Hoe 'verkoop' je de Bijbel nou nog, tegenwoordig?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Hoe 'verkoop' je de Bijbel nou nog, tegenwoordig?

Berichtdoor Mortlach » 25 nov 2010 15:19

mohamed schreef:Welke gevoelens en ervaringen doel je precies op, wil je dat een specificeren?


Dat wil ik wel proberen, alvast excuses voor het off-topic.

Bij God en Christus heb ik nooit, echt nooit, wat gevoeld. Ik ging wel naar de kerk als kind maar dat was allemaal heel erg mechanisch en vrij snel na het overlijden van mijn laatste grootouder ben ik daar ook mee opgehouden. Ik ben nog wel RK-gevormd, maar eigenlijk alleen omdat mijn oma toen nog leefde. Voor mij had het op dat moment niet gehoeven. Ik zal 12 geweest zijn ofzo.

De eerste keer dat ik echt een boek over Boeddhisme las, werd ik overweldigd door een gevoel "ja, dit klopt! Dit beschrijft mijn gevoel, hier heb ik echt wat aan!" Ook als ik foto's zie van Boeddhistische monnikken, vind ik hen haast altijd een enorme rust en tevredenheid uitstralen; dat is ook iets wat ik bij andere foto's niet heb, of in ieder geval een heel stuk minder.

Toen ik ging mediteren, ervoer ik dat de dingen die ik had gelezen over meditatie ook uitkwamen. Ik merkte ook dat bepaalde dingen in mijn leven beter gingen, ja het was soms lastiger (al dat voelen en bewuste aandacht is wel eens lastig), maar gaf tegelijkertijd een groter gevoel van geluk. Het is allemaal stukken minder krampachtig.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Re: Hoe 'verkoop' je de Bijbel nou nog, tegenwoordig?

Berichtdoor mohamed » 25 nov 2010 16:20

Mortlach schreef:
mohamed schreef:Welke gevoelens en ervaringen doel je precies op, wil je dat een specificeren?


Dat wil ik wel proberen, alvast excuses voor het off-topic.

Ow ja inderdaad, we kunnen er eventueel een nieuw topic voor openen.
Bij God en Christus heb ik nooit, echt nooit, wat gevoeld. Ik ging wel naar de kerk als kind maar dat was allemaal heel erg mechanisch en vrij snel na het overlijden van mijn laatste grootouder ben ik daar ook mee opgehouden. Ik ben nog wel RK-gevormd, maar eigenlijk alleen omdat mijn oma toen nog leefde. Voor mij had het op dat moment niet gehoeven. Ik zal 12 geweest zijn ofzo.

Ik heb bij kerken ook nooit wat gevoeld en de keren dat ik er geweest ben zijn op de vingers van een hand te tellen. Mensen zijn geneigd om geloof en kerk één op één te zetten, maar dat is in de praktijk een veel te eenzijdig beeld. De christenen met wie ik omga zijn niet kerk gaand, maar daarom niet minder christelijk. Zij weten meer van de Bijbel dan de meeste christenen die ik ken welke iedere zondag vooraan in de kerk zitten. Terwijl de kerk in beginsel een instituut voor scholing van de gelovigen zou moeten zijn, veelmeer dan een verplicht bezoekje waarbij de anderen vooral moeten zien hoe vroom men is. Nee, mijn persoonlijke ervaringen zijn dat juist de christenen die de zondag zien als een van de vele dagen, veel meer plezier hebben in het bestuderen van de Bijbel.
De eerste keer dat ik echt een boek over Boeddhisme las, werd ik overweldigd door een gevoel "ja, dit klopt! Dit beschrijft mijn gevoel, hier heb ik echt wat aan!" Ook als ik foto's zie van Boeddhistische monnikken, vind ik hen haast altijd een enorme rust en tevredenheid uitstralen; dat is ook iets wat ik bij andere foto's niet heb, of in ieder geval een heel stuk minder.

In de buurt van mijn woonplaats staat een boeddhistische tempel waaraan enkele wonderen worden toegeschreven. Aangezien je er een rondleiding kan krijgen, ben ik eens wezen kijken met mijn ex en alhoewel het onderhoudend was heb ik niets onverklaarbaars gezien. We troffen er een monnik aan die de tempel aan het onderhouden was, waarin we een kijkje hebben genomen. De vloer was koud aan mijn voeten en toen ik daar tussen neus en lippen melding van maakte stelde de monnik direct voor om onze schoenen weer aan te trekken en naar buiten te gaan. We hadden ze moeten uittrekken omdat we ons op heilige grond bevonden, terwijl de tempel nabij Dokkum gebouwd is, wat bij mijn weten kleigrond is. Hoe dan ook, het is wel grappig dat we hetzelfde gebruik aantreffen in het oude (Ex 3,5) Testament.

De rust die een mens uitstraalt is veelmeer cultuur - dan religie gebonden, immers Afrikanen staan er om bekend dat zij veel relaxter zijn dan hun ijverigere Europese broeders, terwijl beide continenten katholieken kennen. Daar blijkt dus wel uit dat de rust die een mens uitstraalt niet door zijn religie komt, maar door de cultuur waarin hij opgroeit. Bovendien geldt ook dat uiterlijke rust niet direct ook innerlijke hoeft te betekenen.
Toen ik ging mediteren, ervoer ik dat de dingen die ik had gelezen over meditatie ook uitkwamen. Ik merkte ook dat bepaalde dingen in mijn leven beter gingen, ja het was soms lastiger (al dat voelen en bewuste aandacht is wel eens lastig), maar gaf tegelijkertijd een groter gevoel van geluk. Het is allemaal stukken minder krampachtig.

Ja mediteren is een zeer heilzame bezigheid, doch is ook dat niet perse Boeddhistisch want Rastafari's mediteren en ook Katholieken kunnen in retraite gaan. ;)

Ook kent de RKK monniken, tempels en wierook, maar kun je me iets noemen wat je specifiek in het Boeddhisme aanspreekt wat je niet terugvindt in het christendom?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Hoe 'verkoop' je de Bijbel nou nog, tegenwoordig?

Berichtdoor Mortlach » 25 nov 2010 17:13

mohamed schreef:Ik heb bij kerken ook nooit wat gevoeld en de keren dat ik er geweest ben zijn op de vingers van een hand te tellen. Mensen zijn geneigd om geloof en kerk één op één te zetten, maar dat is in de praktijk een veel te eenzijdig beeld. De christenen met wie ik omga zijn niet kerk gaand, maar daarom niet minder christelijk. Zij weten meer van de Bijbel dan de meeste christenen die ik ken welke iedere zondag vooraan in de kerk zitten. Terwijl de kerk in beginsel een instituut voor scholing van de gelovigen zou moeten zijn, veelmeer dan een verplicht bezoekje waarbij de anderen vooral moeten zien hoe vroom men is. Nee, mijn persoonlijke ervaringen zijn dat juist de christenen die de zondag zien als een van de vele dagen, veel meer plezier hebben in het bestuderen van de Bijbel.


Ach, de laatste paar keer dat ik in een kerk was voelde ik al wat meer, ik begrijp iets beter waarom mensen dat elke week toch weer doen. Maar dat was eerder het aanvoelen van anderen dan zelf iets te voelen.


In de buurt van mijn woonplaats staat een boeddhistische tempel waaraan enkele wonderen worden toegeschreven. Aangezien je er een rondleiding kan krijgen, ben ik eens wezen kijken met mijn ex en alhoewel het onderhoudend was heb ik niets onverklaarbaars gezien. We troffen er een monnik aan die de tempel aan het onderhouden was, waarin we een kijkje hebben genomen. De vloer was koud aan mijn voeten en toen ik daar tussen neus en lippen melding van maakte stelde de monnik direct voor om onze schoenen weer aan te trekken en naar buiten te gaan. We hadden ze moeten uittrekken omdat we ons op heilige grond bevonden, terwijl de tempel nabij Dokkum gebouwd is, wat bij mijn weten kleigrond is. Hoe dan ook, het is wel grappig dat we hetzelfde gebruik aantreffen in het oude (Ex 3,5) Testament.


Dat je om die reden de tempel wordt uitgegooid lijkt me een wat overdreven reactie van de beste meneer/mevrouw. Maar goed, het blijft mensenwerk. Het is uiteraard geen wonderfabriekje waar op afroep onverklaarbare dingen gebeuren.

De rust die een mens uitstraalt is veelmeer cultuur - dan religie gebonden, immers Afrikanen staan er om bekend dat zij veel relaxter zijn dan hun ijverigere Europese broeders, terwijl beide continenten katholieken kennen. Daar blijkt dus wel uit dat de rust die een mens uitstraalt niet door zijn religie komt, maar door de cultuur waarin hij opgroeit. Bovendien geldt ook dat uiterlijke rust niet direct ook innerlijke hoeft te betekenen.


Toch is het niet alleen dat. Ook bij Europese en Amerikaanse Boeddhistische monnikken heb ik dat gevoel, veel sterker dan bij christelijke monnikken. Ik kan ook alleen maar zeggen welk gevoel die foto's me geven. Ik ga dat verder niet verdedigen.


Ook kent de RKK monniken, tempels en wierook, maar kun je me iets noemen wat je specifiek in het Boeddhisme aanspreekt wat je niet terugvindt in het christendom?


Geen zondeval waardoor je 'dader' bent zonder iets te hebben gedaan. Geen genade nodig maar zelf iets kunnen doen, en hele specifieke stappen wat dat dan is. Geen eeuwige hel als je nalaat iets te doen, geen eeuwig 'loofmachinetje' als je het 'goed' doet. De verbondenheid tussen wezens is in mijn ogen vele malen sterker in het Boeddhisme. Maar voornamelijk dat allesverpletterende zondebesef niet. Dat idee botst wel zo totaal met mijn beleving van mijzelf, dat ik daar totaal niets mee kan. O, en een Boeddha die verstandig genoeg was zich niet uit te laten over het ontstaan van de wereld. :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Berjan

Re: Hoe 'verkoop' je de Bijbel nou nog, tegenwoordig?

Berichtdoor Berjan » 25 nov 2010 17:57

Mortlach, wat vindt je van het Tibetaans Boeddhisme? Dat is al wat mystieker dan de andere Boeddhistische takken, is dat TE voor je, of niet?

Volgend jaar ga ik namelijk een cursus doen, "omgaan met de dood".

En wat jij zegt ervaar ik ook. Ik ben een keer in een Boeddhistisch centrum geweest en al die Boeddhisten glimlachten tevreden, terwijl de Westerse zoeker (waar ik ook onder was) gehaast was en niet tevreden leek.

In de kerk ervoer ik dat ook, veel mensen roddelen voor de kerkdienst, bij de collecte en na de kerkdienst ging men gewoon door. Stoten elkaar aan als er iets "vreemds" gebeurd, of zijn met totaal andere dingen bezig.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Hoe 'verkoop' je de Bijbel nou nog, tegenwoordig?

Berichtdoor Mortlach » 25 nov 2010 18:11

Berjan schreef:Mortlach, wat vindt je van het Tibetaans Boeddhisme? Dat is al wat mystieker dan de andere Boeddhistische takken, is dat TE voor je, of niet?


Nogmaals, excuses dat het nou ineens over Boeddhisme gaat. Het is niet mijn bedoeling mensen voor het hoofd te stoten. Ik zal antwoorden, en vervolgberichtjes zijn uiteraard welkom, maar graag via PB. Bedankt.

Tibetaans Boeddhisme is sterk beïnvloedt door 'Bon', de pre-Boeddhistische religie daar. Dat maakt het inderdaad heel anders dan bijvoorbeeld het Japanse Zen, beeldender, met een grotere rol voor geesten en demonen. Ik zie er de waarde wel van in, maar neig toch zelf meer naar een vorm waarin dat een kleinere rol speelt.

Volgend jaar ga ik namelijk een cursus doen, "omgaan met de dood".


Je hebt zeker het Tibetan Book of Living and Dying al gelezen? Dat vond ik zelf erg indrukwekkend.

En wat jij zegt ervaar ik ook. Ik ben een keer in een Boeddhistisch centrum geweest en al die Boeddhisten glimlachten tevreden, terwijl de Westerse zoeker (waar ik ook onder was) gehaast was en niet tevreden leek.


Dat is een kwestie van oefenen :-). De geoefende monnik kan die rust uitstralen, of hij nou Aziatisch of Europees is. Het is inderdaad wel een enorm verschil tussen geoefende en minder-geoefende zoekers.

In de kerk ervoer ik dat ook, veel mensen roddelen voor de kerkdienst, bij de collecte en na de kerkdienst ging men gewoon door. Stoten elkaar aan als er iets "vreemds" gebeurd, of zijn met totaal andere dingen bezig.


Dat zal ongetwijfeld in 'normale' Boeddhistische diensten ook wel gebeuren. Mensen die wel gaan omdat dat nou eenmaal hoort (of gedwongen door familie) maar er eigenlijk niks om geven en er niet mee bezig zijn. Het verschil is dat hier die 'dwang' om naar een boeddhistische dienst te gaat niet bestaat. De mensen die daar zijn, zijn er over het algemeen serieus mee bezig. In Azië zal de situatie ongetwijfeld omgekeerd zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Re: Hoe 'verkoop' je de Bijbel nou nog, tegenwoordig?

Berichtdoor mohamed » 25 nov 2010 20:38

Mortlach schreef:Maar voornamelijk dat allesverpletterende zondebesef niet. Dat idee botst wel zo totaal met mijn beleving van mijzelf, dat ik daar totaal niets mee kan.

Heel begrijpelijk en geloof het of niet, maar ook ik kan daar helemaal niets mee.

Het zondebesef wordt er bij sommige denominaties met de paplepel ingegoten, zo moeten gereformeerde kinderen voor het slapengaan zingen '...schoon mijn zonden vele zijn, Here houdt toch ook van mij?'

Doch wijst onderzoek uit dat deze leerstelling geen Bijbelse grondslag heeft, want Jezus was juist gekomen om de zonde uit de wereld weg te nemen (Jes 53:5,7. Joh 1:29,36) dus hoezo zijn onze zonden dan nog velen?
O, en een Boeddha die verstandig genoeg was zich niet uit te laten over het ontstaan van de wereld. :-)

De Bijbel verhaalt vooral over het ontstaan van Israel en het land Israel was de wereld van de Joden.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 gasten