Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hazelaar
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 mei 2010 16:55

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor hazelaar » 26 jan 2011 22:15

Hoe is satan vrij als God toestaat wat hij doet? Iemand die vrij is bepaald immers zijn eigen regels. De rol die jij voor de satan hebt weggelegd is wel een hele kleine, maar ik denk dat hij zelfs nog kleiner is. Lees de eerste twee hoofdstukken van Job maar, dan zie je dat de satan ALTIJD toestemming moet vragen aan God voor hij wat kan aanrichten, dus de duivel kan niets, maar dan ook helemaal niets van zichzelf.


Helemaal mee eens. Calvijn zegt zelfs en daar moest ik eerst nog wel aan wennen, dat het niet zo is dat er niets gebeurt zonder de toelating van God, maar dat er niets gebeurt zonder de wil van God. Hij is almachtig, er gaat niets buiten zijn wil om. En dat is wel heftig als je al het boze in de wereld ziet. Je mag best weten dat dat mij wel eens veel vragen bezorgt
Jezus zei tot hem: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor schelpje3 » 26 jan 2011 22:17

mohamed schreef:
discipel2011 schreef:Het kwade en de Boze staan onder de Almacht van God en Jezus Christus.
De storm op het meer van Galilea, de dood, ziekten worden tenietgedaan indien God dit in Zijn raadsbesluiten nodig acht, Hij schept is als het ware de gelegenheden en daarbij moet satan doen of laten wat God wil, ook al is hij(satan) nog min of meer " vrij" in zijn doen en laten.., Hij laat tegenslagen, ziekten enz toe om mensen tot bekering en geloof te brengen in het afzien van deze wereld en opzien naar Hem..De Heiland en Redder..

Hoe is satan vrij als God toestaat wat hij doet? Iemand die vrij is bepaald immers zijn eigen regels. De rol die jij voor de satan hebt weggelegd is wel een hele kleine, maar ik denk dat hij zelfs nog kleiner is. Lees de eerste twee hoofdstukken van Job maar, dan zie je dat de satan ALTIJD toestemming moet vragen aan God voor hij wat kan aanrichten, dus de duivel kan niets, maar dan ook helemaal niets van zichzelf.

Satan heeft heel veel macht. Hij zou zelfs de uitverkorenen willen verleiden, als God het niet verhoede !
Vooral in de laatste dagen zal hij briesend als een leeuw tekeergaan, zoekende wie hij nog kan verslinden.
Velen zullen het beest aanbidden, maar diegenen die het bloed aan de deurposten hebben, zullen worden behouden !
Onderschat de duivel nooit ! Hij komt op kousenvoeten.

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor discipel2011 » 26 jan 2011 22:30

hazelaar schreef:
Hoe is satan vrij als God toestaat wat hij doet? Iemand die vrij is bepaald immers zijn eigen regels. De rol die jij voor de satan hebt weggelegd is wel een hele kleine, maar ik denk dat hij zelfs nog kleiner is. Lees de eerste twee hoofdstukken van Job maar, dan zie je dat de satan ALTIJD toestemming moet vragen aan God voor hij wat kan aanrichten, dus de duivel kan niets, maar dan ook helemaal niets van zichzelf.


Helemaal mee eens. Calvijn zegt zelfs en daar moest ik eerst nog wel aan wennen, dat het niet zo is dat er niets gebeurt zonder de toelating van God, maar dat er niets gebeurt zonder de wil van God. Hij is almachtig, er gaat niets buiten zijn wil om. En dat is wel heftig als je al het boze in de wereld ziet. Je mag best weten dat dat mij wel eens veel vragen bezorgt


Mij is ook niet alles duidelijk, met name dat satan toch nog veel macht uitoefent, door geesten gevangen te houden in zijn wurggreep, ook mij tot 2005 de kracht van Christus duidelijk is geworden in mijn leven...maar satan kwelt met name de christenen met zijn doornen in het vlees..

