De ark des Verbonds.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Aurelius
Verkenner
Verkenner
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 jul 2010 10:54

De ark des Verbonds.

Berichtdoor Aurelius » 08 jul 2010 11:54

Beste vrienden,

Jullie kennen allemaal de ark van het Oude Verbond: wisten jullie dat er ook een ark van het Nieuwe Verbond bestaat?

Vergelijk hoofdstuk 2Sam6 (David brengt de ark naar Jeruzalem over) eens met hoofdstuk Luc1, bv:

2Sam6,9: Hoe zal de ark des Heeren tot mij komen? : vgl. Luc1,56

2Sam6,11: En de ark des Heeren bleef in het huis van Obed-Edom, de Gethiet, drie maanden : vgl Luc1,43

Eea. is echter ook heel eenvoudig in te zien: de ark van het Oude Verbond droeg drie attributen in zich: de stenen tafelen, manna en de staf van Aaron. Alle drie zijn nu, in het Nieuwe Verbond, vervuld door Jezus: welke 'kist' droeg Jezus nu de wereld binnen...??

Net zoals de ark van het OV verering ontving door allen, zo ook de ark van het NV. Zij verkrijgt verering, niet zozeer omwille van hetgeen zei deed, maar omwille van hetgeen zij is: de ark van het Nieuwe Verbond.

Hartelijke groet,

Aurelius

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: De ark des Verbonds.

Berichtdoor Wullimpie » 10 jul 2010 12:54

Ik neem aan dat je dit geestelijk bedoelt.

Jezus was de "ark" van het nieuwe verbond???
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Aurelius
Verkenner
Verkenner
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 jul 2010 10:54

Re: De ark des Verbonds.

Berichtdoor Aurelius » 11 jul 2010 11:57

Beste Wullimpie,

Hartelijk dank voor je reactie. De ark van het Oude Verbond was een soort kist welke drie elementen bevatte: alle drie deze OT elementen zijn in het NT vervuld door Jezus:

1) De stenen tafelen met de geboden :: Jezus is het levende woord van God

2) Het manna uit de woestijn :: Jezus is het levende brood uit de hemel

3) De staf van Aaron :: Jezus is de levende authoriteit van God

Jezus vervuld dus de inhoud van de oude ark; welke 'kist' droeg Jezus nu de wereld binnen...? Zie het voor je!

Zie je het? Een belangrijk aspect is dat wij geen Joden zijn: wij leggen niet zo makkelijk links naar hun cultuur en historie, naar het Oude Testament; slechts dmv. studie van de Schrift komen wij tot dergelijke inzichten. Dit is een echt Schriftgeheim: het was Athanasius van Alexandrie die het als eerste leerde en het behoort tot het depositum van de Eeuwige Kerk.

Stel je het Oude Verbond eens voor waar de Ark bijzondere verering en devotie ontving: zo ook nu in het Nieuwe Verbond. Iedere Jood wist dat de ark de plaats was waar God hen bij hun nationale en persoonlijke zonden verzoening schonk... eigenlijk is er niets veranderd...!

Hartelijke groet,

Pierre

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Re: De ark des Verbonds.

Berichtdoor coupe soleil » 11 jul 2010 21:17

En wat wil je hier nu mee zeggen? Wat is het doel van dit topic?

Aurelius
Verkenner
Verkenner
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 jul 2010 10:54

Re: De ark des Verbonds.

Berichtdoor Aurelius » 12 jul 2010 14:22

Beste Coupe Soleil,

Maria is de ark van het Nieuwe Verbond.

Zij is de 'kist' die Jezus de wereld binnendroeg; Jezus die op zijn beurt de inhoud van de ark vervuld heeft in het Nieuwe Verbond. Ik had graag gewild dat je het zelf had gezien, daarom formuleerde ik het aldus. Hiermee hoop ik dus inzicht te doen ontwikkelen bij hen die Mariaverering in de oude Kerken niet begrijpen of zelfs verguizen: het is een mooi leerstuk en geheel en al naar de Schrift.

