Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor schelpje3 » 25 jan 2011 16:59

mohamed schreef:Alhoewel ik voorheen ook moeite had om te geloven dat God het kwaad heeft geschapen, erger ik mij stierlijk aan de apologetiek die door christenen bedreven wordt omtrent dit onderwerp. Recentelijk was ik met iemand in gesprek die het presteerde om het doden van de eerstgeborenen te Egypte wat God deed (Ex 12,29) niet als moord te bestempelen. ](*,)

En wat dan wel ?

mohamed

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2011 18:51

schelpje3 schreef:
mohamed schreef:Alhoewel ik voorheen ook moeite had om te geloven dat God het kwaad heeft geschapen, erger ik mij stierlijk aan de apologetiek die door christenen bedreven wordt omtrent dit onderwerp. Recentelijk was ik met iemand in gesprek die het presteerde om het doden van de eerstgeborenen te Egypte wat God deed (Ex 12,29) niet als moord te bestempelen. ](*,)

En wat dan wel ?

Goeie vraag, helaas vergeten te stellen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor schelpje3 » 25 jan 2011 20:21

mohamed schreef:
schelpje3 schreef:
mohamed schreef:Alhoewel ik voorheen ook moeite had om te geloven dat God het kwaad heeft geschapen, erger ik mij stierlijk aan de apologetiek die door christenen bedreven wordt omtrent dit onderwerp. Recentelijk was ik met iemand in gesprek die het presteerde om het doden van de eerstgeborenen te Egypte wat God deed (Ex 12,29) niet als moord te bestempelen. ](*,)

En wat dan wel ?

Goeie vraag, helaas vergeten te stellen!

Dan vraag ik mij af wat het nut en noodzaak is dergelijke discussies te voeren :)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor Mortlach » 25 jan 2011 21:00

schelpje3 schreef:Dan vraag ik mij af wat het nut en noodzaak is dergelijke discussies te voeren :)


Ach, het is wel aardig te zien hoe ver sommige apologeten willen gaan om recht te praten wat krom is. Blijkbaar ligt die grens voorbij genocide...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2011 21:17

schelpje3 schreef:Dan vraag ik mij af wat het nut en noodzaak is dergelijke discussies te voeren :)

Het is een stukje vermaak Schelpje, dat is het nut, daarbij heb ik de vraag nog gesteld en kreeg te horen dat ik het moet zoeken in het verschil tussen doden en moorden! ](*,)

mohamed

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2011 21:19

Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:Dan vraag ik mij af wat het nut en noodzaak is dergelijke discussies te voeren :)


Ach, het is wel aardig te zien hoe ver sommige apologeten willen gaan om recht te praten wat krom is. Blijkbaar ligt die grens voorbij genocide...

Ik kan ziedend worden van dergelijke snuiters, vreselijk vind ik ze!

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor meribel » 25 jan 2011 22:18

ook helemaal mee eens

prediker 7
13 Bezie het werk van God: wie maakt recht wat hij krom heeft gemaakt? 14 Geniet dus op de goede dagen van het goede, maar zie op de slechte dagen in dat God naast de goede ook de slechte dagen heeft gemaakt.
Laatst gewijzigd door meribel op 26 jan 2011 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2011 22:37

meribel schreef:ook helemaal mee eens

prediker 7
13 Bezie het werk van God: wie maakt recht wat hij krom heeft gemaakt? 13 Bezie het werk van God,
want wie kan rechtmaken wat Hij krom gemaakt heeft?
14 Geniet dus op de goede dagen van het goede, maar zie op de slechte dagen in dat God naast de goede ook de slechte dagen heeft gemaakt.

Amen en dank voor het citaat!

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor Horeb » 26 jan 2011 18:58

mohamed schreef:
Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:Dan vraag ik mij af wat het nut en noodzaak is dergelijke discussies te voeren :)


Ach, het is wel aardig te zien hoe ver sommige apologeten willen gaan om recht te praten wat krom is. Blijkbaar ligt die grens voorbij genocide...

Ik kan ziedend worden van dergelijke snuiters, vreselijk vind ik ze!


dan zal ik je afkeer laten aanwakkeren. God is geen moordenaar. moord is een ernstige zonde.......en God is zonder zonde. ook genocide heeft daarmee niets van doen.
een mens heeft zich niet te moeien in Gods zaken. je heb gewoonweg niet te bepalen of Gods werk goed of slecht is ......omdat menselijke gedachten niet kunnen opklimmen tot Gods gedachte.

de mens heeft alles verzondigd en is en blijft nog steeds ongehoorzaam tegen God. daardoor hebben we onszelf aan allerhande ellendigheid, ja aan de verdoemenis zelve onderworpen (doop formulier).
je Kunt daar God niet de schuld van geven......en als je dat wel doet is dat Gods laster. God zal echt zelf wel voor Zijn eer opkomen, maar ik voel me verplicht het aan te zeggen.

hopenlijk worden jullie niet boos op mij :?

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor discipel2011 » 26 jan 2011 19:16

Het kwade en de Boze staan onder de Almacht van God en Jezus Christus.
De storm op het meer van Galilea, de dood, ziekten worden tenietgedaan indien God dit in Zijn raadsbesluiten nodig acht, Hij schept is als het ware de gelegenheden en daarbij moet satan doen of laten wat God wil, ook al is hij(satan) nog min of meer " vrij" in zijn doen en laten.., Hij laat tegenslagen, ziekten enz toe om mensen tot bekering en geloof te brengen in het afzien van deze wereld en opzien naar Hem..De Heiland en Redder..

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor JeeWee » 26 jan 2011 19:21

Zo heel af en toe zegt die discipel zelfs wel eens wat zinnigs...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor schaapje » 26 jan 2011 21:41

JeeWee schreef:Zo heel af en toe zegt die discipel zelfs wel eens wat zinnigs...


We weten ook wel dat hij een kind van God is :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mohamed

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor mohamed » 26 jan 2011 21:56

Horeb schreef:
mohamed schreef:
Mortlach schreef:Ach, het is wel aardig te zien hoe ver sommige apologeten willen gaan om recht te praten wat krom is. Blijkbaar ligt die grens voorbij genocide...

Ik kan ziedend worden van dergelijke snuiters, vreselijk vind ik ze!


dan zal ik je afkeer laten aanwakkeren. God is geen moordenaar. moord is een ernstige zonde.......

'Want het geschiedde, toen Faraö zich verhardde ons te laten trekken, zo doodde de HEERE alle eerstgeborenen in Egypteland, van de eerstgeborene van de mens af, tot de eerstgeborene der beesten....' (Ex 13,15)

Wat je dus zou moeten zeggen is dat de Bijbel niet overeenkomt met het beeld wat jij van God hebt.

mohamed

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor mohamed » 26 jan 2011 21:59

discipel2011 schreef:Het kwade en de Boze staan onder de Almacht van God en Jezus Christus.
De storm op het meer van Galilea, de dood, ziekten worden tenietgedaan indien God dit in Zijn raadsbesluiten nodig acht, Hij schept is als het ware de gelegenheden en daarbij moet satan doen of laten wat God wil, ook al is hij(satan) nog min of meer " vrij" in zijn doen en laten.., Hij laat tegenslagen, ziekten enz toe om mensen tot bekering en geloof te brengen in het afzien van deze wereld en opzien naar Hem..De Heiland en Redder..

Hoe is satan vrij als God toestaat wat hij doet? Iemand die vrij is bepaald immers zijn eigen regels. De rol die jij voor de satan hebt weggelegd is wel een hele kleine, maar ik denk dat hij zelfs nog kleiner is. Lees de eerste twee hoofdstukken van Job maar, dan zie je dat de satan ALTIJD toestemming moet vragen aan God voor hij wat kan aanrichten, dus de duivel kan niets, maar dan ook helemaal niets van zichzelf.

hazelaar
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 mei 2010 16:55

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor hazelaar » 26 jan 2011 22:12

Het doden van mensen op bevel van God/ door God rijmen met Gods beeld:

- Vaak is het ook gruwelijk wat mensen deden door God/ op Gods bevel werden gedood voor daden bedreven. Zo deden de volkeren in het land Kanaan die door de Israelieten moesten worden uitgeroeid zo'n beetje alles wat God verboden had: Kinderoffers, prostitutie onder de vlag van Baal, zeer hoge zedeloosheid etc etc. Vermenging zou voor de Israelieten levensgevaarlijk zijn geweest onder meer vanwege de levensverwachting onder de Kanaanieten vanwege geslachtsziektes (gem 25-30 jaar). De Egyptenaren waar de eerstgeborenen gedood werden, waren uiteindelijk zelf wel de eerste die de kinderen van de Israelieten ter dood brachten.
- God had beloofd voor Zijn volk te zorgen, dat ze Zijn oogappel waren. Andere volken hebben dus van God geen recht hen aan te vallen
- Wij gaan het met ons beperkt blikveld toch nooit snappen. God is barmhartig, God is liefde, God is rechtvaardig, God is almachtig. Alles volmaakt. Als wij als leek God gaan beoordelen of Hij wel rechtvaardig is, terwijl Hij de enige is die het volledige overzicht over de situatie heeft, die achter elke daad, ook de gedachtegangen van de mensen kent, overschatten we onszelf ontzettend en onderschatten we God.
Jezus zei tot hem: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 110 gasten