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor Optimatus » 26 jan 2011 22:36

schelpje3 schreef:
mohamed schreef:
discipel2011 schreef:Het kwade en de Boze staan onder de Almacht van God en Jezus Christus.
De storm op het meer van Galilea, de dood, ziekten worden tenietgedaan indien God dit in Zijn raadsbesluiten nodig acht, Hij schept is als het ware de gelegenheden en daarbij moet satan doen of laten wat God wil, ook al is hij(satan) nog min of meer " vrij" in zijn doen en laten.., Hij laat tegenslagen, ziekten enz toe om mensen tot bekering en geloof te brengen in het afzien van deze wereld en opzien naar Hem..De Heiland en Redder..

Hoe is satan vrij als God toestaat wat hij doet? Iemand die vrij is bepaald immers zijn eigen regels. De rol die jij voor de satan hebt weggelegd is wel een hele kleine, maar ik denk dat hij zelfs nog kleiner is. Lees de eerste twee hoofdstukken van Job maar, dan zie je dat de satan ALTIJD toestemming moet vragen aan God voor hij wat kan aanrichten, dus de duivel kan niets, maar dan ook helemaal niets van zichzelf.

Satan heeft heel veel macht. Hij zou zelfs de uitverkorenen willen verleiden, als God het niet verhoede !
Vooral in de laatste dagen zal hij briesend als een leeuw tekeergaan, zoekende wie hij nog kan verslinden.
Velen zullen het beest aanbidden, maar diegenen die het bloed aan de deurposten hebben, zullen worden behouden !
Onderschat de duivel nooit ! Hij komt op kousenvoeten.


Als God met ons is, wie kan ons dan nog schaden?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor schelpje3 » 26 jan 2011 22:41

In feite niemand, maar hoe weet je dat God VOOR je is ?
Dat geldt niet voor allemaal.
De duivel is altijd bezig om een mens valse hoop te geven. Je kunt zelfs waarnemingen, uitreddingen, ontmoetingen krijgen van hem. En hoe meer je de valse hoop vasthoudt, hoe liever dat de duivel het heeft. Hij laat zo iemand niet in zonden vallen, zodat zij niets weten van het verloren gaan, nooit smart over de zonde gehad. Zo leef je gerust en vredig....

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor discipel2011 » 26 jan 2011 22:57

schelpje3 schreef:In feite niemand, maar hoe weet je dat God VOOR je is ?
Dat geldt niet voor allemaal.
De duivel is altijd bezig om een mens valse hoop te geven. Je kunt zelfs waarnemingen, uitreddingen, ontmoetingen krijgen van hem. En hoe meer je de valse hoop vasthoudt, hoe liever dat de duivel het heeft. Hij laat zo iemand niet in zonden vallen, zodat zij niets weten van het verloren gaan, nooit smart over de zonde gehad. Zo leef je gerust en vredig....

color=#FFBF00]Als God voor ons is.... Christus is voor ons overgegeven in de dood, en dat te geloven ja Hem te geloven, dan gaat Satan op de vlucht, want Hij is sterker dan de Boze, iedere dag, want Christus is mijn Koning voor nu en eeuwig!
[[/color]

mohamed

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor mohamed » 27 jan 2011 10:33

hazelaar schreef:
Hoe is satan vrij als God toestaat wat hij doet? Iemand die vrij is bepaald immers zijn eigen regels. De rol die jij voor de satan hebt weggelegd is wel een hele kleine, maar ik denk dat hij zelfs nog kleiner is. Lees de eerste twee hoofdstukken van Job maar, dan zie je dat de satan ALTIJD toestemming moet vragen aan God voor hij wat kan aanrichten, dus de duivel kan niets, maar dan ook helemaal niets van zichzelf.


Helemaal mee eens. Calvijn zegt zelfs en daar moest ik eerst nog wel aan wennen, dat het niet zo is dat er niets gebeurt zonder de toelating van God, maar dat er niets gebeurt zonder de wil van God. Hij is almachtig, er gaat niets buiten zijn wil om. En dat is wel heftig als je al het boze in de wereld ziet. Je mag best weten dat dat mij wel eens veel vragen bezorgt

Het bezorgt ook mij vragen beste Hazelaar, maar ik heb liever dat die aan me knagen dan mijn geweten.

Overigens wist ik niet dat Calvijn er ook zo over dacht, aangezien er in protestante kring vrijwel nergens nog beleden wordt dat God het kwaad schiep.

mohamed

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor mohamed » 27 jan 2011 10:41

schelpje3 schreef:Satan heeft heel veel macht. Hij zou zelfs de uitverkorenen willen verleiden, als God het niet verhoede !
Vooral in de laatste dagen zal hij briesend als een leeuw tekeergaan, zoekende wie hij nog kan verslinden.
Velen zullen het beest aanbidden, maar diegenen die het bloed aan de deurposten hebben, zullen worden behouden !
Onderschat de duivel nooit ! Hij komt op kousenvoeten.

In de Bijbel wordt de leeuw in 9 van de 10 gevallen met Juda geassocieerd, vind je dat niet opvallend? Ook lezen we dat de duivel zich voor zou doen als een jood (Op 2,8 + 3,8) terwijl ik nog nooit een jood heb gezien die maar in de buurt komt van het beeld wat christenen van de duivel hebben. Klopt de Bijbel dan niet?

knor183
Mineur
Mineur
Berichten: 116
Lid geworden op: 13 okt 2003 06:22
Contacteer:

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor knor183 » 27 jan 2011 16:32

mohamed schreef:
schelpje3 schreef:Satan heeft heel veel macht. Hij zou zelfs de uitverkorenen willen verleiden, als God het niet verhoede !
Vooral in de laatste dagen zal hij briesend als een leeuw tekeergaan, zoekende wie hij nog kan verslinden.
Velen zullen het beest aanbidden, maar diegenen die het bloed aan de deurposten hebben, zullen worden behouden !
Onderschat de duivel nooit ! Hij komt op kousenvoeten.

In de Bijbel wordt de leeuw in 9 van de 10 gevallen met Juda geassocieerd, vind je dat niet opvallend? Ook lezen we dat de duivel zich voor zou doen als een jood (Op 2,8 + 3,8) terwijl ik nog nooit een jood heb gezien die maar in de buurt komt van het beeld wat christenen van de duivel hebben. Klopt de Bijbel dan niet?


Euhm..Nee. Juda werd vergeleken met een leeuw vanwege zijn karakter. Bijv. het borg staan voor Benjamin. En de Satan zal tekeergaan als een leeuw.
Er worden beelden ter verduidelijking gebruikt.

Er staat dat God mensen toe zal laten welke van de Satan zijn en zich Joden noemen en het niet zijn. Dit zijn dingen die nog moeten gebeuren net als het nummer van het beest dat op rechterhand en voorhoofd gedragen wordt.
Het is even onvoorstelbaar dat God wel bestaat, als dat hij niet zou bestaan

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor schaapje » 27 jan 2011 20:44

schelpje3 schreef:In feite niemand, maar hoe weet je dat God VOOR je is ?
Dat geldt niet voor allemaal.
De duivel is altijd bezig om een mens valse hoop te geven. Je kunt zelfs waarnemingen, uitreddingen, ontmoetingen krijgen van hem. En hoe meer je de valse hoop vasthoudt, hoe liever dat de duivel het heeft. Hij laat zo iemand niet in zonden vallen, zodat zij niets weten van het verloren gaan, nooit smart over de zonde gehad. Zo leef je gerust en vredig....



Ik begrijp echt niet wat je nou bedoeld, wat is die valse hoop en waarnemingen uitreddingen ontmoetingen, en een valse hoop vasthouden dat heeft de duivel graag?
En hij laat je niet in zonden vallen? zodat zij niets weten over verloren gaan?
Echt schelpje ik begrijp niet wat je bedoeld, het komt mij zo vreemd voor.
Kan je een voorbeeld geven.

Ik ga er van uit dat als je een Kind van God bent dat je de smart, zoals jij dat noemt,
dat je die smart heel goed kent, zelfs de smart van al die z.g. kleine zwakheden.
Juist omdat de Heilige Geest ons overtuigt van zonden kan je zo,n wroeging hebben.
En als voor je zonden vergeving vraagt, is het de Heilige Geest die ons overtuigt
dat alles weer goed is. Dan weet je dat God voor je is.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mohamed

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor mohamed » 27 jan 2011 21:01

knor183 schreef:
mohamed schreef:
schelpje3 schreef:Satan heeft heel veel macht. Hij zou zelfs de uitverkorenen willen verleiden, als God het niet verhoede !
Vooral in de laatste dagen zal hij briesend als een leeuw tekeergaan, zoekende wie hij nog kan verslinden.
Velen zullen het beest aanbidden, maar diegenen die het bloed aan de deurposten hebben, zullen worden behouden !
Onderschat de duivel nooit ! Hij komt op kousenvoeten.

In de Bijbel wordt de leeuw in 9 van de 10 gevallen met Juda geassocieerd, vind je dat niet opvallend? Ook lezen we dat de duivel zich voor zou doen als een jood (Op 2,8 + 3,8) terwijl ik nog nooit een jood heb gezien die maar in de buurt komt van het beeld wat christenen van de duivel hebben. Klopt de Bijbel dan niet?


Euhm..Nee. Juda werd vergeleken met een leeuw vanwege zijn karakter. Bijv. het borg staan voor Benjamin. En de Satan zal tekeergaan als een leeuw.
Er worden beelden ter verduidelijking gebruikt.

Juda werd vergeleken met een leeuwenwelp (Gen 49) en een leeuwenwelp is jong. Lees met dat in gedachten genomen de volgende verzen eens en vergelijk ze met elkaar:

'De jonge leeuwen, briesende om een roof, en om hun spijs van God te zoeken.' (Ps 104,21)

'....de duivel, gaat rond als een briesende leeuw' (1 Petr 5,8)

Aangezien de satan zich voor zou doen als een boodschapper van het licht (2 Kor 11,14) wat zeggen wil een boodschapper van Christus, oftewel als een apostel (2 Kor 11,13) betekent het dat hij een mens was en een Israëliet (Deut 18,15) naar het vlees. Immers, anders zou geen Jood zich hebben laten verleiden.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor meribel » 28 jan 2011 01:15

schaapje schreef:
schelpje3 schreef:In feite niemand, maar hoe weet je dat God VOOR je is ?
Dat geldt niet voor allemaal.
De duivel is altijd bezig om een mens valse hoop te geven. Je kunt zelfs waarnemingen, uitreddingen, ontmoetingen krijgen van hem. En hoe meer je de valse hoop vasthoudt, hoe liever dat de duivel het heeft. Hij laat zo iemand niet in zonden vallen, zodat zij niets weten van het verloren gaan, nooit smart over de zonde gehad. Zo leef je gerust en vredig....



Ik begrijp echt niet wat je nou bedoeld, wat is die valse hoop en waarnemingen uitreddingen ontmoetingen, en een valse hoop vasthouden dat heeft de duivel graag?
En hij laat je niet in zonden vallen? zodat zij niets weten over verloren gaan?
Echt schelpje ik begrijp niet wat je bedoeld, het komt mij zo vreemd voor.
Kan je een voorbeeld geven.

Ik ga er van uit dat als je een Kind van God bent dat je de smart, zoals jij dat noemt,
dat je die smart heel goed kent, zelfs de smart van al die z.g. kleine zwakheden.
Juist omdat de Heilige Geest ons overtuigt van zonden kan je zo,n wroeging hebben.
En als voor je zonden vergeving vraagt, is het de Heilige Geest die ons overtuigt
dat alles weer goed is. Dan weet je dat God voor je is.




en mag ik aan het schaapje toevoegen dat als je gelooft dat Jezus voor je zonden is gestorven, je mag weten dat God VOOR je is. En als je dat niet kan geloven omdat je denkt dat de duivel je misschien valse hoop geeft, hij dat misschien ook wel doet ( dus door twijfel bij je te zaaien of je wel zeker mag weten dat God VOOR je is ) maar dat is HIJ echt! begrijp je wat ik bedoel?

knor183
Mineur
Mineur
Berichten: 116
Lid geworden op: 13 okt 2003 06:22
Contacteer:

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor knor183 » 28 jan 2011 09:10

mohamed schreef:Juda werd vergeleken met een leeuwenwelp (Gen 49) en een leeuwenwelp is jong. Lees met dat in gedachten genomen de volgende verzen eens en vergelijk ze met elkaar:

'De jonge leeuwen, briesende om een roof, en om hun spijs van God te zoeken.' (Ps 104,21)

'....de duivel, gaat rond als een briesende leeuw' (1 Petr 5,8)

Aangezien de satan zich voor zou doen als een boodschapper van het licht (2 Kor 11,14) wat zeggen wil een boodschapper van Christus, oftewel als een apostel (2 Kor 11,13) betekent het dat hij een mens was en een Israëliet (Deut 18,15) naar het vlees. Immers, anders zou geen Jood zich hebben laten verleiden.


True!
Maar ik kan me niet voorstellen dat God Zijn Zoon Jezus uit de geslachtslijn van de Satan geboren laat worden. Immers is Jezus uit het geslacht van Juda geboren.
Het is even onvoorstelbaar dat God wel bestaat, als dat hij niet zou bestaan

mohamed

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor mohamed » 28 jan 2011 09:36

knor183 schreef:
mohamed schreef:Juda werd vergeleken met een leeuwenwelp (Gen 49) en een leeuwenwelp is jong. Lees met dat in gedachten genomen de volgende verzen eens en vergelijk ze met elkaar:

'De jonge leeuwen, briesende om een roof, en om hun spijs van God te zoeken.' (Ps 104,21)

'....de duivel, gaat rond als een briesende leeuw' (1 Petr 5,8)

Aangezien de satan zich voor zou doen als een boodschapper van het licht (2 Kor 11,14) wat zeggen wil een boodschapper van Christus, oftewel als een apostel (2 Kor 11,13) betekent het dat hij een mens was en een Israëliet (Deut 18,15) naar het vlees. Immers, anders zou geen Jood zich hebben laten verleiden.


True!
Maar ik kan me niet voorstellen dat God Zijn Zoon Jezus uit de geslachtslijn van de Satan geboren laat worden. Immers is Jezus uit het geslacht van Juda geboren.

Jezus wordt de leeuw van Juda genoemd (Op 5,5) en was dus inderdaad familie van de duivel. Dat je dit vreemd vindt kan ik wel begrijpen, maar het is in de Bijbel een veelvoorkomend gegeven dat familieleden tegenstanders van elkaar zijn. Denk aan Kaïn die zijn broer Abel doodde en Jakob die Ezau de hiel lichtte en bijvoorbeeld ook Jozef wiens broers hem wilden doden. De duivel was dan wel van Joodse afkomst, maar door zijn kwade daden werd hij pas een satan.

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor discipel2011 » 28 jan 2011 11:32

Jezus Christus is De Leeuw uit Juda's Stam, de Vleesgeworden God en Mens, heeft geleden is gestorven en begraven en is opgestaan uit de dood, leeft en is nu aan de Rechterhand van God in de hemel, vanwaar Hij komt om te oordelen de levenden en de doden...
Satan is een ongehoorzame engel, die God naar de Kroon stond en is verbannen uit de hemel en is neergeworpen op de aarde met al zijn engelen en daar is hij in voorarrest tot de dag van zijn definitieve verbranding in de poel van vuur.
De joodse leidslieden dichtten Jezus' macht om boze geesten uit te drijven toe aan Be-elzebub, de overste der duivelen en daardoor lasterden zij Christus en de He3ilige Geest, Die in Hem was en werkte..
Door Satan, de duivel in het geslachtsregister van Jezus te plaatsen is men bezig Hem opnieuw te lasteren en Zijn Geest en voor diegenen geldt, dat zij zich schuldig maken aan een onvergeeflijke zonde en diegenen zijn ook niet te bekeren.
Ik bid en hoop dat niemand zich daaraan overgeeft aan deze valse geest.
Dat is het gevaar van een discussieforum, dat men op de stoel van God plaatsneemt en het Woord onderwerpt aan eigen, verduisterd verstand en eigen zondige, door satan beheerste uitleg toepast.
Dit als waatrschuwing, voor hen, die daar hun dagelijks " beroep" van maken.. zoals ten tijde van Jezus de geestelijke leidslieden deden... en Hem lieten kruisgen..


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten