Twee evangeliën?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Berjan

Re: Twee evangeliën?

Berichtdoor Berjan » 14 mar 2011 20:01

Waar historiseer ik de Handelingentijd??


Ik heb je weleens horen zeggen: Dat was de tijd voor .... en dan verwees je naar Handelingen.

Meen je dat nu echt, mohamed, dat Paulus niet aan ons, heidenen, schreef?
Moet ik je dan opnieuw wijzen, op wat Paulus in Galaten 1.15-21 schreef, namelijk:
Maar toen het Hem,(God) die mij van de schoot mijner moeder aan afgezonderd en door zijn genade geroepen heeft behaagd had zijn Zoon(Gods Geest) in mij te openbaren, opdat ik Hem onder de [heidenen verkondigen zou, ben ik geen ogenblik te rade gegaan met vlees en bloed;(Jezus)ook ben ik niet naar Jeruzalem gereisd tot hen, die reeds vóór mij apostelen waren, maar ik ben naar Arabie vertrokken en vandaar naar Damascus teruggekeerd. Daarop ging ik drie jaar later naar Jeruzalem, om Céphas te bezoeken en ik bleef vijftien dagen bij hem;en ik zag geen ander van de apostelen dan Jacobus, de broeder des Heren'
En dan roept Paulus God aan als Getuige:
'Wat ik u zeg, zie, voor het aangezcht van God: Ik lieg niet'
Wie[liegt er nu? Paulus? Of ik ? En wie dit niet ziet, of niet wil zien, ik vrees dat dan alle moeite nutteloos was. Die tegenstand t.o.v. het evangelie van Paulus, was al heel vroeg begonnen . In Handelingen 18.12 lezen we:
'Maar toen Gallio stadhouder van Acháje was, keerden zich de Joden als één man tegen Paulus en brachten hem voor de rechterstoel en zeiden:Deze tracht de mensen te overreden om God op onwettige wijze te vereren. En toen Paulus op het punt stond zijn mond te openen, zei Gállio tot de Joden: Indien er van enige onrechtmatigheid of misdrijf sprake was, zou ik u, o Joden, uit de aard der zaak ontvankelijk verklaard hebben; maar nu het geschillen zijn over een woord en namen(de naam Christus Jezus) en de wet, die bij u geldt, moet gij het zelf maar uitmaken'
Let vooral het verschil over die namen, want dat was natuurlijk de naam Christus Jezus. Dat zal nu blijken! Later, toen Paulus wéér gevangen was genomen, werd hij bezocht door een zekere heiden Felix, van wie gezegd werd, dat hij zéér goed van 'de Weg' (de Weg Gods) op de hoogte was, en hoorde hem over, uitgerekend: Het geloof in Christus Jezus.Zo zien wij, dat Paulus niet alleen vandáág de dag nog bitter veel tegenstand ontmoet, maar dat dit al heel vroeg is begonnen en voortduurt tot op déze dag. De naam Christus Jezus en de betekenis ervan, wil er gewoon niet in!Bij niemand niet! En als de lezers (dus ook jij) uit Galaten 1.15-21 niet op kunnen maken, dat Paulus, die ná die openbaring van Gods Zoon (zijn Geest) in Paulus, geen énkel contact zocht met de twaalf apostelen en daarbij God aanriep als Getuige, dan vrees ik, dat de moeite voor niets is geweest. Paulus heeft hier zeer nadrukkelijk willen zeggen, dat zijn evangelie voor ons, heidenen,niets, maar dan ook niets te maken heeft met wat de 12 apostelen verkondigden. Moet je nagaan: Paulus roept daarbij God aan als Getuige!En jij maar beweren dat beide evangelien een en hetzelfde leren. Nee, mohamed en nóg eens nee; het gaat in het evangelie der Besnijdenis over de mens Jezus, maar in het evangelie van Paulus gaat het over de Géést die in Jezus was én ook in ons!Of schreef Paulus voor niets in 2 Korinthe 13.5:


hier heb je het over Handelingen. Waarom praat je over Handelingen als je het toch niet serieus (als letterlijk) neemt?

P. Strootman

Re: Twee evangeliën?

Berichtdoor P. Strootman » 21 mar 2011 10:16

mohamed schreef:Bent u van huis uit katholiek als ik vragen mag?

Was deze vraag aan mij gesteld, mohamed?

mohamed

Re: Twee evangeliën?

Berichtdoor mohamed » 22 mar 2011 00:30

P. Strootman schreef:
mohamed schreef:Bent u van huis uit katholiek als ik vragen mag?

Was deze vraag aan mij gesteld, mohamed?

Ja.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten