ADVENT: zijn die 4 zondagen nou nodig?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

ADVENT: zijn die 4 zondagen nou nodig?

Berichtdoor JeeWee » 28 nov 2010 08:16

Het is vandaag de eerste Adventszondag. En eerlijk gezegd heb ik er naar uit gekeken.
Maar waarom eigenlijk? Het is geen bijbelse instelling en dus ook nergens terug te vinden.

Paus Gregorius de Grote (590-604) besloot ooit dat advent 4 weken zou duren. Geleidelijk kregen roomse gebruiken de overhand en werd het een traditie in de Europese kerken.

Advent komt van de Latijnse woorden adventus ( komst, eraan komen) en van advenire ( naartoe komen). In het kort zou je kunnen zeggen: God komt naar ons toe. Maar doet Hij dat niet het hele jaar?

Waarom dan juist 4 adventszondagen voor kerst en niet voor pasen of pinksteren?
Heb jij ze nodig, of is het alleen weer lekker handig voor de commercie die kerst flink kan uitbuiten?
Laatst gewijzigd door JeeWee op 28 nov 2010 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Faramir

Re: ADVENT: heb jij die 4 zondagen nodig?

Berichtdoor Faramir » 28 nov 2010 11:51

Een groot feest behoeft een grote voorbereiding. Ik vind de advent een uiterst nuttige tijd om mijzelf geestelijk voor te bereiden op kerst.

Voor pasen is er overigens de grote vasten als voorbereiding.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: ADVENT: zijn die 4 zondagen nou nodig?

Berichtdoor Optimatus » 28 nov 2010 19:40

De (voorbereidings)tijd voor pasen duurt veel langer (namelijk de z.g. veertigdagentijd, gerekend vanaf aswoensdag, zondagen niet meegerekend).

Ik beleef de "paarse" tijden altijd heel intens. Vol verwachting uitzien naar het gedenken van de belangrijke heilsfeiten. Een langere voorbereiding maakt deze christelijke feestdagen veel meer dan tot een christelijke versie van Koninginnedag of mijn eigen verjaardag.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jantjes

Re: ADVENT: zijn die 4 zondagen nou nodig?

Berichtdoor Jantjes » 30 nov 2010 09:06

JeeWee schreef:Het is vandaag de eerste Adventszondag. En eerlijk gezegd heb ik er naar uit gekeken.
Maar waarom eigenlijk? Het is geen bijbelse instelling en dus ook nergens terug te vinden.

Paus Gregorius de Grote (590-604) besloot ooit dat advent 4 weken zou duren. Geleidelijk kregen roomse gebruiken de overhand en werd het een traditie in de Europese kerken.

Advent komt van de Latijnse woorden adventus ( komst, eraan komen) en van advenire ( naartoe komen). In het kort zou je kunnen zeggen: God komt naar ons toe. Maar doet Hij dat niet het hele jaar?

Waarom dan juist 4 adventszondagen voor kerst en niet voor pasen of pinksteren?
Heb jij ze nodig, of is het alleen weer lekker handig voor de commercie die kerst flink kan uitbuiten?
Ik begrijp alleen niet waarom we nog steeds een Latijns woord ‘advent’ moet gebruiken voor dit doel. Advent doet me namelijk ergens anders aan denken namelijk aan al dat gene waar Luther een schrap door gezet heeft. We kunnen beter gewoon zeggen ‘de komst van Christus’ vier weken voor Zijn geboorte.

We zeggen toch ook niet: 1e zondag: Levavi, 2e zondag: Populus Sion, 3e zondag: Gaudete en 4e zondag: Rorate. Niemand weet waar je het over hebt.

Ook ‘kerstmis’ hoort ‘kerstfeest’ te zijn. Ik zou Luther zo graag nog eens een handje helpen om zijn 95 stellingen anno 2010 uit te breiden :lol:

Faramir

Re: ADVENT: zijn die 4 zondagen nou nodig?

Berichtdoor Faramir » 30 nov 2010 17:40

Jantjes schreef:Ik begrijp alleen niet waarom we nog steeds een Latijns woord ‘advent’ moet gebruiken voor dit doel.

Dat moet natuurlijk niet. Maar het woord advent is nou eenmaal zo in gebruik in de Nederlandse taal. In principe kun je een tafel ook consequent anders noemen als je dat wil. Men zal elkaar echter moeilijker begrijpen.
Advent doet me namelijk ergens anders aan denken namelijk aan al dat gene waar Luther een schrap door gezet heeft.

Bijzonder. Eigenlijk alle mensen die ik ken doet het denken aan de voorbereiding voor kerst.
We kunnen beter gewoon zeggen ‘de komst van Christus’ vier weken voor Zijn geboorte.

Het staat je vrij om dat te doen. Het zal echter enkel voor spraakverwarring zorgen. Evengoed kun je de dagen van de week anders gaan noemen omdat sommige dagen naar heidense goden zijn vernoemt. Of wat te denken van de maanden in het jaar.
We zeggen toch ook niet: 1e zondag: Levavi, 2e zondag: Populus Sion, 3e zondag: Gaudete en 4e zondag: Rorate. Niemand weet waar je het over hebt.

Dat klopt sommige Latijnse, Franse, Duitse en Engelse woorden zijn nu eenmaal meer ingeburgerd dan andere. Dat is op vrij natuurlijke wijze zo gelopen, maar indien je daar bezwaar tegen maakt dan is dat je goed recht natuurlijk.
Ook ‘kerstmis’ hoort ‘kerstfeest’ te zijn.

Kerst noem ik eigenlijk ook gewoon kerst. Kerstmis gebruik ik om de Mis aan te duiden die op kerstavond plaatsvind. Dan ga ik naar de kerstmis. Waarom jij schijnbaar voor de kerst het woord kerstmis gebruikt ontgaat mij eigenlijk. In dit topic is dat woord namelijk ook nog niet gevallen.
Ik zou Luther zo graag nog eens een handje helpen om zijn 95 stellingen anno 2010 uit te breiden :lol:

Ik zou Luther graag eens willen vragen wat hij vindt van het huidige kerklandschap en of hij dit voor ogen had.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: ADVENT: zijn die 4 zondagen nou nodig?

Berichtdoor schelpje3 » 30 nov 2010 17:55

JeeWee schreef:Het is vandaag de eerste Adventszondag. En eerlijk gezegd heb ik er naar uit gekeken.
Maar waarom eigenlijk? Het is geen bijbelse instelling en dus ook nergens terug te vinden.

Paus Gregorius de Grote (590-604) besloot ooit dat advent 4 weken zou duren. Geleidelijk kregen roomse gebruiken de overhand en werd het een traditie in de Europese kerken.

Advent komt van de Latijnse woorden adventus ( komst, eraan komen) en van advenire ( naartoe komen). In het kort zou je kunnen zeggen: God komt naar ons toe. Maar doet Hij dat niet het hele jaar?

Waarom dan juist 4 adventszondagen voor kerst en niet voor pasen of pinksteren?
Heb jij ze nodig, of is het alleen weer lekker handig voor de commercie die kerst flink kan uitbuiten?

Beetje negatieve opening van dit topic :( Bewust gedaan ? Het is niet bijbels dus...
Afgelopen zondag was de 1e zondag van het kerkelijk jaar. Voor de christenen is er een uitzien naar de viering van het kerstfeest de geboorte van Christus.
Als het goed is merk je in jouw kerk ook dat het bijna Pasen of Pinksteren gaat worden, door de predikaties.
Het is een goede gewoonte, die stichtelijk is ook.
De preken die worden gemaakt zijn in aanloop naar het kerstfeest toe.
Wat is daar mis mee JeeWee ?

Jantjes

Re: ADVENT: zijn die 4 zondagen nou nodig?

Berichtdoor Jantjes » 01 dec 2010 09:46

Faramir schreef:Ik zou Luther graag eens willen vragen wat hij vindt van het huidige kerklandschap en of hij dit voor ogen had.

Het doel van Luther was, zegmaar in het kort, een einde maken aan al die poppenkast in de Rooms katholieken kerk. Dat is hem deels gelukt. Naar mijn mening nog niet vergenoeg. Als je in de meest rechts reformatorische kerken kijkt lijkt het wel weer toe te nemen met die poppenkast effecten zoals kleding voorschriften en wat de dominee zegt dat is goed zonder zelf te onderzoeken.
Ik denk als Luther het kerkelijke landschap nu zou zien dat hij de bezem er nog eens flink zou doorhalen :D

Faramir

Re: ADVENT: zijn die 4 zondagen nou nodig?

Berichtdoor Faramir » 01 dec 2010 16:56

Jantjes schreef:
Faramir schreef:Ik zou Luther graag eens willen vragen wat hij vindt van het huidige kerklandschap en of hij dit voor ogen had.

Het doel van Luther was, zegmaar in het kort, een einde maken aan al die poppenkast in de Rooms katholieken kerk.

Welke poppenkast? Het doel van Luther was om de hervormingen die plaatsvonden in de katholieke Kerk te bespoedigen. Dat is vrij slecht gelukt eigenlijk. De hervormingen zijn wel doorgezet, maar niet echt zoals Luther het zou willen, sterker nog, juist vanwege van Luther en andere reformatoren is de hervorming op bepaalde punten juist de andere kant op gegaan.
Dat is hem deels gelukt.

Wellicht buiten de katholieke Kerk. De katholieke Kerk groeit nog steeds jaar na jaar en heeft nog nooit zoveel katholieken gekend als vandaag de dag. Maar gelukkig zien vele protestanten ook in dat mensen ook behoefte hebben aan symbolen en zo zien we dat de PKN meer en meer opschuift, maar wereldwijd gezien bijvoorbeeld de Lutheranen.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: ADVENT: zijn die 4 zondagen nou nodig?

Berichtdoor Optimatus » 01 dec 2010 17:55

Ik vind diverse liturgische elementen van de catholica rijk en een aanwinst voor de eredienst, zeker als er H. Avondmaal gevierd wordt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jantjes

Re: ADVENT: zijn die 4 zondagen nou nodig?

Berichtdoor Jantjes » 01 dec 2010 19:05

Faramir schreef: Welke poppenkast?
Luther schrapte onder andere 5 van de 7 sacramenten
Faramir schreef: Het doel van Luther was om de hervormingen die plaatsvonden in de katholieke Kerk te bespoedigen. Dat is vrij slecht gelukt eigenlijk.

Dat is niet gelukt zeg maar daaruit is de protestantse kerk ontstaan.
Faramir schreef: De hervormingen zijn wel doorgezet, maar niet echt zoals Luther het zou willen, sterker nog, juist vanwege van Luther en andere reformatoren is de hervorming op bepaalde punten juist de andere kant op gegaan.

Welke kant bedoel je? Dat de protestantse kerk is ontstaan.
Faramir schreef: Wellicht buiten de katholieke Kerk.

Inderdaad de reformatorische denominaties
Faramir schreef: De katholieke Kerk groeit nog steeds jaar na jaar en heeft nog nooit zoveel katholieken gekend als vandaag de dag.

Behalve dan in Europa
Faramir schreef: Maar gelukkig zien vele protestanten ook in dat mensen ook behoefte hebben aan symbolen en zo zien we dat de PKN meer en meer opschuift, maar wereldwijd gezien bijvoorbeeld de Lutheranen.

Sommige mensen dan. Want persoonlijk vind ik symbolen in de kerk niets. Luther had wat mijn betreft ook die laatste twee avondmaal en doop mogen schrappen. Mensen kijken altijd naar uiterlijk zaken en het gaat juist om het innerlijke. Ik hou niet van sentiment. Jantjes zijn matroze mannen, eiskoud en van staal :mrgreen: :mrgreen:
Zijn gelukkig niet allemaal het zelfde er zijn ook nog Optimatussen :mrgreen:
ik gaat wel met hem mee om symbolisch kerk te houden :lol:
misschien goed voor mijn ego :D


.

Gebruikersavatar
Twitter
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 nov 2010 22:16

Re: ADVENT: zijn die 4 zondagen nou nodig?

Berichtdoor Twitter » 01 dec 2010 23:20

Afgelopen zondag was de 1e zondag van het kerkelijk jaar. Voor de christenen is er een uitzien naar de viering van het kerstfeest de geboorte van Christus.

Maar Jezus werd helemaal niet met kerstmis geboren!
Hij werd sowieso niet in december geboren, in die tijd waren er in Israël geen herders buiten in het veld.
Joodse bronnen geven aan dat het eerder in de maand Aviv (de maand van het Pesach) is geweest.
Kerstmis is hoe dan ook een heidens feest en niet één van de feesten waarvan God (in het boek Leviticus) opdracht geeft die te vieren op Zijn tijd.

Dus: zijn die 4 zondagen nou nodig?
mijn antwoord is NEE, die zijn helemaal niet nodig en worden ook nergens in de bijbel beschreven of opdracht gegeven om die te 'vieren'.

Faramir

Re: ADVENT: zijn die 4 zondagen nou nodig?

Berichtdoor Faramir » 01 dec 2010 23:30

Ik ga er voor de laatste maal even kort op in omdat het niet helemaal (of helemaal niet) ter zake doet in dit onderwerp.
Jantjes schreef:
Faramir schreef: Welke poppenkast?
Luther schrapte onder andere 5 van de 7 sacramenten

Een sacrament een poppenkast noemen zou ik welhaast als godslastering aanmerken daar God Zelf aanwezig is in Zijn sacramenten. Ik neem aan dat je het niet bewust doet.
Faramir schreef: Het doel van Luther was om de hervormingen die plaatsvonden in de katholieke Kerk te bespoedigen. Dat is vrij slecht gelukt eigenlijk.

Dat is niet gelukt zeg maar daaruit is de protestantse kerk ontstaan.
Faramir schreef: De hervormingen zijn wel doorgezet, maar niet echt zoals Luther het zou willen, sterker nog, juist vanwege van Luther en andere reformatoren is de hervorming op bepaalde punten juist de andere kant op gegaan.

Welke kant bedoel je? Dat de protestantse kerk is ontstaan.

In de katholieke Kerk was (en is) op dat moment ook een hervorming gaande. De positie van de paus was toen lang niet zo helder als nu en het leek erop dat het petrusambt niet veel meer of minder dan een willekeurige andere bisschopszetel zou zijn. Door de aanvallen op de katholieke Kerk heeft ze haar posities verstevigd en zich verder ingegraven en is dus juist het tegenovergestelde bereikt.

Luther had geen nieuwe denominatie voor ogen en persoonlijk denk ik dat hij zich in zijn graf omdraait als hij kijkt naar wat het nu geworden is. Veruit de meeste protestantse denominaties staan mijlenver van de ideeën van Luther af.
Faramir schreef: Wellicht buiten de katholieke Kerk.

Inderdaad de reformatorische denominaties
Faramir schreef: De katholieke Kerk groeit nog steeds jaar na jaar en heeft nog nooit zoveel katholieken gekend als vandaag de dag.

Behalve dan in Europa

In tegenstelling tot vele protestantse denominaties is de katholieke Kerk niet gebonden aan landsgrenzen en is zij wereldwijd. Op het ene moment gaat het in het ene werelddeel wat beter en op het andere moment weer in een ander werelddeel. Momenteel gaat het uitstekend in Afrika en Azië en wat minder in Europa. Voor het protestantisme gaat het helaas ook niet best in Europa, ik denk dat we wel een gemeenschappelijke conclusie kunnen trekken dat de gemiddelde Europeaan liever zijn materiële bezit omarmt dan tijd en moeite te steken in een relatie met God.
Faramir schreef: Maar gelukkig zien vele protestanten ook in dat mensen ook behoefte hebben aan symbolen en zo zien we dat de PKN meer en meer opschuift, maar wereldwijd gezien bijvoorbeeld de Lutheranen.

Sommige mensen dan. Want persoonlijk vind ik symbolen in de kerk niets. Luther had wat mijn betreft ook die laatste twee avondmaal en doop mogen schrappen.

Hiermee geef je slechts aan dat je besef van en je geloof in sacramenten helaas niet ontwikkeld is. In een sacrament is God Zelf aanwezig, dat jij het slechts pure symboliek vindt is spijtig maar helaas.

Faramir

Re: ADVENT: zijn die 4 zondagen nou nodig?

Berichtdoor Faramir » 01 dec 2010 23:35

Twitter schreef:
Afgelopen zondag was de 1e zondag van het kerkelijk jaar. Voor de christenen is er een uitzien naar de viering van het kerstfeest de geboorte van Christus.

Maar Jezus werd helemaal niet met kerstmis geboren!
Hij werd sowieso niet in december geboren, in die tijd waren er in Israël geen herders buiten in het veld.
Joodse bronnen geven aan dat het eerder in de maand Aviv (de maand van het Pesach) is geweest.

Men heeft niet de intentie gehad om een geschiedkundig juiste datum te plannen. Allereerst was dat vrij moeilijk en ten tweede maakt het niet zoveel uit wanneer je een moment reserveert op iets te gedenken. Ik vier regelmatig mijn verjaardag enige tijd later. En als ik een feest geef ter gelegenheid van een verhuizing oid kan dat maanden later zijn dan de daadwerkelijke gebeurtenis.
Kerstmis is hoe dan ook een heidens feest en niet één van de feesten waarvan God (in het boek Leviticus) opdracht geeft die te vieren op Zijn tijd.

Wij gedenken de geboorte van Christus. Dat lijkt me echt geen heidens iets temeer ook daar de geboorte van Christus gewoon in de Bijbel vermeld staat.
Dus: zijn die 4 zondagen nou nodig?
mijn antwoord is NEE, die zijn helemaal niet nodig en worden ook nergens in de bijbel beschreven of opdracht gegeven om die te 'vieren'.

Ieder zijn mening natuurlijk, maar je onderbouwing vind ik nogal slapjes. Er staan zovele dingen niet in de Bijbel beschreven toch heb jij ze waarschijnlijk dagelijks nodig.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: ADVENT: zijn die 4 zondagen nou nodig?

Berichtdoor Mortlach » 01 dec 2010 23:40

Twitter schreef:
Afgelopen zondag was de 1e zondag van het kerkelijk jaar. Voor de christenen is er een uitzien naar de viering van het kerstfeest de geboorte van Christus.

Maar Jezus werd helemaal niet met kerstmis geboren!
Hij werd sowieso niet in december geboren, in die tijd waren er in Israël geen herders buiten in het veld.
Joodse bronnen geven aan dat het eerder in de maand Aviv (de maand van het Pesach) is geweest.
Kerstmis is hoe dan ook een heidens feest en niet één van de feesten waarvan God (in het boek Leviticus) opdracht geeft die te vieren op Zijn tijd.

Dus: zijn die 4 zondagen nou nodig?
mijn antwoord is NEE, die zijn helemaal niet nodig en worden ook nergens in de bijbel beschreven of opdracht gegeven om die te 'vieren'.


Vroeger had men het geniale idee dat een religie veel sneller wordt geaccepteerd als je het probeert te integreren met de lokale gebruiken, in dit geval dus het midwinterfeest wat symbolisch heel goed bij de komst van christus (het Licht) past, en dus niet de lokale gebruiken integraal probeert te vervangen onder het mom 'het staat niet in de Bijbel dus is het nergens goed voor'. Met die houding had het christendom nooit een voet aan de grond gekregen in (Noord-)Europa.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Twitter
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 nov 2010 22:16

Re: ADVENT: zijn die 4 zondagen nou nodig?

Berichtdoor Twitter » 02 dec 2010 10:44

Wij gedenken de geboorte van Christus. Dat lijkt me echt geen heidens iets temeer ook daar de geboorte van Christus gewoon in de Bijbel vermeld staat.
er staat nergens in de bijbel dat wij er zo'n poppenkast van moeten maken of dat de discipelen Zijn geboorte vierden.
De kerk heeft het volk eeuwenlang voorgespiegeld dat Jezus op 25 december geboren was en in een kribbe (voerbak) gelegd.
Die kribbe klopt van geen kanten, echte vrome joden zouden hun pasgeboren kind nooit in een voerbak voor dieren leggen, dat is onrein.
In het Grieks staat er voor het woord dat als kribbe vertaald is iets heel anders, namelijk 'broodbak'.
De baby van Beth-lechem (=broodhuis!) werd in een broodbak gelegd (en noemt Zichzelf het Brood des Levens).
Bovendien valt 25 december midden in de winter, in die tijd waren er 's nachts echt geen herders buiten in het veld.
God spreekt in de bijbel over 'Mijn feesttijden' en daar is kerstmis echt niet bij.
Ik wil best de geboorte van de Here Jezus gedenken, maar dan wel op een waardige manier en zeker niet op 25 december, het oorspronkelijke heidense midwinterfeest.

Calvijn heeft trouwens ooit geprobeerd de Kerst af te schaffen, maar dat leidde tot een volksopstand.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Erik1960 en 97 gasten