Is het niet schitterend dat zon Schriftgeheim zich niet zomaar prijsgeeft: je moet er echt wat voor doen! Schriftpassages met elkaar vergelijken, verbanden trekken en ons gezond verstand gebruiken: het ligt niet zomaar voor het grijpen! Een verband tussen 2Sam6 en Luc1: gewoonweg schitterend! Dan nog geholpen door Psalm 132 en Apoc 11,19 met Apoc 12 en enkele anderen en je hebt een waar Schriftgeheim.

Evenzo dat de ark in het OV verering verkreeg, nu ook de nieuwe: het verklaart voor een groot deel de Mariaverering door de Christenen: de verering van de ark van het Verbond door het volk van God, de kinderen van het Nieuwe Verbond.

Hartelijke groet,

Aurelius

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: De ark des Verbonds.

Berichtdoor TheKeimpe » 12 jul 2010 16:07

Zeg Aurelius, een vraagje: toen je je aanmeldde voor het gesloten religie gedeelte, heb je een zeker zinsnede over de drie formulieren ondertekend. Welke waarde had deze ondertekening voor je? Blijkens je "bijzondere" gedachtengoed, waar ik vooralsnog niet op reageer omdat ik eerst je forumstijl wil leren kennen, weet je óf niet wat erin staat óf je ondertekening was niet meer dan een toegang verschaffen tot dit gedeelte van het forum, ongeacht waarvoor je tekende.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Re: De ark des Verbonds.

Berichtdoor coupe soleil » 12 jul 2010 17:12

Aurelius schreef:Beste Coupe Soleil,

Maria is de ark van het Nieuwe Verbond.

Zij is de 'kist' die Jezus de wereld binnendroeg; Jezus die op zijn beurt de inhoud van de ark vervuld heeft in het Nieuwe Verbond. Ik had graag gewild dat je het zelf had gezien, daarom formuleerde ik het aldus. Hiermee hoop ik dus inzicht te doen ontwikkelen bij hen die Mariaverering in de oude Kerken niet begrijpen of zelfs verguizen: het is een mooi leerstuk en geheel en al naar de Schrift.

Is het niet schitterend dat zon Schriftgeheim zich niet zomaar prijsgeeft: je moet er echt wat voor doen! Schriftpassages met elkaar vergelijken, verbanden trekken en ons gezond verstand gebruiken: het ligt niet zomaar voor het grijpen! Een verband tussen 2Sam6 en Luc1: gewoonweg schitterend! Dan nog geholpen door Psalm 132 en Apoc 11,19 met Apoc 12 en enkele anderen en je hebt een waar Schriftgeheim.

Evenzo dat de ark in het OV verering verkreeg, nu ook de nieuwe: het verklaart voor een groot deel de Mariaverering door de Christenen: de verering van de ark van het Verbond door het volk van God, de kinderen van het Nieuwe Verbond.

Hartelijke groet,

Aurelius


Beste Aurelius,

Fijn dat je op mijn vraag reageert. Ik heb echter geen behoefte hier verder op in te gaan. Zie ook wat de vorige poster zegt. Maar ik moet toegeven dat je erg creatief bent. Ondanks dat: Mariaverering blijf ik afwijzen. Helaas voor je.

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: De ark des Verbonds.

Berichtdoor Wullimpie » 12 jul 2010 18:12

Aurelius schreef:Beste Coupe Soleil,

Maria is de ark van het Nieuwe Verbond.

Zij is de 'kist' die Jezus de wereld binnendroeg; Jezus die op zijn beurt de inhoud van de ark vervuld heeft in het Nieuwe Verbond. Ik had graag gewild dat je het zelf had gezien, daarom formuleerde ik het aldus. Hiermee hoop ik dus inzicht te doen ontwikkelen bij hen die Mariaverering in de oude Kerken niet begrijpen of zelfs verguizen: het is een mooi leerstuk en geheel en al naar de Schrift.

