Getuigen of overtuigen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Getuigen of overtuigen?

Berichtdoor Mortlach » 08 jan 2011 16:40

Horeb schreef:als "evangelisten" hoeven we dan ook niet anders te doen als het rechte woord te zaaien. in biddende afhankelijkheid en met bewogen harten over het heil van onze naaste


Helaas komt het (te) vaak neer op jokken in naam van God. De evangelist die mij probeerde wijs te maken dat hij een keer tijdens een genezingsdienst een geamputeerd been heeft zien terug groeien, dreef mij eerder bij het christendom weg, dan dat het mij er positief over stemde.

De straatevangelisten dragen vaak een combinatie uit van hypocrisie, vals superioriteitsgevoel (wat zich uit in medelijden) en manipulatief gedrag.

Nee, wat dat betreft heb ik veel meer gehad aan gezellige maar ook serieuze gesprekken met vriend/collega/medeforummer Optimatus tijdens onze vele uren in een ondergrondse parkeergarage.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Re: Getuigen of overtuigen?

Berichtdoor mohamed » 08 jan 2011 22:39

Mortlach schreef:Helaas komt het (te) vaak neer op jokken in naam van God. De evangelist die mij probeerde wijs te maken dat hij een keer tijdens een genezingsdienst een geamputeerd been heeft zien terug groeien, dreef mij eerder bij het christendom weg, dan dat het mij er positief over stemde.

Bij dergelijke gevallen zou men zich kunnen afvragen of het echt christenen zijn of mollen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Getuigen of overtuigen?

Berichtdoor schelpje3 » 08 jan 2011 23:15

Mortlach schreef:
Horeb schreef:als "evangelisten" hoeven we dan ook niet anders te doen als het rechte woord te zaaien. in biddende afhankelijkheid en met bewogen harten over het heil van onze naaste


Helaas komt het (te) vaak neer op jokken in naam van God. De evangelist die mij probeerde wijs te maken dat hij een keer tijdens een genezingsdienst een geamputeerd been heeft zien terug groeien, dreef mij eerder bij het christendom weg, dan dat het mij er positief over stemde.

De straatevangelisten dragen vaak een combinatie uit van hypocrisie, vals superioriteitsgevoel (wat zich uit in medelijden) en manipulatief gedrag.

Nee, wat dat betreft heb ik veel meer gehad aan gezellige maar ook serieuze gesprekken met vriend/collega/medeforummer Optimatus tijdens onze vele uren in een ondergrondse parkeergarage.

Ja ja, ik kan me voorstellen dat je heel erg sceptisch bent, want dat ben ik ook :mrgreen: Dat is geen gebedsgenezer maar een soort Jomanda.

Een ondergrondse parkeergarage, dat klinkt wellicht spannender dan het is ? Ik zie het voor me :wink: (grapje)

Mortlach, het gaat ook hierom, heb je een bepaalde klik met iemand ? Iemand kan soms best mooie dingen zeggen, maar dat toch je nekharen kriebelen.
Heeft niets met leeftijd, geslacht of ras te maken. Draagt iemand oprecht uit wat in zijn/haar hart leeft ? En raffelt geen uit het hoofd geleerd verhaaltje af. Van horen zeggen liegt men veel nl

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Getuigen of overtuigen?

Berichtdoor Mortlach » 08 jan 2011 23:31

schelpje3 schreef:Ja ja, ik kan me voorstellen dat je heel erg sceptisch bent, want dat ben ik ook :mrgreen: Dat is geen gebedsgenezer maar een soort Jomanda.


Het voelde echt alsof je zo'n sekte wordt binnengelokt. Kom een keer kijken en dan is voortaan alles in je leven helemaal geweldig... jaja... mijn religieuze/spirituele gevoel is ver genoeg ontwikkeld om te weten dat het zo echt niet werkt. Maar goed, dan ga je inderdaad wel aan de intenties van die mensen twijfelen.

Een ondergrondse parkeergarage, dat klinkt wellicht spannender dan het is ? Ik zie het voor me :wink: (grapje)


Het ideale studentenbaantje: 6 uur onder de grond betaald zitten studeren en zo nu en dan mensen helpen die hun parkeerkaartje kwijt waren. Maar de gesprekken met collega's waren altijd wel bijzonder gezellig.

Heeft niets met leeftijd, geslacht of ras te maken. Draagt iemand oprecht uit wat in zijn/haar hart leeft ? En raffelt geen uit het hoofd geleerd verhaaltje af. Van horen zeggen liegt men veel nl


Als de mensen die op straat evangeliseren echt oprecht uitdragen wat in hun hart leeft, dan wil ik er al helemaal niks mee te maken hebben. Van die mensen die zo gelukkig zijn (lijken) dat het eng wordt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Riska

Re: Getuigen of overtuigen?

Berichtdoor Riska » 09 jan 2011 10:45

Het ideale studentenbaantje: 6 uur onder de grond betaald zitten studeren en zo nu en dan mensen helpen die hun parkeerkaartje kwijt waren. Maar de gesprekken met collega's waren altijd wel bijzonder gezellig.
Vandáár dat jullie elkaar zo goed kennen...
Ik draag af en toe bij door even te bellen... :-oo
Schelpje3 schreef:Ja ja, ik kan me voorstellen dat je heel erg sceptisch bent, want dat ben ik ook :mrgreen: Dat is geen gebedsgenezer maar een soort Jomanda.
Mocht Jomanda willen dat ze geamputeerde benen er weer aan kan bidden...

Wat nog helemaal niet ter sprake is ge komen is de vraag: wat verstaan we onder getuigen? Is dat evangeliseren of is dat een verklaring afleggen zoals in de rechtbank?
En als we het als evangeliseren zien (wat is dat?) waaraan moeten we ons dan houden en wat moeten we dan (niet) vertellen?

Kortom: definieer eens duidelijk wat bedoeld wordt?

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Re: Getuigen of overtuigen?

Berichtdoor haring » 09 jan 2011 11:43

Horeb schreef:Mortlach,

wat was Paulus aan het doen toen God hem bekeerde?.......wat was zijn levensdoel?......

de bekering van de mens is geen zaak van de mens. de ware wedergeboorte wordt "Buiten ons, in ons gewerkt" zegt Gods woord. God gebruikt daar Zijn woord (de bijbel) voor.

als God dat zaadje van geloof gaat zaaien in een mensenhart, maakt het niets uit wat hij daarvoor dacht of geloofde. God zelf gaat dan zo iemand overtuigen in zijn ziel en overbuigen tot Zijn wil.
als "evangelisten" hoeven we dan ook niet anders te doen als het rechte woord te zaaien. in biddende afhankelijkheid en met bewogen harten over het heil van onze naaste


Dit geeft een aantal problemen. Ten eerste is het zo dat de bijbel zich op meerdere punten tegenspreekt. Het tweede probleem is, er zijn verschillende stromingen in het christendom die allemaal vinden dat hun stroming de beste is. Het begint al met het katholieke geloof en het protestantse geloof. En er zijn er nog veel meer dan deze 2. Want bijvoorbeeld binnen het protestantse geloof zijn er ook weer verschillende stromingen. Welke is de juiste???
*onderschrift verwijderd door moderator*

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Getuigen of overtuigen?

Berichtdoor JeeWee » 09 jan 2011 11:50

Riska schreef:Wat nog helemaal niet ter sprake is ge komen is de vraag: wat verstaan we onder getuigen?


Voor mij is getuigen delen.
Delen van waar ik zelf enthousiast over ben gemaakt. Men moet dat ook aan mij kunnen zien. Zelfs zonder woorden moet in daden en schijnen een getuigenis uitstralen.
Net als het is als ik ergens lekker zit te eten: het moet op mijn gezicht te lezen zijn dat het lekker is.
Zo denk ik ook dat het met geloof is: waar het hart vol van is, loopt de mond van over.
Jaloers maken dus.
En dan is het wel eens jammer dat we niet wat meer uitstralen van wat we in Christus ontvangen hebben.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Getuigen of overtuigen?

Berichtdoor Mortlach » 09 jan 2011 12:34

Riska schreef:
Het ideale studentenbaantje: 6 uur onder de grond betaald zitten studeren en zo nu en dan mensen helpen die hun parkeerkaartje kwijt waren. Maar de gesprekken met collega's waren altijd wel bijzonder gezellig.
Vandáár dat jullie elkaar zo goed kennen...
Ik draag af en toe bij door even te bellen... :-oo


Voor mij is het alweer een aantal jaar geleden hoor, dat ik er gezeten heb. Maar nu ik er zo aan denk is het misschien een goede gelegenheid Opti weer eens te zien als ik in Nederland ben eind februari.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Riska

Re: Getuigen of overtuigen?

Berichtdoor Riska » 09 jan 2011 12:51

Zou ik zeker doen - want alleen vrienden nodigen de ander uit voor een huwelijk! Dus vanuit Opti is er zeker sprake van een vorm van vriendschap!
Maar goed, dat is off-topic! :wink:

Riska

Re: Getuigen of overtuigen?

Berichtdoor Riska » 09 jan 2011 14:13

Ik vroeg: "Wat verstaan we onder getuigen?"
JeeWee schreef: Voor mij is getuigen delen.
Delen van waar ik zelf enthousiast over ben gemaakt.

Ik ben hartstikke enthousiast geMaakt voor een actie voor - laten we zeggen - het behoud van Amelisweerd rond Utrecht. Ik praat daar te pas en te onpas over om anderen over te halen mee te doen met het actiecomité voor behoud ervan. Of bedoel je geRaakt? Dus iets dat tot in je ziel doorgedrongen is? Wat je bewogen heeft?
Is dat getuigen?
Men moet dat ook aan mij kunnen zien. Zelfs zonder woorden moet in daden en schijnen een getuigenis uitstralen.
Net als het is als ik ergens lekker zit te eten: het moet op mijn gezicht te lezen zijn dat het lekker is.
Ik heb het hier al vaker gezegd: JUIST zonder woorden. Het moet voorgeleefd worden en als iemand mij/jou vraagt hoe het in vredesnaam kan dat je staande blijft ondanks diep verdriet, ondanks grote tegenslag, dan pas mag je zeggen wat de kracht is die jou draagt.
En wat dat eten betreft: ik vind het nog altijd leuk als iemand zegt dat hij/zij het lekker vond. Dat is niet zozeer getuigen, maar je dankbaarheid tonen aan de medemens die zich heeft ingespannen er iets van te maken.
Zo denk ik ook dat het met geloof is: waar het hart vol van is, loopt de mond van over.
Jaloers maken dus.
En dan is het wel eens jammer dat we niet wat meer uitstralen van wat we in Christus ontvangen hebben.
Kom ik weer: waar loopt het hart van over? Van Wie jou heeft (aan)geraakt of van wat je geleerd hebt in de Bijbel over hoe het zit (zou moeten zitten?). Weet je zeker dat je niet op de een of andere manier geïndoctrineerd bent? Dat je jouw standpunten - noem het exegese - uit de Bijbel zou willen vertellen?
Ik ben het volkomen met je eens dat we te weinig uitstralen van wat we in Christus ontvangen hebben.
Maar dan komt de vraag: "wat hebben we in Christus ontvangen?" Voor jezelf duidelijk? Pas dan kun je erover spreken met een ander - als die ander erom vraagt.

Het is allemaal niet bedoeld om je dwars te zitten. Het is allemaal niet bedoeld om dingen belachelijk te maken. Maar juist meer: om je bewust te maken van wat je dagelijks doet, wat je getuigt en waarom.

mohamed

Re: Getuigen of overtuigen?

Berichtdoor mohamed » 10 jan 2011 15:20

Jak 1,27
De zuivere en onbevlekte godsdienst voor God en de Vader is deze: wezen en weduwen bezoeken in hun verdrukking, en zichzelf onbesmet bewaren van de wereld.

Iemand die denkt godsdienstig te zijn moet goede werken doen (Jak 2,20+26) want een geloof zonder goede werken is als een lichaam zonder geest. Het betekent concreet dat wij eerst moeten nagaan of wij onze redelijke godsdienst in de praktijk brengen (Rom 12,1) en niet ten prooi zijn gevallen aan verzinsels (Kol 2,23) die er door mensen zijn bij verzonnen. In de praktijk blijkt dat evangeliseren op straat in negen van de tien gevallen een negatief effect heeft, dus waarom zou iemand daarin dan toch volharden? Voor wie evangeliseren wij als men door onze prediking een afkeer krijgt van Christus?

Kris
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 mei 2010 10:13

Re: Getuigen of overtuigen?

Berichtdoor Kris » 10 jan 2011 22:46

Riska schreef:Soms kom je iemand tegen die jou een bepaald zicht op iets geeft. Dwingen qua geloof kun je niemand. Je zou het wel willen, maar geloven is een wilsbesluit. En moet groeien.


Geloven heeft in veel gevallen bijzonder weinig te maken met 'willen'. Persoonlijk wilde ik maar wat graag geloven, maar ik kán het niet.

Riska

Re: Getuigen of overtuigen?

Berichtdoor Riska » 10 jan 2011 23:12

Dat begrijp ik. Er zijn soms dingen die je tegenhouden. Als er teveel dingen gebeuren die niet kloppen met wat je ervaart, dan kan het zijn dat je het gewoon niet kunt - geloven. Misschien dat ik te scherp stel dat het een wilsbesluit is. Het is het voor mij geweest op het moment dat ik bijna ten onder ging aan wat mij werd aangedaan en is overkomen.
Voor mij persoonlijk geldt dat er een onverwoestbaar geloof is in het "En toch!... "
Tegen ander weten in, tegen alles wat zich voordoet. En toch!
Dat is vaag voor velen, dat is onlogisch, maar voor mij de grond onder mijn bestaan. Het "En toch!" dat God sprak met Pasen.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Getuigen of overtuigen?

Berichtdoor schaapje » 11 jan 2011 10:01

Kris schreef:
Riska schreef:Soms kom je iemand tegen die jou een bepaald zicht op iets geeft. Dwingen qua geloof kun je niemand. Je zou het wel willen, maar geloven is een wilsbesluit. En moet groeien.


Geloven heeft in veel gevallen bijzonder weinig te maken met 'willen'. Persoonlijk wilde ik maar wat graag geloven, maar ik kán het niet.


Hallo Kris

Misschien heeft het mijn jouw "niet kunnen"te maken met het feit dat je het niet kan begrijpen,
ik bedoel er kunnen zoveel vragen zijn over God en de wereld.

Volgens mij is geloven; God geloven dat Hij de waarheid spreekt, daarna komen er veel antwoorden
op al die vragen.

Zo heeft het bij mij gewerkt, en ik heb ook nogal geworsteld met het feit om mijzelf als zondaar te zien, maar dat gebeurde door Gods Geest.

Groetjes :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

reformatorisch

Re: Getuigen of overtuigen?

Berichtdoor reformatorisch » 11 jan 2011 10:42

Getuigen natuurlijk, ook ik ben betrokken bij (straat)evangelisatie we hebben als opdracht om de mensen hierover te informeren dan kunnen zij zelf beslissen wat zij met die informatie willen gaan doen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 gasten