ADVENT: zijn die 4 zondagen nou nodig?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: ADVENT: zijn die 4 zondagen nou nodig?

Berichtdoor Faramir » 03 dec 2010 15:39

Twitter schreef:hmz.... volgens mij vraagt Jezus ons om radicaal te zijn....

en kun jij mij vertellen wat de kerstboom met de geboorte van Jezus te maken heeft?

Dat er wat radicalen allerlei oude heidense dingen bijtrekken en die verbanden gaan leggen is voor hun rekening.

die verbanden leggen die radicalen niet, die zíjn er, het is er namelijk op gebaseerd, dat is geschiedkundig volkomen na te gaan.

Slechts als je de realiteit van vandaag de dag compleet uit het oog verliest en verblindt bent zodat je in alles en iedereen heidense elementen vindt. De christenen die vandaag de dag kerst vieren hebben niets van doen met heidense rituelen al vele vele honderden jaren niet meer. Die overgangsperiode is enkel voor de eerste paar generaties na de kerstening van de datum van het kerstfeest houdbaar. Indien jij van mening bent dat je in het verleden wel aan heidense rituelen hebt deelgenomen dan is dat geheel voor je eigen rekening, maar projecteer dat niet op andere christenen.

Maar als je zo radicaal meent te moeten zijn zou je eigenlijk het gehele christendom moeten afzweren. Het christendom is ontstaan uit het jodendom wat weer op zijn beurt is ontstaan uit een of ander heidendom met meerdere goden. Maar dat is je waarschijnlijk weer iets te radicaal, het moet wel aangenaam voor jezelf blijven en je moet anderen erop kunnen blijven wijzen dat zij toch echt wel fout bezig zijn en jijzelf zo heerlijk goed. Deze hele 'radicaliteit' die in het evangelische christendom steeds vaker de kop op steekt is niets meer of minder dan mentale zelfbevrediging en het verbaast mij eigenlijk dat het ook al tot het traditionele protestantisme is doorgedrongen.
Laatst gewijzigd door Faramir op 04 dec 2010 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: ADVENT: zijn die 4 zondagen nou nodig?

Berichtdoor Mortlach » 03 dec 2010 16:29

schelpje3 schreef:Hoe weet jij dat ze voor onze jaartelling bomen en lichtjes hadden ? Volgens mij waren er helemaal geen lichtjes uitgevonden, hooguit een vuurknuppel of zo, lijkt mij reuze gevaarlijk in een den :mrgreen:


Kaarsjes van dierlijk vet waarschijnlijk, en inderdaad niet helemaal KEMA-goedgekeurd, maar goed.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cicero en 102 gasten