar nu zegt gij: Wij zien; zo blijft dan uw zonde.

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor discipel2011 » 20 jan 2011 19:29

Lees eens Johannes 9 wat een kritiek de geestelijkheid heeft op de blinde, die genezen was, ja zij betichtten hem zelfs, dat hij loog over zijn blindheid, ja dan ben je stekeblind...

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor schaapje » 20 jan 2011 19:30

discipel2011 schreef:Ik(Jezus) ben tot een oordeel in deze wereld gekomen, opdat degenen, die blind zijn, ziende worden en die zien, blind te maken.
Voorbeeld; Saulus van Tarsen en daarna Paulus de apostel....

Johannes 9:
39 En Jezus zeide: Ik ben tot een oordeel in deze wereld gekomen, opdat degenen, die niet zien, zien mogen, en die zien, blind worden.
40 En dit hoorden enigen uit de Farizeën, die bij Hem waren, en zeiden tot Hem: Zijn wij dan ook blind?
41 Jezus zeide tot hen: Indien gij blind waart, zo zoudt gij geen zonde hebben; maar nu zegt gij: Wij zien; zo blijft dan uw zonde.


Zou het mogelijk zijn dat je nog een normaal gesprek kan voeren, inplaats van alleen maar
uit de bijbel te citeren :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor discipel2011 » 20 jan 2011 19:35

Op vermeende beschuldigingen en verdachtmakingen en ongeloof, reageer ik met: "Er staat geschreven"......
Of je dat nu aangenaam vindt of niet, ik ben er niet om mensen naar de mond te praten, maar om mijn Heere, Die mij gezonden heeft, te belijden in Woord en Daad..
Indien je Zijn Woord gelooft, zul je ook het Woord van Zijn discipel aannemen als God's Woord,,,,

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor TheKeimpe » 20 jan 2011 19:37

Discipel, zie PB.

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor discipel2011 » 20 jan 2011 19:43

@TheKeimpe

zie ook jouw PB-mailbox

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor schaapje » 20 jan 2011 20:04

Ik wil even wat recht zetten in mijn bericht 209 schreef ik dat Jezus niet kwam om te oordelen.

Ik bedoelde de tekst in Joh.3: 17

Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde.

Zijn intentie en verlangen is te redden, dat is wat ik bedoel.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 gasten