Is het niet schitterend dat zon Schriftgeheim zich niet zomaar prijsgeeft: je moet er echt wat voor doen! Schriftpassages met elkaar vergelijken, verbanden trekken en ons gezond verstand gebruiken: het ligt niet zomaar voor het grijpen! Een verband tussen 2Sam6 en Luc1: gewoonweg schitterend! Dan nog geholpen door Psalm 132 en Apoc 11,19 met Apoc 12 en enkele anderen en je hebt een waar Schriftgeheim.

Evenzo dat de ark in het OV verering verkreeg, nu ook de nieuwe: het verklaart voor een groot deel de Mariaverering door de Christenen: de verering van de ark van het Verbond door het volk van God, de kinderen van het Nieuwe Verbond.

Hartelijke groet,

Aurelius


Dat is dan wel een lege "ark", want alles wat verering waardig is, is uit haar gegaan.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Aurelius
Verkenner
Verkenner
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 jul 2010 10:54

Re: De ark des Verbonds.

Berichtdoor Aurelius » 26 jul 2010 15:17

Beste vrienden,

Dank voor jullie reacties. Helaas werd niet zoveel naar de inhoud gereageerd, maar misschien komt dat nog. In plaats daarvan wezen jullie mij op de forumregels.

De forumregels zijn toch niet van groter gewicht dan de Waarheid? Daarom begrijp ik jullie niet. Bovendien onderschrijf ik de forumregels volledig. Wat kan jullie probleem zijn?

Zoeken jullie de Waarheid wel eerlijk? Jullie reactie doet mij vermoeden dat jullie een ander doel hebben. In dat geval heeft een discussie, en derhalve een forum, uiteraard weinig zin.

Ik tracht jullie te dienen in jullie zoektocht naar de Waarheid: waarom waarderen jullie dat niet? Jullie behoeven natuurlijk niet in te stemmen met haar inhoud; dat is een tweede.

Zoeken jullie de Waarheid wel? Of zoeken jullie eigenlijk (de leer van) jullie eigen kerkgemeenschap te rechtvaardigen? Dan krijgen jullie het nog moeilijk, hoor.

Zoek toch liever jullie Hemelse vader te dienen, niet jullie aardse. Die laatste is misschien wel goed, maar kan dwalen; de eerste is beter en dwaalt niet en gaat bovendien over Hemel en hel.

Mijn gedachtegoed mbt. de ark is overigens niet zo bijzonder of creatief, hoor; het betreft de Theologie van Athanasius: ik kan er zelf geen eer voor ontvangen en dat zoek ik ook niet.

Ik zoek de Waarheid. Ik heb wel geleerd dat men haar met respect dient te benaderen: men dient haar niet te willen verknechten; laten wij onszelf liever zoeken te verknechten door haar.

Leg Hem vanavond eens - in jullie gebed aan de Heere - deze materie voor. Vraag Hem eens wat hiervan te denken. Jullie behoeven niet bang te zijn; dat weten jullie toch?

Gewoon, helemaal eerlijk en open. Zeg Hem dat je de Waarheid zoekt en tot alles bereid bent om haar te vinden. Zeg Hem dat er geen offer bestaat wat je Hem zou weigeren.

Bedankt voor jouw reactie, Wullimpie. Zoek jij de Waarheid? Laat mij maar weten; er valt veel te vertellen over de ark; je zult het prachtig vinden. Meer dan dat. Je zult versteld staan.

Zal ik nog eens een Schriftgeheim posten op het forum? Of worden jullie daar liever niet mee geconfronteerd? Het zijn geweldige stukken van Cyprianus, Augustinus en nog anderen.

Zullen jullie bereid zijn je te bekeren indien de Waarheid jullie daar toe noodzaakt? Bijvoorbeeld van GG naar GKV of wat dan ook? Zeg eens? Ik ben bereid. Ik zoek de Waarheid. Niets anders.

Hartelijke groeten,

Aurelius

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: De ark des Verbonds.

Berichtdoor Wullimpie » 26 jul 2010 19:11

Wat is nu je reactie op "mijn" lege ark?
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Aurelius
Verkenner
Verkenner
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 jul 2010 10:54

Re: De ark des Verbonds.

Berichtdoor Aurelius » 31 jul 2010 20:10

Beste Wullimpie,

Wat de inhoud van dit forumtopic betreft had ik eigenlijk niet verder willen uitweiden voordat toch minstens enkele positieve reacties werden ontvangen. Ik vermoed dat ik niet gerechtigd ben om op deze wijze paarlen voor de zwijnen te gooien - neem mij de uitdrukking niet kwalijk. Bovendien had ik jou in mijn vorige posting gevraagd ofdat je God werkelijk zoekt: ik had je antwoord eerst willen afwachten. Toch zal ik nu antwoorden.

Je bedoelt te zeggen dat nu Maria bevallen is van Jezus, zij niet langer vererenswaardig is, omdat de Heilige uit haar is gegaan. Ik begrijp je logisch klinkende beredenering. Maar waarom zou de ark louter vererenswaardig zijn indien zij God herbergt? De oude ark bevatte toch ook God of de Messias niet? Wel, zij bevatte de Geest van God, wil je zeggen? Wel, is Maria dan niet vervuld van God's Geest, vol van genade? In beide gevallen dienen we beide arken wat Goddelijke inhoud betreft gelijk te waarderen.

Misschien zeg je: de oude ark bevatte zeer heilige items welke haar vererenswaardig maakte, waaronder de tabletten met de geboden en een pot schimmelend manna! Deze items waren niet voor verering: zij vertegenwoordigden de zonden van het volk. Eenmaal per jaar werden deze bedekt door bloed te sprenkelen op het verbondsdeksel "opdat God de zonden van het volk niet zou zien". Deze functie is in het Nieuwe Verbond niet langer aanwezig - de ark is leeg - aangezien Jezus onze zonden verwijdert: er valt niets meer te bedekken.

Net zoals God de ark wel eens overschaduwde, zo werd ook Maria overschaduwd door God, aldus de engel. Indien je Maria geaccepteerd hebt alszijnde de ark van het Nieuwe Verbond, dan zal je spoedig verder raken. Zo zal je bijvoorbeeld de verschillende Mariale dogmata welke de Heilige Kerk de laatste eeuwen afgekondigd heeft begrijpen, bewonderen en waarderen. Het Schriftuurlijk bewijs mbt. deze 'ontmaskering' gaat nog een stuk verder en dieper dan hetgeen ik eerder kort formuleerde en staat als een huis. Wil iemand dit omverblazen, dan zal hij of zij een goede advocaat dienen mee te nemen: eentje beter dan de Heilige Geest.

De oude ark was een Goddelijk instrument van begeleiding en bescherming voor Zijn heilig volk op hun avonturen door de tijd. Dat is soms wel eens nodig in een woelige wereld; ook nu nog.

Hartelijke groeten,

Aurelius

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: De ark des Verbonds.

Berichtdoor TheKeimpe » 02 aug 2010 15:53

Zoek toch liever jullie Hemelse vader te dienen, niet jullie aardse. Die laatste is misschien wel goed, maar kan dwalen; de eerste is beter en dwaalt niet en gaat bovendien over Hemel en hel.

Mee eens.

Mijn gedachtegoed mbt. de ark is overigens niet zo bijzonder of creatief, hoor; het betreft de Theologie van Athanasius: ik kan er zelf geen eer voor ontvangen en dat zoek ik ook niet.

Dan is het creatief van Athanasius geweest. Maar wat voegt het toe aan mijn geloofsleven?

Ik zoek de Waarheid. Ik heb wel geleerd dat men haar met respect dient te benaderen: men dient haar niet te willen verknechten; laten wij onszelf liever zoeken te verknechten door haar.

Ook al mooi gezegd.

Leg Hem vanavond eens - in jullie gebed aan de Heere - deze materie voor. Vraag Hem eens wat hiervan te denken. Jullie behoeven niet bang te zijn; dat weten jullie toch?

Nogmaals, wat voegt het toe aan mijn geloofsleven? Ik geloof niet dat ik nu nog iets met Maria van doen heb, anders dan dat zij op sommige punten een voorbeeld voor het geloofsleven is.

Gewoon, helemaal eerlijk en open. Zeg Hem dat je de Waarheid zoekt en tot alles bereid bent om haar te vinden. Zeg Hem dat er geen offer bestaat wat je Hem zou weigeren.

Hier is ook niets mis mee.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: De ark des Verbonds.

Berichtdoor Bastiaan30 » 08 aug 2010 12:32

Wullimpie schreef:
Aurelius schreef:Beste Coupe Soleil,

Maria is de ark van het Nieuwe Verbond.

Zij is de 'kist' die Jezus de wereld binnendroeg; Jezus die op zijn beurt de inhoud van de ark vervuld heeft in het Nieuwe Verbond. Ik had graag gewild dat je het zelf had gezien, daarom formuleerde ik het aldus. Hiermee hoop ik dus inzicht te doen ontwikkelen bij hen die Mariaverering in de oude Kerken niet begrijpen of zelfs verguizen: het is een mooi leerstuk en geheel en al naar de Schrift.

Is het niet schitterend dat zon Schriftgeheim zich niet zomaar prijsgeeft: je moet er echt wat voor doen! Schriftpassages met elkaar vergelijken, verbanden trekken en ons gezond verstand gebruiken: het ligt niet zomaar voor het grijpen! Een verband tussen 2Sam6 en Luc1: gewoonweg schitterend! Dan nog geholpen door Psalm 132 en Apoc 11,19 met Apoc 12 en enkele anderen en je hebt een waar Schriftgeheim.

Evenzo dat de ark in het OV verering verkreeg, nu ook de nieuwe: het verklaart voor een groot deel de Mariaverering door de Christenen: de verering van de ark van het Verbond door het volk van God, de kinderen van het Nieuwe Verbond.

Hartelijke groet,

Aurelius


Dat is dan wel een lege "ark", want alles wat verering waardig is, is uit haar gegaan.
Zo is ook Jezus' graf leeg.
HEt gin g in het OT niet om de ark, maar om de inhoud en de geest Gods, het houten omhulsel is van ondergeschikt belang.
Het draait dan ook om Jezus, HIJ heeft geleden en betaald voor onze zonden, niet Zijn moeder, Hij was gelijk aan God, Maria was 100 % mens.
mensen horen niet vereerd te worden, hoe begenadigd zij ook kunnen zijn.

Aurelius
Verkenner
Verkenner
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 jul 2010 10:54

Re: De ark des Verbonds.

Berichtdoor Aurelius » 15 aug 2010 15:25

Beste vrienden,

@TheKeimpe: Wat eea. aan uw geloofsleven toevoegt doet niet terzake op het moment. Het gaat ons hier om de waarheidsvraag. Zo begon ik mijn posting vorige maand met: "wisten jullie dat...": het gaat om heilige kennis: de geloofsinhoud. Op het moment dat u met waarheid geconfronteert wordt, dan dient u zich te conformeren en bereid te zijn de consequenties hiervan te dragen. In de praktijk kan dit betekenen dat u zich dient te bekeren tot een ander kerkgenootschap. Doet u dat niet, dan bent u schuldig.

Sprak een oude Jood soms: wat voegt die dooie kist toe aan mijn gebedsleven? Zou ik een dood object vereren? Het gaat om God alleen! U weet hoe het zo iemand verging.

@Bastiaan30: Goed: u wilt zeggen dat mensen niet vereerd mogen worden? En dode dingen wel? U zegt dat de oude ark vererenswaardig was wegens haar inhoud: doelt u daarbij op God of op de drie items welke zij herbergt? In het eerste geval kunt u geen onderscheid maken: indien God kan wonen in dode dingen, dan ook in mensen. Of bent u geen Christen? In het tweede geval zegt u dat dode dingen omwille van zichzelf vererenswaardig kunnen zijn en een mens niet. Is dode materie groter dan een mens?

Men kan niet stellen dat het niet om de Ark gaat: zij is een onderdeel van ons geloof, welke we dienen te behandelen overeenkomstig de wil van God. Vergelijk wederom met het Oude Verbond: het gaat uiteindelijk om God, zou je kunnen zeggen, maar God zelf liet een Ark bouwen die door iedereen gerespecteerd diende te worden: iemand die de Ark zomaar aanraakte, bijvoorbeeld, viel op slag dood neer. Iemand die stelt dat het uiteindelijk om Jezus gaat en daarom Maria niet vereert is gelijk aan iemand die uit het Oude Verbond die stelt dat het uiteindelijk om God gaat en daarom de ark niet vereert: we weten hoe het dergelijke lui verging.

Men dient Maria de plaats te geven die haar toekomt: dat is alles. Zoals men de oude Ark ook haar plaats diende te geven: verering en devotie. Het gaat erom het Nieuwe Verbond te zien in het Nieuwe Testament: de grap is dat alles wat het Oude Verbond te bieden had, ook in het Nieuwe Verbond aanwezig is. Bekijkt u deze website eens: het is van iemand die vorig jaar nog overtuigd Vrijgemaakt was - hij noemt zich nu toen fundamentalist - en nu Katholiek: http://www.verbond.blogspot.com.

De verering van de Ark gaat niet ten koste van de eer aan God: toen niet en nu niet, integendeel: men bewijst God eer door Zijn Ark te vereren, net zoals men bijvoorbeeld een kunstenaar zeer vereerd is indien we zijn meesterwerk eer brengen. Het belangrijkste is dat jullie het Verbond herkennen in het NT: dit is werkelijk het eerste stukje van de puzzel. Een puzzel voor ons 'uit het heidendom', iets vanzelfsprekends voor de Joden van toen.

Zijn wij het allen eens? Maria is de ark van het Nieuwe Verbond. Laat eens weten. Dan kunnen wij verdergaan met een volgende stap. Het gaat nog mooi worden, hoor.

Hartelijke groeten,

Aurelius

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: De ark des Verbonds.

Berichtdoor TheKeimpe » 16 aug 2010 14:46

@TheKeimpe: Wat eea. aan uw geloofsleven toevoegt doet niet terzake op het moment. Het gaat ons hier om de waarheidsvraag. Zo begon ik mijn posting vorige maand met: "wisten jullie dat...": het gaat om heilige kennis: de geloofsinhoud. Op het moment dat u met waarheid geconfronteert wordt, dan dient u zich te conformeren en bereid te zijn de consequenties hiervan te dragen. In de praktijk kan dit betekenen dat u zich dient te bekeren tot een ander kerkgenootschap. Doet u dat niet, dan bent u schuldig.


Uhm... sorry, maar ik zie echt niet in waarom het wel of niet belangrijk is dat je Maria kunt zien als de ark van het nieuwe verbond. Nergens lees ik in het nieuwe testament dat ik mij daar druk om moet maken. Wel lees ik over de Inhoud van het geloof: Jezus Christus en dien gekruisigd. Hij die dood geweest is en weer leeft! Uiteindelijk zal dat het verschil maken: hoe sta je tegenover Christus, de zoon van God? En dat Athanasius dan een mooie theorie bouwt die al dan niet waar is, dat doet niet terzake.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 gasten