Hoe 'verkoop' je de Bijbel nou nog, tegenwoordig?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Hoe 'verkoop' je de Bijbel nou nog, tegenwoordig?

Berichtdoor JeeWee » 17 nov 2010 19:36

Ik heb hier een Bijbel voor me liggen.
En die staat vol met voor buitenstaanders hoogst onwaarschijnlijke verhalen.
Mensen die 800 jaar oud werden?
De hele wereld in -floep- 6 dagen neer gezet?
Een flinke regen bui en de hele aarde verzopen op 8 mensen na en dan ook nog eens alle soorten dieren inclusief giraffen, schapen, leeuwen, slangen, olifanten, schorpioenen en vogelspinnen in een flinke boot?
Een man die drie dagen in de buik van een vis zit en dan weer wordt uitgespuugd en gewoon verder leeft?
De Zoon van God die gewoon een tastbaar mens werd, perfect leefde, dood ging, weer levend werd en op een wolk wegzweefde?

Heel bewust zet ik het neer op een manier zoals buitenstaanders er tegen aan kijken.
Kon je vroeger nog wat makkelijker appelleren aan een religieuze kennis en traditie die meer mensen hadden, tegenwoordig kijken ze je aan met ogen op steeltjes als je zegt dat je gelooft dat we dood zijn in zonden en misdaden en dat we verdoemd zijn zonder borg en zaligmaker...

Zijn we gewoon een raar clubje geworden dat nog maar een minuscuul deeltje van de wereldbevolking uit maakt?
Hoe krijg je het Evangelie ooit nog 'aan de man' gebracht?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Hoe 'verkoop' je de Bijbel nou nog, tegenwoordig?

Berichtdoor Mortlach » 17 nov 2010 22:36

iets met de Heilige Geest... :wink:

Als je duidelijk maakt dat die verhalen allemaal mythisch zijn, met een diepere religieuze betekenis - niet echt gebeurt, maar wel waar, als het ware - dan lukt dat nog wel.

De letterlijke lezing wordt inderdaad wat lastiger te verkopen. Kortingsbonnen? Airmiles? Zo'n plastic prulletje, daarmee krijgt de McDonalds hun product toch ook nog steeds verkocht. :lol:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Hoe 'verkoop' je de Bijbel nou nog, tegenwoordig?

Berichtdoor Jozo » 17 nov 2010 23:28

Wat ik vaker doe met onchristelijk kennissen/collega's is gezellig een biertje gaan drinken. Dan kom je al snel op een goed gesprek en kun je de achterliggende boodschap vertellen.

Wel grappig. Laatst nog met een totaal onchristelijke jongen aan de praat en die wou wel een bijbel hebben en hij leest er nu heel regelmatig uit. Zo simpel kan het zijn. Je hoeft niet meteen overal een antwoord op te hebben of alles te verklaren.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Re: Hoe 'verkoop' je de Bijbel nou nog, tegenwoordig?

Berichtdoor haring » 18 nov 2010 02:02

JeeWee schreef:Ik heb hier een Bijbel voor me liggen.
En die staat vol met voor buitenstaanders hoogst onwaarschijnlijke verhalen.
Mensen die 800 jaar oud werden?
De hele wereld in -floep- 6 dagen neer gezet?
Een flinke regen bui en de hele aarde verzopen op 8 mensen na en dan ook nog eens alle soorten dieren inclusief giraffen, schapen, leeuwen, slangen, olifanten, schorpioenen en vogelspinnen in een flinke boot?
Een man die drie dagen in de buik van een vis zit en dan weer wordt uitgespuugd en gewoon verder leeft?
De Zoon van God die gewoon een tastbaar mens werd, perfect leefde, dood ging, weer levend werd en op een wolk wegzweefde?

Heel bewust zet ik het neer op een manier zoals buitenstaanders er tegen aan kijken.
Kon je vroeger nog wat makkelijker appelleren aan een religieuze kennis en traditie die meer mensen hadden, tegenwoordig kijken ze je aan met ogen op steeltjes als je zegt dat je gelooft dat we dood zijn in zonden en misdaden en dat we verdoemd zijn zonder borg en zaligmaker...

Zijn we gewoon een raar clubje geworden dat nog maar een minuscuul deeltje van de wereldbevolking uit maakt?
Hoe krijg je het Evangelie ooit nog 'aan de man' gebracht?


Mag ik even opmerken dat niet alle christenen dit geloven. Heel veel christenen geloven in de evolutietheorie maar geloven dat achter de schermen god achter de knoppen zit. Persoonlijk denk ik dat het niet slim is om tegen ongelovige te gaan zeggen, god heeft de wereld in zes dagen gemaakt en daarna alles onder water gezet. De meeste zullen dan denken, dit slaat echt nergens op.
*onderschrift verwijderd door moderator*

mohamed

Re: Hoe 'verkoop' je de Bijbel nou nog, tegenwoordig?

Berichtdoor mohamed » 18 nov 2010 02:11

JeeWee schreef:Ik heb hier een Bijbel voor me liggen.
En die staat vol met voor buitenstaanders hoogst onwaarschijnlijke verhalen.
Mensen die 800 jaar oud werden?
De hele wereld in -floep- 6 dagen neer gezet?
Een flinke regen bui en de hele aarde verzopen op 8 mensen na en dan ook nog eens alle soorten dieren inclusief giraffen, schapen, leeuwen, slangen, olifanten, schorpioenen en vogelspinnen in een flinke boot?
Een man die drie dagen in de buik van een vis zit en dan weer wordt uitgespuugd en gewoon verder leeft?
De Zoon van God die gewoon een tastbaar mens werd, perfect leefde, dood ging, weer levend werd en op een wolk wegzweefde?

Heel bewust zet ik het neer op een manier zoals buitenstaanders er tegen aan kijken.
Kon je vroeger nog wat makkelijker appelleren aan een religieuze kennis en traditie die meer mensen hadden, tegenwoordig kijken ze je aan met ogen op steeltjes als je zegt dat je gelooft dat we dood zijn in zonden en misdaden en dat we verdoemd zijn zonder borg en zaligmaker...

Zijn we gewoon een raar clubje geworden dat nog maar een minuscuul deeltje van de wereldbevolking uit maakt?
Hoe krijg je het Evangelie ooit nog 'aan de man' gebracht?

Sowieso niet door te zeggen dat we dood zijn in zonden en misdaden, want wie dood is is begraven en misdadigers horen achter slot en grendel. Feitelijk moet je het evangelie helemaal niet willen verkopen.

'....Gij hebt het om niet ontvangen, geeft het om niet.' (Mat 10,8)

En ook:

'...opdat uw weldadigheid niet zou zijn als onder dwang, maar naar vrijwilligheid.' (Fillem 1,14)

Uiteraard zijn deze verzen niet direct aan ons gericht en dienen zij in een eerste eeuwse context gezien te worden, doch lijkt mij de tijdloze waarheid zeer duidelijk. Het evangelie is niet te koop en dus ook niet als een product aan de man te brengen. Bedenk je ook dat Jezus en de apostelen veel in synagogen preekten (klik) voor mensen die naar hen luisterden. Dat was heel wat anders als mensen evangeliseren die met hele andere dingen bezig zijn.

Hoe krijg je het Evangelie aan de man gebracht? Door er naar te handelen en te wandelen. Het is een mysterie waarom de een wel in Jezus gelooft en de ander niet, ik kan iemand die dat niet doet al mijn redenen noemen, maar als hij of zij er niet voor openstaat bereik ik er niks mee.

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Re: Hoe 'verkoop' je de Bijbel nou nog, tegenwoordig?

Berichtdoor salty » 18 nov 2010 07:20

Degene die God zoekt ----- met een oprecht hart zal Hem ook vinden ! Dat is de belofte........mensen die te druk zijn met zichzelf zul je niet warm kunnen krijgen om de bijbel te lezen en het ook echt te geloven------ mensen die Hem willen er-kennen- zullen Hem kennen - wereldwijd komen honderd duizenden tot geloof !---- Er gebeuren fantastische dingen --- als we er maar oog voor hebben. en bereid zijn wat verder te kijken dan het kleine kringetje van diegenen die we kennen !!
Maar gaat er niet om de bijbel "te verkopen" maar om te getuigen dat God een levende God is ----- en wat Hij voor ons betekent...Niet schuilen achter -dode dogma's maar door het ervaren van God's nabijheid kunnen wij daarmee anderen ook hoop geven

De heilige Geest raakt mensen aan - en overtuigt ze. maar de zoektocht is voor ieder individueel- de meeste mensen willen niet door God gevonden worden en verschuilen zich achter onverschilligheid ze hebben geen zin in God.

3"Gelukkig zijn zij die nederig zijn, want het Koninkrijk van de hemelen is voor hen bestemd.

8Vergeet niet dat uw Vader precies weet wat u nodig hebt, al voor u Hem erom vraagt!
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Hoe 'verkoop' je de Bijbel nou nog, tegenwoordig?

Berichtdoor JeeWee » 18 nov 2010 07:40

Ja ja, salty, da´s allemaal prachtige kerktaal. Doet het ook erg goe din een paar kerken waar mensen mensen de waarheid in de kerk zelfs keuren op het gebruik van deze woorden.

Maar nu de wereld in, de straat op!

Ik neem je even mee naar een groepje straatevangelisten:

Zij: "Het bloed van Jezus Christus reinigt van alle zonden"...
Een voorbijganger: "Wattuh? Bloed maakt vlekken man!"

Zij: "Het Lam Gods is voor u geslacht"...
Een voorbijganger:"Ach zielig, zeker moslims, die slachten die dieren ook, of zijn dat geiten?"

Zij: "U moet gered worden, dan ontvangt u het eeuwige leven"...
Een voorbijganger kijkt heel wazig, lijkt niet te zien dat-ie door het ijs is gezakt of in brand staat...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Hoe 'verkoop' je de Bijbel nou nog, tegenwoordig?

Berichtdoor Mortlach » 18 nov 2010 10:39

mohamed schreef: Feitelijk moet je het evangelie helemaal niet willen verkopen.

'....Gij hebt het om niet ontvangen, geeft het om niet.' (Mat 10,8)

En ook:

'...opdat uw weldadigheid niet zou zijn als onder dwang, maar naar vrijwilligheid.' (Fillem 1,14)


Wat ook helpt is wijzen dat er ook moderne Nederlandse vertalingen zijn. :wink:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Hoe 'verkoop' je de Bijbel nou nog, tegenwoordig?

Berichtdoor Mortlach » 18 nov 2010 10:46

JeeWee schreef:Ja ja, salty, da´s allemaal prachtige kerktaal. Doet het ook erg goe din een paar kerken waar mensen mensen de waarheid in de kerk zelfs keuren op het gebruik van deze woorden.

Maar nu de wereld in, de straat op!

Ik neem je even mee naar een groepje straatevangelisten:

Zij: "Het bloed van Jezus Christus reinigt van alle zonden"...
Een voorbijganger: "Wattuh? Bloed maakt vlekken man!"

Zij: "Het Lam Gods is voor u geslacht"...
Een voorbijganger:"Ach zielig, zeker moslims, die slachten die dieren ook, of zijn dat geiten?"

Zij: "U moet gered worden, dan ontvangt u het eeuwige leven"...
Een voorbijganger kijkt heel wazig, lijkt niet te zien dat-ie door het ijs is gezakt of in brand staat...


Het is ook een stuk vriendelijker te vragen naar iemand dan iemand iets te vertellen. Vraag eerst eens of iemand merkt dat hij/zij soms iets mist (let op, accepteren als het antwoord 'Nee' is. Ik heb ook wel eens iemand de grondbeginselen van het Boeddhisme proberen uit te leggen - leven is lijden. 'O, mijn leven niet hoor, alles gaat prima!' tja, daarna ben ik meteen opgehouden).

Maar door te vragen toon je interesse (liefst oprecht) en door interesse te tonen in iemand zal diegene ook wat meer interesse in jou tonen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Hoe 'verkoop' je de Bijbel nou nog, tegenwoordig?

Berichtdoor JeeWee » 18 nov 2010 12:14

Mortlach schreef: Vraag eerst eens of iemand merkt dat hij/zij soms iets mist.


Iedereen mist wel iets. En iedereen geloof wel in iets. En iets kunnen we allemaal wel bieden, vanuit elke religie of overtuiging.

Maar ik geloof niet dat er iets is, maar dat er ALLES is.
En dat ALLES is de God van de Bijbel. Ik vínd niet alleen dat dat de enige weg tot behoud is. Maar ik weet zeker dat Hij de enige weg ís.
Er zijn geen zijwegen, geen andere routes, geen andere goden.
Ik kan het geloof in God niet aanbieden als een keuzemogelijkheid uit velen.

Tenzij iemand wederom geboren is, hij kan het Koninkrijk van God niet zien.

En hoe krijg je dát nou nog aan de man gebracht?!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Hoe 'verkoop' je de Bijbel nou nog, tegenwoordig?

Berichtdoor Mortlach » 18 nov 2010 12:36

JeeWee schreef:
Mortlach schreef: Vraag eerst eens of iemand merkt dat hij/zij soms iets mist.


Iedereen mist wel iets. En iedereen geloof wel in iets. En iets kunnen we allemaal wel bieden, vanuit elke religie of overtuiging.

Maar ik geloof niet dat er iets is, maar dat er ALLES is.
En dat ALLES is de God van de Bijbel. Ik vínd niet alleen dat dat de enige weg tot behoud is. Maar ik weet zeker dat Hij de enige weg ís.
Er zijn geen zijwegen, geen andere routes, geen andere goden.
Ik kan het geloof in God niet aanbieden als een keuzemogelijkheid uit velen.

Tenzij iemand wederom geboren is, hij kan het Koninkrijk van God niet zien.

En hoe krijg je dát nou nog aan de man gebracht?!


Helder, maar je zult je publiek toch eerst gunstig moeten stemmen voordat ze uberhaupt wat van je aannemen. En je redeneert al meteen vanuit wat JIJ vindt en gelooft. Dat bedoel ik dus met vragen stellen en interesse tonen. Kijken wat de ANDER vindt en gelooft, en wie weet heeft hij/zij dan wel wat aan jouw input, maar misschien ook niet.

Het punt is net dat voor ongelovigen geloof in God WEL een keuzemogelijkheid is uit velen. Voor hen is het allemaal om het even. Meteen zeggen 'Alleen dit is waar en de rest is stom!' is mijns inziens niet de strategie die tot het gewenste resultaat leidt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Hoe 'verkoop' je de Bijbel nou nog, tegenwoordig?

Berichtdoor Jozo » 18 nov 2010 13:08

Daarom zei ik dit net ook: Wat ik vaker doe met onchristelijk kennissen/collega's is gezellig een biertje gaan drinken. Dan kom je al snel op een goed gesprek en kun je de achterliggende boodschap vertellen.

Dan heb je de tijd om naar elkaar te luisteren. En heb je een veel socialere sfeer.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Hoe 'verkoop' je de Bijbel nou nog, tegenwoordig?

Berichtdoor Mortlach » 18 nov 2010 13:15

Jozo schreef:Daarom zei ik dit net ook: Wat ik vaker doe met onchristelijk kennissen/collega's is gezellig een biertje gaan drinken. Dan kom je al snel op een goed gesprek en kun je de achterliggende boodschap vertellen.

Dan heb je de tijd om naar elkaar te luisteren. En heb je een veel socialere sfeer.


Dat is inderdaad veel gezelliger. Zo heb ik dat ook gedaan hoor. Allemaal niet van 'je moet want anders'. Daar reageren mensen vaak nogal slecht op.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Re: Hoe 'verkoop' je de Bijbel nou nog, tegenwoordig?

Berichtdoor mohamed » 18 nov 2010 13:27

Mortlach schreef:
mohamed schreef: Feitelijk moet je het evangelie helemaal niet willen verkopen.

'....Gij hebt het om niet ontvangen, geeft het om niet.' (Mat 10,8)

En ook:

'...opdat uw weldadigheid niet zou zijn als onder dwang, maar naar vrijwilligheid.' (Fillem 1,14)


Wat ook helpt is wijzen dat er ook moderne Nederlandse vertalingen zijn. :wink:

Ik vind archaïsche taal juist mooi, maar voor de liefhebber zijn er ook modernere vertalingen!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Hoe 'verkoop' je de Bijbel nou nog, tegenwoordig?

Berichtdoor Mortlach » 18 nov 2010 13:33

mohamed schreef:
Mortlach schreef:
mohamed schreef: Feitelijk moet je het evangelie helemaal niet willen verkopen.

'....Gij hebt het om niet ontvangen, geeft het om niet.' (Mat 10,8)

En ook:

'...opdat uw weldadigheid niet zou zijn als onder dwang, maar naar vrijwilligheid.' (Fillem 1,14)


Wat ook helpt is wijzen dat er ook moderne Nederlandse vertalingen zijn. :wink:

Ik vind archaïsche taal juist mooi, maar voor de liefhebber zijn er ook modernere vertalingen!


Natuurlijk is het sfeervol, maar als je mensen probeert te overtuigen dat boek eens te lezen, is het prettig dat ze daar geen nieuwe taal voor hoeven te leren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten