Anatomie en geloof

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Anatomie en geloof

Berichtdoor schaapje » 17 jan 2011 15:20

Flavius Constantinus schreef:
schaapje schreef:Ik heb geen zin in een spelletje, de Bijbel staat vol over het feit dat de mens een ziel heeft.
ik heb totaal geen zin om hier tijd in te steken, ik vind het een rare stelling dat er mensen zouden
zijn die geen ziel hebben.
Twee uitspraken uit de Bijbel 1 de ziel die zondigd zal sterven
2 bekeert u zodat uw ziel behouden wordt.

m.v.g.

Het is jammer dat je je zo snel opgeeft. Enfin, ik niet.

Ik ben natuurlijk niet geheel duidelijk geweest, omdat ik weleens benieuwd wat jij over de ziel denkt. Het klopt wat jij zegt: de ziel die zondigt, zal sterven; bekeert u zodat uw ziel behouden wordt. Maar waar haal je dan het gegeven vandaan dat de ziel los van het lichaam is? Wat heeft het voor nut, als de ziel een aparte entiteit van het lichaam is? Dat zou de ziel namelijk onsterfelijk maken; ten slotte, men gelooft ook dat je voor altijd zult blijven branden in de hel - dat impliceert wederom dat de ziel onsterfelijk is, terwijl - zoals je zelf aangeeft - de Bijbel predikt dat de ziel die zondigt zal sterven. Wat heeft de Opstanding voor nut, als je ziel al onsterfelijk is?

Ik zal eerlijk bekennen dat ik nog geen verdiepend onderzoek heb gedaan naar het concept 'ziel-los-van-lichaam'; al kent het zijn oorsprong uit de Griekse filosofie. Wat overigens ook interessant is, is dat de Statenvertaling 1977 645 keer het woord 'ziel' kent en de Herziene Statenvertaling maar 351 keer!

Het is iets om over na te denken; het zou niet de eerste keer zijn dat het Christendom bevuilt is met heidense gewoonten/filosofie.


Ik zou zeggen open een topic hierover.

Ik heb zelf de indruk dat het Woord beweerd dat de ziel onsterfelijk is, vandaar het laatste oordeel.
Ook dat de ziel het lichaam zal verlaten na de dood, want het lichaam vergaat tot stof.
Maar ik heb me ook niet echt verdiept.


m.v.g.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

javonk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2017 14:08

Re: Anatomie en geloof

Berichtdoor javonk » 04 feb 2017 14:53

Verbazingwekkend hoe weinig Bijbel er in deze discussies zijn aangewend om een mening te vormen over Body Worlds in Amsterdam. Ik zag een steekhoudende opmerking over onreinheid, maar toen een vertwijfeld 'we hoeven ons niet meer te houden aan ceremoniële wetten'. Hoe kan dat, dat we als gelovigen niet wat meer weten over de mening van onze Vader over dit soort dingen.

Zou een dode vroeger onrein zijn en nu ineens niet meer?

"Ga weg van Mij, werkers van de wetteloosheid" zei niet ik maar Jezus (Matt 7:22).
"En doordat de wetteloosheid zal toenemen, zal de liefde van velen verkillen. (Matt 24:12)
"Als u Mijn geboden in acht neemt, zult u in Mijn liefde blijven, zoals Ik de geboden van Mijn Vader in acht genomen heb en in Zijn liefde blijf." (Joh 15:10)

NB. De wet is de sleutel tot de liefde!

Jezus zei in Mattheus 5 dat er geen jota of tittel zal vergaan van de wet voordat hemel en aarde zijn vergaan. Als ik uit het raam kijk zie ik nog steeds hemel en aarde... En een vers of twee later, dat je zeer klein zult heten in Gods Koninkrijk als je... nou ja lees zelf maar (Matt 5:17-19).
Sterker nog, omdat Jezus zegt dat de Farizese leer ook van waarde is in Matt 23:1-3 en we rechtvaardiger moeten zijn dan hen (Matt 5) lijkt het me wel logisch om ook eens kennis te nemen van wat de Farizeeën leerden over het volgen van God. Hierbij een kleine inkijk:

Doden zijn onrein.
Numeri 19:16En ieder die in het open veld iemand die door het zwaard gevallen is, een dode, de beenderen van een mens of een graf aanraakt, is zeven dagen onrein.
Deuteronomium 21:23 dan mag zijn dode lichaam niet aan de paal overnachten, maar moet u hem beslist diezelfde dag nog begraven. Een gehangene is namelijk door God vervloekt. U mag uw land, dat de HEERE, uw God, u als erfelijk bezit geeft, niet onrein maken.

In het Jodendom is duizenden jaren lang over het toepassen van Gods leefregels nagedacht. Ze zijn van alle kanten bekeken en er is een toepassing gekozen (Shulchan Aruch). Een van de regels rond het omgaan met de dode is, dat je zijn gezicht bedekt. Het is namelijk ongepast om een dode te bekijken, terwijl deze zichzelf niet meer kan beschermen of verdedigen.
Het lichaam is nog steeds van waarde; de doden zullen opstaan bij het laatste oordeel. Daarom heet een Joodse begraafplaats denk ik ook een Beth Chaim (huis van levenden). Zo stonden er overigens ook mensen op uit hun graf toen Jezus stierf, waarna zij in Jeruzalem verschenen. Scary? Dan moet je wat minder horrorfilms kijken.
Het betreden van een begraafplaats maakt je onrein, net als het binnengaan van een ruimte waar een dode is.

Jezus reinigt je van alle zonde en onreinheid. Voor mij betekent dat, dat ik mijn best ga doen om zo min mogelijk onrein te leven. Dus geen Body Worlds...
Openbaring 21:27 Al wat onrein is, zal er niet inkomen, en ook niemand die zich bezighoudt met gruwelen en leugens, maar alleen zij die geschreven zijn in het boek des levens van het Lam.

welling82

Re: Anatomie en geloof

Berichtdoor welling82 » 04 feb 2017 16:52

Voor de wetenschap dingen leren op een medische faculteit mag, zelfs het snijden in organen van overleden mensen.

Zolang je zulke dingen leert om je medemensen van dienst te zijn, als dokter bijvoorbeeld.

Ook een donorverklaring mag, in tegenstelling tot wat velen zeggen, zij verheerlijken dode lichamen en vaak zeggen ze hetzelfde als de inquisitie moordenaars, 'als we de lichamen verbranden dan kunnen ze niet meer opstaan'. Jawel, en niet alleen kunnen ze opstaan, ze zullen het ook, en daar zal geen mens, geen verbranding en geen enkele bijgelovigheid enig verschil in aanbrengen.

Donor is eigenlijk hetzelfde als veredelde pleister. Als een pleister is uitgevonden is het eigenlijk God verzoeken om dat niet te gebruiken, we mogen gerust gebruiken wat aan ons gegeven is, zolang het maar normaal en niet zondig is (wat praktisch zonder Geloof in God onmogelijk is), zoals een pleister op een wonde doen. Zo is tegenwoordig ons de techniek gegeven en de kennis om niet alleen pleisters te kunnen gebruiken maar zelfs met ons dode lichaam iemand die een nier mist te kunnen helpen! We mogen deze kans niet voorbij laten gaan, zelf hebben wij ons lichaam niet meer nodig na ons fysieke sterven en de opstanding zal het geenszins in gevaar brengen. Het is kiezen tussen het lichaam alleen voor de wormen laten of anderen die misschien wel langer mogen leven om God te leren kennen dank zij de organen die je zelf toch niet meer nodig hebt! God heeft alles al bepaald, weet ook al wat wij gaan 'kiezen'. Voor de Bijbel mogen wij niet weigeren donor te zijn, door het oh zo belangrijke gebod 'naastenliefde' bijvoorbeeld.

Zulks wat u daar beschrijft is de dodenverering, met ook die geplastificeerde dode lichamen. Het is niet nodig om te studeren, daar is voldoende materiaal over voorhanden. Het is regelrechte dodenverering waar ik ver vandaan zou blijven.

Om die reden schrijf ik geen voordelen toe aan dit symposium wat u beschrijft.

javonk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2017 14:08

Re: Anatomie en geloof

Berichtdoor javonk » 05 feb 2017 22:47

Met alle respect, maar... op welke reactie reageer je nu?

welling82

Re: Anatomie en geloof

Berichtdoor welling82 » 06 feb 2017 22:28

@javonk;

Meestal als ik geen @ zet zoals bij u hier, aan de topic starter, in dit geval Roselynn en iedereen die het topic leest en dus de perspectieven /contributies van discussie participanten waarom dan waarschijnlijk zo'n topic blijft staan, vanwege activiteit/populariteit etc. Soms reageer ik dus ook gewoon plat direct op het topic zelf, zonder per se op andermans perspectief in te gaan.

javonk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2017 14:08

Re: Anatomie en geloof

Berichtdoor javonk » 07 feb 2017 11:37

Okay, dank voor de uitleg. :D


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten