ADVENT: zijn die 4 zondagen nou nodig?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: ADVENT: zijn die 4 zondagen nou nodig?

Berichtdoor Marnix » 02 dec 2010 11:02

JeeWee schreef:Het is vandaag de eerste Adventszondag. En eerlijk gezegd heb ik er naar uit gekeken.
Maar waarom eigenlijk? Het is geen bijbelse instelling en dus ook nergens terug te vinden.

Paus Gregorius de Grote (590-604) besloot ooit dat advent 4 weken zou duren. Geleidelijk kregen roomse gebruiken de overhand en werd het een traditie in de Europese kerken.

Advent komt van de Latijnse woorden adventus ( komst, eraan komen) en van advenire ( naartoe komen). In het kort zou je kunnen zeggen: God komt naar ons toe. Maar doet Hij dat niet het hele jaar?

Waarom dan juist 4 adventszondagen voor kerst en niet voor pasen of pinksteren?
Heb jij ze nodig, of is het alleen weer lekker handig voor de commercie die kerst flink kan uitbuiten?


Ze zijn niet nodig. Aan de andere kant zie ik ook niet veel nadelen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: ADVENT: zijn die 4 zondagen nou nodig?

Berichtdoor Mortlach » 02 dec 2010 11:03

Twitter schreef:Calvijn heeft trouwens ooit geprobeerd de Kerst af te schaffen, maar dat leidde tot een volksopstand.


En daarom probeer je het nog een keer dunnetjes over te doen? :lol:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Twitter
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 nov 2010 22:16

Re: ADVENT: zijn die 4 zondagen nou nodig?

Berichtdoor Twitter » 02 dec 2010 11:10

hihi, wie weet, heeft het nu meer succes.... :lol:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: ADVENT: zijn die 4 zondagen nou nodig?

Berichtdoor schelpje3 » 02 dec 2010 11:35

En zo kun je alle goede "gewoontes" onderuit schoppen. Er zijn altijd betweters die het willen veranderen, waarom ? Het goede van kerstfeest is voor de wereld nog dat men een paar dagen over vrede praat en nadenkt, meestal is er een wapenstilstand ergens.
Het blijft allemaal oppervlakkig, maar toch. Van alle christelijke feesten, weten de heidenen van de kerst nog het meest.
Tuurlijk is er veel romantiek omheen, zie de liedjes, dat hoeft van mij ook niet, maar het is goed dat er een beginpunt in het kerkelijk jaar, nl de geboorte van de Heere Jezus. Wie daaraan wil tornen, heeft het niet verstaan !

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: ADVENT: zijn die 4 zondagen nou nodig?

Berichtdoor Mortlach » 02 dec 2010 12:31

Twitter schreef:hihi, wie weet, heeft het nu meer succes.... :lol:


Zorg je dan wel even dat de premie van de brandverzekering voor je kerk is betaald? :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Twitter
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 nov 2010 22:16

Re: ADVENT: zijn die 4 zondagen nou nodig?

Berichtdoor Twitter » 02 dec 2010 12:52

schelpje3 schreef:En zo kun je alle goede "gewoontes" onderuit schoppen. Het goede van kerstfeest is voor de wereld nog dat men een paar dagen over vrede praat en nadenkt, meestal is er een wapenstilstand ergens.
ja, en de volgende dag gaan ze gewoon weer verder met elkaar de hersens inslaan en elkaar overhoop schieten.
kerst is meer dan welk feest ook een 'werelds' feest geworden.

Er zijn altijd betweters die het willen veranderen, waarom ?

er zijn ook mensen die traditie belangrijker vinden dan de Waarheid en die niet durven nadenken over waar ze nu eigenlijk mee bezig zijn en of dat überhaupt wel bijbels is. waarom?

maar het is goed dat er een beginpunt in het kerkelijk jaar, nl de geboorte van de Heere Jezus. Wie daaraan wil tornen, heeft het niet verstaan !
het is goed om de geboorte van de Here Jezus te gedenken, maar dan op manier die anders is dan dat 'de wereld' ervan gemaakt heeft en zeker niet gelieerd aan allerlei heidense gewoonten en gebruiken! Dat vind ik persoonlijk absoluut geen 'goede gewoonte'.
dan liever in verband met de joodse feesten, die God Zelf ingesteld heeft.
de joden vieren deze dagen Chanoeka, het vernieuwingsfeest.
Ze gedenken daarbij dat ze weer hun eigen door God ingestelde feesten mochten vieren, in plaats van alle heidense feesten, opgelegd door Antiochus Epifanus en de zijnen.
Ons kerstfeest is net zo goed gekoppeld aan het heidense Midwinterfeest.
Chanoeka daarentegen is juist een appèl om van het heidendom terug te keren naar de God van Israël.
Zo zou het gedenken van de geboorte van de Zoon van God ook een appèl kunnen zijn om terug te keren naar de God van Israël en Zijn feesten te gaan vieren, op Zijn tijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: ADVENT: zijn die 4 zondagen nou nodig?

Berichtdoor schelpje3 » 02 dec 2010 17:41

Maar wat bedoel jij nou met wereldse dingen erin ?
In onze kerk staat geen kerstboom, helemaal niks, het enige wat je zou kunnen opmerken is bep gezangen die wij zingen.
Lofzang van Maria, Lofzang van Zacharias. enz.
En als 1e kerstdag door de weeks valt, hebben wij kerk. Wat je dan verder thuis allemaal uithaalt, moet je zelf weten.
Maar DAT heeft idd niets met kerstfeest te maken en is voor de gezelligheid omdat we in de kortste dagen van het jaar zitten.
Wat mij betreft schieten veel mensen hierin ook Amerikaans door, door hun hele huis met lampjes te versieren.
Of een hele verlichte arreslee in de tuin zetten :(

Gebruikersavatar
Twitter
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 nov 2010 22:16

Re: ADVENT: zijn die 4 zondagen nou nodig?

Berichtdoor Twitter » 02 dec 2010 19:57

ja, dat bedoel ik ook.
die kerstboom, al die lichtjes, liedjes en het hele commerciële gebeuren.
dat is wat 'de wereld' heeft gemaakt van de geboorte van Jezus...
en daar komen we niet meer vanaf zolang we Zijn geboorte op 25 december gedenken.
Wat mij betreft kiest de kerk daar een totaal andere datum voor en blijft het iets wat we gewoon op een zondag in de kerk kunnen vieren.
nee, niet vieren, maar gedenken.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: ADVENT: zijn die 4 zondagen nou nodig?

Berichtdoor Mortlach » 02 dec 2010 23:02

Twitter schreef:ja, dat bedoel ik ook.
die kerstboom, al die lichtjes, liedjes en het hele commerciële gebeuren.
dat is wat 'de wereld' heeft gemaakt van de geboorte van Jezus...
en daar komen we niet meer vanaf zolang we Zijn geboorte op 25 december gedenken.
Wat mij betreft kiest de kerk daar een totaal andere datum voor en blijft het iets wat we gewoon op een zondag in de kerk kunnen vieren.
nee, niet vieren, maar gedenken.


Wat een kolder. Dat heeft de wereld er helemaal niet van gemaakt. Ik zei al eerder dat de machthebbers vroeger heel goed doorhadden dat een religie veel makkelijker wordt geaccepteerd als je niet de plaatselijke cultuur ermee probeert te vervangen, maar die cultuur en gebruiken opneemt in je religie.

De boom en de lichtjes hebben an sich inderdaad helemaal niets te maken met het christendom. Sterker nog, de boom en de lichtjes waren er al lang voor Jezus' tijd. Maar goed, wat mij betreft mag je best het Midwinterfeest loskoppelen van de geboorte van Jezus hoor. Die ene keer per jaar dat mensen er dan misschien mee bezig zijn is toch niet zo belangrijk, toch? Over jezelf marginaliseren gesproken...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Twitter
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 nov 2010 22:16

Re: ADVENT: zijn die 4 zondagen nou nodig?

Berichtdoor Twitter » 02 dec 2010 23:14

je kunt ook op andere manieren met de geboorte van Jezus bezig zijn, juist op een manier die zich onderscheidt van die hele ker(st)mis die er helemaal niets mee te maken heeft.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: ADVENT: zijn die 4 zondagen nou nodig?

Berichtdoor Mortlach » 03 dec 2010 00:17

Twitter schreef:je kunt ook op andere manieren met de geboorte van Jezus bezig zijn, juist op een manier die zich onderscheidt van die hele ker(st)mis die er helemaal niets mee te maken heeft.


Natuurlijk, en het lijkt me als christen ook een zeer goede zaak dat je die twee zaken scheidt. Echter, het fulmineren tegen de manier waarop 'de wereld'(de term alleen al) Kerstmis/Midwinter viert, is volgens mij niet erg behulpzaam vanuit een evangelisatie-oogpunt. Voor heel veel mensen is Kerstmis de enige keer in het jaar dat ze een positieve associatie hebben met Jezus. Dat afpakken lijkt me geen goede zaak.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Faramir

Re: ADVENT: zijn die 4 zondagen nou nodig?

Berichtdoor Faramir » 03 dec 2010 08:29

Twitter schreef:je kunt ook op andere manieren met de geboorte van Jezus bezig zijn,

Maar natuurlijk, het een sluit het andere niet uit. Dat ik kerst vier wil niet zeggen dat ik niet op andere manieren en momenten met de geboorte van Jezus bezig ben.
juist op een manier die zich onderscheidt van die hele ker(st)mis die er helemaal niets mee te maken heeft.

Kerst en de kerstmis heeft wel degelijk met de geboorte van Christus te maken voor de christenen. Dat er wat radicalen allerlei oude heidense dingen bijtrekken en die verbanden gaan leggen is voor hun rekening.

Bij mij staat er straks gewoon een kerstboom en ook een stalletje. De boom voor de gezelligheid in de donkerste periode van het jaar en de kerststal als gedenkteken. Dat anderen die boom met een Germaans iets associëren moeten zij zelf weten, dat doe ik echter niet. Het zegt allemaal wat meer op diegene die trachten lekker radicaal tegen alles te zijn dan de doorsnee christenen.

Gebruikersavatar
Twitter
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 nov 2010 22:16

Re: ADVENT: zijn die 4 zondagen nou nodig?

Berichtdoor Twitter » 03 dec 2010 14:50

hmz.... volgens mij vraagt Jezus ons om radicaal te zijn....

en kun jij mij vertellen wat de kerstboom met de geboorte van Jezus te maken heeft?

Dat er wat radicalen allerlei oude heidense dingen bijtrekken en die verbanden gaan leggen is voor hun rekening.

die verbanden leggen die radicalen niet, die zíjn er, het is er namelijk op gebaseerd, dat is geschiedkundig volkomen na te gaan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: ADVENT: zijn die 4 zondagen nou nodig?

Berichtdoor schelpje3 » 03 dec 2010 14:54

Mortlach schreef:
Twitter schreef:ja, dat bedoel ik ook.
die kerstboom, al die lichtjes, liedjes en het hele commerciële gebeuren.
dat is wat 'de wereld' heeft gemaakt van de geboorte van Jezus...
en daar komen we niet meer vanaf zolang we Zijn geboorte op 25 december gedenken.
Wat mij betreft kiest de kerk daar een totaal andere datum voor en blijft het iets wat we gewoon op een zondag in de kerk kunnen vieren.
nee, niet vieren, maar gedenken.


Wat een kolder. Dat heeft de wereld er helemaal niet van gemaakt. Ik zei al eerder dat de machthebbers vroeger heel goed doorhadden dat een religie veel makkelijker wordt geaccepteerd als je niet de plaatselijke cultuur ermee probeert te vervangen, maar die cultuur en gebruiken opneemt in je religie.

De boom en de lichtjes hebben an sich inderdaad helemaal niets te maken met het christendom. Sterker nog, de boom en de lichtjes waren er al lang voor Jezus' tijd. Maar goed, wat mij betreft mag je best het Midwinterfeest loskoppelen van de geboorte van Jezus hoor. Die ene keer per jaar dat mensen er dan misschien mee bezig zijn is toch niet zo belangrijk, toch? Over jezelf marginaliseren gesproken...

Hoe weet jij dat ze voor onze jaartelling bomen en lichtjes hadden ? Volgens mij waren er helemaal geen lichtjes uitgevonden, hooguit een vuurknuppel of zo, lijkt mij reuze gevaarlijk in een den :mrgreen:

Berjan

Re: ADVENT: zijn die 4 zondagen nou nodig?

Berichtdoor Berjan » 03 dec 2010 15:29

je kunt ook op andere manieren met de geboorte van Jezus bezig zijn, juist op een manier die zich onderscheidt van die hele ker(st)mis die er helemaal niets mee te maken heeft.


Zei Paulus niet dat men Jezus niet meer naar het vlees moet kennen? Dus waarom dan de geboorte herdenken, dat is ook niet Bijbels, toch?

Zijn sterven en opstaan herdenken, is dan wel weer Bijbels :D

Ik vier ook al twee jaar geen kerst meer, eten doe ik toch al weinig. Er zal wel een goede match uit Engeland op zijn, en des avonds darten, dat is veel mooier.

Enkel als je schoonfamilie hebt is kerst noodzakelijk.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 gasten