Anatomie en geloof

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bezoek aan Bodyworlds verantwoord?

Berichtdoor Mortlach » 12 jan 2011 11:50

Nelly91 schreef:Voor mijn idee is het ongeveer hetzelfde als naar een operatie kijken. Als je daar niet tegen kunt, niet gaan, zowel dan zie ik het probleem niet. Natuurlijk is het zo dat bij een operatie het nodig is dat er in je lichaam gesneden moet worden. maar in principe kijk je zowel bij operaties als bij Bodyworlds hoe een lichaam in elkaar zit toch?


mwa, een operatie is maar een bloederige bende meestal, en je moet al chirurg zijn om daar echt iets van te zien. De lichamen op zo'n tentoonstelling zijn natuurlijk heel erg 'netjes' gemaakt en in bijzondere posen weggezet. Op de tentoonstelling die ik zag was bijvoorbeeld een lichaam in de pose van een basketbalspeler gezet, ergens anders was de rug opengewerkt, dat soort dingen.

Het is een beetje alsof je naar een egyptische tentoonstelling gaat. Als daar een mummie te zien is moet je ook gewoon niet te lang denken dat dat ooit een levend persoon was (wel eventjes, want op zich is het best bijzonder natuurlijk).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Nelly91
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 sep 2010 10:43

Re: Bezoek aan Bodyworlds verantwoord?

Berichtdoor Nelly91 » 12 jan 2011 12:01

Hmm daar heb je ook wel weer gelijk in.
Maar ik blijf erbij dat het gewoon iets is waar je kunt zien en leren hoe het lichaam in elkaar zit. Verder zie ik daar niet veel kwaad in.

Roselynn

Re: Bezoek aan Bodyworlds verantwoord?

Berichtdoor Roselynn » 12 jan 2011 12:25

Die geaborteerde foetussen hebben er niet voor gekozen om tentoongesteld te worden...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bezoek aan Bodyworlds verantwoord?

Berichtdoor Mortlach » 12 jan 2011 12:30

Roselynn schreef:Die geaborteerde foetussen hebben er niet voor gekozen om tentoongesteld te worden...


Je zal dat gedeelte van de tentoonstelling ongetwijfeld kunnen overslaan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Roselynn

Re: Bezoek aan Bodyworlds verantwoord?

Berichtdoor Roselynn » 12 jan 2011 13:26

Mortlach schreef:
Roselynn schreef:Die geaborteerde foetussen hebben er niet voor gekozen om tentoongesteld te worden...


Je zal dat gedeelte van de tentoonstelling ongetwijfeld kunnen overslaan.


Ook al zou je het overslaan, het maakt deel uit van de tentoonstelling. Dat vind ik toch wel een moeilijk punt.

Carpento
Luitenant
Luitenant
Berichten: 505
Lid geworden op: 12 aug 2004 12:26

Re: Bezoek aan Bodyworlds verantwoord?

Berichtdoor Carpento » 12 jan 2011 14:11

In het oude testament is wel terug te vinden dat in die tijden het aanraken van een dode je onrein maakte. Uit de kanttekeningen bij Numeri 6:10 (kanttekening 9) blijkt dat je ook onrein werd als je het huis binnenging waarin een dode was. In die zin zou je daarop je bezwaren kunnen baseren. Aan de andere kant: welke van die ceremoniële wetten hanteren we nu nog ? Er wordt wel gezegd dat door de dood van Christus de ceremoniële wetten niet meer gelden.

-

Het argument dat er ook modellen zijn om van te leren vind ik tamelijk zwak, die modellen zijn gemaakt door mensen, en hoe kwamen die ook al weer aan de kennis ? Verder: op een model kun je iemand geen snij-practicum geven. Easy as that. Moeten we dan de hele wetenschap maar wegdoen ? Dat lijkt me ook wat radicaal.

Moeten we dan maar niet naar deze tentoonstelling gaan ? Dat ligt weer anders: welk nut heb ik er als doorsnee Nederlander van ? Is het interesse, is het sensatie, waarom wil je er heen. Wat is je drijfveer ? Vind je dat je op die manier respectvol met de dood omgaat ?

Ik denk voor mezelf dat de tentoonstelling bezoeken niet per definitie betekent dat je geen respect hebt voor de dood. Mij lijkt het persoonlijk wel boeiend en leerzaam. Ik zou er zelf niet al te veel bezwaar tegen hebben denk ik, maar dat is aan een ieder om dat voor zichzelf te beslissen ;)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bezoek aan Bodyworlds verantwoord?

Berichtdoor Mortlach » 12 jan 2011 14:56

Roselynn schreef:Ook al zou je het overslaan, het maakt deel uit van de tentoonstelling. Dat vind ik toch wel een moeilijk punt.


Ik kan me dat wel voorstellen. Aan de andere kant, ze hebben die foetussen niet speciaal voor de tentoonstelling geaborteerd (mag je hopen tenminste). Je kunt het zelfs zo zien dat in dit geval er nog iets goeds (tussen hele dikke aanhalingstekens) uit voortkomt, namelijk meer bewustwording over die kwestie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Roselynn

Re: Bezoek aan Bodyworlds verantwoord?

Berichtdoor Roselynn » 12 jan 2011 23:36

Bedankt voor jullie reacties, ben wel wat verder gekomen in het vormen van mijn mening.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bezoek aan Bodyworlds verantwoord?

Berichtdoor Mortlach » 13 jan 2011 12:52

Roselynn schreef:Bedankt voor jullie reacties, ben wel wat verder gekomen in het vormen van mijn mening.


En, ben je van plan te gaan, of juist niet?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Roselynn

Re: Bezoek aan Bodyworlds verantwoord?

Berichtdoor Roselynn » 13 jan 2011 13:44

Ja, ik ga er wel heen. Het is in het kader van mijn opleiding. Als 'dagje uit' vind ik het wat te ver gaan. Ik was er persoonlijk al niet tegen, maar hoorde van mensen om me heen dat ze wel bedenkingen hadden.
En of ik het gedeelte van de foetussen oversla, daar denk ik nog ff goed over na.

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Bezoek aan Bodyworlds verantwoord?

Berichtdoor Galateia » 13 jan 2011 13:48

Tja, het is een unieke manier om het menselijk lichaam te aanschouwen!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Bezoek aan Bodyworlds verantwoord?

Berichtdoor Jozo » 13 jan 2011 13:59

In het kader van je opleiding zou ik het zeker doen. Zelf vond ik tentoonstellingen en practica altijd erg leerzaam. Ik vind het wel jammer dat het tegenwoordig zo sensationeel gepresenteerd wordt.

Hierboven is al voldoende gezegd over het waarom wel/niet ;)
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Bezoek aan Bodyworlds verantwoord?

Berichtdoor schelpje3 » 13 jan 2011 16:35

Zag het gisteravond eventjes op tv voorbijkomen. Het zijn dus echte mensen (geweest :shock: ) eigenlijk nog steeds, maar ja, de ziel is eruit.
brrr, voor je tweet sta je naar een ver familielid te koekeloeren, weet jij veel.
Ik heb een oom die zich ter beschikking van de wetenschap heeft gegeven, dus...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bezoek aan Bodyworlds verantwoord?

Berichtdoor Mortlach » 13 jan 2011 16:47

schelpje3 schreef:Zag het gisteravond eventjes op tv voorbijkomen. Het zijn dus echte mensen (geweest :shock: ) eigenlijk nog steeds, maar ja, de ziel is eruit.
brrr, voor je tweet sta je naar een ver familielid te koekeloeren, weet jij veel.
Ik heb een oom die zich ter beschikking van de wetenschap heeft gegeven, dus...


Als je de huid afstroopt lijken we allemaal bijzonder veel op elkaar hoor. Maar goed, ja, het is een beetje lugubere gedachte, maar uit ervaring weet ik dat je die na een paar minuten kwijt bent.

Een mummie is ook een echt mens geweest, maar toch heb ik geen probleem met een tentoonstelling over egypte, met fossiele schedels of met veenlijken en dat soort dingen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Bezoek aan Bodyworlds verantwoord?

Berichtdoor esli » 13 jan 2011 17:52

schelpje3 schreef:Zag het gisteravond eventjes op tv voorbijkomen. Het zijn dus echte mensen (geweest :shock: ) eigenlijk nog steeds, maar ja, de ziel is eruit.
brrr, voor je tweet sta je naar een ver familielid te koekeloeren, weet jij veel.
Ik heb een oom die zich ter beschikking van de wetenschap heeft gegeven, dus...


Je moet je speciaal ter beschikking stellen voor die tentoonstelling. Als je je lichaam ter beschikking hebt gesteld voor de wetenschap, wordt je lichaam dus echt niet ten toongesteld bij bodyworlds.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten