Eerlijk gezegd ben ik best heel erg benieuwd geworden naar dit boek.
Ik denk dat je ook dan pas kunt oordelen...
Maar intussen staan er natuurlijk wel veel onbegrijpelijke dingen in de Bijbel die voor ons vreemd lijken...
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
JeeWee schreef:Maar staan jullie dan nooit verbaasd over dingen die in de Bijbel staan?
Of misschien neem je het ineens niet meer letterlijk zodra het even moeilijk is.
Er zijn opvallend weinig christenen die hun oog hebben uit gerukt of hun hand hebben afgehakt....
Toch?
TheKeimpe schreef:Horeb,
wie bepaalt of iets beeldspraak is of dat iets letterlijk bedoeld is? Wat jij absurd vindt, is voor een ander misschien wel heel goed te begrijpen, toch?
Ik zeg niet dat je letterlijk je oog uit moet rukken, maar het is wel gevaarlijk om iets op grond van "dat is absurd" tot beeldspraak te verklaren. Want zijn er niet veel dingen in de Bijbel ten diepste "absurd"? Niet oneerbiedig bedoeld, maar het feit dat God uit louter liefde voor zondaren zijn Geliefde Zoon opoffert, dat is toch absurd? Toch nemen we het zeer letterlijk, hoewel andere zeggen dat de opoffering van Jezus een voorbeeld is tot opoffering voor je idealen, in plaats van Hem als Zoon van God te erkennen, die de zonde der Wereld op zich neemt.
TheKeimpe schreef:Ik wijs vooral op het gevaar van de regel:
"wel allemaal beelden natuurlijk. als God ons werkelijk zou oproepen onze zondige ledematen weg te werpen.....dan bleef er niets over.
je kunt van zo'n ernstig bedoeld beeld (het geeft onze diepe verlorenheid weer) geen werkelijk maken natuurlijk. dat is altijd spotten, en het verbergt de ware bedoeling van Jezus boodschap."
Omdat je je niet kunt voorstellen dat God werkelijk zou oproepen tot het wegdoen van zondige ledematen (het is overigens de vraag of dat een correcte exegese is, het gaat om ledematen die je ergeren, zijn dat werkelijk alle zondige ledematen, of juist die ledematen die je het meest tot zondigen aanzetten?) verklaar je dit tot beeldspraak.
Dus wanneer is iets beeld, en wanneer is iets letterlijk, in de analogie van dit voorbeeld zou je uitkomen op: "dat wat onvoorstelbaar is, is beeldspraak". En die stelling zul je allicht niet bedoeld hebben, toch?
TheKeimpe schreef:Dat het kind beeldspraak is, is evident: indien gij niet wordt gelijk de kinderkens. Hier staat een vergelijking.
Bij de ledematen staat dit er al niet bij, en volgens mij is er ook geen sterke analogie tussen het stuk over de kinderen en het stuk over de ledematen. Ik durf niet één twee drie te zeggen dat dit een soortgelijke beeldspraak is, toch?
Let wel, ik wil niet de stelling verdedigen dat je het letterlijk moet lezen, ik wil alleen heel voorzichtig zijn in het tot beeldspraak verklaren van een gedeelte.
Horeb schreef:de stukjes worden uit de context gehaald en toegepast op de huidige leefomstandigheden zonder het bijbelse perspectief te bezien.
Context? Bijbels perspectief? Ja, dat klinkt allemaal erg goed, en de Bijbel wordt er ook een stuk duidelijker op. Maar waarom gaat die context dan bij sommige verzen ineens de deur uit en is het onveranderlijke Woord van God ineens op alle tijden, personen en culturen van toepassing?
JeeWee schreef:Eerlijk gezegd ben ik best heel erg benieuwd geworden naar dit boek.
Ik denk dat je ook dan pas kunt oordelen...
Maar intussen staan er natuurlijk wel veel onbegrijpelijke dingen in de Bijbel die voor ons vreemd lijken...
schelpje3 schreef:Dus al die dingen staan vermeld voor ons nut, we kunnen ervan leren en bemoedigd worden
JeeWee schreef:schelpje3 schreef:Dus al die dingen staan vermeld voor ons nut, we kunnen ervan leren en bemoedigd worden
Daar heb ik dan toch wel weer mijn vraagtekens bij als bijvoorbeeld dat stukje van Jakob lees, waar de vrouwen met elkaar ruziën om een man en dan ook maar even hun slavin bij Jakob in bed schuiven...
Het lijkt me niet om "ervan te leren en bemoedigd te worden" als je 12 kinderen van vier vrouwen komen...
Het enige wat ik er van leer, is dat God niets in de weg staat om Zijn plan te volvoeren.
Als een beetje refo van nu de Bijbel zou schrijven, dan zou dit er vast niet in staan...
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 gasten