Anatomie en geloof

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Roselynn

Anatomie en geloof

Berichtdoor Roselynn » 11 jan 2011 21:58

Is het ethisch verantwoord om in het kader van een medische opleiding Bodyworlds te bezoeken?

(http://www.bodyworlds.com)
"Maak een fascinerende reis door het menselijk lichaam tijdens de tentoonstelling BODY WORLDS & The Cycle of Life. Meer dan tweehonderd preparaten, waaronder twintig geplastineerde menselijke lichamen en diverse organen, bieden u een nieuw perspectief op het menselijk lichaam. Vanaf 23 september in LP II in Las Palmas Rotterdam.

Ontdek hoe uw lichaam er van binnen uit ziet en verwonder u over het samenspel van de verschillende lichaamsfuncties. Zie met eigen ogen wat de gevolgen zijn van artrose, een hartinfarct, een hersenbloeding of kanker. Ontdek hoe prothesen zoals kunstgewrichten of kunstkleppen werken. Leer wat de gevolgen zijn van een (on-)gezonde levensstijl: vergelijk een rokerslong met een gezonde long, of een lichaam van iemand met overgewicht met het lichaam van een sporter. Reis door uw eigen lichaam en ontdek de geheimen van de anatomie.

In BODY WORLDS & The Cycle of Life staat het lichaam tijdens de verschillende levensfasen centraal, van de verwekking tot aan de dood. Getoond wordt welke invloed de omgeving en persoonlijke levensstijl hebben op het verouderingsproces. Leer van de geheimen van honderdjarigen en ontdek op welke wijze u zelf het verouderingsproces kunt beïnvloeden.

De tentoongestelde lichamen en organen zijn geplastineerd. Deze baanbrekende methode werd in 1977 door dokter, wetenschapper en anatoom Gunther von Hagens uitgevonden. De tentoonstelling draagt dan ook met recht de ondertitel "het origineel". Bij plastinatie wordt het weefselvocht met behulp van een speciaal vacuümproces vervangen door reactiekunststoffen zoals bijvoorbeeld siliconenrubber. Door plastinatie is het mogelijk de binnenkant van het menselijk lichaam op een unieke manier te bekijken: als volledig lichaam, in 3 mm dunne lichaamsschijven,of slechts bestaande uit bloedvaten. Een manier die onmogelijk door een boek, afbeelding of kunstmatig anatomisch model kan worden geëvenaard.

BODY WORLDS is de enige anatomietentoonstelling ter wereld die is gebaseerd op een donorprogramma. Wereldwijd zijn er ruim elfduizend donoren die hun lichaam na overlijden ter beschikking stellen voor plastinatie en tentoonstelling. Circa dertig donoren wonen in Nederland. "

't Lijkt me erg interessant, maar heb wel mijn twijfels... Graag zou ik de argumenten voor en tegen eens afwegen.

Faramir

Re: Bezoek aan Bodyworlds verantwoord?

Berichtdoor Faramir » 11 jan 2011 22:00

Waarom zou het dat niet zijn?

Roselynn

Re: Bezoek aan Bodyworlds verantwoord?

Berichtdoor Roselynn » 11 jan 2011 22:04

Het lichaam is niet geschapen om uit elkaar gehaald te worden.. Het is niet respectvol omgaan met het menselijk lichaam.
Zo denken sommigen erover.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Bezoek aan Bodyworlds verantwoord?

Berichtdoor Bastiaan30 » 11 jan 2011 22:08

Roselynn schreef:Het lichaam is niet geschapen om uit elkaar gehaald te worden.. Het is niet respectvol omgaan met het menselijk lichaam.
Zo denken sommigen erover.


Hoe moet een dokter anders leren?
is roken en vet ongezond eten wel respectvol omgaan met de "tempel"?

Roselynn

Re: Bezoek aan Bodyworlds verantwoord?

Berichtdoor Roselynn » 11 jan 2011 22:13

Hoe moet een dokter anders leren?

Er zijn ook modellen.. En veel medische handelingen kunnen ook met varkensharten, -huiden, -ogen en wat dan ook gedaan worden. Of met een simulator!

is roken en vet ongezond eten wel respectvol omgaan met de "tempel"?[/quote]

Nee, zeker niet, Maar dat is geen argument hier denk ik. :wink:

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Bezoek aan Bodyworlds verantwoord?

Berichtdoor mw » 11 jan 2011 22:14

Bastiaan30 schreef:
Roselynn schreef:Het lichaam is niet geschapen om uit elkaar gehaald te worden.. Het is niet respectvol omgaan met het menselijk lichaam.
Zo denken sommigen erover.


Hoe moet een dokter anders leren?
is roken en vet ongezond eten wel respectvol omgaan met de "tempel"?


Beide punten zijn een hele andere discussie.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Kris
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 mei 2010 10:13

Re: Bezoek aan Bodyworlds verantwoord?

Berichtdoor Kris » 11 jan 2011 22:15

Ik zie eerlijk gezegd het bezwaar ook niet echt. Het is maar een lichaam. Het gaat - ook in het christelijk geloof - uiteindelijk om de geest. Als die mensen dood zijn, is het lichaam niets meer. De geest wellicht nog wel (als je daarin gelooft). Het lichaam vergaat en verrot in de aarde, of het verbrandt, of het wordt op een andere manier verzwolgen door de natuur.

In dit geval niet. Het is geconserveerd zogezegd. Maar het blijft uiteindelijk slechts een overblijfsel. Zonder enige betekenis.

Of denk je echt dat je na je dood bij de wederkomst hetzelfde lichaam krijgt? Dan snap ik opeens de apocalyptische zombiehorrorfilms een stuk beter. Dat zal er smerig uitzien...

Faramir

Re: Bezoek aan Bodyworlds verantwoord?

Berichtdoor Faramir » 11 jan 2011 22:57

Roselynn schreef:Het lichaam is niet geschapen om uit elkaar gehaald te worden.. Het is niet respectvol omgaan met het menselijk lichaam.

Het menselijk lichaam is idd niet geschapen om uit elkaar gehaald te worden. Tevens is het lichaam ook niet echt ontworpen voor medische ingrepen. Feit is dat wij mensen uiteindelijk heel veel geleerd hebben over het menselijk lichaam door lichamen van dode mensen te bestuderen.
Zo denken sommigen erover.

Met sommige mensen kan ik niet zo heel veel (en jij ook niet neem ik aan).
Heb jij er bezwaren tegen dan moet je niet gaan. Heb jij er geen bezwaren tegen dan kun je wel gaan.

tromboneblaster

Re: Bezoek aan Bodyworlds verantwoord?

Berichtdoor tromboneblaster » 11 jan 2011 23:36

Ik denk dat je je juist daar kunt verwonderen over de wonderlijke schepping!

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Bezoek aan Bodyworlds verantwoord?

Berichtdoor mw » 11 jan 2011 23:51

Faramir schreef:
Roselynn schreef:Het lichaam is niet geschapen om uit elkaar gehaald te worden.. Het is niet respectvol omgaan met het menselijk lichaam.

Het menselijk lichaam is idd niet geschapen om uit elkaar gehaald te worden. Tevens is het lichaam ook niet echt ontworpen voor medische ingrepen. Feit is dat wij mensen uiteindelijk heel veel geleerd hebben over het menselijk lichaam door lichamen van dode mensen te bestuderen.


Hierin moet je 2 dingen onderscheiden. Je kan je lichaam ter beschikking stellen van de wetenschap. Daarvan leren de artsen, want daarin kunnen we gaan snijden en zoveel bestuderen als ze willen.

Je kan je lichaam ook beschikbaar stellen voor tentoonstelling. Twee hele andere uitgangspunten, en van deze laatste is bodyworld gemaakt

BODY WORLDS is de enige anatomietentoonstelling ter wereld die is gebaseerd op een donorprogramma. Wereldwijd zijn er ruim elfduizend donoren die hun lichaam na overlijden ter beschikking stellen voor plastinatie en tentoonstelling. Circa dertig donoren wonen in Nederland. "

Hier leert men geen nieuwe dingen meer van.

Dat het lichaam niet is gemaakt voor medische ingrepen klopt. Dat medische ingrepen nodig zijn is alleen onze eigen domme schuld --> gevolg van de zonde. Gelukkig heeft God het lichaam zo gemaakt dat er veel 'aan valt te repareren als het kapot gaat' (eerbiedig bedoelt).

Ik denk dat je je juist daar kunt verwonderen over de wonderlijke schepping!

Wha, je kan je afvragen of daar Bodyworlds voor bedoeld is. Genieten van de wonderlijke schepping van het lichaam kan ook zonder dat het lichaam is ontleed en tentoongesteld.

Of denk je echt dat je na je dood bij de wederkomst hetzelfde lichaam krijgt?
[/quote]
Haha, Christus verschijnt op de wolken en dan is zelfs sterk water niet meer sterk genoeg :mrgreen:
Maar hoe dan ook... tot stof zult gij wederkeren. Of je nou geconcerveerd bent of niet.

Ik wek misschien de indruk dat ik tegen Bodyworlds ben, maar ik zit nog bij de groep twijfelaars. Mocht ik eruit zijn en niet tegen zijn dan ga ik snel naar Bodyworld of Corpus.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bezoek aan Bodyworlds verantwoord?

Berichtdoor Mortlach » 12 jan 2011 01:00

Ik heb een soortgelijke tentoonstelling gezien destijds in Amsterdam, die heette 'Bodies' volgens mij. En ja, het is een beetje luguber in het begin, maar dat went heel erg snel (en dan valt weer op hoe snel het went, het is echt een heel leuk experiment met je eigen geest). Als tweede had ik erg last van trek in biefstuk bij het zien van al dat 'vlees', maar ook dat ging over.

Uiteindelijk is het een hele leuke, onschuldige (want donoren) manier om het lichaam te zien op een wijze waar je anders nooit de kans toe zult krijgen. En je verwonderen over de schepping/de knappe manier waarop het allemaal in elkaar zit.

@Mw, je zegt wel dat je ook kunt genieten zonder zo'n tentoonstelling en in principe heb je wel gelijk, maar toch vind ik persoonlijk dat hoe meer je weet, hoe dieper de waardering voor iets is. Dat geldt trouwens voor alles in de wetenschap, dus ook voor het menselijk lichaam.

Ik zou dus zeker gaan.

In de tentoonstelling die ik bezocht hadden ze trouwens wel een speciale afdeling die je kon overslaan als je dat wilde, die ging namelijk over verwekking en zwangerschap (waar de openingspost ook melding van maakt) en was dus een verzameling (geaborteerde) foetussen in verschillende stadia van de groei. Ik kan me voorstellen dat je dat als christen overslaat.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Bezoek aan Bodyworlds verantwoord?

Berichtdoor esli » 12 jan 2011 10:56

@mw, corpus is wel heel anders dan bodyworld. De enige overeenkomst is dat het allebei over het menselijk lichaam gaat, maar bij corpus zijn er geen lichamen ofzo tentoongesteld. Het leek in je post nl. of dat ongeveer hetzelfde was, maar naar corpus kan je denk ik (ook als twijfelaar over bodyworlds) zo naar toe.

Principieel heb ik niets tegen bodyworld. Het gebeurt allemaal met toestemming van de mensen. Ik heb zelf alleen geen behoefte om te gaan, omdat ik het een luguber idee vind.

Nelly91
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 sep 2010 10:43

Re: Bezoek aan Bodyworlds verantwoord?

Berichtdoor Nelly91 » 12 jan 2011 11:10

Ik zie het probleem eigenlijk niet zo als ik eerlijk ben.
Ik las in ons universiteitsblad dat mensen die naar Bodyworlds waren geweest, en de afdeling met de geaborteerde foetussen hadden bezocht, dat ze toch wel iets anders waren gaan denken over abortus.
Het lijkt mij dat het een goed middel is om te zien hoe mooi ons lichaam eigenlijk is gemaakt. Maar misschien denk ik nu te simpel?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bezoek aan Bodyworlds verantwoord?

Berichtdoor Mortlach » 12 jan 2011 11:20

Nelly91 schreef:Ik zie het probleem eigenlijk niet zo als ik eerlijk ben.
Ik las in ons universiteitsblad dat mensen die naar Bodyworlds waren geweest, en de afdeling met de geaborteerde foetussen hadden bezocht, dat ze toch wel iets anders waren gaan denken over abortus.
Het lijkt mij dat het een goed middel is om te zien hoe mooi ons lichaam eigenlijk is gemaakt. Maar misschien denk ik nu te simpel?


Nee hoor, dat is inderdaad het gevoel dat je meeneemt. En dat lugubere is iets wat heel snel went.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Nelly91
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 sep 2010 10:43

Re: Bezoek aan Bodyworlds verantwoord?

Berichtdoor Nelly91 » 12 jan 2011 11:36

Voor mijn idee is het ongeveer hetzelfde als naar een operatie kijken. Als je daar niet tegen kunt, niet gaan, zowel dan zie ik het probleem niet. Natuurlijk is het zo dat bij een operatie het nodig is dat er in je lichaam gesneden moet worden. maar in principe kijk je zowel bij operaties als bij Bodyworlds hoe een lichaam in elkaar zit toch?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten