Anatomie en geloof

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Bezoek aan Bodyworlds verantwoord?

Berichtdoor schelpje3 » 13 jan 2011 17:59

Ik ben nooit studente geneeskunde geweest :mrgreen:
Maar het lijkt mij een morbide gedachte, het is goed dat er mensen zijn die dit doen, maar.... not in my family please =;

Roselynn

Re: Bezoek aan Bodyworlds verantwoord?

Berichtdoor Roselynn » 13 jan 2011 18:03

schelpje3 schreef:het is goed dat er mensen zijn die dit doen, maar.... not in my family please =;

Waarom niet?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bezoek aan Bodyworlds verantwoord?

Berichtdoor Mortlach » 13 jan 2011 18:35

schelpje3 schreef:Ik ben nooit studente geneeskunde geweest :mrgreen:
Maar het lijkt mij een morbide gedachte, het is goed dat er mensen zijn die dit doen, maar.... not in my family please =;



Het is een wat vreemde gedachte, we zijn nu eenmaal erg aan ons lichaam gehecht, maar aan de andere kant zijn we wel erg blij met chirurgen die tijdens hun opleiding hebben kunnen oefenen in snijden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Bezoek aan Bodyworlds verantwoord?

Berichtdoor Spons » 13 jan 2011 20:09

Ben er nog niet heen geweest,

Het lijkt me een leerzame tentoonstelling , en ik denk dat je heel anders tegen je eigen lichaam, en dat van de mens in het bijzonder gaat aankijken, dingen die je niet ziet en als vanzelfsprekend aanneemt zijn dat dus niet, Een skelet kennen we wel, maar hoe spieren etc in elkaar zitten niet, behalve dan van tekeningen ! Je krijgt nu zeg maar een 3dmensionaal kijk op je eigen lichaam. Ook met feiten over hoeveel keer je ogen knipperen per jaar, waarom etc.

Ik denk dat je nog meer verwondering krijgt over het vernuftige lichaam van ons , de perfectie die God geschapen heeft. Dingen die we als vanzelfsprekend aannemen dat die dat niet zijn. Een stuk bewustwording van onszelf !



http://www.bodyworlds.com/nl/rotterdam/impressies/films.html#HumanSaga

Ik vraag me wel eens af... waarom men zo vaak denkt dat de wereld altijd zo door en door slecht is... Alsof er geen niet gelovige mensen zijn die normale dingen doen. Krijg wel eens het idee dat alle niet gelovigen van de duivel zijn...

Gebruikersavatar
TKF
Moderator
Berichten: 1662
Lid geworden op: 14 okt 2003 19:34
Locatie: Malden

Re: Anatomie en geloof

Berichtdoor TKF » 13 jan 2011 23:08

De discussie lijkt zich meer naar de verhouding tussen anatomie en geloof te bewegen in het algemeen. Daarom is bij deze dit topic verplaatst naar Religie en is de titel aangepast.

Roselynn

Re: Bezoek aan Bodyworlds verantwoord?

Berichtdoor Roselynn » 13 jan 2011 23:17

Spons schreef:Ik vraag me wel eens af... waarom men zo vaak denkt dat de wereld altijd zo door en door slecht is... Alsof er geen niet gelovige mensen zijn die normale dingen doen. Krijg wel eens het idee dat alle niet gelovigen van de duivel zijn...

Kun je dat nader toelichten?

Kris
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 mei 2010 10:13

Re: Anatomie en geloof

Berichtdoor Kris » 14 jan 2011 00:00

Ik vind het grappig dat veel gelovigen (ik ken er meer) zoveel moeite hebben met dergelijke tentoonstellingen. Het lichaam is immers in vrijwel alle religies uiteindelijk alleen maar bedoeld om het aardse leven mee door te komen - en natuurlijk moet je er dan gedurende dat leven wel voor zorgen (gezond leven, et cetera), maar ná dit leven is het niets meer dan een deel van wat ooit bij een mens hoorde en dat compleet vergaat. Dit zijn toevallig geconserveerde lichamen. Niets meer dan dat. Het is geen mens meer.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Anatomie en geloof

Berichtdoor Mortlach » 14 jan 2011 00:05

Kris schreef:Ik vind het grappig dat veel gelovigen (ik ken er meer) zoveel moeite hebben met dergelijke tentoonstellingen. Het lichaam is immers in vrijwel alle religies uiteindelijk alleen maar bedoeld om het aardse leven mee door te komen - en natuurlijk moet je er dan gedurende dat leven wel voor zorgen (gezond leven, et cetera), maar ná dit leven is het niets meer dan een deel van wat ooit bij een mens hoorde en dat compleet vergaat. Dit zijn toevallig geconserveerde lichamen. Niets meer dan dat. Het is geen mens meer.


Het blijkt maar weer dat er dingen zijn in de menselijke psychologie die zelfs door religie niet uit te bannen zijn...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

kirsten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1163
Lid geworden op: 28 jul 2007 16:54

Re: Anatomie en geloof

Berichtdoor kirsten » 14 jan 2011 16:02

Zelf kom ik met mijn studie regelmatig in de snijzaal. Wat mij opvalt is dat er met groot respect om wordt gegaan als lichaam. Natuurlijk heeft het lichaam geen ziel meer, maar toch was het een omhulsel van een ziel; een schepsel van God. Nu moet ik toch zeggen dat wij vrij weinig een compleet lichaam op de snijzaal hebben, en dan benader je het niet echt als iets wat ooit mens is geweest. Dat maakt ook dat ik er niet enorme moeite mee heb. Ik zou zelf daarom ook geen problemen hebben om naar zo'n tentoonstelling te gaan. Ik denk dat het je heel veel kan leren en ook verwondering kan geven over hoe mooi God alles gemaakt heeft.

Overigens, wanneer je iemand kent die zijn lichaam aan de wetenschap heeft geschonken (voor medisch doeleinde), kan je dat aangeven. Zo kom je nooit in aanraking met diegene die je gekend hebt. Overigens is het trouwens moeilijk om mensen te herkennen omdat je vrij weinig een compleet lichaam op je tafel krijgt.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Anatomie en geloof

Berichtdoor LeChat » 16 jan 2011 14:36

Als je op de site van Bodyworlds kijkt, ziet het er wel fascinerend uit, zeg. Ik las daar ook dat er voorafgaand aan de eerste tentoonstelling (2004, Amerika) een onafhankelijke ethische commissie (met o.a. artsen en theologen) is gevraagd een rapport te schrijven, dat kun je ook raadplegen op de site. De doelstelling komt ook positief over.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Anatomie en geloof

Berichtdoor Flavius » 17 jan 2011 13:05

Wat leuk! Ik had hier geen weet van, maar ben blij dat ik het nog op tijd heb ontdekt; ga er dus zeker heen. Heb ook eens in het mortuarium van het Erasmus MC rondgeneusd en ik vind het enorm interessant. Klinkt oneerbiedig, maar zo is het niet bedoeld.

Zag het gisteravond eventjes op tv voorbijkomen. Het zijn dus echte mensen (geweest :shock: ) eigenlijk nog steeds, maar ja, de ziel is eruit.

En waar predikt de Bijbel dat er in elk mens een ziel huist?
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Anatomie en geloof

Berichtdoor schaapje » 17 jan 2011 13:45

Flavius Constantinus schreef:Wat leuk! Ik had hier geen weet van, maar ben blij dat ik het nog op tijd heb ontdekt; ga er dus zeker heen. Heb ook eens in het mortuarium van het Erasmus MC rondgeneusd en ik vind het enorm interessant. Klinkt oneerbiedig, maar zo is het niet bedoeld.

Zag het gisteravond eventjes op tv voorbijkomen. Het zijn dus echte mensen (geweest :shock: ) eigenlijk nog steeds, maar ja, de ziel is eruit.

En waar predikt de Bijbel dat er in elk mens een ziel huist?


Waar staat het in de Bijbel dat er in de mens geen ziel huist?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Anatomie en geloof

Berichtdoor Flavius » 17 jan 2011 13:54

schaapje schreef:
Flavius Constantinus schreef:Wat leuk! Ik had hier geen weet van, maar ben blij dat ik het nog op tijd heb ontdekt; ga er dus zeker heen. Heb ook eens in het mortuarium van het Erasmus MC rondgeneusd en ik vind het enorm interessant. Klinkt oneerbiedig, maar zo is het niet bedoeld.

Zag het gisteravond eventjes op tv voorbijkomen. Het zijn dus echte mensen (geweest :shock: ) eigenlijk nog steeds, maar ja, de ziel is eruit.

En waar predikt de Bijbel dat er in elk mens een ziel huist?


Waar staat het in de Bijbel dat er in de mens geen ziel huist?

Je ontwijkt mijn vraag, jij zijt degene die de bewering maakt dat er in elk mens een ziel huist - indirect weliswaar; daar ben ik het niet mee eens, en ik zou gaarne argumenten willen zien die jouw standpunt ondersteunen.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Anatomie en geloof

Berichtdoor schaapje » 17 jan 2011 14:28

Zag het gisteravond eventjes op tv voorbijkomen. Het zijn dus echte mensen (geweest :shock: ) eigenlijk nog steeds, maar ja, de ziel is eruit.

En waar predikt de Bijbel dat er in elk mens een ziel huist?[/quote]

Waar staat het in de Bijbel dat er in de mens geen ziel huist?[/quote]
Je ontwijkt mijn vraag, jij zijt degene die de bewering maakt dat er in elk mens een ziel huist - indirect weliswaar; daar ben ik het niet mee eens, en ik zou gaarne argumenten willen zien die jouw standpunt ondersteunen.[/quote]


Ik heb geen zin in een spelletje, de Bijbel staat vol over het feit dat de mens een ziel heeft.
ik heb totaal geen zin om hier tijd in te steken, ik vind het een rare stelling dat er mensen zouden
zijn die geen ziel hebben.
Twee uitspraken uit de Bijbel 1 de ziel die zondigd zal sterven
2 bekeert u zodat uw ziel behouden wordt.

m.v.g.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Anatomie en geloof

Berichtdoor Flavius » 17 jan 2011 15:06

schaapje schreef:Ik heb geen zin in een spelletje, de Bijbel staat vol over het feit dat de mens een ziel heeft.
ik heb totaal geen zin om hier tijd in te steken, ik vind het een rare stelling dat er mensen zouden
zijn die geen ziel hebben.
Twee uitspraken uit de Bijbel 1 de ziel die zondigd zal sterven
2 bekeert u zodat uw ziel behouden wordt.

m.v.g.

Het is jammer dat je je zo snel opgeeft. Enfin, ik niet.

Ik ben natuurlijk niet geheel duidelijk geweest, omdat ik weleens benieuwd wat jij over de ziel denkt. Het klopt wat jij zegt: de ziel die zondigt, zal sterven; bekeert u zodat uw ziel behouden wordt. Maar waar haal je dan het gegeven vandaan dat de ziel los van het lichaam is? Wat heeft het voor nut, als de ziel een aparte entiteit van het lichaam is? Dat zou de ziel namelijk onsterfelijk maken; ten slotte, men gelooft ook dat je voor altijd zult blijven branden in de hel - dat impliceert wederom dat de ziel onsterfelijk is, terwijl - zoals je zelf aangeeft - de Bijbel predikt dat de ziel die zondigt zal sterven. Wat heeft de Opstanding voor nut, als je ziel al onsterfelijk is?

Ik zal eerlijk bekennen dat ik nog geen verdiepend onderzoek heb gedaan naar het concept 'ziel-los-van-lichaam'; al kent het zijn oorsprong uit de Griekse filosofie. Wat overigens ook interessant is, is dat de Statenvertaling 1977 645 keer het woord 'ziel' kent en de Herziene Statenvertaling maar 351 keer!

Het is iets om over na te denken; het zou niet de eerste keer zijn dat het Christendom bevuilt is met heidense gewoonten/filosofie.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten