Persoonlijk heb ik geen probleem met vrouwelijke ambtsdragers. Zowel voor als tegen vrouwelijke ambtsdragers valt veel te zeggen. In ieder geval is de positie van de vrouw in sommige gemeentes TE ondergeschikt, in de zin dat ze vrijwel niets mogen toevoegen aan de samenkomst.
1 Tim 2;
11 Een vrouw late zich leren in stilheid, in alle onderdanigheid.
12 Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij.
13 Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva.
Diaken is wel een ambt, maar geen lerende functie, mag een vrouw dan wel diaken worden?
"Het stuk van Paulus" is natuurlijk Gods heilig en dierbaar woord. Ik heb al wel eens vaker aangegeven......als dat woord tijdgebonden, of niet geheel toepasbaar, zou zijn........dan kan ik niet langer geloven in God.
Gods woord blijft wel onveranderd, maar de situatie kan wel veranderen. Vroeger hadden vrouwen vrijwel geen macht en geen hoge posities. Tegenwoordig is het heel normaal in onze samenleving dat vrouwen gelijkwaardige posities bekleden en ook op hoge posities zitten. De omgeving is dus veranderd en daarmee de situatie ook. Daarbij kan ik je nog wel een aantal prachtige bijbelpassages noemen waarvan ik vrijwel zeker weet dat je die wel tijdgebonden op zult vatten (of anders niet naleeft).
De nadruk en de interpretatie die je legt op een passage bepaalt vaak ook je visie (of je visie is vooraf bepaalt en daarna beredeneer je hoe je erbij komt, maar daar ga ik maar niet van uit).
Dit lees ik bijvoorbeeld ook in de bijbel: (1 kor 14)
26 Broeders en zusters, wat betekent dit voor uw samenkomsten? Wanneer u samenkomt draagt iedereen wel iets bij: een lied, een onderwijzing, een openbaring, een uiting in klanktaal of de uitleg daarvan. Laat alles tot opbouw van de gemeente zijn.
Let er hierbij op dat het woord ook tot de zusters gericht wordt (ook volgens de griekse grondtaal).
Slechts enkele verzen daarna staat deze tekst (vergelijkbaar met eerdergenoemde uit 1 Tim):
34 Vrouwen moeten gedurende uw samenkomsten zwijgen. Ze mogen niet spreken, maar moeten ondergeschikt blijven, zoals ook in de wet staat. 35 Als ze iets willen leren, moeten ze het thuis aan hun man vragen, want het is een schande voor een vrouw als ze tijdens een samenkomst spreekt.
Hier kan dan volgens mij nooit een compleet zwijgen bedoelt worden. Dat zou immers volstrekt tegenstrijdig zijn met de voorgaande verzen. Mijn visie hierop is dat de vrouw zich in deze niet mag verheffen boven de man.
Een vrouw mag trouwens ook bidden of profeteren tijdens de samenkomst (zie bijvoorbeeld 1 Kor 11:5).
Nog een paar opvallende feitjes:
- Junia was vrijwel zeker een vrouwelijke apostel
- Dorkas was zelfs een discipelin
- Febe had een vooraanstaande functie binnen de gemeente (diakonoi)
- Deze bijzondere tekst wil ik je ook niet onthouden:
3 Groet Prisca en Aquila, mijn medewerkers in de dienst aan Christus Jezus, 4 die voor mij hun leven op het spel hebben gezet. Niet alleen ik ben hun dankbaar, maar ook alle gemeenten van de heidenen. 5 Groet ook de gemeente die bij hen in huis samenkomt.
Uit deze teksten en voorbeelden blijkt duidelijk dat de vrouw niet hoeft te zwijgen gedurende de dienst. Ook is duidelijk dat een vrouw apostel, discipelin, diakonoi kan zijn. En dat zei mogen profeteren, bidden, zingen, onderwijzen etc. tijdens de dienst.
Mijn mening is dat de vrouw een veel te summiere rol speelt in de gemeente. Over de toelating van de vrouw tot het ambt kan getwist worden (zowel voor als tegen zijn er goede argumenten die goed bijbels te onderbouwen zijn).