Vrouwelijke ambtsdragers ja of nee?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Vrouwelijke ambtsdragers ja of nee?

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2011 13:51

esli schreef:Waarom zou je ermee instemmen door ergens naartoe te gaan? Dat vat ik niet. Als je aan haar uitlegt dat je het niet met haar keuze eens bent, maar dat je graag aanwezig wilt zijn bij belangrijke gebeurtenissen in haar leven (het is immers een vriendin), dan stem je duidelijk niet in met haar keuze en toch ben je er bij.

Mijn eigen mening: Ik zou zeker gaan, maar ik heb ook niks tegen vrouwelijke predikanten. Ook als ik dat wel zou hebben zou ik gaan omdat ik het belangrijk vind om bij belangrijke gebeurtenissen van vrienden aanwezig te zijn.

Jij bent dan niet tegen, maar is een vriend belangrijker dan de Heere ? Ik heb eens 1 keer de keuze moeten maken om naar een crematie te gaan van een dierbaar familielid. Ik heb het gedaan, met het zweet op mijn rug. Er werd nog een klein religieus tintje aan gegeven, maar dat stelde niets voor. Ik vond het verschrikkelijk en mezelf totaal niet op mijn plaats gevoeld. Ik sta best vaak op een begraafplaats, of woon een rouwdienst bij, daar kun je vaak beter zijn dan in het huis van vreugde, als je het vat. Maar mij zie je niet meer op een crematie.
Als je iets bijwoont, stem je daar toch echt mee in. Ze staan toch niet met een geweer achter je om te dwingen ? Je gaat uit vrije keuze.

Maar ja als je niet tegen bent, snap ik jouw probleem niet.

Riska

Re: Vrouwelijke ambtsdragers ja of nee?

Berichtdoor Riska » 03 mar 2011 14:03

Ik denk dat het het enige is geweest wat je kon doen: naar die crematie gaan. Ook over crematie wordt in christelijke kringen verschillend gedacht en dit is niets dat God loochent of. anders gezegd: het is geen vloek.
Ik denk dat je christelijker hebt gehandeld door wél te gaan - ook als het zweet je op de rug stond - dan dat je niet was gegaan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Vrouwelijke ambtsdragers ja of nee?

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2011 14:06

Riska schreef:Ik denk dat het het enige is geweest wat je kon doen: naar die crematie gaan. Ook over crematie wordt in christelijke kringen verschillend gedacht en dit is niets dat God loochent of. anders gezegd: het is geen vloek.
Ik denk dat je christelijker hebt gehandeld door wél te gaan - ook als het zweet je op de rug stond - dan dat je niet was gegaan.

Nee ? :shock:
Crematie gaat wat mij betreft tegen de Bijbel in. In de Bijbel wordt iedereen begraven en de heidenen verbrand. Waar willen wij bij horen ?
Wat zei Jakob: en DAAR heb ik Lea begraven !
De Heere Jezus werd begraven, zou dat niet onze leidraad moeten zijn ?

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Vrouwelijke ambtsdragers ja of nee?

Berichtdoor meribel » 03 mar 2011 14:22

schelpje3 schreef:
Riska schreef:Ik denk dat het het enige is geweest wat je kon doen: naar die crematie gaan. Ook over crematie wordt in christelijke kringen verschillend gedacht en dit is niets dat God loochent of. anders gezegd: het is geen vloek.
Ik denk dat je christelijker hebt gehandeld door wél te gaan - ook als het zweet je op de rug stond - dan dat je niet was gegaan.

Nee ? :shock:
Crematie gaat wat mij betreft tegen de Bijbel in. In de Bijbel wordt iedereen begraven en de heidenen verbrand. Waar willen wij bij horen ?
Wat zei Jakob: en DAAR heb ik Lea begraven !
De Heere Jezus werd begraven, zou dat niet onze leidraad moeten zijn ?


@schelpje, dan vier je zeker ook geen verjaardagen van jezelf of kinderen, of woon je die bij. Want in de bijbel wordt er nergens een verjaardag gevierd, enkel één waar het hoofd van Johannes de Doper op een schaal werd aangeboden. Niet bepaald christelijk. ( het argument voor Jehova's om geen verjaardagen te vieren zo heb ik een keer begrepen )

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Vrouwelijke ambtsdragers ja of nee?

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2011 14:32

meribel schreef:
schelpje3 schreef:
Riska schreef:Ik denk dat het het enige is geweest wat je kon doen: naar die crematie gaan. Ook over crematie wordt in christelijke kringen verschillend gedacht en dit is niets dat God loochent of. anders gezegd: het is geen vloek.
Ik denk dat je christelijker hebt gehandeld door wél te gaan - ook als het zweet je op de rug stond - dan dat je niet was gegaan.

Nee ? :shock:
Crematie gaat wat mij betreft tegen de Bijbel in. In de Bijbel wordt iedereen begraven en de heidenen verbrand. Waar willen wij bij horen ?
Wat zei Jakob: en DAAR heb ik Lea begraven !
De Heere Jezus werd begraven, zou dat niet onze leidraad moeten zijn ?


@schelpje, dan vier je zeker ook geen verjaardagen van jezelf of kinderen, of woon je die bij. Want in de bijbel wordt er nergens een verjaardag gevierd, enkel één waar het hoofd van Johannes de Doper op een schaal werd aangeboden. Niet bepaald christelijk. ( het argument voor Jehova's om geen verjaardagen te vieren zo heb ik een keer begrepen )

Nee idd, wij vieren geen verjaardagen meer, al jaren. Dat is om geheel andere reden, maar dit terzijde.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Vrouwelijke ambtsdragers ja of nee?

Berichtdoor meribel » 03 mar 2011 14:33

bezoek je ook niet iemand op zijn verjaardag?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Vrouwelijke ambtsdragers ja of nee?

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2011 14:40

meribel schreef:bezoek je ook niet iemand op zijn verjaardag?

Bij voorkeur niet. In onze familie worden geen verjaardagen gevierd, we hebben jaarlijkse familiereunie, ze wonen zo ver uit elkaar, dat het echt niet te doen is.
Ik spreek voor mezelf ! Ik ben dankbaar dat de Heere me nog een jaar wilde sparen, als ik op de ochtend van mijn geboortedag wakker word.
Maar dat uitbundige vieren met koffie en gebak en glaasje, is aan mij niet besteed.
Onze ouders waren het bezoekpunt, toen die overleden waren, hebben we de verjaardagen afgeschaft.
De kinderen hebben uiteraard hun kinderpartijtjes. :D

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Vrouwelijke ambtsdragers ja of nee?

Berichtdoor meribel » 03 mar 2011 14:43

schelpje3 schreef:
meribel schreef:bezoek je ook niet iemand op zijn verjaardag?

Bij voorkeur niet. In onze familie worden geen verjaardagen gevierd, we hebben jaarlijkse familiereunie, ze wonen zo ver uit elkaar, dat het echt niet te doen is.
Ik spreek voor mezelf ! Ik ben dankbaar dat de Heere me nog een jaar wilde sparen, als ik op de ochtend van mijn geboortedag wakker word.
Maar dat uitbundige vieren met koffie en gebak en glaasje, is aan mij niet besteed.
Onze ouders waren het bezoekpunt, toen die overleden waren, hebben we de verjaardagen afgeschaft.
De kinderen hebben uiteraard hun kinderpartijtjes. :D


ok, herkenbaar, zo is het bij mijn familie ook.
Maar goed, je bent dus niet tégen verjaardagen zoals je tegen crematie bent. Terwijl het zover ik weet, dezelfde bijbelse grondslag heeft om tegen te zijn.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Vrouwelijke ambtsdragers ja of nee?

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2011 14:48

meribel schreef:
schelpje3 schreef:
meribel schreef:bezoek je ook niet iemand op zijn verjaardag?

Bij voorkeur niet. In onze familie worden geen verjaardagen gevierd, we hebben jaarlijkse familiereunie, ze wonen zo ver uit elkaar, dat het echt niet te doen is.
Ik spreek voor mezelf ! Ik ben dankbaar dat de Heere me nog een jaar wilde sparen, als ik op de ochtend van mijn geboortedag wakker word.
Maar dat uitbundige vieren met koffie en gebak en glaasje, is aan mij niet besteed.
Onze ouders waren het bezoekpunt, toen die overleden waren, hebben we de verjaardagen afgeschaft.
De kinderen hebben uiteraard hun kinderpartijtjes. :D


ok, herkenbaar, zo is het bij mijn familie ook.
Maar goed, je bent dus niet tégen verjaardagen zoals je tegen crematie bent. Terwijl het zover ik weet, dezelfde bijbelse grondslag heeft om tegen te zijn.

Meribel: ik geef je nog even antwoord en dan moeten we terug naar het onderwerp :wink:

Nee je kunt het misschien ook zo zien, vier uw feestdagen, zoiets ? Ik weet het niet, voor mij is het geen issue. Crematie is heidens en in het geloof van de wederopstanding een dwaling dus. Nee, een zonde.

Maarre.... hoe zit het nu met vrouwelijke amtsdragers Meribel ? :D Wat mij betreft, leiden ze zeker geen crematie, noch een begrafenis.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Vrouwelijke ambtsdragers ja of nee?

Berichtdoor meribel » 03 mar 2011 14:54

ja je hebt gelijk, we gingen flink off topic.
Zelf zou ik zonder problemen de dienst van de vrouwelijke predikant van Race gaan.
Als die predikant een vriendin is, ken ik haar intenties, weet dat zij zich geroepen voelt, en wie ben ik dan om te zeggen dat die roeping niet echt is.

Toen familie van mij trouwde ging ik ook naar hun huwelijk ( op stadhuis ) ondanks dat ze al samenwoonden. NIet heel mijn familie is nog steeds gelovig, maar dat betekent niet dat ik contact moet verbreken toch?

Riska

Re: Vrouwelijke ambtsdragers ja of nee?

Berichtdoor Riska » 03 mar 2011 15:07

meribel schreef:NIet heel mijn familie is nog steeds gelovig, maar dat betekent niet dat ik contact moet verbreken toch?
Integendeel... je kunt een getuige zijn door je wijze van leven.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Vrouwelijke ambtsdragers ja of nee?

Berichtdoor Race406 » 03 mar 2011 15:10

esli schreef:maar dat je graag aanwezig wilt zijn bij belangrijke gebeurtenissen in haar leven (het is immers een vriendin), dan stem je duidelijk niet in met haar keuze en toch ben je er bij.


Eens!

esli schreef:Mijn eigen mening: Ik zou zeker gaan, omdat ik het belangrijk vind om bij belangrijke gebeurtenissen van vrienden aanwezig te zijn.


Ook eens!

Bovenstaande waren ook onze afwegingen.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Vrouwelijke ambtsdragers ja of nee?

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2011 15:20

Race406 schreef:
esli schreef:maar dat je graag aanwezig wilt zijn bij belangrijke gebeurtenissen in haar leven (het is immers een vriendin), dan stem je duidelijk niet in met haar keuze en toch ben je er bij.


Eens!

esli schreef:Mijn eigen mening: Ik zou zeker gaan, omdat ik het belangrijk vind om bij belangrijke gebeurtenissen van vrienden aanwezig te zijn.


Ook eens!

Bovenstaande waren ook onze afwegingen.

Fijne vriend ben jij :D
Ik laat je even schrikken. Je bent pas een ECHTE vriend als je je vrienden wil behoeden voor misstappen. Als je gelooft dat een vrouwelijke ambtsdrager onbijbels is, hoor je daar niet in in te stemmen.
Vrienden kunnen op deze manier alles van je vragen, want daar zijn we vrienden voor, toch ?
Ik dacht het niet.
Ik heb eens bij een bijeenkomst van een evangelist gezeten, ik kampeerde op een bekende relicamping en dacht, ik ga vanavond naar de tent. Sommige forummers vallen nu van hun stoel :mrgreen:
De evangelist sprak boeiend. Ik heb ademloos geluisterd. Hij zei o.a.: als er verderop in de straat een gat in het wegdek is geslagen, er staat geen hek omheen, want het gat is groot en iedereen kan het toch zien ? Dus ik waarschuw mijn vriend niet. Laat hem er zelf achter komen, hij is tenslotte niet blind.
Maar ik hoor de volgende dag dat hij erin gevallen en zelfs verdronken is ! Wiens schuld is dat dan ? Hij zweeg. Hij had er echt talent voor. Sommige van jullie zullen zeggen, zijn eigen schuld natuurlijk, moetie beter opletten. Nee, van de gemeente, die had er een hek omheen moeten zetten.
Nee, het is MIJN schuld. Ik had hem moeten waarschuwen, en zelfs als hij niet naar mij wilde luisteren, desnoods meelopen om hem op het gevaar van het gat te wijzen.
Nou, zo is het nu ook met ons. Wij moeten elkaar ernstig waarschuwen voor de eeuwige verdoemenis.
En het was dan "maar" evangelisch, ik zeg het bewust zo, maar wat was deze man scherp en afsnijdend. Want ook hij waarschuwde voor vroomheid, eigengemaakte godsdienst.
Het is al jaren geleden, maar ik heb het zo goed onthouden !

Riska

Re: Vrouwelijke ambtsdragers ja of nee?

Berichtdoor Riska » 03 mar 2011 15:30

Schelpje, er zijn mensen die er totaal anders over denken.
Jij veroordeelt dat als ongehoorzaamheid.
Jij legt momenteel jouw wijze van geloven dwingend op aan mensen die het ietsje anders zien.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3401
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Vrouwelijke ambtsdragers ja of nee?

Berichtdoor Cicero » 03 mar 2011 15:32

@schelpje3 wat betreft de historische betekenis van de Bijbel - géén vrouwelijke ambtsdragers - heb je in elk geval wat betreft Paulus helemaal gelijk.

Stel nu eens, dat je een vriend of familielid hebt, die slaaf is. De slaaf en zijn eigenaar zijn beiden christelijk. De slaaf zegt nu: "Mijn eigenaar en ik zijn broeders, dus hij is mijn gelijke, dus ik verwacht dat ik niet meer per se op zijn wenken hoeft te rennen!" Zou je hem dan niet ernstig waarschuwen dat de slaaf juist een betere slaaf moet zijn in plaats van geringschattend over zijn heer te spreken? (Zie 1 Tim. 6:1-2)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 gasten