2 verschillende satans?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

2 verschillende satans?

Berichtdoor haring » 17 jan 2011 20:50

Ik zag pas een docu op youtube en men vertelde daarin dat de satan uit het oude testament een andere satan is die in het nieuwe testament word beschreven.

http://www.youtube.com/watch?v=Ew_FedgP ... re=related

Vanaf 1:40

Volgens deze docu is satan geen persoon maar het is een titel. Satan is een engel van God en hij moet blijkbaar het vuile werk opknappen en satan heeft geen enkele macht.


Job 1

6 Op een dag kwamen de hemelbewoners hun opwachting maken bij de HEER, en ook Satan bevond zich onder hen. 7 De HEER vroeg aan Satan: ‘Waar kom je vandaan?’ Hij antwoordde: ‘Ik heb rondgezworven en rondgedoold op aarde.’ 8 De HEER vroeg aan Satan: ‘Heb je ook op mijn dienaar Job gelet? Zoals hij is er niemand op aarde: hij is rechtschapen en onberispelijk, hij heeft ontzag voor God en mijdt het kwaad.’ 9 Satan antwoordde de HEER: ‘Zou Job werkelijk zonder reden zoveel ontzag voor God hebben? 10 U beschermt hem immers, evenals zijn gezin en alles wat hem toebehoort. U hebt het werk dat hij doet gezegend, zodat zijn bezit zich steeds meer uitbreidt. 11 Maar als u uw hand naar hem uitstrekt en aantast wat hem toebehoort, zal hij u ongetwijfeld in uw gezicht vervloeken.’ 12 Toen zei de HEER tegen Satan: ‘Goed, met alles wat van hem is mag je doen wat je wilt, maar raak Job zelf niet aan.’ Hierop vertrok Satan.


Mijn vraag is dus, zijn er 2 verschillende satans?
*onderschrift verwijderd door moderator*

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: 2 verschillende satans?

Berichtdoor schaapje » 17 jan 2011 21:29

Jes.14;12-17
Hoe zijt gij uit de Hemel gevallen, gij morgenster zoon des dageraads, hoe zijt gij ter aarde geveld,
OVERWELDIGER DER VOLKEN . En gij overlegde nog wel; zal ten Hemel opstijgen, boven de sterren Gods mijn troon oprichten en zetelen op de berg der samenkomsten ver in het noorden.
Ik wil opstijgen boven de hoogten der wolken, mij aan de ALLERHOOGSTE gelijkstellen.
Integendeel in het doodenrijk wordt gij neergeworpen in het diepste der groeven. Wie u zien,
beschouwen u, letten op u.
Is dit de man die de aarde deed beven; die de wereld tot een woestijn maakte en haar steden afbrak
die zijn gevangenen niet naar huis liet keren.

Ik prijs en loof de Here God voor Zijn verlossingsplan.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
hamlap
Luitenant
Luitenant
Berichten: 542
Lid geworden op: 06 feb 2005 13:54
Contacteer:

Re: 2 verschillende satans?

Berichtdoor hamlap » 26 jan 2011 10:49

De ontwikkeling omtrent de voorstelling van de duivel is opvallend te noemen. Het Hebreeuws woord voor satan komt slechts een handvol keren in het Oude Testament voor. Het woord lijkt in deze teksten ook nog meer een bepaald karakter of een rol te beschrijven, dan een specifiek figuur. Satan heeft dan, als een engel, een plaats in het rechtsverkeer: het gaat om een aanklager in het gericht. Mensen zondigen en worden aangeklaagd. De functie van deze aanklager is om de zonden bij degene die voor het gericht staat, in herinnering te brengen. In Job 1 en 2 en in Zacharia 3:1 lezen we over de satan die hier als aanklager functioneert.

Op de achtergrond van dit gebeuren speelt de idee van een godenvergadering, zoals dat bij de omliggende volken ook voor kwam (vgl. 1 Kon.22:19-23, Psalm 82:1, en Jes.6). De goden en de engelen komen samen om hun goddelijke plannen met elkaar te bespreken, en ook satan kan hierbij aanwezig zijn. Job 1:6-8 – “Op een zekere dag nu kwamen de zonen Gods om zich voor de Here te stellen, en onder hen kwam ook den satan. En de Here zei tot den satan: Vanwaar komt gij? En de satan antwoordde den Here: Van een zwerftocht over de aarde, die ik doorkruist hebt. Toen zeide de Here tot den satan: Hebt gij ook acht geslagen op mijn knecht Job? Want niemand op aarde is als hij zó vroom en oprecht, godvrezende en wijkende van het kwaad.”
Als aanklager is satan hier geen demonisch wezen. Satan behoort tot de geesten rondom Gods troon, en is oorspronkelijk op zichzelf niet vijandig aan de mens, nog minder aan God. In het Oude Testament zijn er weinig aanwijzingen dat men toentertijd bij satan aan een bepaald persoon die de belichaming is van het kwaad. In de inter-testamentaire periode verandert dit beeld van satan. Het beeld van Satan wordt steeds negatiever. In de Septuaginta wordt het hebreeuwse
woord 'satan' vertaalt met 'diabolos'. Dit Griekse woord komt van een werkwoord dat ‘uit elkaar gooien, haten, aanklagen uit vijandschap’ betekent.

Satan wordt in geschriften uit deze periode meer en meer degene die de verhouding tussen God en de mensen in het
algemeen, tussen God en Israël in het bijzonder, probeert te verstoren. Hij doet dat door mensen te verleiden tot zonde, door bij God mensen aan te klagen, en door het heilsplan van God te doorkruisen. De visie op de duivel, zoals we die tegen komen in het Nieuwe Testament, komt nu niet meer uit de lucht vallen: satan is de belichaming van het kwaad en de absolute tegenstander van God.

In het Nieuwe Testament vinden we vervolgens een beeld van de duivel die met deze absolute tegenstelling tot God samenhangt. Hij is de vijand en overste van de aarde (Joh. 14:30). In het ‘Onze Vader’ leert Jezus mensen om te bidden van de macht van de duivel (de boze) verlost te worden (Mat.6:13). De macht van de duivel, als overste van de wereld, is groot (Joh.12:31). Zijn macht wordt de macht van de duisternis genoemd (Kol.1:13). Hij verzoekt mensen die daar vatbaar voor zijn wegens een gebrek aan zelfbeheersing (1 Kor.7:5). Verder heeft hij macht over de dood (Hebr.2:14) en houdt hij mensen in zijn greep. Mensen hebben niet de macht zichzelf te bevrijden uit deze greep (Luk.13:10-17).
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Berjan

Re: 2 verschillende satans?

Berichtdoor Berjan » 26 jan 2011 16:54

Jes.14;12-17
Hoe zijt gij uit de Hemel gevallen, gij morgenster zoon des dageraads, hoe zijt gij ter aarde geveld,
OVERWELDIGER DER VOLKEN . En gij overlegde nog wel; zal ten Hemel opstijgen, boven de sterren Gods mijn troon oprichten en zetelen op de berg der samenkomsten ver in het noorden.
Ik wil opstijgen boven de hoogten der wolken, mij aan de ALLERHOOGSTE gelijkstellen.
Integendeel in het doodenrijk wordt gij neergeworpen in het diepste der groeven. Wie u zien,
beschouwen u, letten op u.
Is dit de man die de aarde deed beven; die de wereld tot een woestijn maakte en haar steden afbrak
die zijn gevangenen niet naar huis liet keren.


Dit gaat toch duidelijk over een koning? De koning van een volk, dat de Joden veelvuldig lastig viel. En dit gaat niet over satan of over de duivel.

En dit topic is een topic naar mijn hart :-oo

Want deze dingen beweer ik hier, en op andere fora ook allang en breed. Maar de meeste mensen willen mij niet geloven, omdat ze gewend zijn te "weten" dat satan de tegenstander is van God en dat hij ook de tegenstander is van de mens. Zoals in de openingspost al is verteld, is de rol van satan in het OT zo erg anders dan de rol van satan in het NT zelfs in de Christelijke Bijbel is dit te vinden en te lezen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: 2 verschillende satans?

Berichtdoor schelpje3 » 26 jan 2011 16:57

haring schreef:Ik zag pas een docu op youtube en men vertelde daarin dat de satan uit het oude testament een andere satan is die in het nieuwe testament word beschreven.

http://www.youtube.com/watch?v=Ew_FedgP ... re=related

Vanaf 1:40

Volgens deze docu is satan geen persoon maar het is een titel. Satan is een engel van God en hij moet blijkbaar het vuile werk opknappen en satan heeft geen enkele macht.


Job 1

6 Op een dag kwamen de hemelbewoners hun opwachting maken bij de HEER, en ook Satan bevond zich onder hen. 7 De HEER vroeg aan Satan: ‘Waar kom je vandaan?’ Hij antwoordde: ‘Ik heb rondgezworven en rondgedoold op aarde.’ 8 De HEER vroeg aan Satan: ‘Heb je ook op mijn dienaar Job gelet? Zoals hij is er niemand op aarde: hij is rechtschapen en onberispelijk, hij heeft ontzag voor God en mijdt het kwaad.’ 9 Satan antwoordde de HEER: ‘Zou Job werkelijk zonder reden zoveel ontzag voor God hebben? 10 U beschermt hem immers, evenals zijn gezin en alles wat hem toebehoort. U hebt het werk dat hij doet gezegend, zodat zijn bezit zich steeds meer uitbreidt. 11 Maar als u uw hand naar hem uitstrekt en aantast wat hem toebehoort, zal hij u ongetwijfeld in uw gezicht vervloeken.’ 12 Toen zei de HEER tegen Satan: ‘Goed, met alles wat van hem is mag je doen wat je wilt, maar raak Job zelf niet aan.’ Hierop vertrok Satan.


Mijn vraag is dus, zijn er 2 verschillende satans?

Ik vind je een gevaarlijke posting doen. M.i. is dit een dwaalleer.
Uit welke Bijbel komt deze vertaling ? Want dat kan nl nogal verschil maken.

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: 2 verschillende satans?

Berichtdoor discipel2011 » 26 jan 2011 16:59

Er is 1 satan, maar zijn naam is ook Legio, dus hij vertoont zich in vele vormen en uitingen...
Christus heeft over hem getriomfeerd op Golgotha en Hij is gekomen om de werken van satan te verbreken..

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Re: 2 verschillende satans?

Berichtdoor haring » 26 jan 2011 17:01

schelpje3 schreef:Ik vind je een gevaarlijke posting doen. M.i. is dit een dwaalleer.


Hoe weet je zeker dat jou geloof geen dwaalleer is??


Uit welke Bijbel komt deze vertaling ? Want dat kan nl nogal verschil maken.


De Nieuwe Bijbelvertaling

http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl
*onderschrift verwijderd door moderator*

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: 2 verschillende satans?

Berichtdoor schelpje3 » 26 jan 2011 17:02

Ik heb altijd geleerd dat er 1 satan is MET trawanten (zijn gevallen engelen) weliswaar. Maar er is geen duivel EN nog een satan. We kunnen die ene niet eens de baas !

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Re: 2 verschillende satans?

Berichtdoor haring » 26 jan 2011 17:02

discipel2011 schreef:Er is 1 satan, maar zijn naam is ook Legio, dus hij vertoont zich in vele vormen en uitingen...
Christus heeft over hem getriomfeerd op Golgotha en Hij is gekomen om de werken van satan te verbreken..


Waarom staat er dan in het boek van Job dat satan een hemel bewoner is??
*onderschrift verwijderd door moderator*

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Re: 2 verschillende satans?

Berichtdoor haring » 26 jan 2011 17:03

schelpje3 schreef:Ik heb altijd geleerd dat er 1 satan is MET trawanten (zijn gevallen engelen) weliswaar. Maar er is geen duivel EN nog een satan. We kunnen die ene niet eens de baas !


Dus iedereen die wat nieuws beweerd (met onderbouwing) heeft het per definitie fout?? Wat je zegt is namelijk een drogreden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Beroep_op_autoriteit
*onderschrift verwijderd door moderator*

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: 2 verschillende satans?

Berichtdoor schelpje3 » 26 jan 2011 17:05

Mattheus Meade heeft gezegd: Een mens kan bidden als een engel, prediken als een apostel en hij kan nochtans het hart van een duivel hebben !

Haring, ik vraag mij af waar jij die nieuwe dingen oppikt, ik vrees op de verkeerde plekken !
Iets nieuws leren is prima, te prijzen zelfs, maar ga dan wel naar de juiste plaatsen, nl. Gods Huis met zijn herders en leraars. Zo heeft God het bedoeld.

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Re: 2 verschillende satans?

Berichtdoor haring » 26 jan 2011 17:07

schelpje3 schreef:Mattheus Meade heeft gezegd: Een mens kan bidden als een engel, prediken als een apostel en hij kan nochtans het hart van een duivel hebben !

Haring, ik vraag mij af waar jij die nieuwe dingen oppikt, ik vrees op de verkeerde plekken !


Lees mijn post, wat ik beweer staat in de bijbel.

Iets nieuws leren is prima, te prijzen zelfs, maar ga dan wel naar de juiste plaatsen, nl. Gods Huis met zijn herders en leraars. Zo heeft God het bedoeld.


Hoe weet jij wat God denkt?
*onderschrift verwijderd door moderator*

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: 2 verschillende satans?

Berichtdoor schelpje3 » 26 jan 2011 17:16

Haring: lees de Bijbel, dan weet je niet wat God denkt, maar wat hij gesproken en bevolen heeft !

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: 2 verschillende satans?

Berichtdoor discipel2011 » 26 jan 2011 17:33

haring schreef:
discipel2011 schreef:Er is 1 satan, maar zijn naam is ook Legio, dus hij vertoont zich in vele vormen en uitingen...
Christus heeft over hem getriomfeerd op Golgotha en Hij is gekomen om de werken van satan te verbreken..


Waarom staat er dan in het boek van Job dat satan een hemel bewoner is??


Satan(duivel) was (nog) in de hemelse gewesten totdat Christus over Hem heeft getriomfeerd op Golgotha.
Toen is hij op de aarde geworpen met al zijn engelen en heeft nog een resttijd onder de toelating van God, zoals ook de mens een resttijd heeft ontvangen om zich te bekeren tot de Christus...

mohamed

Re: 2 verschillende satans?

Berichtdoor mohamed » 26 jan 2011 17:35

haring schreef:Mijn vraag is dus, zijn er 2 verschillende satans?

Het zit hem in het feit dat de satan de tegenstander van de Vader is en de duivel de tegenstander van de Zoon. De joden erkennen niet dat Jezus de Zoon is, dus erkennen ze evenmin het bestaan van zijn vijand. Immers, yin kan niet bestaan zonder yang, dus ontkennen ze yin en yang beide zodat geen van hen bestaan.

Zo eenvoudig ligt het naar mijn idee en wat satan precies is laat ik voor het gemak nu even totaal buiten beschouwing!
Laatst gewijzigd door mohamed op 26 jan 2011 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten